MILITÄR UTFLYKT!, del 2

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Jag börjar med att presentera mig eftersom jag är ny här på Forumet. Mitt namn är Leif Högberg och jag är svensk militärhistoriker med inriktning på fortifikation. På mitt förlag FORT & BUNKER ger jag ut tidningen med samma namn (4 ggr per år) sedan år 2000.
Jag har dessutom gett ut ett antal böcker om svenska befästningar (Per-Albinlinjen, Blekinge, I Per Albinlinjens fotspår samt Muskö-en öärlogsbas i berget). Under våren 2006 utkom dessutom boken MILITÄR UTFLYKT! en guidebok över militärhistoriska utflyktsmål i Sverige. Boken omfattar ca 800 sevärdheter. Mottagandet blev enormt och boken har sålt i stor upplaga. Nu arbetar jag, tillsammans med min kollega Jan-Erik Ohlsson, med del 2 som även skall innehålla sevärdheter från Danmark, Norge och Finland.
Jag behöver er hjälp med att prioritera sevärdheterna i Norge. Vad skall finnas av de tyska befästningarna? Kravet på att listas i boken är enkla:
1. Sevärdheten måste vara lätt tillgänglig och öppen för allmänheten
2. Sevärdheten måste ligga inom tidsperioden 1600 - våra dagar
3. Sevärdheten skall vara av allmänt intresse, dvs inget unik regelbau som endast finns i detta exemplar osv.. ni förstår säkert vad jag menar.
Sjävl kan gå mil i reg för att se en bunkeranläggning men detta är kanske något som inte delas av den större allmänheten :D

Så är med andra tacksam för alla tips och råd om vad som skall finnas med i boken. Är du intresserad av hur den tidigare såg ut så finns den på min hemsida www.bunker.nu , klicka på aktuell bok
Hälsningar
Leif H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Heisann og velkommen til oss :-)

Dette tror jeg kan bli en ganske lang liste for Norge sin del......
Legger inn noen av de stedene jeg selv har vært og som jeg synes burde vært i en slike guide bok.
Utover dette er det selvfølgelig en LANG rekke mindre museer rundtom, men det spørs nesten "hvor store" de må være før du vil ha dem med?
Her er også en nettside med det som er rangert som Norges nasjonale festningsverk:
http://www.nasjonalefestningsverk.no/

Hvis vi begynner nede i sydøst ved grensefestningene og beveger oss med klokka rundt kysten:

- Oscarsborg festningsmuseum ("Kystartillerimuseet")
- Forsvarsmuseet + Hjemmefrontsmuseet på Akershus festning
- Marinemuseet i Horten
- Kristiansand kanonmusseum (Batterie Vara)
- Ny-Hellesund fort (Friluftsmuseum)
- Nordberg fort, Lista
- Rogaland krigshistoriske museum
- Sola flymuseum
- Arquebus
- Fjell festning
- Tellevik fort
- Ergan Kystfort
- Kvalvik fort
- Rustkammeret i Trondheim
- Kristiansten festning
- Austrått fort
- Nordland Røde kors`krigsmuseum i Narvik
- Trondenes fort
- Troms forsvarsmuseum
- Tromsø Forsvarsmuseum ("Tirpitz museet")
- Vardøhus festning
- Partisanmuseet i Kirkenes

Har sikkert glemt noen i farta.....
Hva trenger/ønsker du fra de forskjellige stedene?

