Hjelmkollen fort, Svinesund

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Fortet ble anlagt 1902 - 1903 med to 12 cm kanoner, skyttergravstillinger, kaponierer, to bunkeranlegg og diverse bygninger, med tilhørende batterivei.

I fjellanlegget gikk en gjennomgående gang fordi siderom for ammunisjonslagring og forlegning. Innerst var det en trapp opp til kanonene.

Hjelmkollen var den ene av to fløyanlegg og hørte under Fredriksten Festning. Tilsammen dannet de en forsvarslinje langs Iddefjordens innløp.
Da fortet ble anlegt var det ikke noen bro over Svinesund, men fortet dekket den viktige overgangen ved Svinesund fergested.

Som følge av Karlstadforhandlingene ble anlegget ødelagt i 1905, og kanonene ble fjernet og brukt andre steder. Tyskerne befestet anlegget på nytt under andre verdenskrig.

Hjelmkollen fort har stor militærhistorisk betydning som en del av et omfattende og viktige forsvarssystem mot Sverige.
Attachments
Hjelmkollen.JPG
Hjelmkollen.JPG (203.65 KiB) Viewed 702 times
Hjelmkollen (1).JPG
Hjelmkollen (1).JPG (168.64 KiB) Viewed 700 times
Hjelmkollen (3).JPG
Hjelmkollen (3).JPG (83.01 KiB) Viewed 699 times
Hjelmkollen (4).JPG
Hjelmkollen (4).JPG (156.5 KiB) Viewed 698 times
Hjelmkollen (5).JPG
Hjelmkollen (5).JPG (78.98 KiB) Viewed 697 times
Hjelmkollen (6).JPG
Hjelmkollen (6).JPG (85.03 KiB) Viewed 696 times
Hjelmkollen (7).JPG
Hjelmkollen (7).JPG (74.33 KiB) Viewed 695 times
Hjelmkollen (8).JPG
Hjelmkollen (8).JPG (95.25 KiB) Viewed 694 times
Hjelmkollen (9).JPG
Hjelmkollen (9).JPG (97.74 KiB) Viewed 693 times
Hjelmkollen (10).JPG
Hjelmkollen (10).JPG (90.46 KiB) Viewed 692 times
Hjelmkollen (11).JPG
Hjelmkollen (11).JPG (169.53 KiB) Viewed 691 times
Hjelmkollen (12).JPG
Hjelmkollen (12).JPG (203.83 KiB) Viewed 690 times
Hjelmkollen (13).JPG
Hjelmkollen (13).JPG (167.89 KiB) Viewed 689 times
Hjelmkollen (14).JPG
Hjelmkollen (14).JPG (113.78 KiB) Viewed 688 times
Hjelmkollen (15).JPG
Hjelmkollen (15).JPG (147.29 KiB) Viewed 687 times
Hjelmkollen (16).JPG
Hjelmkollen (16).JPG (90.5 KiB) Viewed 686 times
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Var en ny tur på Hjelmkollen fort men det var ikke noe hyggelig tur. Slik det ser ut er fortet iferd med å smuldre opp. Her hadde det vært en ide med en god innsats for restaurering, hvis det ikke allerede er for sent.

For ordenskyld, dette er H-bjelker.

Morten C.
Attachments
Hjelmkollen 1.JPG
Hjelmkollen 1.JPG (108.84 KiB) Viewed 572 times
Hjelmkollen 2.JPG
Hjelmkollen 2.JPG (107.67 KiB) Viewed 571 times
Hjelmkollen 3.JPG
Hjelmkollen 3.JPG (72.65 KiB) Viewed 570 times
Hjelmkollen 4.JPG
Hjelmkollen 4.JPG (64.93 KiB) Viewed 568 times
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det ser vel ut som det er klart til å kollapse når som helst. Hvem er det som er ansvarlig for dette anlegget i dag da?
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

jeg er ikke helt sikker på hvem som har ansvaret for dette anlegget, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke var særlig trygg da jeg gikk der inne. Det ene fjellanlegget var i mye bedre skikk da, så det var en trøst opp i all elendigheten.

Enten får de ansvarlige rive det ( har jo blitt så populært det) eller så bør det gjøres noe. Ble bare møtt av flere fareskilt jeg, ikke den beste løsningen det.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Det er Nasjonale Festningsverk (Forsvarsbygg) som har ansvaret for Hjelmkollen.
Se nederst på plakaten på bilde 16.

Jan
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk skal du ha, Jan.

Da fikk vi avklart det. ( gikk litt fort i svingene her)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Var en tur på Hjelmkollen sammen med Tommy G. i pinsehelga, og ble møtt av dette synet. Etterlyste en form for vedlikehold/ sikring etter turen jeg hadde i sept i fjor, og dette er resultatet.

