HKB 5./980 Vesteröen (889) (Folehavna fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Denne har stått på Vesterøya fortet som en del av et nærstridsanlegg, kan noen angi hvor den sto?
Attachments
DSC04377.JPG
DSC04377.JPG (428.17 KiB) Viewed 417 times
Mvh
Yngvar
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Yngvar wrote:Denne har stått på Vesterøya fortet som en del av et nærstridsanlegg, kan noen angi hvor den sto?
En stod ved kanon 2, og en stod i området foran KO-plass.
Har en god del bilder av skjoldene i stillingene.
JEF
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

J E F wrote:En stod ved kanon 2, og en stod i området foran KO-plass.
Har en god del bilder av skjoldene i stillingene.
Kunne du lagt ut noen av disse bildene? Interessant å se hvordan disse ser ut. Gjerne også med bilder av hele stillingen, hvis du har noen slike.

Kai
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Her er et par som opprinnelig er skannet fra dias jeg tok ca 1995.
Attachments
JEF619.JPG
JEF619.JPG (185.19 KiB) Viewed 348 times
JEF615.jpg
JEF615.jpg (166.48 KiB) Viewed 348 times
JEF
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Takk skal du ha, J E F.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Tror den er borte nå fra der den sto, sist jeg var nedom så var alt av kanonene fjernet.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk for informasjon JEF, kan jeg få bruke disse to bildene på mine sider om Vesterøya?
Mvh
Yngvar
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Yngvar wrote:Takk for informasjon JEF, kan jeg få bruke disse to bildene på mine sider om Vesterøya?
Siden det er jeg som har tatt bildene er det OK så lenge du på en passende måte angir at bildene er tatt av meg.
JEF
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk for det, kreditering av bilder er en selvfølge
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Riving av Folehavna fort starter den 19 oktober, og de skal være ferdig den 1 desember 2009
Når Skifte eiendom søkte om å få rive fortet var det snakk om noen få utsatte bunkere og fylling av noen få løpegraver. Dette fikk også kommunen opplyst. Når skifte snakket om de bunkerene som skulle rives var det blant annet en etterkrigsbunker i ytong, og et par andre som ifølge de var farlige. Nå snakker de om bunkere i armert betong i anbudspapirene, og det er jo det de er laget av, og ikke farlige.

Når jeg nå ser på papirene så skal faktisk ALT rives og hakkes til pukk. Dette er trist.
20 bunkere skal rives totalt, og det er alle, inkludert kommandobunkeren, 12 MG stillinger skal rives flatt, 8 løpegraver skal fylles igjen.
Kanonstillingene skal stå igjen sier de. Det er kun den runde muren som ble bygget etter krigen som blir igjen, selv ammonisjene skal rives.

Jeg har alle anbudsdokumentene på .pdf, om noen er interesert
Attachments
Kart. Alt som ikke er gult, eller veier skal rives
Kart. Alt som ikke er gult, eller veier skal rives
vesterøen 3.JPG (134.46 KiB) Viewed 185 times
Eksempel på hvordan det skal gjøres, side etter side.
Eksempel på hvordan det skal gjøres, side etter side.
vesterøen 2.JPG (123.85 KiB) Viewed 185 times
vesterøya 1.JPG
vesterøya 1.JPG (128.01 KiB) Viewed 185 times
Mvh
Yngvar
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Trist. Vanskelig å skjønne hvorfor de ser det som nødvendig å fullstendig fjerne alle spor der ute.
--
Tommy
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Blir nesten litt irritert av å lese anbudspapirene. Dere sørger vell for å få dokumentert det som er der før det rives regner jeg med...


Mvh
Thomas L
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Meget trist! Dette handler ikke om sikring, her må noe annet ligge tilgrunn. Det vil selvsagt bli fullt mulig å snubble selv om dette er "sikret".

Fylkesmannens miljøvernavd kan kanskje være siste kort på hånda, finner de miljøgifter i noe av det som skal dumpes vil prosjektet bli stoppet. Massene kan da ikke bli lagret på Folehavna.
Eller er slaget anstett som tapt nå?
PDT_Armataz_01_19
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Vi har prøvd med miljøgift tilnærmingen, men Skifte er profesjonelle på dette, det er jo ikke første gangen de "sikrer" et fort
Mvh
Yngvar
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Yngvar wrote:Vi har prøvd med miljøgift tilnærmingen, men Skifte er profesjonelle på dette, det er jo ikke første gangen de "sikrer" et fort
Sant nok, men det er trolig første gang de møter motstand, iallefall av den kaliber Sandefjord har stått opp med. Men er det kjent hvilke giftstoffer som kan være i slike materialer? PCB i lysarmatur er jo velkjent.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”