Haugesund, hverdag 1940-45

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Starter en tråd med plass til hverdagsdokumentasjon som "dukker opp hist og her" fra byen Haugesund. En del er jo utgitt i diverse bøker og hefter, men noe kan være kjekt å ha elektronisk også.

Denne artikkelelen, av Knut M o r l a n d, er fra lokalavisen Karmsund, Nr. 21- torsdag 4.juni 2009. For øvrig en av mange før/nå artikler min rektor fra ungdoms-skolen har skrevet om bebyggelse og steder i byen.

Håper andre vil bidra om de har, eller kommer over, lignende lokaldokumentasjon.

For øvrig kjenner jeg bare til fem(5) slike gjenværende "Hitlertenner" i betong nå, og de finner en i Vormedal/Mykjo-sperrelinjen.

KOS

ps. Vennligst hold ev. scan av bilder og dokumenter på maks. 1024 piksler i bredden.
Attachments
Sperring i Øvregata
Sperring i Øvregata
Øvregata'45.jpg (313.78 KiB) Viewed 491 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

I januar '09(kanskje des.'08 ) stod det en liten artikkel i HA vedr. Storasundgata. Den lille "nabben" som er avbildet var der omtalt som rest etter en oppdemming foretatt av Tyskerene.
Det fremgikk ikke hva denne dammens hensikt var, ei heller noe "før bilde".
Er det noen som vet noe om dette ?
(Og - noen som tok vare på artikkelen ?)

KOS
Attachments
Demningsrester
Demningsrester
20090201_009_1.jpg (259.06 KiB) Viewed 444 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Merkelig at ingen vet noe om denne dammen...
Har du spurt Arquebus ? Kansje han har noe intel fra dette stedet...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:Merkelig at ingen vet noe om denne dammen...
Enda merkeligere at ingen har lyst til å bidra med noe lokalstoff fra en bok, et hefte eller en avis.
"Alle" har noe interessant i skuffer og skap PDT_Armataz_01_15
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Har heller ikke hørt noe mer om denne "demingen" for å si det sånn. Ikke har jeg sett den når jeg har kjørt forbi heller! Men den er jo der, så om jeg ikke kjører feil gate, så får jeg vel øye på den en vakker dag :)

Dessverre ingenting spennende i mine skuffer KOS, men om jeg kommer over noe en plass, så lover jeg å dele med dere her PDT_Armataz_01_18

Jaba da? Han pleier jo alltid å komme med et svar når en tråd har levd litt.. hehe... Merkelig taus for tiden alle fra Haugalandet synes jeg. Inkludert meg, innrømmer det...


Vi må skjerpe oss!

Kai :D
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Jaba da? Han pleier jo alltid å komme med et svar når en tråd har levd litt.. hehe...
Han holder nok på med sitt bokprosjekt, får vi håpe PDT_Armataz_01_18

Ellers er jo du flink å kommentere du BaCtuZ ;-) ... men det ligger et spørsmål til deg i et av I.D.269 innleggene, vedr en av de to bunkerene ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Midt i denne "vinterlige agurktiden" er det interessante nyheter for oss Haugalendinger i dag 26.januar 2010:

ImageHaugalandmuseene blir en del av DigitaltMuseum tirsdag 26. januar. DigitaltMuseum er en nasjonal nettportal der publikum kan søke på foto og gjenstander fra museer i Norge. Fra 26. januar kan du søke i Karmsund folkemuseum sin fotosamling på www.digitaltmuseum.no
Står å lese på http://www.haugalandmuseene.no/.


I dag ble de første 1000 fotografiene lagt ut, men fotosamlingen skal vistnok være på hele 600 000 foto - så da gjelder det å følge med framover.

Bildet under viser en annen av sperringene i bykjernen, i Sørhauggaten.
Attachments
© Foto: Haugalandmuseene - 2010 <br />Motiv<br />Byhus - krig <br />Historikk<br />Fotografering: 1940 - 1945 <br />Produksjonssted, sikker: Haugesund, Sørhauggaten
© Foto: Haugalandmuseene - 2010
Motiv
Byhus - krig
Historikk
Fotografering: 1940 - 1945
Produksjonssted, sikker: Haugesund, Sørhauggaten
BigImageContent.jpg (40.1 KiB) Viewed 294 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Vanvittig irriterende at det ikke går an å "browse" bildene her. Man må liksom søke på noe... Skulle vært mulig å titte gjennom alt om man ville det... Dårlig...
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

flott at bildene kommer ut i "frisk luft"! Må stor jobb å scanne alt dette! bildene må vel etterbehandles også?

prøvde å søke etter "bunker, kystfort, tysk etc" no luck, men det kommer vel? (eller så er det bare jeg som søker feil)

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Satte, Søk innen: "Haugalansamuseene" , (o)"bilder" og søkeord "krig"
- så kom der nå en side med flere...

God tid å lete nå når snøen ligger bactuz :D

mvh
KOS

EDIT: Lite bunkere, ennå, ser det ur som....
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vanvittig irriterende at det ikke går an å "browse" bildene her. Man må liksom søke på noe... Skulle vært mulig å titte gjennom alt om man ville det... Dårlig...
Er ikke noen forskjell på disse bilder og de andre. Søker man uten noe får man frem en liste med 1000 bilder man kan bla gjennom.'
mvh
Paul S.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Paul S. wrote:
Vanvittig irriterende at det ikke går an å "browse" bildene her. Man må liksom søke på noe... Skulle vært mulig å titte gjennom alt om man ville det... Dårlig...
Er ikke noen forskjell på disse bilder og de andre. Søker man uten noe får man frem en liste med 1000 bilder man kan bla gjennom.'
mvh
Paul S.
Takk Paul :)
Prøvde det ved en tidligere anledning på digitalt museum men da gikk ikk e det. Prøvde nå, og da gikk det jammen... Da blir det bra vet du.

Takker...


Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Her er noe informasjon om hyttegrunnmur(er) på Vardafjellet fra tidsperioden.

Nevnt, bl.a. her i denne tråden.

Når tid "erstatningen" ble reist, og av hvem, kan en jo gjøre seg tanker om. Men den ble vel neppe bygget opp av okkupantene i 40-45 for at private skulle bo midt i DET området...
Attachments
Omtalte, gjenreiste, hyttegrunnmur.
Omtalte, gjenreiste, hyttegrunnmur.
20071202_016_4.jpg (197.65 KiB) Viewed 151 times
Fra lokalavisen Karmsund
Fra lokalavisen Karmsund
Vardafjell-grunnmur.jpg (379.34 KiB) Viewed 151 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”