Legger ut noen før og etter bilder....


MVH Morten C.
Attachments
Hjelmkollen ny.JPG
Hjelmkollen ny.JPG (160.51 KiB) Viewed 450 times
Hjelmkollen ny (1).JPG
Hjelmkollen ny (1).JPG (166.74 KiB) Viewed 450 times
Hjelmkollen ny (2).JPG
Hjelmkollen ny (2).JPG (179.46 KiB) Viewed 450 times
Hjelmkollen ny (3).JPG
Hjelmkollen ny (3).JPG (180.37 KiB) Viewed 450 times
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

molich wrote:Var en tur på Hjelmkollen sammen med Tommy G. i pinsehelga, og ble møtt av dette synet. Etterlyste en form for vedlikehold/ sikring etter turen jeg hadde i sept i fjor, og dette er resultatet.

Legger ut noen før og etter bilder....
Det virker jo litt sånn ute av syne, ute av sinn :/ Kan ikke forstå at det er noe spesielt god løsning å grave over inngangene til bunkeren, slik at rustangrep etc på støttepilarene der inn akselereres. Kan jo umulig være helt trygt å være oppe på taket der heller, når det en gang raser sammen?
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

TommyG wrote:
molich wrote:Var en tur på Hjelmkollen sammen med Tommy G. i pinsehelga, og ble møtt av dette synet. Etterlyste en form for vedlikehold/ sikring etter turen jeg hadde i sept i fjor, og dette er resultatet.

Legger ut noen før og etter bilder....
Det virker jo litt sånn ute av syne, ute av sinn :/ Kan ikke forstå at det er noe spesielt god løsning å grave over inngangene til bunkeren, slik at rustangrep etc på støttepilarene der inn akselereres. Kan jo umulig være helt trygt å være oppe på taket der heller, når det en gang raser sammen?
Dette fortet er jo i betraktelig dårligere stand enn andre "nye" fort som tyskerne etterlot seg, og som Skifte ivrer etter å støpe og fylle igjen. Men Det er klart, at der skifte er involvert, så er det stort sett snakk om arealer og eiendommer som skal benyttes til noe annet i det sivile, og da gjelder det å hindre en hver form for mulighet for at noen skader seg og det kan ledes tilbake til Forsvaret/staten (helt ordinær ansvarsfraskrivelse). Mens på Hjelmekollen så har aldri skifte vært, og området skal ikke selges til noen, og da haster det heller ikke med sikring på samme måte som det gjør på arealer der Skifte/forsvaret skal selge og tjene kronasje.
For hjelmekollen hadde det nok vært fullt mulig å sette anleggene i stand igjen, men det forutsetter jo innkjøp av betydelige mengder murstein, mørtel og en betydelig mengde med H-bjelker. Kan jo tyde på at fjellanleggene er fryktelig fuktige, siden stålet har blitt til oksid i såpass voldsom grad. Da Kreves det kansje en del graving og fuktsikring av anleggene for å hindre at det blir like ille. Dette har jo blitt gjort andre steder, men det spørs om Hjelmekollen vil få noe særlig midler fra staten osv da anlegget er såpass forfallent, og det i prinsippet er et demolert anlegg. Tidsepoken 1905 til 19, tja, 20 er jo representert av Høytorp, og de har jo fått betydelige midler allerde til restaurering av artillerimateriellet der oppe.
Men hadde en fått til en skikkelig dugnad og pengeinnsamling, så er det utrolig hva som en kan få til. Sponset av en eller annen lokal stålbedrift f.eks. hehe.en del av dragerne i fjellanleggene der kan sikkert byttes ut ved å bare jekke opp midlertidige støtter i taket mens en setter opp nye. De som er der gir ikke stort med støtte slik det er nå uansett.
Men jeg er enig i det, at NOE bør gjøres. Tenk de avisoverskriftene hvis et rom kollapser med noen inni.... Da kan vi glemme å finne et anlegg i åpen tilstand noe mere....
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

En ting vi også må tenke på, er at når vi legger ut bilder av hvor dårlig forfatning/stand noe er, så blir det gjort noe!! Dessverre tror jeg vi selv må ta på oss skylden for at enkelte ting blir stengt/sanert!! Det er, som vi har diskutert tidligere, instanser som følger med på Forumet og således får opplysninger om steder som er åpne og/eller i dårlig forfatning!!
Mvh.
Jon-Vegard
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Jon-Vegard wrote:En ting vi også må tenke på, er at når vi legger ut bilder av hvor dårlig forfatning/stand noe er, så blir det gjort noe!! Dessverre tror jeg vi selv må ta på oss skylden for at enkelte ting blir stengt/sanert!! Det er, som vi har diskutert tidligere, instanser som følger med på Forumet og således får opplysninger om steder som er åpne og/eller i dårlig forfatning!!
Instanser som følger med på forumet? Interessant... Noen som kjenner til noe spesifikt, eller er dette noe vi bare går ut i fra?