Mvh
Erik E
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Tack för en utförlig lista Erik E. Det jag egentligen letar efter är det som en svensk militärhistoriskt intresserad besökare borde se. I del 1 finns minnesmärken, anläggningar, regementen (kaserner) samt en del kvarvarande befästningar från perioden 1600 - 2000. Givetvis finns det ingen möjlighet att ta med allt från de nordiska länder, men min målsättning att kunna ge besökaren ett "smakprov" på vad som finns, samt lite tips om var det finns mer att lära.
Givetvis är tanken att alla de stora officiella museerna skall vara med, samt så många som möjligt av de mindre. Det är också viktigt att det blir en geografisk spridning över hela Norge.
Jag kommer själv att försöka hinna göra två tre besök i Norge under hösten för att få en egen uppfattning och ta lite egna "vackra" bilder till boken. Jag är annars tacksam för all hjälp med bildmaterial från de aktuella platserna.
Leif H
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

jeg kan iallefall hjelpe med fjell festning,denne er forøvrig en festning du bør se da den er STOR og for ikke og snakke om meget interessant :)
mvh Atle M
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Alle stedene jeg la ut her har museums status, samtlige har utsillinger av militært materiel, artilleri, kjøretøy osv.
I mine øyne er nok Oscarsborg Nr.1 på listen over steder man bør besøke i Norge.... Tett fulgt av de tre store fjernkampbatteriene Vara, Austrått og Trondenes.
Kan skaffe deg bilder av de fleste stedene på denne listen...
Send meg en PM med epost adresse eller lign.

Smaksprøver :-):
Attachments
Vara.JPG
Vara.JPG (66.98 KiB) Viewed 872 times
Oscarsborg.JPG
Oscarsborg.JPG (91.68 KiB) Viewed 872 times
Ny-Hellesund.JPG
Ny-Hellesund.JPG (113.7 KiB) Viewed 872 times
Ergan.JPG
Ergan.JPG (101.55 KiB) Viewed 872 times
Austrått.JPG
Austrått.JPG (103.33 KiB) Viewed 872 times
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Foreslår Grønsvik Kystfort (friluftsmuseum) i Lurøy kommune på Helgeland (sør i Nordland Fylke).

1. Ligger like ved RV17, en av de viktigste reiselivsveiene i Norge, og av Vegvesenet utpekt som en av 18 satsningsveier i reiselivssammenheng. Anlegget er en del av Helgeland Museum, som inngår i det offisielle nasjonale norske museumsnettverket underlagt Kirke- og kulturdepartementet, og derfor helårsbemannet. Asfaltert parkeringsplass, sanitæranlegg og turistinformasjon anlagt ved kystfortet.
2. Bygget av den tyske okkupasjonsmakten mellom 1942 og 1945.
3. Kystfortet er svært representativt for kystfortene i Nord-Norge i og med at det er et hærkystfort (i 1942 var over 210 av til sammen i overkant av 290 operative kystfort i Norge hærkystfort) med forholdsvis få betongstrukturer (da det var stor mangel på betong spesielt i Nord-Norge). Derimot er mange av bunkerne murt opp da det var stor tilgang på krigsfanger siden tyskerne også bygget ut Riksvei 50 (dagens E6) og Nordlandsbanen med krigsfanger som den viktigste arbeidskraften.

Grønsvik Kystfort ligger dessuten i et område uten alt for mange andre fortifikasjoner som er tilrettelagt for publikum. De nærmeste er Austrått på Ørlandet utenfor Trondheim og Engeløya like sør for Narvik, og da dreier det seg om helt andre kystartilleribatterier. Videre er kystfortet tilrettelagt for publikum med gangveier, stier, belysning i bunkere og fjellanlegg og skilting. Det er også utstillinger i bunkere og i en av brakkene på kystfortet. Det er i tillegg planer om å bygge om et lager på 800kvm som ligger noen få hundre meter sør for kystfortet til museumsbygg. Hvorvidt dette blir realisert er imidlertid opp til bevilgende myndigheter.

Skal du ha en geografisk spredning vil jeg i tillegg anbefale Ny-Hellesund og Ergan/Kvalvik kystfort som alle er hærkystfort på lik linje med Grønsvik, og marinebatteriene Vara (Kristiansand kanonmusseum), Fjell, Austrått, Trondenes og Tromsø Forsvarsmuseum når det gjelder kystfort fra WWII.

Ellers er nok Nasjonale Festningsverk sin oversikt grei å bruke som et utgangspunkt.

