KNM Knurr - MTB av Tjeld-klassen i 1/20

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Lenge siden forrige oppdatering her. Hva har skjedd?

Ikke så veldig mye, men jeg har i alle fall funnet ut hvorledes jeg skal feste dekket til båten, og få det mest mulig vanntett. Jeg har også kjøpt brytere til lys og radar, slik at jeg kan få skrudd de to tingene av og på fra fjernkontrollen. For noen dager siden fikk jeg også en bitteliten motor i posten, en liten 6V-motor med 1000:1-utveksling. Tanken var at den skulle kunne drive radaren, men den gikk litt for tregt til det, dessverre. En ny motor er derfor bestilt, med 500:1 i utveksling, det burde fungere bedre. 1000:1-saken kan jeg kanskje lage en vinsj av, eller noe i den dur, til en annen båt. Vi får se. Det å modifisere servoer går forsåvidt an, men de bråker mye og var ikke så lett å få til å gå i rett hastighet, så da måtte jeg ty til ferdiglagede ting i stedet.

Har også kjøpt inn en 12V vindusspylerpumpe fra biltema som skal få bli lensepumpe i båten. Tanken var å ha denne automatisk, men det er ikke så mange nivåvakter å få tak i som løser seg ut bare ved 1 cm forskjell, så det prosjektet måtte jeg nok gi opp. Vann (vel, vann fra springen hjemme - vet ikke hvordan det er med saltvann f.eks.) leder ikke nok strøm ved bare 12 v til at to avisolerte ledninger plassert litt fra hverandre lager nok kontakt heller, så det blir vel til at jeg plasserer pumpen i båten, og har en bryter enkelt plassert for å kunne lense båten enkelt når jeg tar den opp på land.

Ellers venter jeg på den 14. desember. Etter det har jeg fri, og kan drive mer med modellbygging.
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:det er ikke så mange nivåvakter å få tak i som løser seg ut bare ved 1 cm forskjell, så det prosjektet måtte jeg nok gi opp. Vann (vel, vann fra springen hjemme - vet ikke hvordan det er med saltvann f.eks.) leder ikke nok strøm ved bare 12 v til at to avisolerte ledninger plassert litt fra hverandre lager nok kontakt heller
Vel... det burde ikke være noe problem. For det første leder saltvann strøm betydelig bedre enn ferskvann, men du kan nok ikke basere deg på at det skal opprettes "kontakt" mellom lederne slik at du kan kjøre strømmen til pumpen gjennom den kretsen. Du må nok lage en enkel forsterker (et simpelt transistortrinn eller en operasjonsforsterker) som detekterer den svake strømmen gjennom vannet, og som trigger en bryter (enten transistor eller et rele) som igjen aktiverer pumpen. Selve føleren kan med fordel lages som et kretskort, hvor du etser et nettverk av baner (mao: en kapasitiv føler) for å øke følsomheten.
Ellers finnes det ferdige fuktighetssensorer (halvedere) som kan kjøpes i forretninger som selger elektroniske komponenter. Ikke mange igjen som selger til "privatbrukere", men Elfa er et alternativ. Et søk på "fukt" avslører at de har en rekke sensorer, bla. en resistiv (er nok det enkleste å forholde seg til, avh. av hvor mye kompetanse du har innen elektronikk) til ca. kr. 20,-.

Ellers (om du ikke er redd for litt "Reodor Felgen" aktige løsninger), kan du kanskje tilpasse en fuktighetssensorer for potteplanter (sjekk hagesentra) til bruk som følerelement ;-)
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Takk for mange tips! Jeg har sett på nivåvakt for blinde, som rett og slett plasseres i en kaffe/tekopp og varsler når det er fullt, halvfullt og tomt. Tenkte på å modifisere en slik en, men det ble med tanken.

