Avklaring om kanonvern?

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:Det fremgår ikke helt tydelig om det kun dreier seg om sjøområder eller om det også er noen landområder? Uansett så har vel ferdselen vært nokså fri de siste årene i de områdene som er nevnt. Når Meløyvær i Andfjorden plasseres i Nordland (ligger i Troms) så må forbudssonen være et sjøområde på andre siden av fylkesgrensen.
Jeg tar for gitt at det er snakk om sjøområder. Med forbehold om at hukommelsen er riktig, er/ var det et generelt forbud mot å oppholde seg nærmere enn 50m fra land fra alle militære områder (f.eks. kystfortene). I tillegg er/ var det områder med særskilt forbud mot oppankring og bruk av fiske-/bunnredskap - f.eks. ifbm. alle minefeltene og i områder med andre undervannsinstallasjoner (som måle-/degaussinganlegg, lytteutstyr osv.).
Når aktiviteten opphører er det jo naturlig at disse områdene formelt sett blir frigitt og at sjøkart ol. blir oppdatert i henhold.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg forsto det slik at for Bolærne gjelder det det området i Huikjæla (leia på innsiden av Bolærne som bl.a. er innseilingsleia til Tønsberg) som på sjøkart er merket som "Kabelområde, ankring og dykking forbudt". Det er området der det faste kontrollerte miniefeltet var lagt ut (som ble tatt opp på slutten av 90-tallet). Det er jo på tide at det blir frigitt for ankring og dykking, godt over ti år etter at undervannsforsvaret i området ble fjernet.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Når det gjelder verning av en enkelt tårnkanon på Bolærne så høres dette noe merkelig ut. Det viser jo bare tre etasjer med instrumenter og en liten kanon på toppen. Du blir fort lei av og se på denne. Det viktige her er jo å kunne værne så mye at man kunne se se sammenhengen.
Et "enkanonsmuseum" på Bolærne måtte jo være bemannet, eller så blir jo alt ødelagt.
Det som skjer på øya er vel heller at alt blir revet og lagt ned pga av at eierne ikke vil bruke mere penger på dette.
Bruk heller alle pengene på Oddane fort, det er komplett.

Når det gjelder grensene rundt Bolærne fort så var de blant annet håndhevet av meg i en grå hurtigående ØSD båt, med tysk smeiser over skuldra. mange morsomme historier der. PDT_Armataz_01_14
Mvh
Yngvar
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Enig med deg Yngvar, sats heller penger på ett komplett fort. Bolærne er en tap sak, sammen med Toraas på Tjøme. Jeg har ikke noe imot at en lokal interesse gruppe/historie lag bevarer og setter istand en bunker eller kanon uten sentrale midler, men det krever lokalt engasjement. Det finnes ikke på Bolærne i dag.
Yngvar wrote:Når det gjelder grensene rundt Bolærne fort så var de blant annet håndhevet av meg i en grå hurtigående ØSD båt, med tysk smeiser over skuldra. mange morsomme historier der. PDT_Armataz_01_14
Så du er også medlem i den eksklusive klubben her på forumet som har hatt MP40 utlevert som personlig våpen. Da er vi ihvertall to. PDT_Armataz_01_14

PS Sees kanskje på søndag på Nøtterøy?
RasmusTerne

AndersHJ skrev
Så du er også medlem i den eksklusive klubben her på forumet som har hatt MP40 utlevert som personlig våpen. Da er vi ihvertall to.
Melder meg inn! :D
Sigfred R.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg ble ganske god etterhvert , med å klippe to og to skudd i nærkamp. Greit våpen egentlig. :)
Mvh
Yngvar
RasmusTerne

Ikke den helt store interessen for "kaldkrigsmuseum"?
OT: Likte faktisk Schmeiseren bedre enn MP 5. :)
Sigfred R.
Attachments
skann0004.jpg
skann0004.jpg (108.76 KiB) Viewed 192 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

RasmusTerne wrote:Ikke den helt store interessen for "kaldkrigsmuseum"?
Mener jeg spådde noe slikt i en annen tråd om temaet - ikke mye tak i lokalpolitikerne (de har vel hatt for mye fokus på intern krangling de siste par årene, til å følge opp saker...).
Nå har jeg ingen store følelser for det ene eller andre stedet, men til tross for tilknytning til Troms synes jeg Nes hadde vært det beste alternativet. Kan ikke forstå at man vil være i nærheten av like stort "besøkspotensiale" for Meløyvær mtp. lokaliseringen (kommer vel fort i samme situasjon som Bolærne...).
RasmusTerne

Natter skrev:
Nå har jeg ingen store følelser for det ene eller andre stedet, men til tross for tilknytning til Troms synes jeg Nes hadde vært det beste alternativet. Kan ikke forstå at man vil være i nærheten av like stort "besøkspotensiale" for Meløyvær mtp. lokaliseringen (kommer vel fort i samme situasjon som Bolærne...).
Må si meg enig i dette.
Nå har det også vært diskutert i Lødingen hvordan man skal få reisende til å stoppe der underveis til Lofoten. Ser ikke ut til at noen har tenkt på Nes...
Sigfred R.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

RasmusTerne wrote:Ikke den helt store interessen for "kaldkrigsmuseum"?

