Den perfekte lommelykt?

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Her er en lykt som er perfekt for bunkere PDT_Armataz_01_18 !
Fantastisk lykt med god spredning i lysfelt og skikkelig kraftig. Min klare favoritt av de mange lyktene jeg etterhvert har anskaffet.

Lumenstyrken på denne er opptil 900 lumen mot Led Lensers 170 lumen, og ja - det er stor forskjell! Har selv også en T7 men kan ikke sammenlignes. Må prøves! Og det beste av alt - den koster 190 kroner fraktfritt levert (!) PDT_Armataz_01_11, så de fleste har råd til å teste denne...

http://dealextreme.com/details.dx/sku.32590

Lykke til :) Husk bare å bestille batterier også, for de er vanvittig mye biligere her enn i Norge. Eks: 1 stk. CR123 lithium batteri i Norge koster ca. 50,-. En fempakning hos DealExtreme koster 25,-, så her er det penger å spare. Noen spørsmål? Send meg gjerne en PM så kan jeg forklare litt mer om noen synes det ser vanskelig ut å bestille og finne frem...


Kai
Attachments
sku_32590_1.jpg
sku_32590_1.jpg (21.23 KiB) Viewed 411 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

bactuz wrote: Lykke til :) Husk bare å bestille batterier også, for de er vanvittig mye biligere her enn i Norge. Eks: 1 stk. CR123 lithium batteri i Norge koster ca. 50,-. En fempakning hos DealExtreme koster 25,-, så her er det penger å spare. Noen spørsmål? Send meg gjerne en PM så kan jeg forklare litt mer om noen synes det ser vanskelig ut å bestille og finne frem...
Men, er det CR123-batterier man skal bruke til denne? «1 x 18650 rechargeable» står det jo på DX.
--
Tommy
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Men, er det CR123-batterier man skal bruke til denne? «1 x 18650 rechargeable» står det jo på DX.
Jeg bruker 2 x CR123 batterier i denne ihvertfall. I fysisk størrelse tilsvarer det 1 x 18650. Funker fint for meg ihvertfall PDT_Armataz_01_18
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

bactuz wrote:
Men, er det CR123-batterier man skal bruke til denne? «1 x 18650 rechargeable» står det jo på DX.
Jeg bruker 2 x CR123 batterier i denne ihvertfall. I fysisk størrelse tilsvarer det 1 x 18650. Funker fint for meg ihvertfall PDT_Armataz_01_18
Hmm... spørs hvor lenge?

18650 har dimensjon 65mm (l) x 18mm (dia) og cellespenning 3,7V
CR123A har dimensjon 34,5mm (l) x 17mm (dia), og cellespenning 3 eller 3,7V (avh. av teknologi).

Rent fysisk går det sikkert greit (69 kontra 65mm lengde og 17 kontra 18mm diameter), men du får jo altfor høy spenning: 6 eller 7,2V (lyktens spesifiserte maks spenning er 4,2V), mot 3,7V for ett 18650 batteri. Det vil utvilsomt påvirke strømregulatoren, og det spørs vel hvor lenge den tåler det.

18650 batterier har normalt også fra halvannen til over fire ganger større kapasitet enn CR123 batterier, så du vil uansett få kortere "levetid" på din batterikonfigurasjon.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

bactuz wrote:Her er en lykt som er perfekt for bunkere PDT_Armataz_01_18 !
Fantastisk lykt med god spredning i lysfelt og skikkelig kraftig. Min klare favoritt av de mange lyktene jeg etterhvert har anskaffet.

Lumenstyrken på denne er opptil 900 lumen mot Led Lensers 170 lumen, og ja - det er stor forskjell! Har selv også en T7 men kan ikke sammenlignes. Må prøves! Og det beste av alt - den koster 190 kroner fraktfritt levert (!) PDT_Armataz_01_11, så de fleste har råd til å teste denne...

http://dealextreme.com/details.dx/sku.32590

Lykke til :) Husk bare å bestille batterier også, for de er vanvittig mye biligere her enn i Norge. Eks: 1 stk. CR123 lithium batteri i Norge koster ca. 50,-. En fempakning hos DealExtreme koster 25,-, så her er det penger å spare. Noen spørsmål? Send meg gjerne en PM så kan jeg forklare litt mer om noen synes det ser vanskelig ut å bestille og finne frem...


Kai

batteritid på 80 minutt er litt i korteste laget om man skal på tur uten mulighet for lading synes jeg men..
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

rhandber wrote: batteritid på 80 minutt er litt i korteste laget om man skal på tur uten mulighet for lading synes jeg men..
Er da vel bare å ta med seg noen ekstra batterier det? Jeg bestilte nettopp 2 x 2pk batterier fra DX samt lader for den enorme summen av kr150,- :-)
--
Tommy
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

TommyG wrote:Er da vel bare å ta med seg noen ekstra batterier det? Jeg bestilte nettopp 2 x 2pk batterier fra DX samt lader for den enorme summen av kr150,- :-)
DX er billig, ingen tvil om det :) Har du bestilt lykt også eller er det bare batterier du har anskaffet?

