KNM Knurr - MTB av Tjeld-klassen i 1/20

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

RasmusTerne

Dersom du har muligheten til å teste motoren i "benk" skulle det vel være mulig å finne ut om det skjer noe når belastningen øker. Strømkilde,amperemeter og ev. en regulerbar motstand skulle gjøre susen? Belastningen kan gjøres manuelt på akslingen.
Du kan også koble et ampermeter inn i stedet for sikringen og se hva som skjer ved pådrag/belastning.Putt propellen i en bøtte vann.(påhengsmotormetoden)
Sigfred R.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Nei, kablene som går til og fra radiomottageren er tre kabler som går på samme plugg, så det må klippes om man skal utelate noen av dem.


Motorene styres uavhengig, dvs. én kanal til hver fartskontroller/motor, men de har samme strømforsyning i og med at batteriene er parallellkoblet. Det gir meg muligheten til å kjøre motorene hver sin vei, for eksempel for å kunne snu båten raskt. Vel, det SKULLE i alle fall gitt meg det, om det bare hadde fungert...

Når båten kjøres på tørr grunn, er det ikke store motstanden i noenting, og motorene spinner så og si fritt. Da trekker de ikke mye strøm. Jeg regner med at det er den økte motstanden i vannet som gjør at noe går galt. Så ja, at det er radiomottageren sin feil er vel usannsynlig da, i og med at det funker på tørt land.


Når det er sagt, er jeg veldig overrasket over at dette fungerte utmerket i høst. Jeg har jo kjørt båten normalt med det nåværende oppsettet, tross alt: hvorfor feiler ting nå, tro?

Å kjøre motorene direkte med et amperemeter i kretsen burde ikke være umulig å få til. Hvis alt annet svikter, får jeg gjøre som du sier, og kjøre dem på én regulator (og dermed én kanal, og ikke uavhengig styring). Det har jeg tross alt fått til før - og slik det ser ut nå, blir det også billigere i lengden. 550 kroner for en fartsregulator. Ugh!


Får se om jeg kan skaffe en regulerbar spenningskilde. Jeg tror 'best bet' er å bare lodde av kontroller-kablene som står på motorene nå, og koble på en spenningskilde mens motoren står i båten, da slipper jeg alt kavet med å skru opp x antall festeskruer både her og der.
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Har nå tilgang på en søt spenningsregulator på jobb, men den kan maks levere 1 ampére. Nedsig! Bortsett fra det er den veldig shiny - trinnløs regulering med stor nøyaktighet fra 0-24 volt.

Bruker den flittig i et annet, meget spennende prosjekt som også har med vann å gjøre - men denne gangen en fjernstyrt undervannskost i smått format. KNM Knurr er foreløpig lagt litt på vent til bankkontoen tar seg opp igjen.
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Etter å ha brukt dagen ellers på å sette opp et snasent solcelleanlegg i garasjen, stod jeg nettopp ute i mygghelvetet og snekret sammen et lite basseng til testing av båt. Det er ikke så langt til nærmeste vann, men det er likevel litt frustrerende å måtte pakke alt av batterier og slikt ned i en sekk, og så vasse i knehøy pors og lyng, over en bilvei og ned en bratt skrent for å komme fram.

Da er det bedre å ha noe enkelt og lite rett utenfor kjellerdøren for testing. Det jeg trenger å vite nå, er om motor på styrbord side er gåen. Jeg har satt det opp slik at ett batteri driver én motor og motorkontroller, men uten å få kjørt motorene med last er det ikke mye strøm de bruker.

Da blir det med andre ord testing med belastning i morgen. Jeg regner med at jeg må kjøpe ny motor, men det er jo verdt å teste først for å se om jeg klarer å finne ut hva som er problemet.

Jeg lurer på om selve radiomottageren kan ha fått seg en 'karamell' eller to, siden begge motorkontrollerne har levert strøm til den: kan det ha noe for seg å bytte ut den?
Attachments
Testbasseng - joda, det skal komme plast og presenning her.
Testbasseng - joda, det skal komme plast og presenning her.
IMG_8854_s.jpg (247.34 KiB) Viewed 289 times
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Har jeg funnet en løsning?

Bygget opp bassenget med plast i dag, og fylte det med vann, før jeg 'sjøsatte' båten og begynte testingen.

Først endret jeg ikke på noe av oppsett, og kjørte fint frem til jeg gav ca halv gass - da røk sikringen først på den ene motoren (25 A), og så den andre (også 25 A).

Det er jo, som nevnt flere ganger, latterlig mye strøm, men i alle fall. Jeg koblet fra motorene, og drog akslingene rundt for hånd: de glir begge to så lett som bare det, og såvidt jeg kan bedømme med mine øyne, står akslingene greit i senter mot motorene.