Forøvrig når det gjelder Hjelmkollen, så burde en ta en tur å titte før det skjer noe mere. Var der i mine "litt" yngre dager, men da uten lommelykt, og uten nok tid (og ikke minst uten kamera).
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Dette kjenner jeg spesifikt til, uten å gå nærmere inn på det.

marius wrote:
Jon-Vegard wrote:En ting vi også må tenke på, er at når vi legger ut bilder av hvor dårlig forfatning/stand noe er, så blir det gjort noe!! Dessverre tror jeg vi selv må ta på oss skylden for at enkelte ting blir stengt/sanert!! Det er, som vi har diskutert tidligere, instanser som følger med på Forumet og således får opplysninger om steder som er åpne og/eller i dårlig forfatning!!
Instanser som følger med på forumet? Interessant... Noen som kjenner til noe spesifikt, eller er dette noe vi bare går ut i fra?

Forøvrig når det gjelder Hjelmkollen, så burde en ta en tur å titte før det skjer noe mere. Var der i mine "litt" yngre dager, men da uten lommelykt, og uten nok tid (og ikke minst uten kamera).
Mvh.
Jon-Vegard
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Jon-Vegard wrote:Dette kjenner jeg spesifikt til, uten å gå nærmere inn på det.

marius wrote:
Jon-Vegard wrote:En ting vi også må tenke på, er at når vi legger ut bilder av hvor dårlig forfatning/stand noe er, så blir det gjort noe!! Dessverre tror jeg vi selv må ta på oss skylden for at enkelte ting blir stengt/sanert!! Det er, som vi har diskutert tidligere, instanser som følger med på Forumet og således får opplysninger om steder som er åpne og/eller i dårlig forfatning!!
Instanser som følger med på forumet? Interessant... Noen som kjenner til noe spesifikt, eller er dette noe vi bare går ut i fra?

Forøvrig når det gjelder Hjelmkollen, så burde en ta en tur å titte før det skjer noe mere. Var der i mine "litt" yngre dager, men da uten lommelykt, og uten nok tid (og ikke minst uten kamera).
Oki. :-) Da tar en det for gitt. Lurer på om dette gjelder "kritiske og politisk ukorrekte meningsutvekslinger" her og. hehe. Hvem vet. Spiller jo ingen rolle, og det ville vært en helt egen diskusjon, som en sikkert ikke fikk noe ordentlig svar på:-)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Tror nok ikke det er noen umiddelbare planer om å stenge den andre bunkeren der. Det var bla. satt opp gjerde rundt selve kanonstillingen, og bygget ny trapp for å komme seg ned i stillingen der, så virker som om det tilrettelagt for å ha det åpent. Sånn sett, så kan en jo ev. forstå at de stenger en av bunkerne, siden de formodentlig begge to er forholdsvis like, og man da kan spare seg en del kostnader ved å kun måtte vedlikeholde/vurdere sikkerheten etc. på en av de.
Image
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

TommyG wrote:Tror nok ikke det er noen umiddelbare planer om å stenge den andre bunkeren der. Det var bla. satt opp gjerde rundt selve kanonstillingen, og bygget ny trapp for å komme seg ned i stillingen der, så virker som om det tilrettelagt for å ha det åpent. Sånn sett, så kan en jo ev. forstå at de stenger en av bunkerne, siden de formodentlig begge to er forholdsvis like, og man da kan spare seg en del kostnader ved å kun måtte vedlikeholde/vurdere sikkerheten etc. på en av de.
Image
Flott bilde. :) Ja, en skulle tru at bunkerne til hver kanon er relativt like. Vet du om det er noen spor igjen etter ammunisjonsheis opp til tårnkanonen langs veggen i trappegangen der? Synes jeg aner noen hull i veggen på venstre side i bildet som kan passe til å ha noen metallstenger festet for en heis for granater/ladninger. Regner med at de ikke ble børi opp av personellet... hehe.

En annen ting en kan merke seg på disse gamle anleggene i forhold til tyske (selv om det ble "jukset" mye med tegel og sparestein) anlegg, er voldsom bruk av tegelstein, også i utsatte inngangspartier osv. Betongen ble heller benyttet til innfestningen av selve tårnkanonene og utsatte takkonstruksjoner. Nesten alt av vegger er pusset tegel virker det som.
Et ganske likt anlegg som dette, er Greåker fort, men der er vel alle dørene lukket og låst regner jeg med.
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”