Trenger du bilder fra Grønsvik Kystfort så kan jeg være behjelpelig med det. Kan også ta meg av en del praktiske ting som f.eks. å bestille overnatting hvis du har tenkt deg til området.

Image
Saluttskyting fra fortet


MVH Inge S
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Tack Inge för fint tips. Du får gärna skicka några bilder från anläggningen, verkar vara ett ställe att besöka. Tack också för erbjudande om hjälp med praktiska ting. Ber att få återkomma när der blir det med Norgeresorna.
Hlsn Leif H
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Vil du at jeg skal sende bilder til: info@bunker.nu
eller har du en annen e-postadresse?

Det ligger også en del bilder her på forumet: http://www.kystfort.com/forum/topic64.html

Og på andre nettsider:
http://www.helgelandmuseum.no/ip/pages/ ... lurF8y.php
http://www.finn.no/finn/travel/norway/o ... vl=heading

Inge S
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Hej Inge, jag har skickat en PM till dig
Hlsn
Leif H
Frank Nilsen
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2007 1:01
Location: Stjørdal, Nord-Trøndelag

Heisann!

Kan "Hegra Festning" i Stjørdal være av interesse?
Med museum og guidede turer på sommeren. Kjempefint og spennende anlegg!

http://www.nasjonalefestningsverk.no/he ... erne_hegra
Frank Nilsen
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Hei Frank
Tack för bra tips. Klart Hegra skall finnas med
Hilsen
Leif
Stykkjunkeren
Posts: 13
Joined: 23 Jul 2007 22:01
Location: Trøndelag

Jag undras om inte Fredriksten Festning i Halden borde va med på den listan?

Inte rätt mycket kvar där som påminner om tiden med tyskerna, men mycket mer om tiden med svenskarna, något som visserligen borde va utav et visst interess för broderfolket. :)
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Hallo

Fredriksten Festning i Halden bør du absolutt vurdere. Jeg vet jo ikke hvor mange fort/festninger du ønsker å ha med, men jeg ville på Østlandet i tillegg tatt med:
Fredrikstad som jo er en befestet by, altså en festningsby.
Akershus i Oslo.
Blaker Skanse (som et eksempel på en skanse).
Kongsvinger festning.
Fredriksvern i Stavern.
Oscarsborg i Oslofjorden.

På Sørlandet ville jeg vurdert:
Ny-Hellesund kystfort.
Batteri Vara ved Kristiansand.

På Vestlandet:
Bergenhus festning i Bergen.
Fjell festning På Sotra.
Tellevik kystfort nord for Bergen.
Ergan Kystfort og/eller Kvalvik kystfort i Møre- og Romsdal.

I Trøndelag ville jeg tatt med:
Austrått festning på Ørlandet.
Tarva på Trøndelagskysten (kanskje litt utenfor allfarvei).
Kristiansten festning i Trondheim.
Munkholmen utenfor Trondheim.
Hegra fort i Stjørdal.

I Nord-Norge:
Grønsvik kystfort på Helgeland.
Nyholmens skanse i Bodø.
Trondenes festning ved Harstad.
Troms forsvarsmuseum.
Vardøhus.

Da har du med 1600-, 1700-, 1800-, og 1900-tallsbefestninger. I tillegg har du en OK geografisk spredning.

Inge S.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

I tillegg har du en OK geografisk spredning.
Bortsett fra strekningen Kristiansand - Bergen hvor 1/6 av Norges befolkning bor :D

Erik E
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Tja, nå tenkte jeg geografisk da, og ikke befolkningsmessig. Tror kanskje det er det mest interessante for en svenske på ferietur. Hvis ikke skulle vel Østlandet vært langt bedre representert og nærmest alt i Nord-Norge kuttet ut :)



Er vel det nordligste Norge som er dårligst representert her. Rogaland og Sogn- og Fjordane samt strekningen mellom Trondheimsfjorden og Bodø kunne kanskje også vært bedre representert, sammen med Hedemark og Oppland.

Inge S
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”