Hommelvika

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Et bilde tatt fra en av flak posisjonene.tore
Attachments
hom011b.jpg
hom011b.jpg (16.53 KiB) Viewed 656 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Fant akkurat en oppføring for "10 Kw Schwerstsender Malvik"
(Ln.-Fu.-S.Z. 154 Drontheim-Malvik)

Kort spørsmål:
Bunker eller brakke/hus ? :-)

Mvh
Erik E
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Den eneste radiostasjonen jeg foreløpig vet om innen Malvik kommune, er stasjonen som lå oppe ved Bjørnstad lengst vest i kommunen (mot Trondheim). Stasjonen lå på tomta til gården Aunet, og avstanden herfra og ned til Smedstrand verksteder og avmagnetiseringsanlegg er ikke stor (innenfor Trondheim kommune). Det kan ha vært et anlegg nede på Midtsand som det var etter krigen, men det er detaljer jeg ennå ikke har begynt å grave i. I Malvik bygdebok er det skrevet at en mast på 70 meter som skulle opp på Aunet, ikke kom frem da båten ble torpodert på trøndelagskysten. Så de måtte midlertidig bruke en mast som blir beskrevet som "høyere enn mastene på Tyholt i Trondheim". Den må i tilfelle ha vært synlig på avstand, for Tyholt-mastene var ikke små!
Som svar på ditt spørsmål: Hvis det er denne det er snakk om, så var det nok brakker. I alle fall er det det som vises på bildet. Noe betong i form av en dekkvegg? - og mastesokkel.
Attachments
Radiostasjonen på Aunet ved Bjørnstad, Malvik.JPG
Radiostasjonen på Aunet ved Bjørnstad, Malvik.JPG (89.26 KiB) Viewed 619 times
Aunet, radiostasjonsområdet i dag, 2007.jpg
Aunet, radiostasjonsområdet i dag, 2007.jpg (87.14 KiB) Viewed 619 times
Aunet, festesokkel for radiomast, 2007.jpg
Aunet, festesokkel for radiomast, 2007.jpg (204.07 KiB) Viewed 619 times
JornN
jezzz
Posts: 6
Joined: 14 Nov 2009 9:57

JornN wrote:Hei
Rett på sak:
Sjøflyhavna på Hommelvik finnes det en meget bra "rest" etter, da tenker jeg på den ene av de 2 flyhangarene som enda står igjen - med betongplater fra slippen. Hangaren på nordvest-siden er bygd om til det nær ugjenkjennelige, mens hangaren på sørøst-siden bare er "moderat" forandret. Snekker Lars Hamran holder til her og han er interessert i bevaring av bygningen, men han er ikke eier. Det foregår en dialog mellom områdeansvarlig (for Malvik kommune) på Sverresborg Folkemuseeum og Malvik kommune om fremtiden til bygningen. .
Den stor gule sjøflyhangaren som Lars Hamran holdt til i ble revet sommeren 2009 , dels for å gi plass for nytt jernbanespor ifm nye Gevingåsen tunnel og delsvis pga hele område etter Kjelstad Bruk skal bebygges med boliger :-(
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Ja, igjen nok et eksempel på manglende interesse for å ta vare på noe spesielt og uvanlig fra denne delen av historien. En meget spesiell takkonstruksjon på denne bygningen, og dessuten var den noenlunde original, og som sådan den mest interessante å restaurere i denne landsdelen.
Men Jernbaneverket fikk det som de ville og sikkert noen andre med. Sikkert en utbygger/entrepenør inne i bildet også.

En stygg parallell i Trondheim er rivingen av lysthuset Hjorten på 60-tallet. "Riv skjiten"-holdningen går litt for ofte igjen, og i det tilfellet førte det til at det i stedet står en stygg boks oppført i murstein der i dag.
Fortjeneste og forenklinger går foran bevaring og vedlikehold.

Flak-bunkerne som stod i brakkområdet mellom jernbanelinjen og stranda var også en meget uvanlig type, i hvert fall her i Midt-Norge. Disse ble bare revet (på 60- eller 70-tallet?) uten at området en gang ble brukt til noe. Området er dekt av "en langt mere interessant" blanding av gamle jernbanesviller, grus og kratt.

