om å dokumentere et kystfort med video

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Bittelitt om å dokumentere med video

Jeg har alltid ment at det beste instrumentet for å dokumentere et kystfort (bunker etc. ) er med et video kamera.. for min egen del er jeg glad for å ha video fra Hoøya og Hovde på Ørland før de ble sanert tilbake til steinalderen.

Å gå over et kystfort med video er jo ikke alltid så enkelt og man oppdager alltid at man ikke fikk med seg alt.. men slik er det også med å ta bilder. Det fine med video at man kan dokumentere veldig mye på et par minutter. Har man riktig lys så kan man filme en bunker på null komma nix.

Det store problemet med video er mengden av data. Hvis man raser over et kystfort og tar ca. 30 minutter med video så har man alltids en større editerings jobb. Etter at jeg oppdaget Pinnacle Studio 12 så er editering blitt gøy! nå kommer også den i versjon 14, men versjon 12 er nok mer enn nok for de fleste.

Har ennå ikke funnet ut en god løsning for å legge ut video på min egen nettside og Youtube syns jeg blir for dårlig kvalitet, men nå har de lansert noe nytt. HD?

Uansett så laget jeg en liten videosnutt fra Bjørnøya i Ålesund. Den er allerede postet under hkb björnöy, men jeg poster den her for at jeg ser at nesten ingen har lastet den ned. PDT_Armataz_01_09 det er litt synd at så mye arbeide drukner i en liten link. Derfor kommer jeg til å lage en egen kategori for video til høsten. Dette for å oppmuntre flere med å ta video av sitt kystfort, støttepunkt eller sin spesielle bunker.. eller rett og slett video fra et museum. Kelly har jo fremdeles et tonn med video han ønsker å publisere på kystfort.com

Video fra bjørnøy http://www.kystfort.com/video/bjornoy976.mp4

Edit: nå på youtube HD: http://www.youtube.com/watch?v=v-K6mrQ7_nU

kunne ha gjort en bedre "on site" jobb, men blodsukkeret var på "danger" og det regnet hunder og katter :)

Erik H
Last edited by Erik H on 29 Sep 2009 22:40, edited 1 time in total.
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Bra dette her Erik, tatt i betraktning lavt blodsukker, regn og vind :)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Erik H wrote: Uansett så laget jeg en liten videosnutt fra Bjørnøya i Ålesund. Den er allerede postet under hkb björnöy, men jeg poster den her for at jeg ser at nesten ingen har lastet den ned. PDT_Armataz_01_09 det er litt synd at så mye arbeide drukner i en liten link. Derfor kommer jeg til å lage en egen kategori for video til høsten. Dette for å oppmuntre flere med å ta video av sitt kystfort, støttepunkt eller sin spesielle bunker.. eller rett og slett video fra et museum. Kelly har jo fremdeles et tonn med video han ønsker å publisere på kystfort.com

Video fra bjørnøy http://www.kystfort.com/video/bjornoy976.mp4
Lastet den ned alt da du postet den i Bjørnøy-tråden, men har ikke rukket å få sett gjennom hele enda. Synes det er veldig kjekt med video fra de forskjellige plassene, så "keep it comming" ;)
--
Tommy
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

kom til å tenke litt mer på youtube. det som er positivt er at det som legges ut kommer et større publikum til gode. Denne HD er jo også 1280 x 720 (16x9 HD)

Erik
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Så lenge folk husker stativ, og at zooming stort sett er djevelens verk, burde det være en god idé med filmer fra kystfort PDT_Armataz_01_18

Problemet, tror jeg, ligger i at folk er grunnleggende utålmodige når det kommer til internett: artikler som skrives på en nettavis leses av på langt nær så mange som om samme artikkel hadde stått i en papiravis. Det samme gjelder video, den skal være riktig fengende før noen ser gjennom hele greien, enn om samme video ble vist på tv.

Youtube har lansert mulighet for å se videoene som legges ut i høyere kvalitet enn "standardformatet". Kvaliteten der burde holde for de fleste om en bare ønsker å se gjennom filmen. Den kan jo eventuelt også legges ut for nedlasting et annet sted for de mer interesserte (eller man kan bruke www.kickyoutube.com...)



