KNM Knurr - MTB av Tjeld-klassen i 1/20

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Hit, men ikke lenger: i går var en nydelig vårdag, og båten skulle endelig testes etter at jeg festet dekket med silikon.

Jeg ladet blybatterier og senderbatteri, og bar hele stasen ned til vannet - men etter å ha fått skroget på vannet, og i det jeg skulle til å kjøre, sviktet senderbatteriet. Uten sender er det litt håpløst å gjøre noe som helst, så testturen ble det altså ikke noe av...

Det eneste positive var at jeg i alle fall fikk bekreftet at båten ligger penere i vannet med to blybatterier enn med tre.
Attachments
IMG_3399.jpg
IMG_3399.jpg (173.88 KiB) Viewed 109 times
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Det regner både aske og vann her for tiden, men samme f** - i dag MÅTTE det prøves!

Jeg fikk med meg utstyret ned til vannet, og fikk båten på vannet - og kjørte et par sekunder med fullt gasspådrag. Før silikon-tettingen ville det ført til en halv liter vann i båten, men nå var det HELT tørt. Suksess!


Men: jeg har loddet på en sikringsholder, og satt på en 30 A bilsikring på hver motor. Det besynderlige var at jeg klarte å ryke TO 30 A-sikringer på samme motor, bare på et par minutter. Ledningene er ikke varme, og det skjedde heller ikke ved fullt gasspådrag. Jeg mistenker derfor en kortslutning et eller annet sted i selve motoren (for jeg kan ikke finne noen kortslutninger andre steder). Jeg har prøvd å måle motstanden i motorene (begge to, for å sammenligne), men jeg finner ikke noe unormalt i noen av dem... Mystisk - og irriterende!
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:Men: jeg har loddet på en sikringsholder, og satt på en 30 A bilsikring på hver motor.

Det besynderlige var at jeg klarte å ryke TO 30 A-sikringer på samme motor, bare på et par minutter. Ledningene er ikke varme, og det skjedde heller ikke ved fullt gasspådrag. Jeg mistenker derfor en kortslutning et eller annet sted i selve motoren (for jeg kan ikke finne noen kortslutninger andre steder). Jeg har prøvd å måle motstanden i motorene (begge to, for å sammenligne), men jeg finner ikke noe unormalt i noen av dem... Mystisk - og irriterende!
Hvis du hadde hatt en kortslutning i en motor, ville du nok merket det på ytelsen (og dermed båtens bevegelse), så jeg synes ikke det høres veldig sannsynlig ut. Husk også at en måling kun viser den ohmske motstanden i ledningene, og ikke sier noe om egenskapene til spolen(e) i statorviklingene (ikke at jeg skjønner hva som skulle kunne være galt der heller).

Står sikringen mellom fartsregulator og motor, eller mellom batteri og fatrtsregulator? Har du målt spenningen ut fra fartsregulatoren og "friskmeldt" denne? (feil i regulatoren er i prinsippet mer sannsynlig enn en feil i motoren, og avh. av konstruksjonen er det f.eks. fullt mulig å få en kortslutning på visse innstillinger - i alle fall om vi snakker "mekanisk" regulator, som var dominerende den gang jeg bygde modeller... ;-) ).

Et par andre mulige feilkilder (mer eller mindre ukritisk brainstorming her...):
* Støypulser fra regulator/ motor (husk at en motor er en induktiv last som vil generere "motspenninger").
* Feil type sikringer (i kretser hvor en kan forvente støy - som f.eks. fra en motor - bør en bruke trege sikringer som tåler kortvarige strømpulser over angitt verdi).
RasmusTerne

30 A sikring er jo spiker i fenne sammenheng :)
Tror nok du har overslag i motorviklingene ved belastning.Da vil du ikke måle noe feil med et vanlig OHM-meter.
Gammelt marineråd:Kortslutt sikringen og se hvor det kommer røyk fram! :D
Feilen lokalisert!
Sigfred R.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Skal vi se.