Jeg er, som du kanskje har skjønt, ikke noen elektronikkingeniør, selv om jeg gjerne skulle vært det. Min 'utdannelse' begrenser seg til sammenlodding av noen radioer, noen enkle kretser og ting jeg har lært meg her og der. Får jeg oversikt over hva jeg kan lodde sammen skal jeg dog klare det - problemet er å vite hva jeg skal sette sammen for å få det hele til å fungere. Det hadde vært ganske artig å få til en helautomatisk pumpeløsning. Er disse fuktighetssensorene slik at de trigger ved vannkontakt, eller ved en viss fuktighetsprosent?
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:Jeg er, som du kanskje har skjønt, ikke noen elektronikkingeniør, selv om jeg gjerne skulle vært det.
Hehe... Jeg er faktisk utdannet som elektronikkingeniør (har fagbrev også, så det er ikke bare snakk om "teori"), men nå har jeg holdt på med helt andre ting noen år, og føler vel ikke at jeg kan bruke den tittelen med særlig tyngde lengre PDT_Armataz_01_09
Sindre wrote:Er disse fuktighetssensorene slik at de trigger ved vannkontakt, eller ved en viss fuktighetsprosent?
Det varierer - alt etter konstruksjon. Man kan ha en sensor som gir signal eller ikke avh. av om det er fuktighet/vann tilstede, eller man kan ha en sensor som gir ut signal som varierer med graden av fuktighet - dvs. for å måle fuktighetsnivået (sistnevnte vil naturligvis kunne dekke begge "bruksområder"). Hvis du ser nærmere på den billigste sensoren hos Elfa (ref. link ovenfor), ligger det et datablad i pdf-format der. Det viser at det er snakk om en enkel spenningsdeler, hvor den ene motstanden varierer i verdi med graden av fuktighet (ref. tabell). Spenningsnivået ut av denne vil altså variere med graden av fuktighet. Hvis du bruker dette som inngang til en operasjonsforsterker (eller enda enklere: et enkelt transistortrinn), kan den drive et rele eller en drivertransistor som styrer pumpen.

Merk: Jeg er litt usikker på om denne sensoren vil egne seg til ditt formål. Den vil nødvendigvis bli våt ved vanninntrenging (dvs. 100% fuktighet), og blir ikke nødvendigvis tørr når vannet er pumpet ut (avh. av mekanisk utforming etc.), slik at pumpen kan gå "tørr" (kan naturligvis unngås, men da blir det fort noe ekstra elektronikk).
Tror vel egentlig at du vil få en grei styring ved å bruke en litt følsom krets basert på operasjonsforsterker, og enkle ledninger som følerelement. Den bør konstrueres slik at du kan definere et vannnivå for påslag, og et annet for å slå av pumpen for å gi mer stabil regulering (også avhengig av hvor mye vann du kan akseptere før du starter lensingen).
RasmusTerne

Det enkleste er ofte det beste :) La spenningen til pumpen gå over en micro-switch, operert av en flotørordning.Stigende vannstand, flotøren lukker bryteren, pumpa starter. Kan bygges inn i et"flotørkammer" i bunnen av båten. Patent lånt fra gammel oppvaskmaskin!
Sigfred R.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

RasmusTerne wrote:Det enkleste er ofte det beste :)
Det er vel ikke nødvendigvis riktig ifbm. modellbygging, men ellers har du naturligvis et poeng... PDT_Armataz_01_18
RasmusTerne wrote:La spenningen til pumpen gå over en micro-switch, operert av en flotørordning.Stigende vannstand, flotøren lukker bryteren, pumpa starter. Kan bygges inn i et"flotørkammer" i bunnen av båten
Kan by på "mekaniske" utfordringer: Hvor stor må flottøren være for å gi tilstrekkelig oppdrift/kraft til å operere bryteren (man kan ikke uten videre skalere ned en "bilge-pumpe" løsning for småbåter til en modell), og hvor mye vann må til for å oppnå dette (igjen: hvor mye toleranse har man ift. akseptabel mengde man kan leve med i båten). Mtp. at båten er i bevegelse pga. slag fra bølger ol., gir det også en utfordring ift. en mekanisk løsning (bør bla. dempes mtp. falske utslag). Vannet i bunnen av båten vil også bevege seg, som vil gi utslag på hvor godt en flottør vil virke osv. En elektronisk løsning tror jeg vil være enklere å realisere mtp. stabilitet, samtidig som den vil kunne detektere små vannmengder (man kan også enkelt plassere ut flere følere for å kontrollere vannamsamling i forskjellige skott osv. - inntaket til pumpen kan evt. forgrenes ut til de forskjellige stedene hvor vann kan samle seg).

Hvis vannmengden blir for stor til at pumpen klarer å ta unna (i praksis betyr det at båten er i ferd med å synke), bør man også ha et minimumnivå hvor strømmen fra batteriet kuttes, før en får kortslutning i motorer, fartsregulatorer, mottaker etc. (mao redusere konsekvensene mtp. skader). Dette kan for så vidt også oppnås med en mekanisk føler (montere to mikrobrytere som aktiveres på forskjellig "vannstand").

