Minekart fra Haugalandet

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Kanskje vi kunne gå sammen om å skaffe disse til de som har interesse av minekartene i Haugesundsdistriktet? Vi kan evt. være med på å dekke noe av kostnadene hvis noen har anledning til å kopiere kartene.

KOS EDIT 14.12.09 Skilte ut denne fra Erfaringer gjort med Riksarkivet siden dette blir noe mer lokalt en intensjonene med den tråden.
  • Mineområder på Haugalandet innen
    kartblad 5220 Ferkingstad og
    kartblad 5221 Stavanger,
    kartblad 5321 Sveio???,
    sortert på løpenummer.
5321 /-/ 71c , HKB 63./977 Nordheim (Ikke lagret)

5221 /-/ 73c , MKB 10./504 Haugesund(Hagland Festning)(Nettlagret, Scan, Hagland) Hmm… kan ikke nå denne siden

5220 /-/ 75 , Bei Aakrehamn (Nettlagret_DSC7444, Foto, TommyG)

5220 /-/ 75a , Bei Hebnes(Nettlagret_DSC7617_7620, Foto, TommyG)

5220 /-/ u1 , Unbekannten bei 5221 /-/ 75a (Nettlagret_DSC7486, Foto, TommyG)

5220 /-/ 75b , Bei Sandve (Nettlagret, Foto, TommyG)

5220 /-/ 75c , Hebnes-viken (Nettlagret, Foto, TommyG)

5220 /-/ 75e , Tveit-Enge-Höhe 72 (Nettlagret, Foto, TommyG)

5220 /-/ 75f , Syd Åkresanden bukt (Nettlagret, Foto, TommyG)

5220 /-/ 75g , Sandve (Nettlagret_DSC7526, Foto, TommyG)

5220 /-/ 75i , Ferkingstad (Nettlagret_DSC7488, Foto, TommyG)

5220 /-/ 75k , Mellom Hebnesvik og Grautavik (Nettlagret_DSC7636, Foto, TommyG)

5220 /-/ 76a og c , Utsira (Nettlagret, Foto, TommyG)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Kanskje noe å diskuterer litt.

Det som hadde vært interessant var om vi kunne ha digitaliserte kart på et samlested - slik at ikke alle måtte hente, låne etc. egne kart.

Det kommer i så fall an på tilgang, delingsvilje og lagringsplass. Men det er jo 3 ting - så det går ikke ;-)

Når det er sagt.
Hagland har f.eks. fått tak i digital kopi av det som han fant tilgjengelig av minekart for Hagland festning. Han er klar på at disse kartene deler han gjerne med interesserte. En ellers uvanlig holdning i samler- og museums-kretser - men ut av det kommer selvfølgelig interesse for området Hagland pluss historien, og det er alle tjent med - egentlig.

Jeg har fått kopi - på DVD, 24 .JPG-format minekart på forskjellige nivåer pluss 5 .PDF-filer. Men det er klart at en kan ikke holde på å brenne/sende CD/DVD i "hytt og pine", det blir mye arbeid, - så en trenger digital lagringsplass. For omtalte filer 735 MB.
Selvfølgelig kan det eksistere papirkopier, men personlig vil jeg ha minst mulig papir om det istedenfor og like godt kan oppbevares digitalt.

Noen idéer om temaet ?

mvh
KOS
Last edited by KOS on 14 Dec 2009 23:03, edited 1 time in total.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Hvordan forholder det seg i forhold til rettiheter til å publisere materiale man får tilgang til og kan avfotografere på riksarkivet da? Er det fritt frem å publisere det, eller er slikt fremdeles underlagt noe slags opphavsrett?
--
Tommy
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TommyG wrote:Hvordan forholder det seg i forhold til rettiheter til å publisere materiale man får tilgang til og kan avfotografere på riksarkivet da? Er det fritt frem å publisere det, eller er slikt fremdeles underlagt noe slags opphavsrett?
Hei Tommy, kanskje spørsmålet var mer relevant i den opprinnelige tråden ? For tyske minekart(spesifikt) ville jeg ihvertfall bli ganske oppgitt, hoderystende og f........ og noen skulle "poppe opp" med krav om opphavsrett. Disse arkivene er bygd opp og ivaretatt av nasjonale, skattebetalte, ressurser - og festningene m/dokumentasjon er "utviklet" for det meste av Norske (frarøvede) midler.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hagland
Posts: 45
Joined: 12 Dec 2007 22:34
Contact:

