Rødbergodden fort

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Ketil S.
Posts: 7
Joined: 16 Feb 2009 16:01
Location: Sandnes

Ny på forumet. Tilfeldig at jeg kom inn på denne siden og begynte lesing. Dette var gøy.
Tjenestegjorde på Rødbergodden i 1988-1989 som befal. Utrolig leit å se hvordan det har gått med fortet, vår tidligere stolthet. Synd at fortene ikke altid blir like godt tatt vare på. Dette var leie bilder. Må hjem å se i albumene for å minnes slik det var.
Ketil S.
Posts: 7
Joined: 16 Feb 2009 16:01
Location: Sandnes

ULKA Johansen wrote:Utrolig å tenke på at jeg har spist mange måltider i den spisesalen. I vinduene var det malt motiv fra kysten utenfor.

Tror det andre bildet er fra kanon 2.
Synd at et så fint fort skal bli så ødelagt.
Men men......
Ketil S.
Posts: 7
Joined: 16 Feb 2009 16:01
Location: Sandnes

Ny på forumet men gammel KA mann. Tjenestegjorde på Rødbergodden i 1988 som befal. Leit å se hvordan det har gått med Fortet. Synd at det ikke er blitt tatt bedre vare på, dette er viktig historie.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg hadde førstegangstjenesten på RØF, i 1972. Det nye fjellanlegget var så stort og flott at det ble brukt som et utstillingsvindu for forsvaret ved besøk av admiraler og generaler fra andre NATO-land.

Jeg husker godt at når det var storbesøk fra utlandet var det ofte at de kun besøkte to steder i Nord-Norge: Olavsvern og RØF.

Det er svært trist å se dagens tilstand på anlegget..
presten
Posts: 15
Joined: 07 Feb 2007 23:22
Location: bodø

Rodbergshavn og Rødbergodden er ikke samme fortet. Rødbergshavn ble bygget av tyskerne mens Rødbergodden ble bygd opp av x-tysk matriell.

Var i Rødbergshavn i 2002 og åpna 3 bunkere. Skal hente fotoalbumet hos KGB og poste litt bilder.
Attachments
6977.jpg
6977.jpg (17.61 KiB) Viewed 713 times
hilsen presten
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Skal hente fotoalbumet hos KGB og poste litt bilder.
(yes) PDT_Armataz_01_34

E
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

http://www.youtube.com/watch?v=g4d_rX_etQE denne filmen er fra rødbergodden en gang på 80 tallet , viser bla murearbeid kongebesøk og kanon skyting
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

persi88 wrote:http://www.youtube.com/watch?v=g4d_rX_etQE denne filmen er fra rødbergodden en gang på 80 tallet , viser bla murearbeid kongebesøk og kanon skyting
Mye kjentfolk her. Aam er fortsjef, Myrlund NK og Sperbund NK distriktet. Den konstellasjonen var på plass fra fra sommeren 79. Tordenkilen på uniformen kom vel i 1981. Filmen er fra tidlig 80-tall.

Artig å se et kjært tjenestested fra slutten av 70 tallet, men 20 mil fra familien i Tromsø - weekend hver 14 dag - 30 minutt beredskap 24/7.

Det er nok ikke Kongen som var på besøk - mener å huske at det var First Sea Lord, dvs den britiske marinesjefen.
JEF
BOFF127mm
Posts: 15
Joined: 22 Mar 2010 11:55
Location: Tønsberg

lenge siden noen har vært her å kommentert, men dette var triste bilder ja.. var siste BOFF på dette fortet. blir litt trist.. men men . ser det var bilder av snoopy som jeg mener å huske var kan 2 og balangen komunehus som var kan 3 mens den som lå for seg selv på høyden litt bak de 2 i fjellet het Ørneredet... alle tre kanonene hadde flotte motiv med henblik på navnet på bakstykket. mimnre mimre har fremdels den siste mannskapsavisen derfra enda..
BOFF127mm
Posts: 15
Joined: 22 Mar 2010 11:55
Location: Tønsberg

tror jaggu jeg har endel video fra siste skytingern oxo.. he he tatt gjennom kikkerten på signal stasjonen .. senka stor skiva he he konjakk og kos til batterisjefen hehe
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

hva har skjedd med kanonløpet ?
BOFF127mm
Posts: 15
Joined: 22 Mar 2010 11:55
Location: Tønsberg

det er rett å slett kappet av . sikkert FB.
010 Hauglid
Posts: 2
Joined: 01 Apr 2010 0:42

Odd-H wrote:Deler av Staben bodde i fjellet helt frem til nedleggelsen i 97 faktisk.
Det stemmer det. Jeg tjenestegjorde i staben frem til desember 96, og vi bodde i fjellet hele tiden. Tviler på at de andre i fjellet ble flyttet på kaserna i løpet av det halve året RØF besto etter at jeg dro...

Har bare gode minner etter tida på fortet, naturen og sola på sommeren, nettene på signalstasjonen, trappa opp fra bunkerkomplekset til toppen av berget, kanonstillingen og hele pakka... Mange år siden jeg var der sist, kanskje i sommer er tid for en liten gjenvisitt??
skuurk
Posts: 1
Joined: 11 Apr 2010 17:15

Forfallet har vært stort på Rødbergodden.... Har også selv spist mange middager i spisesalen i fjellet. Men er det noen som vet om fjellanlegget på Rødbergodden nå er murt igjen?
Øivind L
Posts: 3
Joined: 22 Aug 2010 14:32

Hei.
Jeg var stasjonert ved Rødbergodden Fort under hele førstegangstjenesten fra januar 1994 til september 1994. Vi bodde første uken i fjellanlegget mens vi ventet på å få flytte inn i den nye kassernen.Tror vi var av de første som fikk bo i det nye bygget under hele oppholdet på fortet. Har mange gode minner fra tiden der ute på fortet. Vi fikk høre at fortet på den tiden det mest operative fortet i landet og det var derfor vi hadde så mye øvelser. Det var dermed lite tid til å kjede seg og tiden gikk fort.
Det er derfor trist å se at ett så spesielt anlegg i slike flotte omgivelser står til nedfalls. Var på nordnorgeferie i 2007 og 2008 og var ute på fortet begge gangene og jeg må si det var vemodig å se forfallet der ute. Kanonene som var fjernet eller støpt igjen, gress og planter som vokste opp gjennom asfalten som var nylagt når vi var der. Så at døren inn til den ene kanonen fremme på neset var ødelagt og at det tydelig hadde vært folk der inne. Merkelig at folk har klart å ta seg inn i fjellanlegget den veien for det var jo solide metalldører der inne. Alle andre innganger oppe på fjellet virket å være støpt godt igjen. Synd med hærverket, kunne vært artig å få en tur tilbake til fjellanlegget.
Er det noen som vet om det er skjedd noe mer der i forhold til utbygging eller hva de nye eierene har planer om for området? Øivind L
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”