Mtp. båtens bevegelse (og derav vannets bevegelse i bunnen) vil det også være en utfordring å få pumpen til å virke skikkelig (den bør kunne takle å suge "tørt" innimellom).

En "kombinasjon" av mekanisk og elektrisk føler er forresten også et alternativ: En flottør med påmontert kvikksølvbryter vil gi større følsomhet, men igjen får du problemer ift. båtens naturlige bevegelser i vannet.

Litt av sjarmen med modellbyggingen, er vel å finne løsninger som virker, så det er jo bare å eksperimentere i vei. En mekanisk føler er nok enklere å realisere, så det kan jo være greit å starte der.

PS: Uansett hva man går for, bør en legge ned mest ressurser i å gjøre skroget tett, slik at vann ikke kommer inn i utgangspunktet... :) PDT_Armataz_01_18
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Natter wrote:Hehe... Jeg er faktisk utdannet som elektronikkingeniør (har fagbrev også, så det er ikke bare snakk om "teori"), men nå har jeg holdt på med helt andre ting noen år, og føler vel ikke at jeg kan bruke den tittelen med særlig tyngde lengre PDT_Armataz_01_09
Da synes jeg du kan få bruke tittelen her, jeg skal ikke krangle på det i alle fall.
Natter wrote:(...)Hvis du bruker dette som inngang til en operasjonsforsterker (eller enda enklere: et enkelt transistortrinn), kan den drive et rele eller en drivertransistor som styrer pumpen.
Det høres jo i utgangspunktet bra ut, men som du skriver videre er det kanskje enklest med en 'forsterkerkrets' som trigger når det ledes bittelitt strøm gjennom ledninger som er i kontakt med eventuelt vann i båten.

Å lage en krets med en eller annen form for nivåinndeling er sikkert ikke umulig, men da beveger vi oss plutselig ut i elektronikkens jungel som jeg vet for lite om.
RasmusTerne wrote:Det enkleste er ofte det beste :) La spenningen til pumpen gå over en micro-switch, operert av en flotørordning.Stigende vannstand, flotøren lukker bryteren, pumpa starter. Kan bygges inn i et"flotørkammer" i bunnen av båten. Patent lånt fra gammel oppvaskmaskin!
Sigfred R.
Et godt forslag, som jeg allerede har testet ut: jeg har kjøpt en mikrobryter, men denne var litt vel stiv, og trengte uforholdsmessig mye isopor for å kunne trigges. I tillegg, som Natter nevner, er båtens bevegelser en utfordring. Bevegelsene vil vel også være en utfordring med elektronisk styring, dog avhengig av hvordan sensorene utformes og hvor de plasseres.


Det jeg trodde skulle være nokså enkelt har vist seg å bli litt komplisert (okei: komplisert for mitt hode), selv om det overhodet ikke er umulig. Jeg vil derfor satse på å bygge skroget og båten så tett som mulig først, og se om vanninntrengning er et stort problem. Nå som jeg først har bestemt meg for å lime dekket fast langs kantene, og sage ut en luke, håper jeg det skal bli mindre problemer med vann. Jeg kommer uansett til å få nok arbeidsrom til å kunne legge nedi en eller annen krets for automatisk styring av pumpen dersom det blir nødvendig. Det hadde vært utrolig artig å ha det automatisk uansett...

Pumpen blir dog montert uansett: tanken var å bruke trykkbryteren jeg har kjøpt, så er det enkelt å legge en slange over ripen og lense båten når den kommer på land - om det vil være noe vann i den i det hele tatt, da.
Sindre
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Driver selv å bygger RC modeller mest fly men også noen skip.
Har brukt byggesett fra Elfa til bla blink generator for LED i fly, enkelt og billig. Følgende byggesett kan sikkert med ett lite rele styre lensepumpe.

Klarer ikke å linke direkte til siden men skriv inn MK108 på søk så blir der riktig.

