Stangeland/Giske vannreservoar

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

Etter det jeg har blitt fortalt så ble vannreservoaret bygget i 1941.
Ettersom de trengte en skikkelig vanntilførsel til solaflyplass og forusflyplass,
bygget de vannreservoar på giske/stangeland. I tilegg til dette hovudbassenget
hadde hver flyplass ett lite reservebasseng, det til solaflyplass skal visst ligge på joa en plass.

Utenom flyplassene forsynte vannreservoaret soma,forus,sola og deler av sandnes.
vannreservoaret fikk vannet fra Grindavannet i sandnes,
så her er det snakk om en god del meter med rør som har blitt gravt ned.

Etter jeg ble tipset om denne plassen tok eg og H_c tok turen bort for og kikke,
turen var ikke planlagt, så det var dårlig med lys og kamera, så de få bildene jeg fikk tatt ble veldig dårlige.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
..
Image
..
Image

her er det ett par bilder av flotøren til bassenget, litt større en den du har hjemme i toalettet...he,he
Image
.dette ble vell di to beste bidene som jeg klarte ta under bakken :D
Image
.
Image

prøvte og ta noen bilder av rommene nede i bassenget,men de var så godt som null lys pluss rommene var ganske store, så de ble max dårlige.
Hvis du ser nøye, så ser du H_c med lommelykta som lyste ca. like bra som en lighter :-D
Image
.bassenget hadde to store hovudrom som igjen var delt opp i to rom, her ser du litt av det ene rommet.
Image

Får jeg sjangs til og ta turen igjen, skal jeg sørge for skikkelig kamera og lys :)
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Står litt om den gamle vannforsyningen her:
(Link genererer pdf)
Historisk tilbakeblikk på vannforsyningen i Sola kommune

Bla til side 20 :-)

Mvh
Erik E
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

der sto det jo det meste om anlegget :-D
jeg søkte mye rundt på nettet for og prøve og finne litt info om denne plassen, men fant ingenting :)
espen1973
Posts: 1
Joined: 18 Aug 2012 13:37

Nåværende eier har fått lov til å lage garasje av anlegget. Det er simpelhen bare skåret hull med betongsag i de gamle tankene og så innstallert garasjeport. Det er blitt en kjempegarasje ut av det.
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Har nå laget en egen del om Grina vannverk, vil komme litt mer her også etter hvert.
https://www.flickr.com/photos/108070235 ... 435845556/
nichiyu
Posts: 2
Joined: 25 Mar 2011 12:57

Nå rives anlegget i Jønningsheiveien for å gi plass til 2 nye eneboliger.
Attachments
IMG_1294.JPG
IMG_1294.JPG (744.89 KiB) Viewed 140 times
IMG_1292.JPG
IMG_1292.JPG (814.58 KiB) Viewed 140 times
IMG_1293.JPG
IMG_1293.JPG (936.1 KiB) Viewed 140 times
Post Reply

Return to “ROGALAND”