KOS wrote:Hagland har f.eks. fått tak i digital kopi av det som han fant tilgjengelig av minekart for Hagland festning. Han er klar på at disse kartene deler han gjerne med interesserte. En ellers uvanlig holdning i samler- og museums-kretser - men ut av det kommer selvfølgelig interesse for området Hagland pluss historien, og det er alle tjent med - egentlig.
Må få kommentere det med å dele, en hjertesak :)
Hva er det verdt om vi har det i et skap og ingen får se/ oppleve det, kan vi ikke dele er det ikke verdt noe! Men viktigst av alt (!) klarer vi ikke å skape interesse og entusiasme rundt dette blant våre etterkommere dør det ut med oss. Da kan vi sitte der på hver vår haug med materiell/ informasjon mens minnene forsvinner. Her har vi et felles ansvar for å se det store bilde, det er vi alle er tjent med på litt lengre sikt enn at jeg kan kose meg med minekarter som ingen andre har, null verdt!
Kan vi på Hagland bidra ovenfor andre gjør vi mer enn gjerne det og vi inviterer gjerne andre til å være med oss å fortelle og gjenskape historien på Hagland.
Skal sies at vi stort sett bare har møtt velvilje og ønske om å hjelpe, takk for det!
Hagland Festning
Hagland
Posts: 45
Joined: 12 Dec 2007 22:34
Contact:

Vi støtter mer enn gjerne et elektronisk arkiv over minekart for Haugalandet. Er vi skikkelig ambisiøse kunne man jo på sikt tenke seg et arkiv med alt mulig digitalisert informasjon.
Sånn praktisk sett må man jo ha en server med tilstrekkelig kapasitet, vi har vel et par servere som kunne vært brukt, blir vel noen gigabite med alle kartene så vi må muligens utvide med større disker. Kunne forresten satt opp en RAID løsning med f.eks. 1 TB disker så har vi backup også. Koster ikke mange tusenlappene, infrastrukturen forøvrig har vi på plass allerede (10 mb linje).
Hagland Festning
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hm...
Her var det mange flotte ord og gode tanker, men vil gjerne ta i forsvar de som "gjemmer vekk" stoff også... Dette er først og fremst materiale folk ofte har brukt ganske mye tid og ressurser på å skaffe - Ofte opptil flere år med reising, feilbestillinger og skudd i blinde før man treffer en innertier...

Ikke minst er det også ofte mye penger involvert, eksempelvis siste regning jeg sitter med fra Fachcolour Bühler er på 195€, Selke på 105€ og NARA... Vel og merke ikke kommet enda men blir raskt 5-600$! Bare dette er altså materiale for rundt 6000,- Kr alene på kun tre bestillinger.... I mine øyne sier det nesten seg selv at jeg ikke legger dette ut på en server for nedlasting for å være snill...
Synes egentlig ikke dette er egoistisk av meg som "mannen i gata", for dette er materiale som ligger tilgjengelig og klar i arkiver for dem som er villige til å ta jobben med å lete det frem og betale prisen det koster for å få det hjem. Alle har lov å prøve - Spørsmålet er hvem som er villige til å faktisk ta steget og begynne innsamling av dokumentasjon?

I bunn og grunn er det dere diskuterer her en jobb jeg synes man burde gått til offentlige instanser med, enten om et museum gikk i spissen med støtte fra ABM eller evt. andre som er økonomisk i stand til å gjøre noe slik.
Det kan vel umulig være privatpersoner sitt ansvar og svi av alle sparepengene på å skape interesse for kommende generasjoner...? PDT_Armataz_01_05

Erik
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Begynner vel kanskje å bli litt off-topic her, så en moderator får ev. splitte ut noe av tråden, og plassere den en annen plass.

Jeg synes vel kanskje det er en viss forskjell mellom den typen materiale som Erik E nevner her, som man har brukt både tid og penger på å skaffe seg, og materiale hvem som helst kan gå på riksarkivet/hjemmefrontsmueseet/etc og skaffe seg en kopi av, og som kun koster en den tiden en bruker. I tillegg, så er det vel en juridisk side av det også. Egen avfotografering av originalt materiale står man vel som oftest fritt til å dele ut og publisere som man ønsker, men reproduksjoner man har bestilt, og som noen andre har laget er det vel ikke automatisk gitt at man har lov til å fritt dele ut.
Man må vel også huske at salg av slike reproduksjoner, gjerne utgjør et betydelig inntektsgrunnlag for de museene det gjelder, og, da er det vel gjerne litt dumt å undergrave dette.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Begynner vel kanskje å bli litt off-topic her, så en moderator får ev. splitte ut noe av tråden, og plassere den en annen plass.
+1
Erik E wrote:Ikke minst er det også ofte mye penger involvert, eksempelvis siste regning jeg sitter med fra Fachcolour Bühler er på 195€, Selke på 105€ og NARA...
Alle har lov å prøve - Spørsmålet er hvem som er villige til å faktisk ta steget og begynne innsamling av dokumentasjon?
Full forståelse for dette!