Sigfred R.
Manglende interesse fra Lødingen kommune og Nordland fylkeskommune er antagelig en del av forklaringen, men det har vært et langt større engasjement i Troms for et kaldkrigsmuseum. Her er kystfortet på Meløyvær koblet sammen med Frøy-anleggene til en slags helhet. Bare synd at ikke Breiviknes med Bofors 75mm kanoner og et omfattende Frøy-lignende nærforsvarsanlegg ble vernet. Det kunne blitt en virkelig publikumsmagnet. Dessverre ble fortet solgt av Skifte Eiendom før vernearbeidet kom ordentlig i gang.

Men det gjenstår visst en del arbeid med finansiering av drift og vedlikehold før kaldkrigsmuseet blir en realitet.
Last edited by Ole on 30 Apr 2010 22:42, edited 1 time in total.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Natter wrote:
RasmusTerne wrote:Ikke den helt store interessen for "kaldkrigsmuseum"?
Mener jeg spådde noe slikt i en annen tråd om temaet - ikke mye tak i lokalpolitikerne (de har vel hatt for mye fokus på intern krangling de siste par årene, til å følge opp saker...).
Nå har jeg ingen store følelser for det ene eller andre stedet, men til tross for tilknytning til Troms synes jeg Nes hadde vært det beste alternativet. Kan ikke forstå at man vil være i nærheten av like stort "besøkspotensiale" for Meløyvær mtp. lokaliseringen (kommer vel fort i samme situasjon som Bolærne...).
Fordelen med Meløyvær er nærhet til Trondenes slik at bunkeridiotene kan få to severdigheter i samme området.

Når det gjelder Bolærne så er det ikke bare tunnelbatteriet som er gjenmurt.. alt unntatt 75mm-kanonene slik som mg-stillinger, bk-stillinger, gamle ko-plass, kombunkere osv er murt igjen.

Skal man se et 75mm batteri vil jeg heller anbefale Oxelösund eller Hemsö. De to sistnevnte fortene er av en eldre utgave enn de norske 75mm TAK-fortene hvor kanonene tilhører et felles fjellanlegg.
Last edited by Einherjer on 30 Apr 2010 22:45, edited 1 time in total.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Ole wrote:
RasmusTerne wrote:Ikke den helt store interessen for "kaldkrigsmuseum"?

Sigfred R.
Manglende interesse fra Lødingen kommune og Nordland fylkeskommune er antagelig en del av forklaringen, men det har vært et langt større engasjement i Troms for et kaldkrigsmuseum. Her er kystfortet på Meløyvær koblet sammen med Frøy-anleggene til en slags helhet. Bare synd at ikke Breiviknes med Bofors 75mm kanoner og et omfattende Frøy-lignende nærforsvarsanlegg ble vernet. Det kunne blitt en virkelig publikumsmagnet. Dessverre ble fortet solgt av Skifte Eiendom før vernearbeidet kom ordentlig i gang.
Frøy?
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Inntil 1970-årene var det bygget en hel del befestningsanlegg i Lyngen-området, stort sett som forsterkede feltbefestninger. Basert på en studie i 1977 kom det fram en plan om befestningsanlegg i området Skibotn-Oteren-Øvergård med mye høyere fortifikatorisk standard. Dvs. dekningsrom med full tilfluktsromstandard, ABC-rensing etc. i alle stillinger. Denne planen ble kalt Frøy, og ble for så vidt en økonomisk skandale. I 1981 hadde man et kostnadsoverslag for full utbygging på 130 millioner kroner og en redusert utbygging på 50 millioner kroner. I 1982 satte man i gang byggingen (egentlig etter den reduserte planen) uten egentlig godkjennelse av budsjettet og uten et godkjent byggeprogram. Det forelå først i 1989, etter at man hadde brukt 62 millioner kroner og bygd ut etter en full utbyggingsplan, selv om man aldri hadde fått godkjenning for det av Stortinget. Da anslo man at den fulle utbyggingen ville koste 200 mill. Riksrevisjonen kom med sterk kritikk av prosjektet (ved Forsvarsdepartmentetet, Forsvarets Overkommando og Forsvarets Bygningstjeneste) i 1992, og denne kritikken ble fulgt opp av Kontroll- og konstitusjonskomiteen i Stortinget. Jeg vet ikke om den fulle utbyggingen til 200 mill. ble fullført, og hvor mye penger som totalt ble brukt.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Er Meløyvær valgt? Falt Nes og Kråkvåg gjennom? Hvor står dette (offisielle dokumeneter eller nettsider)?

Inge S
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Gronsvik wrote:Er Meløyvær valgt? Falt Nes og Kråkvåg gjennom? Hvor står dette (offisielle dokumeneter eller nettsider)?
Det er vel ikke endelig avklart, men iflg. FD ligger meløyvær "best an" (ref. artikkel fra HT lenger opp i tråden - samme uttalelser er også gjengitt i andre aviser + siste utgave av F). Vet ikke hvordan det er med Kråkvåg, men Lødingen har åpenbart ikke brydd seg nevneverdig med å gjøre en innsats for "sitt" fort...
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”