Krigsfangeleir på Mellom Bolærne

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg var en tur ved krigsfangeleiren på Mellom Bolærne i dag, legger ut noen bilder. Leiren var en arbeidsleir fra høsten 1943, og fra desember 1944 var det syke krigsfanger som ble sent hit. På grunn av ekstrem smitte av tuberkulose var de russiske fange nærmest overlatt til seg selv. Dødligheten i denne leiren var meget stor, og det ble gravet opp mange russere her etter krigen. Personlig skulle det ikke forundre meg om det fortsatt ligger russere her.

Leiren er vel verd et besøk for de som har mulighet (må ha egen båt). Det er bemerkelseverdig hvor mye av leiren som fortsatt er synlig. Det ligger strødd med etterlatenskaper av ymse art.

Hvis noen har informasjon om denne krigfangeleiren er jeg veldig interesert i å høre. PDT_Armataz_01_18
Attachments
Infotavla ved brygga.
Infotavla ved brygga.
23 mai 2010 (36).JPG (179.52 KiB) Viewed 513 times
Tysk brakke for vaktmannskap.
Tysk brakke for vaktmannskap.
23 mai 2010 (51).JPG (249.04 KiB) Viewed 513 times
Denne byggningen ligger på innsiden leiren. Toalettbygg?
Denne byggningen ligger på innsiden leiren. Toalettbygg?
23 mai 2010 (66).JPG (243.53 KiB) Viewed 513 times
Etterlatenskaper... vedovn pluss litt diverse.
Etterlatenskaper... vedovn pluss litt diverse.
23 mai 2010 (49).JPG (237.99 KiB) Viewed 513 times
Fundament for russerbrakkene.
Fundament for russerbrakkene.
23 mai 2010 (79).JPG (278.77 KiB) Viewed 513 times
Rester etter det dobble piggtrågjerde som omkranset leiren.
Rester etter det dobble piggtrågjerde som omkranset leiren.
23 mai 2010 (77).JPG (254.87 KiB) Viewed 513 times
Fundament ved krigsfangeleiren på Mellom Bolærne.
Fundament ved krigsfangeleiren på Mellom Bolærne.
23 mai 2010 (10).JPG (255.04 KiB) Viewed 513 times
Minnetavla for de russere som døde og led i leiren på Mellom Bolærne.
Minnetavla for de russere som døde og led i leiren på Mellom Bolærne.
23 mai 2010 (72).JPG (212.47 KiB) Viewed 513 times
Fundament ved russerleiren ved Mellom Bolærne.
Fundament ved russerleiren ved Mellom Bolærne.
23 mai 2010 (71).JPG (259.18 KiB) Viewed 513 times
Vedovn... i russerleiren på Mellom Bolærne.
Vedovn... i russerleiren på Mellom Bolærne.
23 mai 2010 (4).JPG (226.82 KiB) Viewed 513 times
Mvh. Stian
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Leiren ble gravd frem igjen på slutten av 80-tallet eller begynnelsen av 90-tallet.

Leste i en bok at når fangene døde, så ble de gravlagt i sanden ved vannet slik at de kunne bli skyldt til havs. Men forholdene i leiren var ekstremt dårlige.
Kai
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg leste en artikkel om Obama festivalen for en tid siden, og der sto det at de holdt minnestund for 400 russere som døde på Bolærne. Synes dette tallet hørtes veldig høyt ut, noen som har noe sikkre tall?

Så vidt jeg har skjønt det så ble det gravd opp endel russere på stranda etter krigen, så noen ble tydligvis liggende igenn :shock:
Mvh. Stian
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg kjenner ikke tallet men de som var der var hovedsakelig meget syke, og mer eller mindre forlagt der for å dø. Så man skal ikke utelukke at det kom dødssyke fra andre leire ditt slik at antallet ble som du antyder.
Det var jo flere russerleire på fastlandet i Vestfold
Mvh
Yngvar
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Yngvar wrote:Jeg kjenner ikke tallet men de som var der var hovedsakelig meget syke, og mer eller mindre forlagt der for å dø. Så man skal ikke utelukke at det kom dødssyke fra andre leire ditt slik at antallet ble som du antyder.
Det var jo flere russerleire på fastlandet i Vestfold
Spennende sted for de som har evner til å føle det mere åndelige her i verden det da. hehe. Bare å ta med telt og legge seg til rette en ekstra skummel og mørk natt. Kansje en og annen KA-soldat har merket litt action.

Men fra spøk (?) til alvor, vi får respektere de døde, om de er norske, tyske, russiske eller andre nasjonaliteter. Kan ikke nekte for at jeg er fascinert av det litt åndelige, og rundt om kring i landets mange fangeleire fra krigen skal en ikke se bort fra at det er en og annen hvileløs sjel.