Jeg har nå feilsøkt litt mer, og funnet at fartsregulatoren muligens er synderen.

Sikringene står mellom regulator og motor. Jeg røk 2x 30 A-sikringer, før jeg satte i en på 40 A (fordi jeg gikk tom for 30) - og da røk tydeligvis fartsregulatoren. Nå får jeg ikke kjørt fremover med den motoren på styrbord side, kun bakover: det er samme problem jeg hadde med de første regulatorene jeg hadde. De kjørte jeg også en liten stund på vannet, før BEGGE to røk: den ene (styrbord) døde helt, mens den på babord side bare ville kjøre bakover.


Da er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre: regulatorene er bygget for å tåle MYE strøm, og som sagt skal ikke motorene trekke mer enn 18 A maks (og det er absolutt maks).



Rådet fra sistemann her kan kanskje bli litt dyrt i lengden :p
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:Jeg har nå feilsøkt litt mer, og funnet at fartsregulatoren muligens er synderen.
Nja, jeg er ikke enig i den konklusjonen ut fra det du skriver nedenfor... RasmusTerne's forslag er nok mer sannsynlig synes jeg.
Sindre wrote:Sikringene står mellom regulator og motor. Jeg røk 2x 30 A-sikringer, før jeg satte i en på 40 A (fordi jeg gikk tom for 30) - og da røk tydeligvis fartsregulatoren. Nå får jeg ikke kjørt fremover med den motoren på styrbord side, kun bakover: det er samme problem jeg hadde med de første regulatorene jeg hadde. De kjørte jeg også en liten stund på vannet, før BEGGE to røk: den ene (styrbord) døde helt, mens den på babord side bare ville kjøre bakover.

Da er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre: regulatorene er bygget for å tåle MYE strøm, og som sagt skal ikke motorene trekke mer enn 18 A maks (og det er absolutt maks).
Her har motoren åpenbart trukket mellom 30 og 40A (og dermed tatt livet av fartsregulatoren), så der ligger nok feilen.
Du kunne evt. ha byttet om på motorene for å få verifisert dette, men nå er det antagelig for sent siden du har mistet fartsregulatoren også.

PS: Hvis motroren skal trekke maks 18A, er det ikke særlig lurt å sette inn en 30A sikring (blir ikke så mye reell "sikring" da...).
Sindre wrote:Rådet fra sistemann her kan kanskje bli litt dyrt i lengden :p
Vel, det var jo i praksis det du gjorde ved å sette inn større sikring... Men, om ikke annet så lærer man vel av slikt PDT_Armataz_01_18
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Jeg bøyer meg i støvet for elektroingeniører og gamle marineråd!

Jeg bør nå, med andre ord, bytte ut fartsregulator og motor, og så håpe på at det går bra?

Og kanskje satse på sikringer på rundt 20 A?
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

I stedet for å bare ta tall fra hukommelsen, sjekket jeg nå specs på tingene mine:

Motorene:
Graupner Speed 700 turbo C (link)
Nominal voltage: 9,6 V
Operating voltage range: 7,2-14,4 V
No-load speed, approx.: 14600 rpm
Idle-current drain, approx.: 3,1 A
Current drain at max efficiency, approx.: 18 A
Blocking-current drain, approx.: 120 A


Speed controller:
Porfi HF-40-2
Driftsspenning: 6-12 V
Impulsstrøm: 200 A
Maks strøm over tid: 40 A i 5 minutter
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:Jeg bør nå, med andre ord, bytte ut fartsregulator og motor, og så håpe på at det går bra?
Hvis du er sikker på at en komponent er defekt, har du ikke annet valg enn å bytte den ut.