Tidligere har det bare vært styrbord motor hvor sikringen har gått an - nå gikk også babord motors sikring. Jeg merker at styrbord aksling er bittelitt tyngre å dra rundt, så det kan jo være noe av forklaringen. Jeg forsøkte flere ganger med ulikt gasspådrag og litt annet smårask, men alltid samme resultat: sikringene gikk før motoren kom opp i full hastighet.

I alle fall. Etter mye tenking, kom jeg på at jeg skulle undersøke manualen til fjernkontrollen (og da er man desperat). Her fant jeg, etter litt leting, en funksjon laget for å minske eller øke utslag på servoer. Den kunne stilles fra 0-150 %, og stod standard på 100. Hvilken verdi 100 % vil gi meg, aner jeg ikke, men jeg satte i alle fall denne ned til 80 % for både styrbord og babord motor. Jeg satte så i en 25 A sikring på hver motor, igjen, og kjørte. Og kjørte. Og kjørte.

Og ingenting skjedde! Dvs. ingen sikringer gikk. Suksess! Nå håper jeg bare at det fortsetter å være slik, for nå er jeg rimelig lei av å mekke på fremdriftsmaskineriet. Det er greit nok at Napier Deltic-motorene var vedlikeholdskrevende, men at et enkelt opplegg med to elektromotorer og noen batterier skulle volde så mye bry?


Resten av dagen har jeg brukt til maling, filing og lodding av detaljer, i første rekke 40 mm Bofors. Denne skal kunne dreies fra side til side, og jeg har begynt å lage til et system for å få det til å gå så smertefritt som mulig. Tanken er å ha en servo under dekket som kan dreie kanonen, vha. en aksling og en arm. Vet ikke helt hvor stort utslag jeg kan få til, men jeg håper på hvertfall 180 grader (kommer an på hvor mye servoen klarer å dytte mtp. kraft gange arm).

Ellers tenker jeg på støtter til torpedorør. Jeg har begynt på noen i treverk, men disse ble ikke særlig pene. Jeg satser derfor på å kutte ut noen i acryl. Har tilgang på en laserfres/kuttemaskin på jobb, så jeg tenker å tegne det jeg trenger og få det skåret pent ut med laser.
Attachments
Liten haug med døde sikringer...
Liten haug med døde sikringer...
IMG_8871.jpg (384.34 KiB) Viewed 270 times
Båt og testbasseng.
Båt og testbasseng.
IMG_8872_s.jpg (332.46 KiB) Viewed 270 times
Maling av kanon.
Maling av kanon.
IMG_8877_s.jpg (228.71 KiB) Viewed 270 times
Kanon. Kun gråfarge er lagt på foreløpig, sort kommer etter hvert.
Kanon. Kun gråfarge er lagt på foreløpig, sort kommer etter hvert.
IMG_8879_s.jpg (103.51 KiB) Viewed 270 times
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Er det noen som vet hvilken farge som var på 'lettbåten' som ligger på akterdekket? Grå? Grønn? Hvit?
Jeg ser for meg grå, men finner ingen fargebilder som viser den.

Edit:
På dette bildet: http://arkitekturnytt.no/uploaded_image ... 747193.jpg
ser også torpedorør og 40 mm grønne ut - mens andre bilder viser dem som grå. Jeg har gått ut fra gråfarge, men er det feil?
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Har kommet videre med dekkstedaljer i dag, hovedsakling torpedorørene. Måtte innom jobb i går, og benyttet anledningen til å tegne og skjære ut deler til torpedorør-krybbene. Jeg tror ikke de ble helt 100 % nøyaktig, dog, så helt fornøyd er jeg ikke - men det ble uansett mye penere enn jeg hadde klart å lage i kryssfinér. Kortere tid tok det også. Et kvarters tid på tegning, og ti minutter på å skjære ut alle delene. Jeg må medgi at jeg er litt glad i den lasermaskinen...

Image
Delene skar jeg ut av 4 mm acryl. Skulle nok hatt noe litt tynnere, men 4 mm var det jeg fant av avkapp og rester som ikke kunne brukes til noe annet.

Image
...med torpedorøret (som er et 25 mm elektrikerrør) montert.

Image
Og til slutt limt sammen, malt og løst montert på dekk Det går fremover!
Image


Hvor mye detaljer jeg klarer å lage på selve torpedorøret er jeg usikker på. Har laget det aller mest synlige og iøyenfallende, så får vi se litt etter hvert.
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Etter flere dager med katastroferegn, var det i dag mulighet for en testkjøring.