30 år fra nå så kommer folk til å stille et stort spørsmålstegn ved denne viljen til å utradere det meste som har med krigshistorien å gjøre, og i dette tilfellet også luftfartshistorie. Og før noen begynner å skrike opp om alt det fæle ved krigen (selvsagt er krig fælt - også dagens kriger som Norge til dels er med i), så må det sies at vi i Norge ikke har tatt et skikkelig oppgjør med krigen og mytene om motstand og hvem som var helter.
Jeg ønsker en objektiv holdning til historie og jeg ønsker heller ikke å føre ekstreme holdninger inn i spørsmålet om bevaring eller ikke.
En god del av denne bygningsmassen vi er interessert i er knyttet til en så kortvarig og spesiell del av historien at man bør tenke seg litt om og ikke bare "svinge øksa" på ren refleks.
Regelbau-bunkere ble oppført bare i denne korte perioden, og denne tankegangen om forsvarsverker vil aldri mere komme tilbake hvis ikke menneskeheten skulle bli satt teknologisk kraftig tilbake. Når de er borte så er de borte for godt.
JornN
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

der har vi problemet. uansett om vi liker det eller ikke så er historien der og det er ikke noe vi kan gjøre med det! så kanskje vi trenger disse dystre(men utrolig spennende å utforske!) betongklumpene for å huske det som var! og med den forsvarspolitikken vi har i dag så er det nesten som vi trenger en ny 9april. ikke at jeg ønsker at folk skal dø men jeg tror vi trenger en vekker!
ow
jezzz
Posts: 6
Joined: 14 Nov 2009 9:57

i dagens papirutgave av MalvikBladet er den en liten artikkel om noe de kaller tyskertrappa opp til Thoresenberget der tyskerne skulle ha hatt noen stillinger under krigen

Er det noen som har noe mer kjennskap til dette ?
Attachments
MB_2010_04_28 (Large).jpg
MB_2010_04_28 (Large).jpg (83.62 KiB) Viewed 438 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Ja se der, nå har de begynt ja :)
Dette er et resultat av tildelte bevilgninger ifm kulturåret 2009, hvor pengene ble delt på flere mindre prosjekter i lokalområdet - som omtalt i artikkelen.
Det er en stund siden jeg var borti' dette, tilbake i planleggingsfasen, så det er artig å se at de nå er i gang.
Området det er snakk om har jeg gått gjennom 3 ganger, og mener det må være snakk om nærforsvarsstillinger mot landgang i strandsonen. Det er en rekke med skyttergraver i tillegg til trappene og 2 større utsprengte hull som må ha inneholdt noe større som f eks en kwk. Ved det ene hullet helt øverst i systemet, er det også en oppmurt løpegrav som må ha endt opp ved en liten brakke, samt en posisjon for enten aggregat eller ammo.
Det kan hende dette kommer klarere frem når ryddingen er ferdig.
JornN
jezzz
Posts: 6
Joined: 14 Nov 2009 9:57

Nå er jeg bare en stakkars innflytter til Hommelvika, så kan noen hjelpe meg litt med å finne disse trappene, og hvor er Thoresenberget?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg har ikke vært der selv, men denne linken skal være "dead on". Trappa går vel rett under.

http://kart.gulesider.no/m/pXkbw

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Faktisk skal du lengre nord på fotoet, helt på kanten i bakken over veien.
Det går også en avløper litt tilbake i terrenget, men fra samme utgangspunkt ovenfor huset med det røde uthuset.
JornN
vegar
Posts: 3
Joined: 14 Mar 2010 18:43

Er det noen som sitter på gammle bilder fra området rundt dypvannskaia i hommelvik , har hørt at det var et stort ras i området i 1943 ? litt utenfor kaia ligger rester av 4 togvogner og en relativt stor kran. ligger også store tykke betongplater både nært og lenger ut fra kaia/land som ikke ser helt ut til å være laga som fortøyniger .
Liker alt som har med krigshistorie under og over vann
jezzz
Posts: 6
Joined: 14 Nov 2009 9:57

Da har jeg endelig vært en tur til Tyskertrappene, nå er det kommet opp en infotavle ved veien :)

De nederste hullene virker det som er brukt som søppelplass for naboene for noen år tilbake.

Eksisterer det noe kart/plan over området ?
Attachments
infotavkle
infotavkle
DSC00407.JPG (1.33 MiB) Viewed 183 times
trapp ( den som svinger tilbake mot sør )
trapp ( den som svinger tilbake mot sør )
DSC00413.JPG (1.35 MiB) Viewed 183 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Eksisterer det noe kart/plan over området ?
Ikke det jeg vet. må nesten innrømme at jeg ikke har vært på toppen... noen som har bilder fra toppen? hvis man kan se noe som helst da? det har vært vokst litt i det området de siste årene :)

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

har ikke bilde for hånden, men utsikten fra toppen er utrolig.
MVH

Roar Handberg
_________________
Post Reply

Return to “Trondheim”