Jeg er veldig interessert i å finne dokumentasjon innen visse områder av krigshistorien, men er jo rimelig "grønn" på hvor man finner gode kilder, og hvordan en kommer i gang her. Den tråden man startet om Riksarkivet er jo strålende slik sett, men jeg har en mistanke om at det er større og mer interessante arkiver i utlandet. Om noen av dere som har lang erfaring kunne startet noen flere slike "how to" tråder ift. hvor, og hvordan, man går frem på dette området ville i alle fall jeg vært takknemlig.

Det er jo skrevet en del om "dugnadsarbeid" i andre tråder: Jeg vil tro at jo flere som får innsikt, jo større sjanse er det for at man får tak i mer dokumentasjon. I stedet for at noen få personer søker og betaler dyrt for dette, kunne man på sikt fått "skolert" flere i anskaffelsesprosessen, og kanskje fått en ordning med gjensidig bytte av materiale. Man kunne f.eks. etablert en "ønskeliste", slik at 10 personer ikke kjøper det samme, men man fordeler og utveksler kopier innbyrdes? Bare en tanke, men som sagt: Flere "How to" tråder med tips om gode kilder ville uansett være en god begynnelse :)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Mange reflekterte synspunkter her - som belyser saken fra flere sider, - kanskje litt flere siden enn som relevant er ift. den opprinnelige tanken om å komme videre lokalt med "Tittel: Minekart fra Haugalandet". Men jeg ba om en debatt, og det har jeg fått. Takk for bidrag PDT_Armataz_01_18 - gjerne mer ...

I sin aller enkleste konsekvens betyr initiativet at medlemmet Hagland, som nok har "gått noen meter for saken sin" - sikkert ikke uten kostnader og engasjement, ønsker å stimulere til økt interesse og engasjement ved å la de som vil sette seg inn i området, Hagland Festning, får ta del i et (for de spesielt interesserte) spennende kartmateriale.

Om noen har betalt av egne (private) penger for å "sitte på" de samme tegningene i håp om å ha en verdi på kistebunnen i tilfelle bokutgivelse så får de i tilfelle legge fram sin sak i privat dialog med Hagland.

Så tilbake til Arquebus sitt innspill... Vi vet/aner at flere områder på Haugalandet er representert i arkivene - f.eks. noen av Karmøystrendene og Sperrelinjen Mykjo-Vormedal.

Skal hver og en av oss 7-8stk. for egen regning reise til Oslo for å skaffe kopier av lokale minekart til eget bruk - eller er det mulig med et sammarbeid for å løfte felles kunnskap om okkupasjonen på Haugalandet ?
Finnes det kopier å "få" der ute - eller finnes det tid/penger til å hente på RA ?
Eller bør vi forvente at vår (Terra)kommune skaffer en håndfull mennesker(oss) med en, ennå, sær interesse dette historiske materialet ?

Hvilket av svarene passer best her ?

mvh
KOS

Takk for innspill alle sammen - dette er ment å være et diskusjonsforum, og dere er med og gjør det til det :D
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hvilket av svarene passer best her ?
Tillater meg å blande meg inn igjen selv om jeg bor på "feil" side av fjorden for et slik prosjekt.... Eller i mine øyne rett side :-)

Svaret tror jeg kommer litt an på hva en slik kartsamling skal brukes til. Eller rettere sagt hva man ønsker å oppnå med å legge ut slik materiale.
For "sånne som oss" som er villige til å bruke tid på å sette seg inn i dette materialet er jo de fleste slike kart spiselig. For nyskjerrige naboer, skoleklasser eller andre som vil ta en søndagstur, så tror jeg heller de hadde foretrukket et moderne kart enn et minekart med taktiske tegn, minepunkter og masse uforståelige tyske ord og forkortelser....
Er ganske overbevist om at mannen i gata ikke hadde klart å trekke særlig mye "kjekt å vite" info ut av et minekart og kartene forteller jo heller ingen særlig historikk rundt anlegget. Om du vil løfte felles kunnskap om okkupasjonen på Haugalandet så tror jeg personlig at minekart ikke er rette stedet å starte.

Kort sagt, hvis 100 mann hadde jublet over å kunne laste ned minekart fra f.eks. Hagland, så tror jeg 1000 hadde jublet om de hadde fått en liten brosjyre m/kart i postkassen.

Om dette derimot er kun er tiltenkt dere 7-8 stk, så er det vel nok at en av dere reiser og at alle betaler sin del av kaka... 500-lapp på hver så er de nok i boks, inkl. reiseutgifter ;-)

Mvh
Erik E
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Kort sagt, hvis 100 mann hadde jublet over å kunne laste ned minekart fra f.eks. Hagland, så tror jeg 1000 hadde jublet om de hadde fått en liten brosjyre m/kart i postkassen.

