Fest. Kdt. Kristiansand (Gimlemoen / UiA)

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Den tyske kommandanten for Festung Kristiansand holdt til på Gimlemoen leir. Under krigen ble den tidlgere norske militærleiren kraftig utbedret med garasjeanlegg og brakker som huset b.la enheter fra 862. fest. Regt. ved slutten av krigen.

Leiren går stadig igjen i tyske opptegnelser som kursområde der utvalgte grupper fra avdelingene på sørlandet ble sendt til, disse kursene kunne være alt fra panserbekjempelse til infanterikamp.

I dag er det Universitetet i Agder som holder til på området, området bærer preg av flere nybygg som gjort at mange av de gamle militærbyggene har måttet vike plass. Likevel kan man ennå finne ting som er godt bevart midt mellom alt dette.

Vi klarte å finne b.la flere nærforsvarsanlegg, minst en feltmessig stilling for lett flak, to tunnellanlegg (kommer tilbake til disse) pluss flere mindre luftvernbunkere spredt utover området. Deler av de gamle sperrene rundt området var også intakte. I tillegg er det flere ex-tyske brakker som ligger spredt utover området.

Det store funnet var et tunnellanlegg komplett med orginal tysk ferskvannstank,ventilasjonsanlegg og en "bunker-ovn", dette anlegget var trolig ikke blitt besøkt på en stund utefra (nær)-studier av stalakittene som hang fra taket.

Det andre tunnellanlegget var trolig bare ment som en luftvernrom med tre innganger.
Attachments
bunker_ovn.jpg
bunker_ovn.jpg (116.34 KiB) Viewed 1074 times
ventilasjonsanlegg.jpg
ventilasjonsanlegg.jpg (131.8 KiB) Viewed 1074 times
Ventilasjonsanlegget, den tyske teksten er ennå synlig!
Ventilasjonsanlegget, den tyske teksten er ennå synlig!
detalj_ventilasjonsanlegg.jpg (181.63 KiB) Viewed 1074 times
vannktankclose.jpg
vannktankclose.jpg (97.51 KiB) Viewed 1074 times
Vanntanken, samme type som denne?: <br />http://atlanticwallbelgiumboulogne.110mb.com/atlant/dehaanzeepreventorium/S_IMG_2145.JPG
Vanntanken, samme type som denne?:
http://atlanticwallbelgiumboulogne.110mb.com/atlant/dehaanzeepreventorium/S_IMG_2145.JPG
vanntank.jpg (66.91 KiB) Viewed 1074 times
Ledningsnettet i rommet med vanntanken.
Ledningsnettet i rommet med vanntanken.
ledningsnett_vanntank_rom.jpg (61.56 KiB) Viewed 1074 times
Inngangen til rommet med vanntanken.
Inngangen til rommet med vanntanken.
inngang_vanntank_rom.jpg (88.55 KiB) Viewed 1074 times
Offiserbrakkene og tilholdssted for Festungskommandanten himself. De gule byggene er studenthybler bygget rundt 2003-2004.
Offiserbrakkene og tilholdssted for Festungskommandanten himself. De gule byggene er studenthybler bygget rundt 2003-2004.
gimlemoen_offiserbrakker.JPG (81.23 KiB) Viewed 1074 times
Anno 1980-tallet, garasjeanlegget midt i er idag erstattet med universitetsbyggene.
Anno 1980-tallet, garasjeanlegget midt i er idag erstattet med universitetsbyggene.
gimlemoen80-tall.JPG (36.25 KiB) Viewed 1074 times
mars 1941
mars 1941
gimlemoen1941-2.JPG (37.05 KiB) Viewed 1074 times
Etteretningskart over Gimlemoen (Endre W.)
Etteretningskart over Gimlemoen (Endre W.)
etteretningskart_endre.jpg (147.55 KiB) Viewed 1074 times
gimlemoen1941.JPG
gimlemoen1941.JPG (43.46 KiB) Viewed 1072 times
Mvh
Tormod
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Som Tormod skrev fant vi endel i tillegg til Fjellanlegget.

Det ene bildet er hentet i fra en av de mange små fjellanleggene på Gimlemoen. Inngangen er som en "T". Videre er anlegget delt av med en betongprop. Vi kan igjennom luftehullene se at tunnelen fortsetter videre innover.