Ut på tur er det bare en ting som gjelder. Ekstra batterier... Har jo ikke tid til å sitte og vente på at lykten skal lades midt i utflukten alikevel, så ekstra batterier av vanlig eller oppladbar type er uansett et must spør du meg. Går ingensteds uten tre ekstra sett batterier sånn i tilfelle PDT_Armataz_01_18

Kai
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

bactuz wrote:
TommyG wrote:Er da vel bare å ta med seg noen ekstra batterier det? Jeg bestilte nettopp 2 x 2pk batterier fra DX samt lader for den enorme summen av kr150,- :-)
DX er billig, ingen tvil om det :) Har du bestilt lykt også eller er det bare batterier du har anskaffet?

Ut på tur er det bare en ting som gjelder. Ekstra batterier... Har jo ikke tid til å sitte og vente på at lykten skal lades midt i utflukten alikevel, så ekstra batterier av vanlig eller oppladbar type er uansett et must spør du meg. Går ingensteds uten tre ekstra sett batterier sånn i tilfelle PDT_Armataz_01_18

Kai
Ja, bestilte den du foreslo lenger oppe her :-)
Har en hodelykt fra før (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12275), men kunne vært greit med en med litt kraftigere lys. Er jo så billig at det er jo ikke så mye å tape på å prøve.


Hodelykten er forsåvidt veldig bra, med god batterilevetid. Har vel brukt den med 4 ikea-batterier i iallefall 3-4 timer nå, og batteriene viser ingen tegn til å gi opp foreløpig.
Image
--
Tommy
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Er da vel bare å ta med seg noen ekstra batterier det? Jeg bestilte nettopp 2 x 2pk batterier fra DX samt lader for den enorme summen av kr150,- :-)
hehe, forsåvidt greit nok det. Men 200 lumen som ledlensern leverer er nok for meg, føler ikke noe behov for å forvirre astronauter og det som er ved å vifte rundt med en lyskaster :D vurderte den her da:

http://www.ledlenserusa.com/product_info.php?modelNum= :D:D

er ikke spesiellt gira på store lykter, derfor er slike som t7 geniale. små lykter og greit lys. :)
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

rhandber wrote:http://www.ledlenserusa.com/product_info.php?modelNum= :D:D
er ikke spesiellt gira på store lykter, derfor er slike som t7 geniale. små lykter og greit lys. :)
Støttes. Har T7 selv + denne hodelykten:
http://www.sjdiscounttools.com/ccc7454.html
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Natter wrote:
rhandber wrote:http://www.ledlenserusa.com/product_info.php?modelNum= :D:D
er ikke spesiellt gira på store lykter, derfor er slike som t7 geniale. små lykter og greit lys. :)
Støttes. Har T7 selv + denne hodelykten:
http://www.sjdiscounttools.com/ccc7454.html
Nei hvem er vel gira på store lykter lenger? Personlig er jeg glad jeg slipper å dra med meg magchargeren for tiden :)

Legger ved et bilde jeg bare måtte ut og ta for å vise forskjellen på Led Lenser T7 og den billige DX-lykta med SSC-P7 lyskilde. Bildene er tatt på samme lukker og blender, og innfelt er også et bilde av de to lyktene slik at ingen trenger å tro at det er noen stor lykt jeg her snakker om. Føler noen har misforstått det litt slik... DX-lykta koster altså 190,- kroner fritt levert, og Led Lenseren koster rundt 500-lappen i Norge...

Døm selv... PDT_Armataz_01_18



Kai
Attachments
Testfoto av Led Lenser T7 og Aurora AK-P7-4 fra DealExtreme.com
Testfoto av Led Lenser T7 og Aurora AK-P7-4 fra DealExtreme.com
test led lenser T7 og aurora P7.jpg (396.96 KiB) Viewed 216 times
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

pent :D
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

rhandber wrote:pent :D
He-he.... Ja, hvem fikk vel ikke lyst til å prøve seg på en billig lykt fra DealExtreme nå? hehe....

Det er slutt på de tidene man ikke hadde råd til skikkelig godt lys ihvertfall.



Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Det er slutt på de tidene man ikke hadde råd til skikkelig godt lys ihvertfall.
Ja det var kommandobunkeren på Vardafjellet i "nytt lys" ;-)

Det var vel godt og vel 9 telefonfester vi kom til før det ble for vanskelig for oss på venstre veggen der...

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ja, det var endel telefoniske aktivitetsmuligheter på Vardafjellet i sin tid :)

Her er to bilder til for å vise litt forskjell på lyktene, for det er jo det tråden handler om... hehe.

Men en ting skal Led Lenseren ha - den er god på langt hold. Men inne i bunkere og andre trange rom, så føler jeg den blir for snever. Så for oss bunkerentusiaster vil jeg virkelig anbefale en lykt som gir et litt mindre anstrengende lysbilde. Der foretrekker jeg lykter som Aurora'en. Ikke bare på grunn av at den er kraftigere, men helst på grunn av måten den sprer lyset på.


Kai
Attachments
vardafjellet lystest.jpg
vardafjellet lystest.jpg (166.25 KiB) Viewed 456 times
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”