Ville forøvrig anta at den militære tilstedeværelsen på bolærne har holdt en del skattejegere unna blandt annet den russerleiren.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På Mellom Bolærne har det ikke vært stor aktivitet. Da jeg var i vaktstyrken på Østre, var vi aldri innom den øya, da det ikke var noe å passe på der, bare enorme mengder med flått
Mvh
Yngvar
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Yngvar wrote:På Mellom Bolærne har det ikke vært stor aktivitet. Da jeg var i vaktstyrken på Østre, var vi aldri innom den øya, da det ikke var noe å passe på der, bare enorme mengder med flått
Mellom, eller Mellem, som det sto i sjøkartene, var vel primært brukt som øvelsesområde? Vestre var jo Nato-lager, og østre var selve fortet. Mener jeg har hørt at mellem var øvelsesområde. Eller kansje bare sperret av for å hindre innsyn mot østre og vestre.

Flott er ålreite dyr,,, akkurat som Ulv og sau... Ligger i det latinske navnet på dem; "flått" (uttales "flått") :-D
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Mellom Bolærne var øvingsområde ja, og i 95 ble det anlagt 200 m skytebane samt nærstridsløype der ute.
Kai
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

I 1939 måtte alle sivile på Mellom Bolærne flytte. Oldeforeldrene og besteforeldrene mine eide et småbruk som de måtte forlate. Småbruket ligger 300-400 meter fra russerleiren. Legger ved noen bilder fra Solviken på Mellom Bolærne. Bilden er tatt i perioden 1921-1935. Jeg har flere hundre bilder etter dem. I dag er det bare grunnmurene som står igjen etter småbruket. Besøkte stedet for noen dager siden, synes det er veldig vemodig å se livsverket dems stå igjen som en ruin... :lei:
Attachments
Solviken på Mellom Bolærne
Solviken på Mellom Bolærne
Album 2 (10)1.jpg (232.02 KiB) Viewed 433 times
Solviken på Mellom Bolærne
Solviken på Mellom Bolærne
Album 2 (3)2.jpg (226.26 KiB) Viewed 433 times
Solviken på Mellom Bolærne
Solviken på Mellom Bolærne
Album 2 (18)5.jpg (240.2 KiB) Viewed 433 times
Solviken på Mellom Bolærne
Solviken på Mellom Bolærne
Album 2 (40)1.jpg (242.15 KiB) Viewed 433 times
Solviken på Mellom Bolærne
Solviken på Mellom Bolærne
Album 3 (29).jpg (223.67 KiB) Viewed 433 times
Mvh. Stian
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

festningsverk wrote:Jeg leste en artikkel om Obama festivalen for en tid siden, og der sto det at de holdt minnestund for 400 russere som døde på Bolærne. Synes dette tallet hørtes veldig høyt ut, noen som har noe sikkre tall?

Så vidt jeg har skjønt det så ble det gravd opp endel russere på stranda etter krigen, så noen ble tydligvis liggende igenn :shock:
Jeg trodde jeg hadde sett et tall på antall fanger som døde i denne leiren, men klarer ikke å finne dette nå.

Men, når krigen var over, var det ca 380 fanger i leiren, og de mest medtatte av disse, 30-40 fanger, ble sendt til fylkessykehuset i Tønsberg. De resterende ble sendt til en samleleir på Teie hvor de fikk behandling for tuberkulose. Etter at fangene var transportert bort, ble leiren brent ned.

I tiden 18. mars 1945 til 10. mai 1945 døde det 28 mann i fangeleiren. Disse ble begravet på øya.

I desember 1953 ble likrestene etter disse tatt opp og sendt til Oslo hvor de ble kremert. Urnene deres ble satt ned på Vestre Gravlund 21.12.1953
Kai
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Legger ved bilde av stranda ved fangeleiren. Gravhulene etter de 28 russerfangene er fylt med sjøvann.
Attachments
IMG_6939.JPG
IMG_6939.JPG (342.18 KiB) Viewed 345 times
Mvh. Stian
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

På denne nettsiden står det at det var 480 fanger som ble sendt til Bolærne. Hvis det var 380 som ble frigjort i 1945, og 28 som ble gravd opp etter krigen. Mangler det fortsatt 92, hvor er de?

Link til http://kulturarvvestfold.no/Artikkel/Hi ... 002723.php
Mvh. Stian
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Noe gikk galt med linken, kopier og lim inn adressen for å se nettsiden. Jeg tror det er Vestfold Fylkeskomunne som er kilden.
Mvh. Stian
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

På side 55, i Rune Sørlie sin bok "Vestfold under krig og okkupasjon" står det at det var 800 fanger i fangeleiren på Bolærne.... Noen av kildene må tydeligvis være feil. :?
Mvh. Stian
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Farlig å si det, men nå vet vi jo at Rune Sørlie har hatt det med å overdrive før også!
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”