Bilde nr to er av luftvernstillingen. Lurer på om det kan være til en 20mm

Bilde nr tre er 1 av 2 slike stillinger vi fant. Dette er mest sannsynlig en stilling for MG.

Må bare poengtere at fjellanlegget Tormod skriver om er den største opplevelsen jeg har hatt i min tid som bunkerjeger.
Attachments
ingangfjell.jpg
ingangfjell.jpg (131.44 KiB) Viewed 1022 times
lettflakk.jpg
lettflakk.jpg (157.73 KiB) Viewed 1022 times
nærforsvar.jpg
nærforsvar.jpg (131.92 KiB) Viewed 1022 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Fant tilfeldigvis en oppføring i 214 sin KTB fra et angrep mot leiren 1/12-1940:

Ikke lett å tyde alt dette, så det jeg setter i klammer er åpent for gode forslag:
Kl. 12:17, angrep fra et fientlig fly mot "Truppenlager Gimlemoen". To sprengbomber sluppet, hvorav en traff fasaden på brakken til 6./IR 367 sin brakke [og satte denne i brann?]
Den andre bomben falt i et skogsområde uten å gjøre skade.
Tap:
Lt. Limback[Rett navn?] 7/IR 367, hardt skadet, døde Kl. 18:20
Lt. Preussback [Rett navn?] 6/IR 367, lettere skadet.
Ob. ?? [grad?] Göss II/IR 367, hardt skadet, døde 2/12 Kl. 07:00
Gefr. Seipel 6/IR 367, lettere skadet.

Videre ble 4 bomber sluppet over luftvernhovedkvarteret og Nikkelverket uten virkning. En nordmann lettere skadet.
Attachments
Angrep Gimlemoen 1940.JPG
Angrep Gimlemoen 1940.JPG (84.28 KiB) Viewed 985 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det skal være et et bilde av brakka i brann i en lokalhistorisk bok om bydelene Lund og Valhalla i Kristiansand som kom ut nylig. Flyet som angrep som skal ha vært en Lockheed Hudson fra Coastal Command.
Mvh
Tormod
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Kan nevnes at i oversikten over forsvarets eiendommer er der listet en del tyskoppførte bygninger osv på Gimlemoen m/Sødalsmyra. Det er inventarnummer 82 – 187, deriblant 27 splintsikre rom, største er på 32 X 1,60 meter. Der er også oppfør t8 tunneller, største har to endetunneller på 29,5 og 18,5 m X 2,5 meter med ett utvidet midtparti på 50 X 6 meter.
mvh
Paul S.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Følger opp med det bildet fra boka "Rusleturer på Lund og Kongsgård"
av Jan Henrik Munksgaard - Knut Mæsel (2004)
Erik E wrote:Fant tilfeldigvis en oppføring i 214 sin KTB fra et angrep mot leiren 1/12-1940:

Ikke lett å tyde alt dette, så det jeg setter i klammer er åpent for gode forslag:
Kl. 12:17, angrep fra et fientlig fly mot "Truppenlager Gimlemoen". To sprengbomber sluppet, hvorav en traff fasaden på brakken til 6./IR 367 sin brakke [og satte denne i brann?]
Den andre bomben falt i et skogsområde uten å gjøre skade.
Tap:
Lt. Limback[Rett navn?] 7/IR 367, hardt skadet, døde Kl. 18:20
Lt. Preussback [Rett navn?] 6/IR 367, lettere skadet.
Ob. ?? [grad?] Göss II/IR 367, hardt skadet, døde 2/12 Kl. 07:00
Gefr. Seipel 6/IR 367, lettere skadet.

Videre ble 4 bomber sluppet over luftvernhovedkvarteret og Nikkelverket uten virkning. En nordmann lettere skadet.
Attachments
brannbrakke.jpg
brannbrakke.jpg (58.48 KiB) Viewed 900 times
Mvh
Tormod
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Noen bilder fra Gimlemoen.

Første bilde er fra inngang til det store fjellanlegget som vi snublet over. (Tormod skriver om det helt i toppen av denne tråden) Om det er noe igjen av dette anlegget i dag er usikkert. Området var byggeområde da vi var der i vinter.