Ikke for å kritisere, men for å komme med noen innspill til deg Erik (basert på videoen fra Bjørnøy): musikk kan være fint, men ikke overdriv - legg den gjerne i bakgrunnen (les: lavere volum), og husk at ikke alle liker pop, klassisk, rock eller country. Mange ganger er det like greit med "stillhet", altså den bakgrunnsstøy som er på stedet. Det er ikke lett å finne musikk som passer til bilder, men det er veldig lett å finne noe som ikke passer.

Fancy overganger trenger ikke brukes - et klipp fra ett bilde til et annet er like greit. En enkel fader (til sort og så til bilde igjen) kan brukes for å illustrere at tid går, eller der en overgang/kutt blir for brått.

Rent teknisk trenger du et bedre kameralys - en god lommelykt er bra, men det trengs mye lys før et kamera blir fornøyd. De mørke scenene er, for en utenforstående som ikke har vært på stedet, mest en grøt, men du har ikke med så mange av dem heller.

Bra med bruk av stillbilder også - en film kan gjerne inneholde det, for å skaffe en oversikt. Om disse er tatt med et stillkamera eller er tatt med videokameraet på stativ spiller ikke så veldig stor rolle - poenget er i alle fall at de er _stille_ - stativ er en nødvendighet ved slike shots.

Jeg likte kartene dine - det gjorde det hele mer oversiktlig, og en vet hvor en har havnet i verden før en begynner å se bilder derfra. Det er også bra med forklarende tekster med hva vi er på vei til, eller hvor vi står og hva vi ser.


Jeg vet hvor mye tid videoredigering tar, og hvor mye jobb det kan være, selv om jeg er langt fra profesjonell innen kunsten; "I don't know much about art, but I know what I like", er kanskje et utsagn som kan siteres her.

Ta dette som tips og idéer, og ikke ondsinnet kritikk. :)
Sindre
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Erik H wrote:Bittelitt om å dokumentere med video

Video fra bjørnøy http://www.kystfort.com/video/bjornoy976.mp4

kunne ha gjort en bedre "on site" jobb, men blodsukkeret var på "danger" og det regnet hunder og katter :)
Erik H
Meget bra dokumentasjon!! Og flott sammensatt. Men, jeg synes musikken ble litt intens, disrtraherende, og til tider litt mye volum. Så min anbefaling er en mer diskret musikk som flest mulig liker. Om man må ha musikk da, det er ofte best å høre kommentarene rundt det man ser.

Ellers er video fremtiden det, mye info på kort tid, og i høy nok oppløsning kan man hente ut stillbilder i ettertid.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

takk for innspill. Da jeg tok opp disse få minuttene på Bjørnøy så tenkte jeg ikke på at jeg skulle lage noe video av dette, men siden de var så flotte løpegraver der så tenkte jeg at jeg måtte legge de ut. Det er bedre å legge ut noe dårlig enn å ikke legge ut noe i det hele tatt, men jeg hadde ikke trengt å gjøre et dårlig opptak verre med dårlig editering PDT_Armataz_01_14

Det var også umulig å ta opp noe på lyd da det blåste noe sinnsykt. De eneste gangene jeg selv hørte Edvin var når jeg hadde ryggen mot vinden.

Musikken må nok ned et par hakk og jeg har endret litt på den da jeg ikke fikk lov av youtube til å legge ut musikk fra new order. Nå har jeg funnet annen musikk som er lovlig og da skal jeg legge ut på youtube. .nå med HD

Skal selvsagt jobbe videre med slike opptak. Håpet er at man bare kan bli bedre..

Erik H
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da har jeg laget en ny versjon og denne gangen lagt det ut som HD. Det funker bare sånn passe da opptaket ikke var i HD, men litt bedre enn de vanlige opptakene. musikk er litt dempet. noen ekstra bilder. Det var dog noe problemer med å justere lyden på noen av sekvensene.. et software problem jeg håper det ikke blir for mange av.

