HKB 5./980 Vesteröen (889) (Folehavna fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:47, edited 2 times in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Har en mistanke om hvem jeg skriver til her :wink:
Dette heter MKB 6/501 Nötteröy
Da batteriet ble planlagt, gikk det under navnet "MSB Oslofjord". Dette er eneste tilfellet jeg har sett ett tungt batteri betegnet MSB, slik man ofte ser i utlandet.... Tydeligvis byttet man ganske raskt til MKB Nötteröy.
Noen som vet mer om dette navnebyttet?
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:47, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Lurer på en annen ting.. Har en bok fra IBA-informationen med forskjellige regelbau. Denne dekker endel av disse, men på langt nær ikke alle. De fleste er bunkere som er typiske for Atlanterhavsvolden nedover i Europa. Er det noe annet sted man kan innhente opplysninger (tegninger og beskrivelser) av regelbau bunkere?
Det er desverre aldri utgitt noen komplett bok med alle tegninger om emnet.... et stort problem er at det fortsatt er stor usikkerhet rundt flere typer, spesielt innen Luftwaffe sitt spekter. Mange bunkere ble tegnet, men aldri bygget. Andre bunkere oppfyller alle "krav" som ble brukt for Regelbau, men finnes ikke i lister.... Dette KAN være "ukjente"Regelbauten, eller "Sonderkonstruktionen" SK bunkere.
Men igjen... Hvor mange SK`er må man bygge før man har en Regelbau? :wink:
Her tenker jeg speiselt på bunker for fjernskriver som finnes ved flere store flyplassanlegg i Norge, men det kan vi ta i en annen diskusjon!

I Norge hadde man i tillegg utstrakt bruk av fjellanllegg som oppfylte krav til "Regelbau seriene", og man finner ofte at tunnelanlegg ble bygget tilsvarende likt som for betong!

Den mest nyttige boka synes jeg er Rudi Rolf`s "Atlantikwall Typologie" som inneholder grove skisser av det meste man finner i Norge.

Ellers ble det i sin tid utgitt en bok av Yannik Delefosse, "Atlantikwall -Heer- Regelbau serie 600" med detaljerte tegninger av hele R600 serien. Den er utsolgt for mange år siden, men anbefales sterkt om noen er så heldige å komme over en brukt!

Erik
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:47, edited 1 time in total.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:47, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det er nok flertall av Regelbau på vestkysten ja... men det er nok mest i midt-Norge, ca mellom Bergen og Trondheim grovt sagt :D
Det er også ganske mye i Vest-agder, rundt Kristiansand og på Lista.
I Rogaland er det en del, men ikke mer enn "snittet".

Uansett hvor lite R-bunkere vi har i Norge, så er de i 99% av tilfellene i mye bedre original stand enn man ser f.eks i Danmark hvor det meste er fullstendig ribbet for ALT. Det finnes også flere typer her oppe i Norge som er unike, eller meget sjeldne....På den måten er vi heldige :D

Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ja, da har jeg skjønt at det er stor interesse for bunkere :D og ikke bare kystfort installasjoner. Selvsagt henger disse sammen, men det kan være greit å skille dem også. Det er nå opprettet en ny kategori som heter Bunkere, og her kan man diskutere installasjoner som ligger litt unna andre kystfort. S446 på Lerberen/Ørlandet er et godt eksempel, jeg skal flytte den over til katogorien til :arrow: bunkere

Erik H
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:48, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Erik H? sikker på at det ikke var Erik E? eller er det jeg som tuller nå?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg har ihvertfall ikke bildet som nevnes!

Mvh
Erik E
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:48, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da var det kanskje et kart over gruppen som jeg hadde.. det er vel litt i gråsonen å kalle det et flyfoto... :D
jeg mailer gjerne kartet på nytt, men detaljert er den ikke!

ErikH
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:48, edited 1 time in total.
OrgTodt
Posts: 5
Joined: 04 Mar 2006 3:19
Location: Sandefjord (ARTILLERIEGRUPPE LARVIK)

Jeg ønsker meg selv velkommen til gjengen her :D
Noen som vet når våren kommer og betongen kommer frem igjen? :wink:
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”