Siste Panzere gravd ut på Bardufoss!

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Da var endelig de to siste vognene hentet ut fra Bjørnåsen på Bardufoss.
Kan bli en stor attraksjon på Setermoen etterhvert dette:

http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=2877

Erik
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Her er noen ekstra bilder.
Attachments
PzIIIa4.JPG
PzIIIa4.JPG (79.58 KiB) Viewed 616 times
PzIIIa3.JPG
PzIIIa3.JPG (76.29 KiB) Viewed 616 times
PzIIIa2.JPG
PzIIIa2.JPG (81.2 KiB) Viewed 616 times
PzIIIa.JPG
PzIIIa.JPG (76.2 KiB) Viewed 616 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Flotte flotte bilder. Dette går jo den riktige veien med tanke på at interessen stiger for tidligere tysk materiale. Jeg er dog litt forundret over denne uttalelsen fra avisen
Hvis Panzer III-vognene blir sendt til Tyskland vil det være et ufravikelig krav fra vår side at en av vognene blir satt i kjørbar stand og returnert til Setermoen, forteller Fossum.
. Er det ikke litt mye å forvente? motoren er vel rimelig fuktig og drivsystemet må vel ha rustet opp?

Erik H
Last edited by Erik H on 16 Aug 2007 16:54, edited 1 time in total.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Er det ikke litt mye å forvente? motoren er vil rimelig fuktig og drivsystemet må vel ha rustet opp?
For ikke å glemme at vognen er dekket av betong... Går nok en del timer med hammer og meisel der.... Hvis ikke gutta vil kjøre rundt i en betongklump da...
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Vognene er helt ribbet innvendig, bortsett fra tårnet!
Det er nok en formidal jobb som står igjen, men ingenting er vel umulig bare man har penger til det man skal......
Mener å huske det er en byttehandel på gang mellom forsvarsmuseet og tyske museer for å dra dette igjennom.
Hvis ikke gutta vil kjøre rundt i en betongklump da...
Dette høres jo interessant ut! ;-)

Erik
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Har sjøl vært inn i denne som var berget i fjor. Som Erik sier det er ingenting igjen invendig. Jeg tror at det måtte vare en skrive feil eller drøm om å har en tilbake i kjørbar stand. Som statisk display vil alle 3 ser kjempe flott ut uansett.
Attachments
gun_breach.jpg
gun_breach.jpg (104.45 KiB) Viewed 588 times
commanders_hatch_inside.jpg
commanders_hatch_inside.jpg (129.06 KiB) Viewed 588 times
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Stor nyheter ang. historie bak 2 av dem som enda hadde sin chassis nummer.

http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=2922

Den til venstre var opprinelig en ausf.L og tilhørt SS-Panzer Grenadier Division Das Reich, senere gikk til Division Grossdeutschland. Til høyre er en opprinelig ausf.M også fra Grossdeutschland
Image

ausf.M
Image

ausf.L
Image
ProxyCentauri
Posts: 1
Joined: 25 Oct 2012 16:37

Noen som vet hvordan det har gått med de 2 P-III som ble gravd ut på Bardufoss?
Nyskjerrig Oslo-beboer som spør :)

Først stusset jeg forøvrig da jeg så de første bildene forfra fordi vognene så mer ut som
kortrørs P-IV/D/E(Krupp) men da jeg så sidebildene ser jeg at det er bare 6 nedre løpehjul
slik at det opplagt er P-III(Henschel) vogner det er snakk om.

Kortrørs- versjonene av disse vognene er garantert sjeldne og selv om skroget i praksis
er tomt innvendig har det fremdeles verdi.
ORO
Posts: 2
Joined: 23 May 2011 2:07

Var ute og kjørte E6 gjennom Nordland tirsdagen, da jeg havnet bak to militære tungtransporter på tur mot nord. På den ene sto det jeg mener er en Pz III, på den andre sto to containere. Vi kom i prat med ene sjåføren på fergekaia, og han fortalte at vogna var hentet på østlandet (sa ikke hvor på østlandet) og skulle til Bjerkvik før den skulle videre til Setermoen og museet der.

Noen som vet om det er en sammenheng med de tre vognene på Bardufoss?
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”