Skudeneshavn radar (?)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Paul S. wrote: Kan nevnes at på ett tysk KM kart er Skudesneshavn notert som plass for en peilstand for ett MKB(har ikke kartet foran meg nå, mener det var Kvitsøy)
Paul S.
Kan ikke forstå annet enn at dette marine-batteriet må være Kvitsøy.
Har Skudeneshavn hatt en FuMO 214 for MKB Kvittingsöy?

Enten er etterretningsrapportene fra området feil, eller så stod det en radar i området.

.

KOS EDIT 31.8.2010
Denne diskusjonen er skilt ut fra BYER/OMRÅDER » Haugalandet » Skudeneshavn
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Enten er etterretningsrapportene fra området feil, eller så stod det en radar i området.
Posisjonen jeg har kommer fra en liste fra 1945/46. Kjenner ikke til området der men skulle vært moro å funnet ut om det stemmer.
Paul S.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Har kikket litt i mine papirer og finner at MMA 303 Stavanger på Kvitsøy hadde en FuMo 214 under bygging ved krigsslutt.

Videre hadde HKB 3/978 Syre en FuMO 214(Seetakt), altså en Marineradar (tilsvarende finnes også på Ny-Hellesund, men Marinen supplerte egne folk for å drive radaren)

Ellers intet i området....
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

overland53 wrote:Har kikket litt i mine papirer og finner at MMA 303 Stavanger på Kvitsøy hadde en FuMo 214 under bygging ved krigsslutt.
Sier papirene dine noe om plasseringen av denne radaren?

.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Mener jeg til og med har et bilde fra byggingen, men jeg har akkurat flyttet og skal flytte videre til jul, derfor ligger det mye i kasser. Skal huske på saken og titte litt i kassene utover høsten.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har Skudeneshavn hatt en FuMO 214 for MKB Kvittingsöy?
Virker rart å plassere en "Seetakt" radar så langt borte fra batteriets hovedsikte... eller?
Har kikket litt i mine papirer og finner at MMA 303 Stavanger på Kvitsøy hadde en FuMo 214 under bygging ved krigsslutt.
Er det lov å spørre hvilke kilder du bruker? Har selv en liste laget av tyskerne i mai 1945 + denne "seacoast" rapporten fra Amerikanerne, men ingen nevner Skudenes eller Kvitsøy.

Erik
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Jeg har laget meg noen kjekke oversikter (tabeller) for forskjellige ting som er greie å ha for konsultasjon i diskusjoner. Hvor informasjonen til disse tabellene mine kommer fra tar det litt mer tid å finne ut av da, som tidligere nevnt, hele arkivet mitt er pakket ned. Skal ha det i mente utover høsten..

Skal jeg tippe (men dette er tipping) så mener jeg at jeg at kilden er et Krigesmarine dokument fra våren '45 samt noen engelske etterretningsrapporter som jeg fikk fra et arkiv i UK. Mener de samme kildene også nevner en WR radar i Jøssingfjord under bygging. Finnes den i dine kilder?
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
I skal være opmærksom på at en FuMO 63 var en radar med en antenne på kun 2,1 x 2,4 m og den nok har været monteret i en metalkabine på korsfod, den var derfor meget mobil og stod ikke på et fundament.
mvh
SES
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”