Om dette derimot er kun er tiltenkt dere 7-8 stk, så er det vel nok at en av dere reiser og at alle betaler sin del av kaka... 500-lapp på hver så er de nok i boks, inkl. reiseutgifter ;-)
Fint du "blander deg inn" Erik" ;-) Om 100 mann hadde jublet så hadde det betydd flere 100% økning i interesse for denne del av historien på Haugalandet ;-)

Muligheten for at noen ville opparbeide mer kunnskap, enn "dagsferske bilder" kan gi, ville også ha øket flere 100%. Det samme med muligheten for at noen med tid og stunder f.eks. kunne utgi en bok basert på innsamlet fakta.

Brosjyrer, som kanskje kommer uansett, kanskje i første omgang fra Hagland (bra forslag !), vil bli mere korrekt og interessant om de er basert på god kunnskap.

Så, med et estimert budsjett på 4-5000 bør vi kunne få til noe.
Om vi er nok folk til det - og om vi har noen(en) som er godt kvalifiserte og villige med tid til rådighet... Men har vi det ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det var en del kart av denne typen. Usikker på hva de viser.

edit: Lagt opp ny versjon av kartet
Attachments
_DSC7470_7472.JPG
_DSC7470_7472.JPG (106.09 KiB) Viewed 544 times
Last edited by TommyG on 27 Dec 2009 21:43, edited 1 time in total.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Har vel lagt ut det som virket mest interessant fra den mappen jeg kikket på, på Torsdag. Fotograferte vel det meste i den mappen, med unntak av en siste konvolutt som jeg ikke fikk tid til:
Image

Er en god del der som jeg ikke har lagt ut. Alle bildene jeg tok ligger på denne adressen:
INGKP/DKS 36

Har prøvd å følge en en standard, slik at jeg begynte med å ta bilde av konvolutten papirene lå i, slik som f.eks dette:
Image

Inne i hver konvolutt lå det en del papirer og kart, delvis delt opp med et lite omslagsark, slik som dette, som jeg da har tatt bilde av:
Image

For større kart, der jeg har tatt flere bilder av samme kart (4 eller 6 bilder), så har jeg tatt et bilde av "tittelen" på kartet som første bilde, slik som dette:
Image

Etter slike kart, har jeg ofte tatt større nærbilder av tekst etc som kan være vanskelig å lese på kartbildene. I tillegg var det en del dokumenter, mindre (oversikts)kart, mm.

Dersom man foretrekker å laste ned hele driten, og kikke på det på lokal maskin (som nok er en del raskere), så ligger alle bildene i http://bilder.gildseth.com/minekart/minekart_karmoy.tar (437MB). Har ryddet opp en del, og satt sammen flere av kartene som lå i sine enkelte bestandeler.
Den opprinnelige pakken ligger fremdeles på http://bilder.gildseth.com/minekart/ing ... 36.tar.bz2 (1.4GB), men den har ikke de forskjellige kartene mm. ferdig sammensatt.

Dersom noen skulle ønske å benytte noe av dette, så er det fritt frem, ev med forbehold om at Riksarkivet sitter på noe slags rettigheter i forbindelse med disse kartene/dokumentene, men med tanke på hvor gammelt dette er, så har vel det meste slikt utløpt innen nå?

edit: Oppdatert noen URLer etc.

EDIT KOS: Flyttet denne fram fra en post 27.12.2009 for letter gjenfinning
TommyG wrote:Gikk gjennom og prøvde å sette sammen kartene med Photoshop istedenfor Hugin, og Photoshop var tydeligvis mye flinkere til dette.

Ryddet en del, og satte sammen alle kartene mm. som var delt på flere bilder, og lagt ut et nytt galleri med alle bildene på http://bilder.gildseth.com/gallery/v/Do ... kp_dks_36/

Har også lagt en ny (redusert) pakke med alle bildene, som er ryddet og med alle kartene stiftet sammen på http://bilder.gildseth.com/minekart/minekart_karmoy.tar
Last edited by TommyG on 27 Dec 2009 21:52, edited 1 time in total.
--
Tommy
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Sikkerhetsgraderingen er ihvertfall utløpt med god margin ;-)

Laster ned "hele pakken" nå. Nyttig å vite hva en møter om en begir seg i kast med arkivmateriale på RA.

Som du har sett er det reneste "julestemningen" nå når vi lokale få se disse kartene som beskriver stedene der vi bruker noe av fritiden på å lete opp "spor" - Men du kjenner vel den følelsen ;-)

Orden i fotografering/gjennomgangen og utlegg av informasjonen i tråder var aldeles upåklagelig, og det vil nok studeres på dette materialet fremover. Virkelig bra.

For "overlay" med dagens kart/flyfoto ville nok skannede kopier av "hovedkartene" være gunstigere enn frihåndsfoto. Fikk du noe informasjon om hvordan/om slike skann kan bestilles og pris ?

Igjen, takk for innsatsen Tommy og Erik E :D

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”