Sikringen på styrbord motor røk - igjen - etter noen minutter, men jeg skiftet den, og satte begge motorene ned til 70 % (i stedet for de tidligere testede 80 %) på "servo travel", og det later til å fungere utmerket nå. Fikk kjørt i et kvarters tid før været ble for truende, og fartskontrollerne begynte å skru seg av pga. for mye varme. Kanskje må jeg installere noen større vifter, vi får se, men det var uansett ikke poenget. For nå kan jeg si høyt og tydelig:

DET VIRKER!

Image Image Image
(Foto er ikke tatt av meg, men et familiemedlem.)
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

I det siste har det skjedd en del nytt, men ikke stort annet enn liming og maling. Overbygget er nå endelig limt fast, og skjøten malt. Har også montert 40 mm på akterdekket, og montert en servo for å bevege den fra side til side.

Båten går nå meget godt i vannet. Det eneste jeg merker er at jeg får litt støy når jeg har koblet til bryteren for radar og lys - med en gang denne bryteren er koblet til mottageren, begynner andre servoer å bevege seg litt tilfeldig frem og tilbake, og i dag streiket faktisk babord motor en god stund uten grunn, tydeligvis bare fordi denne bryteren var koblet til. Bryteren har (mener jeg å huske) en jordingsutgang - hvor bør jeg eventuelt jorde den hen? Skroget er i glassfiber, så jeg får vel litt problemer med å feste noen ledning på det?

Ellers, litt bilder av båten slik den ser ut nå:
Image Image ImageImage
Sindre
User avatar
Cap
Posts: 42
Joined: 23 May 2010 18:04
Location: Sandviksberget

Flott modell du har laget :bravo
Mvh Ken

The future is not what it used to be...
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Takk skal du ha =)
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Drog til vannet for en kjøretur på torsdag, og det gikk vel og bra - et par minutter. Plutselig virker det som om babord fartskontroller har gitt opp, og driver nå bare motoren bakover. Med andre ord samme feil som rammet de to første kontrollerne mine, og samme feil som rammet styrbord kontroller for ikke så alt for lenge siden.

Jeg skjønner virkelig ikke hva som går galt. Sikringen på 25 A har ikke gått, og det var ikke blitt noe varmeutvikling på den korte tiden jeg fikk kjøre før det skar seg.

Ser med andre ord ut som om jeg må kjøpe enda en fartskontroller, og at problemene ikke er borte ennå. "Problemet" kan være propellene: kanskje er de for store, kanskje er de for små, kanskje er stigningen for stor? Med andre ord: yter de for mye motstand i vannet, slik at det brukes for mye strøm?

Likevel: kontrolleren skal tåle 200 A i peak, og 40 A kontinuerlig strøm - og som sagt, sikringen på 25 A har ikke gått. Da fatter jeg ikke hva som går galt.
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Velvel. Har spurt meg for både her og der, og kommet til at modellen kanskje veier for mye: høy vekt kombinert med nokså store propeller gjør nok sitt til at det rett og slett vil gå for mye strøm til motorene for å drive båten fremover.

Jeg må derfor kjøpe meg andre batterier, noen lettere batteripakker med NIMH, tenker jeg, og heller legge i litt ballast. Vekten burde likevel gå ned, og jeg håper da at strømbehovet minker betraktelig, slik at elektronikken overlever. Nå gjelder det bare å finne butikker som selger batteripakker av en viss størrelse.
Sindre
User avatar
Cap
Posts: 42
Joined: 23 May 2010 18:04
Location: Sandviksberget

Sindre wrote:Velvel. Har spurt meg for både her og der, og kommet til at modellen kanskje veier for mye: høy vekt kombinert med nokså store propeller gjør nok sitt til at det rett og slett vil gå for mye strøm til motorene for å drive båten fremover.

Jeg må derfor kjøpe meg andre batterier, noen lettere batteripakker med NIMH, tenker jeg, og heller legge i litt ballast. Vekten burde likevel gå ned, og jeg håper da at strømbehovet minker betraktelig, slik at elektronikken overlever. Nå gjelder det bare å finne butikker som selger batteripakker av en viss størrelse.

http://webshop.batterystore.no/category ... Hobby.html

:)
Mvh Ken

The future is not what it used to be...
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Takk for tips =) bestilte batteripakker herfra, dog: http://component-shop.co.uk/

To stykk 5Ah 12V foreløpig, så får vi se om det er noe å satse på før jeg eventuelt kjøper flere. Dette burde gi en reduksjon i vekt på 5 kilo, og det må jo sies å være ganske markant.

Må også kjøpe en ny fartskontroller. Blir litt dyrt i lengden, dette her :p
Sindre
Post Reply

Return to “Modellbygging”