88mm Flakammunisjon på Bjarkøy.

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Det var et 88mm luftvernprosjektil som ble funnet i fjæra på Bjarkøy forrige uke. Forsvaret var sist torsdag på besøk og foretok en sprengning av det som kunne prydet peishyllen som et krigsminne. Jeg måtte bare ha murt peisen først.
Attachments
Bjarkøy150810 092.jpg
Bjarkøy150810 092.jpg (171.86 KiB) Viewed 452 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

...og, ikke fyrt så alt for hardt i peisen :D
--
Tommy
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Men om denne hadde vert skutt ut av et løp ville den vel hatt riller på kobber ringene i enden ?
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Espen K wrote:Men om denne hadde vert skutt ut av et løp ville den vel hatt riller på kobber ringene i enden ?
Normalt sett så har de ganske så tydelige merker etter riflingene i kobberbåndene ja hvis de har passert et løp. Den der har nok bare blitt dumpet, og ikke skutt. Men enig med Tommy her, at slikt ikke er egnet som pynt blandt mennesker i den tilstanden den er i der. hehe. Ka jo hende nyttårsaften kommer tidlig og blir ekstra heftig med en slik en over peisen:-)
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

marius wrote:
Espen K wrote:Men om denne hadde vert skutt ut av et løp ville den vel hatt riller på kobber ringene i enden ?
Normalt sett så har de ganske så tydelige merker etter riflingene i kobberbåndene ja hvis de har passert et løp. Den der har nok bare blitt dumpet, og ikke skutt. Men enig med Tommy her, at slikt ikke er egnet som pynt blandt mennesker i den tilstanden den er i der. hehe. Ka jo hende nyttårsaften kommer tidlig og blir ekstra heftig med en slik en over peisen:-)
Når det gjelder eksplosiver på peishyllen kan jeg forsikre om at jeg aldri har hatt slike planer. Heller ikke kommer jeg til å mure en peis. Jeg skulle tro at mitt forsikringsselskap er fornøyd med begge deler. :)

Det er vel ingen tvil om at det er et "ubrukt" prosjektil. Øverste del av brannrøret, tennsatsen (eller hva det kalles) var fjernet. Mysteriet går ut på at den er funnet nær det tyske fortet på Bjarkøy som ihht DKN's arkiv ikke hadde noen 88mm kanoner. Selv om noen mener at det var slike der likevel.
RasmusTerne

Det ble jo montert 3 stk. 88 mm. på Skrolsvik i begynnelsen av 50-tallet. På den tiden var det vel ennu noe norsk aktivitet på Bjarkøy?
Kanskje prosjektilet ble "mistet under transport", ev. lagt til side for peishyllen? :)
I alle fall var det flust av 88`ere i området etter frigjøringen,og mange planer om utbygginger var i omløp.
Har ikke selv sett noe som kan tyde på at tyskerne hadde slikt skyts montert på fortet på Bjarkøy.
Sigfred R.
Kurto
Posts: 9
Joined: 06 Jan 2007 2:46

hei. litt sent svar dette. har 5 stkk 8,8 cm granater hjemme av ymse typer. denne i fjøra på bildet hær ligner overhodet ikke på en av disse. helt feile ringer og avstand fra ring til granat bunn er for kort. heller ikke noen spor rundt granat kropp for bedre feste for hylsen. nå d er sakt var d ikke alle granater som hadde d . men da var disse lengre ,for og få bedre feste til -i hylsen.
kurt.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Det var Forsvarets folk på stedet som betegnet det som en 88mm luftverngranat. Men jeg har heller ikke funnet noen som ligner. Brannrøret ligner på flere britiske utgaver, kanskje det kan ha sammenheng med 94mm luftvernkanonene som ble satt opp i Harstad i april 1940? Se
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=19&t=2071
Attachments
Bjarkøy150810 093.jpg
Bjarkøy150810 093.jpg (167.81 KiB) Viewed 215 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Er ingen megaekspert på ammunisjon, men dette er ikke tyske styrebånd. Ville sjekket ut andre muligheter.
Det ligner ganske mye på granaten fra en britisk 3. 7"H.E. -A . A. ROUND.
JEF
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”