Jarlsberg flyplass

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

(Splittet fra tråden http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=1314)


Prøver meg på en Henning til. Hva med denne bunkeren ved Jarlsberg flypass? Står den ennå?
http://kart.gulesider.no/m/ICNQt
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Blir vanskelig å se utifra flyfotoet, men ser nesten ut som en slags Ringstandbunker?

Jarlsberg flyplass ble jo først brukt som såkalt "Scheinflugplatz", narreflyplass med utrangerte norske militærfly stilt opp på plassen og trolig en slags bemanning for å operere lys rundt plassen i et forsøk for å narre fienden. Rundt 1944 ble Jarlsberg oppgradert til en egen "Platzkommando" underlagt Fornebu. Russiske krigsfanger ble satt inn i arbeidet å lage en rullebane og oppsett av noen brakker.
Så det er jo logisk med en samtidig oppbygning av et nærforsvar rundt flyplassen også.

Vil nesten tippe at Jarlsberg var tiltenkt en slags rolle som "E-hafen" (nødlandingsflypass) og spredningsflyplass for b.la Fornebu og Kjeller i tilfelle allierte landoperasjoner.
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tarjei wrote:Prøver meg på en Henning til. Hva med denne bunkeren ved Jarlsberg flypass? Står den ennå?
http://kart.gulesider.no/m/ICNQt
Må være en viss bunkerinteresse hos den bonden siden han har latt den stå midt i åkeren... :smile:
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

hehe eller bare att det er en stor jobb å rive ;-)
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

http://kart.gulesider.no/m/IQ9EE i skogen der skal det og være noe, men har ikke vært å sjekka det ut ennå.
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Norskbygde ammobunkere fra 60-tallet tror jeg. De var til salgs for en stund siden.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Litt bedre bilde av den i åkeren..
Attachments
bunker jarlsberg.JPG
bunker jarlsberg.JPG (107.18 KiB) Viewed 587 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

ranvik wrote:http://kart.gulesider.no/m/IQ9EE i skogen der skal det og være noe, men har ikke vært å sjekka det ut ennå.
I skogen der ligger det vel to eller tre amobunkere som ser ut som om de er bygd etter krigen, samt at det står endel bonde utstyr der inne.
Området er helt inngjerdet og det står fremdeles skilt på gjerdet.
Attachments
Gjerd emd skilt rundt bunkere på Jarlsberg
Gjerd emd skilt rundt bunkere på Jarlsberg
IMG_7879gjerde jarlsberg.jpg (281.22 KiB) Viewed 581 times
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Espen K wrote:
ranvik wrote:http://kart.gulesider.no/m/IQ9EE i skogen der skal det og være noe, men har ikke vært å sjekka det ut ennå.
I skogen der ligger det vel to eller tre amobunkere som ser ut som om de er bygd etter krigen, samt at det står endel bonde utstyr der inne.
Området er helt inngjerdet og det står fremdeles skilt på gjerdet.

Flotte greier Espen. Jeg hadde tenkt å ta meg en tur for å titte til helgen. Har noen venner i Horten og det blir sannsynlighvis en tur til Bolærne lørdag.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Hadde litt døtid i går natt og tenke jeg skulle kikke på denne bunkeren i åkeren.
Den ser ut til å være fra 50 tallet ville jeg tro, innvendig var den tørr og fin med to svale reir samt et vepsebol som jeg kunne se.
Tok noen elendige mobilbilder men det gir ett vist inntrykk av hvordan den ser ut.
Oppe på bunkeren står det fire eller fen sett med vinkeljern så det trolig stått en konstruksjon oppå denne.
Attachments
Hvite vegger
Hvite vegger
Bilde0059.jpg (403.65 KiB) Viewed 536 times
Dør åpning ut
Dør åpning ut
Bilde0062.jpg (418.78 KiB) Viewed 536 times
Hull i taket
Hull i taket
Bilde0063.jpg (480.51 KiB) Viewed 536 times
Nedgang fra utsiden
Nedgang fra utsiden
Bilde0064.jpg (397.46 KiB) Viewed 536 times
Et av vinklejern parrene
Et av vinklejern parrene
Bilde0065.jpg (268.27 KiB) Viewed 536 times
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Espen K wrote:Hadde litt døtid i går natt og tenke jeg skulle kikke på denne bunkeren i åkeren.
Den ser ut til å være fra 50 tallet ville jeg tro, innvendig var den tørr og fin med to svale reir samt et vepsebol som jeg kunne se.
Tok noen elendige mobilbilder men det gir ett vist inntrykk av hvordan den ser ut.
Oppe på bunkeren står det fire eller fen sett med vinkeljern så det trolig stått en konstruksjon oppå denne.
Ojda, så du har vært der allerede Espen :-) Så det er fullt mulig å komme seg over åkeren der.

Veldig bra jobba hvertfall.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

hadde mulighet til å stikke utenom etter jobb i natt, så da svinget jeg nedom for å se om jeg kunne finne den.
det er fult mulig å på parkere ved flyplassen så følge den gamle flystripa oppover og traske ut på jordet.
i går så hadde det regnet godt på dagen og kvelden, etter ti meter inn i åkeren var buksa våt fra anklen og opp til ballene. samtidig var det mørkt, store vanndammer og gjørmete :bra:
det var godt at månen hadde kommet frem og lyste opp endel, for tror bonden ville begynt å lure om han så en med lommelykt svinse rundt på jordet :D

men hva gjør man ikke for å finne en bunker PDT_Armataz_01_18
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Flott innsats. :bra: Du er sikker på at dette er en etterkrigsbunker? Den lignet veldig på en slags ringstand eller bunker for pansertårn på flyfoto.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Espen K wrote:hadde mulighet til å stikke utenom etter jobb i natt, så da svinget jeg nedom for å se om jeg kunne finne den.
det er fult mulig å på parkere ved flyplassen så følge den gamle flystripa oppover og traske ut på jordet.
i går så hadde det regnet godt på dagen og kvelden, etter ti meter inn i åkeren var buksa våt fra anklen og opp til ballene. samtidig var det mørkt, store vanndammer og gjørmete :bra:
det var godt at månen hadde kommet frem og lyste opp endel, for tror bonden ville begynt å lure om han så en med lommelykt svinse rundt på jordet :D

men hva gjør man ikke for å finne en bunker PDT_Armataz_01_18
Takk for den infoen Espen.

Sikkert ikke så lett å finn bunkere i tussmørket :-) Tror allikevel jeg skal vente til bonden har tresket kornet og at det er mer tørt der.

Fint at det er fler enn meg som gjør hva som helst for en bunker :-)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Kartløsningen til Tønsberg kommune viser en noenlunde plassering av bunkerne i skogholtet.
Attachments
Jarlsberg1.JPG
Jarlsberg1.JPG (138.38 KiB) Viewed 487 times
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”