Generelt (for evt. fremtidige problemer) vil det være lurt å feilsøke på hver komponent separat, slik at du unngår at den ene dreper den andre: Motoren kan testes uten fartsregulator, mens man måler hvor mye strøm den trekker (sammenlignet med en du vet er ok). Tilsvarende kan fartsregulatoren testes uten motor (litt avh. av regulatorens konstruksjon, dvs. om den evt. må ha en viss belastning for å virke).
Sindre wrote:Og kanskje satse på sikringer på rundt 20 A?
Hensikten med en sikring er jo at den skal bryte strømmen før den blir så stor at komponenten du skal sikre blir ødelagt. Motoren vil du i praksis ikke kunne sikre mot annet en overspenninger, men gitt at den drives av batteri er ikke det særlig relevant her. Da gjenstår fartsregulator og batteri, som du kan sikre mot overbelastning fra motoren vha. en sikring. Når normaltilstanden er maks 18A, vil det være fornuftig å legge seg på dette eller like over (ikke umulig å få pulser på mer enn 18A ifbm. f.eks. start av motoren). Det er ellers en forutsetning at regulatoren er dimensjonert til å levere mer enn 18A...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

...er som tidligere påpekt ganske "rusten", så jeg glemte å påpeke et viktig poeng, nemlig kablene dine (som normalt er utgangspunktet for sikringsstørrelsene...). Du opererer jo med ganske så respektable strømstyrker her, og bør ha kabeltverrsnitt som matcher dette (legger man 40A til grunn, bør du ha 6-8 kvadrat for å være på den sikre siden - avh. av type isolasjon på kabelen).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Uh... Begynner å bli sent på kveld. Stryk siste innlegg (nå skulle man hatt en "redigerings" knapp...): Du skal ha maks 18A, så da holder det naturligvis med 2-3 kvadrat... :rodme:
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Det som var litt sært var at kablene ikke var varme i det hele tatt - men det regner jeg med er fordi strømmen som fikk sikringene til å gå var en kort og brå puls i det motoren nådde punktet hvor det er overledning.

Ledningene ellers i båten har jeg knabbet fra en kraftig (og DYR!) utendørskabel, som jeg mener er 3 kvadrat, om den ikke er 4 (?)


Jeg sitter og funderer på om jeg kan ha koblet noe feil, men jeg kan liksom ikke skjønne hvor jeg skal ha klart det. Det hele er da nokså kurant: kabel fra batteri til fartsregulator, og fra regulator til motor. Regulatoren har i tillegg en kabel til radiomottageren... stort annet enn det er det jo ikke.