ELFA Norge
https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/cat ... ab=catalog
har utsalg i Oslo, men sender også via Webshop

Anders
Attachments
6be86710-7c6b-11dc-b5c6-0019bbdf5d02.jpg
6be86710-7c6b-11dc-b5c6-0019bbdf5d02.jpg (102.61 KiB) Viewed 182 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Da ser jeg for meg at det er nok å bytte ut ledningene som gir strøm til summeren med 'noe annet', som gjør at pumpen startes i stedet. Burde det være mulig? Takk for tips!
Sindre
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Ledninger til summer gir sikkert ikke nok strøm til å drive pumpen direkte men ett lite rele burde kunne gjøre jobben.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Ja, nemlig. Hm. En liten transistor burde vel kunne gjøre det, i grunnen? Huff, nå burde jeg kunne klare å huske de enkle kretsene jeg koblet sammen før...
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:
Natter wrote:Hehe... Jeg er faktisk utdannet som elektronikkingeniør (har fagbrev også, så det er ikke bare snakk om "teori"), men nå har jeg holdt på med helt andre ting noen år, og føler vel ikke at jeg kan bruke den tittelen med særlig tyngde lengre PDT_Armataz_01_09
Da synes jeg du kan få bruke tittelen her, jeg skal ikke krangle på det i alle fall.
Vel... Merker jo at interessen for elektronikk våkner til live igjen her (derav det noe overdrevne engasjementet rundt din aktuelle problemstilling... :D ). Hadde jeg ikke slitt med akutt plassmangel, skulle jeg gravd opp eskene med verktøy og komponenter fra kjellerboden og skrudd sammen noe...
Sindre wrote:Bevegelsene vil vel også være en utfordring med elektronisk styring, dog avhengig av hvordan sensorene utformes og hvor de plasseres.
Nja... ikke uten videre enig der. Så lenge vi snakker om en føler uten mekaniske deler, er det kun vannets bevegelser ("skvalping") som betyr noe. I praksis vil nok vannet samle seg bakerst så lenge båten har fremdrift, så det er mest sideveis forflytning som betyr noe i denne sammenheng. Føleren bør slik sett plasseres nær inntaket til pumpen, slik at den aktiveres kun når det faktisk er vann tilstede som den kan suge opp. Tror det kan være lurt med en forholdsviss tynn slange som du monterer slik at den suger fra det laveste punktet i bunnen - helt i bakkant av skroget.
Sindre wrote:om det vil være noe vann i den i det hele tatt, da.
Tror ikke du skal bekymre deg for det - på et eller annet tidspunkt vil du garantert få vann inn (ref. gode gamle Murphy...) PDT_Armataz_01_18
AndersHJ wrote:Følgende byggesett kan sikkert med ett lite rele styre lensepumpe.
Det finnes mye nyttig på nettet om man søker litt (burde huske det selv i blant... PDT_Armataz_01_15 ).
Mht det nevnte Velleman-kit'et, så finner man byggebeskrivelsen på produsentens hjemmesider. Som en ser, er det snakk om et helt enkelt transistortrinn, hvor tilstedeværelse av vann på føleren forspenner transistoren som igjen driver summeren.
Hvorvidt du kan bruke denne direkte på pumpen din, eller må gå via en egen driver (transistor/ relè el), er avhengig av spec'en på pumpen (hvor mye strøm den trekker ift. hva transistoren klarer å levere). Hvis pumpen ikke er for effektkrevende, kan du kanskje bare skifte ut transistoren med en kraftigere type.
Det som kan være en utfording (rent reguleringsteknisk), er at denne styringen er svært primitiv (av/på, med samme nivå for hhv. inn- og utkopling). Det kan rent praktisk gi litt problemer ift. at pumpen vil slå seg av og på gjentagende ganger inntil det er helt "tørt" (gjentar at plassering av føler ift. innsug er litt kritisk her - pumpen bør slå seg av når den har sugd opp så mye den har mulighet til, og da bør selvsagt føleren være tørr, uansett om det er noen vanndråper igjen). Dette kan løses ved at du har to følere (holder oss til den enkle "tråd-varianten" nå), hvor den som aktiverer pumpen står noe høyere enn den som skal slå av (dvs. at en lar vannet stige litt før en starter å pumpe, men lar pumpen gå til det er "tørt"). Dette kan du få til ved å kombinere to kretser av den typen i kit'et til Velleman.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Hvorvidt du kan bruke denne direkte på pumpen din, eller må gå via en egen driver (transistor/ relè el), er avhengig av spec'en på pumpen (hvor mye strøm den trekker ift. hva transistoren klarer å levere). Hvis pumpen ikke er for effektkrevende, kan du kanskje bare skifte ut transistoren med en kraftigere type.
Her er dataark for den transistoren (BC517) som Velleman har benyttet. Den klarer maks 500mA (0,5A). Dvs. at pumpen din må trekke maks 0,5A (helst mindre, evt. må du montere en god kjølekappe på transistoren), eller mao.: Maks effekt på 4,5W (9V) til 6W (12V).
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Natter wrote:Vel... Merker jo at interessen for elektronikk våkner til live igjen her (derav det noe overdrevne engasjementet rundt din aktuelle problemstilling... :D ). Hadde jeg ikke slitt med akutt plassmangel, skulle jeg gravd opp eskene med verktøy og komponenter fra kjellerboden og skrudd sammen noe...
En skal ikke undervurdere engasjement!