Bilde nr to er av inngang til en av de mange små dekningsbunkerne som finnes i området.
Attachments
inngangstortfjell.jpg
inngangstortfjell.jpg (121.45 KiB) Viewed 837 times
dekningsrom.jpg
dekningsrom.jpg (116.78 KiB) Viewed 837 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Dette støttepunktet antar jeg lå under Gimlemoen. Jeg klarer ikke helt å finne nøyaktig posisjon på dette. Den eneste referansen jeg finner igjen, er Oddernes Kirke.
Attachments
stp_flakberg_gimlemoen_beskrivelse.jpeg
stp_flakberg_gimlemoen_beskrivelse.jpeg (227.71 KiB) Viewed 732 times
stp_flakberg_gimlemoen.jpeg
stp_flakberg_gimlemoen.jpeg (201.43 KiB) Viewed 732 times
--
Tommy
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

TommyG wrote:Dette støttepunktet antar jeg lå under Gimlemoen. Jeg klarer ikke helt å finne nøyaktig posisjon på dette. Den eneste referansen jeg finner igjen, er Oddernes Kirke.
Ligger midt inne på området til UiA. Tjestegjorde på Gimlemoen i 1976
Attachments
Gimlemoen3.jpg
Gimlemoen3.jpg (348.19 KiB) Viewed 679 times
Gimlemoen2.jpg
Gimlemoen2.jpg (127.49 KiB) Viewed 679 times
Gimlemoen.jpg
Gimlemoen.jpg (139.82 KiB) Viewed 679 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ah, takk. Da er det vel kanskje en av flak-stillingene man faktisk fremdeles kan se på flyfoto her da? Hadde vel ikke egentlig forventet at det skulle være noen gjenværende spor i såpass tettbebygde strøk.
Attachments
gimlemoen.jpg
gimlemoen.jpg (96.07 KiB) Viewed 639 times
--
Tommy
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

Midt i blinken PDT_Armataz_01_14
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Hei, har noen bilder av en større gruppe soldater som forflytter seg fra muligens Gimlemoen? På venstre side har vi kirka baki der.

På baksiden av bildet er det skrevet. Grovt oversatt: 2 bataljon i marsj.
Lurer på om det var en slik 2. bataljon som holdt til på Gimlemoen (ser ut som en lett mobil flak styrke med en 20 mm FlaK 30 (Fliegerabwehrkanone 30) Noen som har en anelse?
Attachments
-2- KRISTIANSAND_1943.jpg
-2- KRISTIANSAND_1943.jpg (425.32 KiB) Viewed 566 times
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

TommyG wrote:Dette støttepunktet antar jeg lå under Gimlemoen. Jeg klarer ikke helt å finne nøyaktig posisjon på dette. Den eneste referansen jeg finner igjen, er Oddernes Kirke.
Etter å ha vært innom der i dag, så ser jeg jo at det er den samme stillingen som telverum har postet bilder fra.
--
Tommy
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Øksnevad_2 wrote:
(ser ut som en lett mobil flak styrke med en 20 mm FlaK 30 (Fliegerabwehrkanone 30)

Ved nærmere utforskning av bildet/bildene... så kan jeg se at den "synelige delen" av styrken består av:
1stk - MC - med sidevogn, 3 stk - mobile Fliegerabwehrkanone 30 + 3 stk Krupp Protze "artilleri truck " som drar dem,
og så har vi kampklare soldater ombord..

Regner med at det er mulighet for at dette er en del av en større styrke i og med at bildet er tatt fra fjerde bil i køen,
og disse tingene nevnt ovenfor er det som er synelig/på bildet.
Attachments
-3- KRISTIANSAND_Otra_ 1943.jpg
-3- KRISTIANSAND_Otra_ 1943.jpg (300.11 KiB) Viewed 495 times
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Antar da at de betongklossene på bildet under er rester etter den andre flak-stillingen som er avmerket på kartet over. Antageligvis har denne da vært plassert på et tårn som har stått her? Ligger fjellanleggene som er nevnt over, i fjellet under disse flak-stillingene, eller lå det en annen plass?. Så iallefall at det fantes en del i fjellet under disse stillingene, som fremdeles eksistere, og er i forbausende god stand, med minimalt med søppel og grafitti.
Attachments
flak_fundament.jpg
flak_fundament.jpg (334.51 KiB) Viewed 464 times
--
Tommy
Post Reply

Return to “AGDER”