Men i og med at jeg hadde problemer med de første regulatorene også, tyder det kanskje på at motoren på styrbord side er synderen? Jeg kommer på nå at jeg har metallholdere som spenner over begge motorer: se bildene jeg har lagt ut på første side i tråden. Disse er i kontakt med begge motorer, men bare det ytre skjoldet: det burde vel ikke være noe problem, eller?
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:Det som var litt sært var at kablene ikke var varme i det hele tatt - men det regner jeg med er fordi strømmen som fikk sikringene til å gå var en kort og brå puls i det motoren nådde punktet hvor det er overledning.
Du må nok ha høy strømgjennomgang over litt tid før varme kabler blir en risiko (avsmelting av isolasjon), men det kan jo se ut som du har minst 2 kvadrat, så det er antagelig greit uansett.
Sindre wrote:Ledningene ellers i båten har jeg knabbet fra en kraftig (og DYR!) utendørskabel, som jeg mener er 3 kvadrat, om den ikke er 4 (?)
Det er vanskelig å se ut fra bildene, men det virker som kablene mellom batteri og regulatorer er kraftigere enn kablene fra regulator til motor. I prinsippet burde det være motsatt, da det går 50% større strøm i motorkablene ift. batterikablene (18 vs 12A).
Sindre wrote:Jeg sitter og funderer på om jeg kan ha koblet noe feil, men jeg kan liksom ikke skjønne hvor jeg skal ha klart det. Det hele er da nokså kurant: kabel fra batteri til fartsregulator, og fra regulator til motor. Regulatoren har i tillegg en kabel til radiomottageren... stort annet enn det er det jo ikke.
Ikke lett å svare på uten å se regulatorene/ koblingsskjema. Tok et kjapt søk etter dokumentasjon, men fant bare en tysk PDF-fil som jeg ikke er i stand til å tolke uten et par timer med ordbok. Siden du tross alt har fått alt til å fungere, er vel feilkobling lite sannsynlig.
Sindre wrote:Men i og med at jeg hadde problemer med de første regulatorene også, tyder det kanskje på at motoren på styrbord side er synderen? Jeg kommer på nå at jeg har metallholdere som spenner over begge motorer: se bildene jeg har lagt ut på første side i tråden. Disse er i kontakt med begge motorer, men bare det ytre skjoldet: det burde vel ikke være noe problem, eller?
Vel, det spørs: Er motorkapslingen din koblet til jord (-)? Hvordan er fartsregulatorene dine konstruert (de leverer så vidt jeg kan se av bildene både + og -, og hvis - potensialet er forskjellig på regulatorene og koblet sammen via motorkapslingen, kan det åpenbart føre til problemer). Med mindre du har dokumentasjon (internt koblingsskjema for regulatoren el.), er det kanskje greit å være på den sikre siden (endre motorfeste, eller legge noe isolasjon mellom feste og motor), før du investerer i nye komponenter.
Holder en knapp på at motoren din er feilkilde (evt. også kortslutning av regulatorenes - utgang via motorfeste). Kan du evt. ha fått vann i den under en av testkjøringene?
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Jau, ingen kabler ser ut til å ha tatt skade.

Kablene ut fra regulatoren kan jeg ikke gjøre så mye med: disse er fast i regulatoren fra før av, og skal jeg begynne å bytte disse bryter jeg vel det som finnes av garantier. Jeg tror de er samme tverrsnitt, men at kablene fra regulatoren har en annen type (eller kvalitet på) isolasjon er jeg rimelig sikker på.

Jeg kom også til konklusjonen at feilkobling ville være rart, siden det tross alt har fungert tidligere.


Motorkapslingen tror jeg ikke er koblet til jord, nei. Jeg har i alle fall ikke gått aktivt inn for det - jeg har bare koblet på kablene bak på motoren, og det er det. Jeg tror jeg får prøve å splitte opp motorfestet, slik at metallskinnene jeg har brukt til festing ikke er i direkte kontakt med hverandre mer.

Har nå sendt mail til leverandøren av utstyret, så får vi se hva som skjer... Ett problem er altså løst, mtp. vanninntrengning, men et annet har oppstått. Føler meg litt forfulgt.
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:Kablene ut fra regulatoren kan jeg ikke gjøre så mye med: disse er fast i regulatoren fra før av, og skal jeg begynne å bytte disse bryter jeg vel det som finnes av garantier. Jeg tror de er samme tverrsnitt, men at kablene fra regulatoren har en annen type (eller kvalitet på) isolasjon er jeg rimelig sikker på.
Vi får tro at produsenten har levert kabeltverrsnitt som er iht. regulatorens kapasitet, og siden den er større enn motorenes maks belastning, bør jo alt være i orden der.
Sindre wrote:Motorkapslingen tror jeg ikke er koblet til jord, nei. Jeg har i alle fall ikke gått aktivt inn for det - jeg har bare koblet på kablene bak på motoren, og det er det.
Jeg tenkte mer på at motorene evt. kunne være konstruert med en intern "jordforbindelse" fra en av terminalene til kapslingen (kan verifiseres ved å måle motstanden mellom disse).
Sindre wrote:Ett problem er altså løst, mtp. vanninntrengning, men et annet har oppstått. Føler meg litt forfulgt.
Høres ut som en modellbyggers hverdag... PDT_Armataz_01_18
Post Reply

Return to “Modellbygging”