Hadde jeg vært litt flinkere hadde jeg nok klart å skru sammen noe selv ut fra eget hode og kunnskaper, men jeg er ikke flink nok, og det irriterer meg. Et år før jeg begynte på ungdomsskolen sluttet de med valgfag i elektronikk - om det ikke gav de samme kunnskapene som et treårig studium, er jeg i alle fall litt skuffet over at jeg aldri fikk tatt faget.
Natter wrote:
Sindre wrote:Bevegelsene vil vel også være en utfordring med elektronisk styring, dog avhengig av hvordan sensorene utformes og hvor de plasseres.
Nja... ikke uten videre enig der. Så lenge vi snakker om en føler uten mekaniske deler, er det kun vannets bevegelser ("skvalping") som betyr noe. I praksis vil nok vannet samle seg bakerst så lenge båten har fremdrift, så det er mest sideveis forflytning som betyr noe i denne sammenheng. Føleren bør slik sett plasseres nær inntaket til pumpen, slik at den aktiveres kun når det faktisk er vann tilstede som den kan suge opp. Tror det kan være lurt med en forholdsviss tynn slange som du monterer slik at den suger fra det laveste punktet i bunnen - helt i bakkant av skroget.
Det er vel sant. Om jeg skulle gå for "ledningsfølere", altså en lang stripe avisolert kabel som føler, vurderte jeg å lage en nokså lang en, som ble lagt i bunnen av båten og noen cm opp langs sidene, for å hindre at pumpen slår seg av og på i det uendelige. Jeg er redd det kan bli tilfelle med elektronisk styring også, for båten legger seg mye over til sidene, og vil nok heller ikke kjøres med konstante hastigheter - vannet vil da bevege seg nokså mye og vannstanden endre seg fort og ofte.
Natter wrote:
Sindre wrote:om det vil være noe vann i den i det hele tatt, da.
Tror ikke du skal bekymre deg for det - på et eller annet tidspunkt vil du garantert få vann inn (ref. gode gamle Murphy...)
True, he he. Spørsmålet er hvor mye. Jeg vil så klart prøve å gjøre det så tett som mulig i utgangspunktet.

En styringsenhet som kan gi samme egenskaper som en mekanisk nivåvakt hadde så klart vært det ideelle. Jeg har ikke spesielt stor plassmangel, men jeg er avhengig av å ha noe som ikke veier så mye, men bortsett fra det er jeg ikke så begrenset. Pumpen går på 12 V (fungerer også fint på lavere spenninger, dog) - men nøyaktig hvor mange ampére den trekker vet jeg ikke, det har jeg ikke målt. Biltemas sider gir meg heller ikke svar på det. (http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk ... universal/)


Konklusjon: jeg skulle gjerne bygget et slikt relé, men er da avhengig av litt hjelp for å vite hva jeg skal lodde sammen og hvordan =)