Husk å trykke på HD knappen.

http://www.youtube.com/watch?v=v-K6mrQ7_nU



Til kystfort opptak o.l. så kommer jeg til å bruke 1280x720 og må da ha med meg sånn passe med minne. iallefall en del 16 gb extreme III minne fordi en 4 og 8 gb ikke gir lang nok opptak før man må bytte.

Til mer seriøse opptak så kan man vurdere 1920x1080.. men det spiser 1GB minne i minuttet!!

Erik H
dennis
Posts: 113
Joined: 31 Jul 2008 12:31
Location: Bergen

Bra Erik! Var tydeligvis en våt og rufset tur. Forhold som selvsagt virker inn på billedkvaliteten, men likevel interessante opptak. Roen senket seg imidlertid virkelig da stillbildene dukket opp. Første gang jeg ser opptak med 500D - ser bra ut. Har en stund vurdert å skifte over fra 450D, men stusser litt i.o.m. HD mangler.
dennis
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

450d er gårdagens news! 500d er et bra kjøp med tanke på HD. Problemet med Speilrefleks og HD er at man må jobbe mer for å få bra opptak. Jeg vil ikke si at speilrefleks HD er i nærheten av å konkurere med et skikkelig HD video kamera, men jeg har ikke plass til å ta med et videokamera på mine turer.

Erik H
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Nei, det blir vel noe annet å filme med et speilreflekskamera, det er ikke akkurat laget med videopptak i tankene, når en ser på grepet etc.

Den nye versjonen på youtube som du la ut synes jeg er bedre. Vind er et problem, ja; skumgummi foran mikrofonen kan hjelpe litt, men langt fra perfekt. Skumgummi + ullsokk er et annet triks, som kan fungere litt bedre i alle fall.

Hvilket program bruker du for redigering?
Sindre
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Sindre wrote: Skumgummi + ullsokk er et annet triks, som kan fungere litt bedre i alle fall.

Hvilket program bruker du for redigering?
Hehe.. skulle jeg bruke en ullsokk måtte jeg trekke den over hele kameraet.. blir litt rart å se en voksen mann springe med en sokk foran seg.. PDT_Armataz_01_14 Minuset med 500d er at den har innbygget microfon og ingen plugg for ekstern mic. Måtte opp til Canon D5 for å få dette .. men da snakker vi en helt annen prisklasse.

Bruker Pinnacle Studio 14 til editering. den har selvsagt sine begrensinger i forhold til de proffe, men den koster ikke mer enn rundt tusenlappen og man trenger heller ikke så mye tid og kunnskap for å lage noe som er helt ok.

Erik H
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Ekstern mikrofon er vel det minste man venter om en skal ha noe "proft" (for de som er ute etter det), men en kan lage videoer med innebygd mic og.

Har aldri brukt Pinnacle selv. Proffe videoredigeringsprogrammer er jo ganske dyre, Final Cut Pro koster vel 9000 kroner. (Men Final Cut Express, en noe nedskalert versjon, koster 1500.)


Uansett: det funker å bruke et ikke-dedikert videokamera og intern mikrofon til slike ting som dette, målet er jo ikke nødvendigvis å vinne Oscar for produksjonen :)
Sindre
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

De gangene jeg skal ha skikkelig lyd så skal jeg bruke en ekstern opptaker til dette. Det er vel Zoom H4 som er på ønskelista, men den koster også Hele 4 lakser! Det som er det fine med H4 er at den har inngang til litt mer proffe mikronfoner og jeg har en slik bærbar boks til microfon m/sender som jeg har lyst til å bruke når jeg skal snakke på video.

Det blir pinnacle studio for denne gangen og når jeg får min første pris så skal jeg vurdere noe bedre. . og dyrere. :D

Erik H
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei

Må no bare si at det er utrolig bra resultat , når en ser på vær og vind denne dagen..Den ene dagen vi har regn på vestlandet , måtte selvfølgelig passe inn i Eriks reiserute... PDT_Armataz_01_18
EdgaR
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!