For tiden, når jeg ikke jobber (okei, da også), putler jeg med tanken på hvordan 40 mm-kanonen skal styres. Forsåvidt er det enkelt med selve den mekaniske overføringen, men spørsmålet er hvor fort den maksimalt skal få lov til å gå. Er det noen som har en idé om hvor fort L/60-kanonen kan dreies? Ble de kun dreiet mekanisk? Eneste jeg har vært i nærheten av var 40 mm i luftvernsimulatoren på Haakonsvern, så det skorter litt på kunnskapene, her også.
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:Det er vel sant. Om jeg skulle gå for "ledningsfølere", altså en lang stripe avisolert kabel som føler, vurderte jeg å lage en nokså lang en, som ble lagt i bunnen av båten og noen cm opp langs sidene, for å hindre at pumpen slår seg av og på i det uendelige. Jeg er redd det kan bli tilfelle med elektronisk styring også, for båten legger seg mye over til sidene, og vil nok heller ikke kjøres med konstante hastigheter - vannet vil da bevege seg nokså mye og vannstanden endre seg fort og ofte.
Lengden på føleren er ikke vesentlig ift. funksjon (om det er 0,5 eller 10cm som dekkes av vann gjør ingen forskjell - det er evt. kun snakk om en teoretisk/marginalt økt strømstyrke). Dette problemet kan kanskje (delvis) løses ved å lage flere innsugingspunkter for pumpen - f.eks. 3 (en i hvert hjørne + midten). Litt usikker på om pumen vil virke tilfredsstillende med 1-2 inntak "i luft", men det kan jo testes ut. Tynne silikonslanger og forgreningsledd fås kjøpt i modellbutikker (f.eks. fuelslanger til forbrenningsmotorer el.). Det er også kurant å parallellkople flere følere (f.eks. en ved hvert inntak, slik at pumpen aktiveres så snart det er vann tilgjengelig "for suging").
Sindre wrote:jeg er avhengig av å ha noe som ikke veier så mye, men bortsett fra det er jeg ikke så begrenset.
En modifisert krets av typen i Velleman-kit'et burde ikke veie mange gram...
Sindre wrote:Pumpen går på 12 V (fungerer også fint på lavere spenninger, dog) - men nøyaktig hvor mange ampére den trekker vet jeg ikke, det har jeg ikke målt.
Burde være et typeskilt el. på den som angir effekten (i Watt - W, eller VoltAmpere - VA)? Ellers er det bare å måle vha. et amperemeter. Vet ikke hva slike normalt trekker, men ditt bruk er jo rimelig lett belastning ift. i en bil, hvor slangene er noe lengre og det gjerne er flere smale dyser som gir "motstand".
Sindre wrote:Konklusjon: jeg skulle gjerne bygget et slikt relé, men er da avhengig av litt hjelp for å vite hva jeg skal lodde sammen og hvordan =)
Er vel fare for at jeg setter meg ned å lager en tegning (ref. tidligere merknad vedr. "engasjement PDT_Armataz_01_18 ), men det krever tilgang til noen seriøst nedstøvde deler av arkivet i "de små grå"... Virkelig skremmende hvor fort man glemmer ting en ikke "bruker" i det daglige (og da snakker vi ikke bare høgskolepensum: Svetter litt ved tanken på å hjelpe nevøene mine i barneskolen med visse emner også PDT_Armataz_01_08 ). Problemet nå, er at jeg er hyperstresset ifbm. med avslutning på prosjektoppgave og eksamen + mye som skal nøstes opp før jul, da jeg skal vekk en lengre periode. Blir vel ikke før ut i neste uke jeg får satt meg ned i ro og mak med slikt plunder, men det kan vel hende at det er andre (og sikkert "lysere" hoder) her inne som kommer opp med noe før den tid...?
Sindre wrote:For tiden, når jeg ikke jobber (okei, da også), putler jeg med tanken på hvordan 40 mm-kanonen skal styres. Forsåvidt er det enkelt med selve den mekaniske overføringen, men spørsmålet er hvor fort den maksimalt skal få lov til å gå. Er det noen som har en idé om hvor fort L/60-kanonen kan dreies? Ble de kun dreiet mekanisk? Eneste jeg har vært i nærheten av var 40 mm i luftvernsimulatoren på Haakonsvern, så det skorter litt på kunnskapene, her også.
Elektrisk styring av 40mm Bofors (mener det var en egenutviklet "Petter Smart-løsning i daværende SFK) kom vel først på Hauk-klassen om jeg ikke tar mye feil (evt. også på noen av Storm- og Snøgg-klassene som fremdeles var i tjeneste på det aktuelle tidspunkt). Kan aldri tenke meg at det var noe annet enn mekanisk (dvs. "håndmakt" på Tjeld-klassen?). Er usikker på om vi har noen 40mm igjen i dag (det må evt. være på enkelte av Kystvaktfartøyene), men skal nok kunne finne ut av det gjennom kollegene som driver utdanning på artilleri (om ikke svaret kommer her inne først...).

KNM LUSI er for øvrig historie for lengst. Snart kommer det en 76mm Oto Melara SR inn i simulatorbygget, slik at vi slipper å sende teknisk personell på kurs til Italia og Danmark.
Post Reply

Return to “Modellbygging”