bunkere mellom Ila og Trolla

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

lwgf
Posts: 19
Joined: 13 Sep 2008 23:36
Location: sørtrødelag

hva med bunkeren som liger oppom sokkelen etter steinknuser?
takket på dene er skråt har ikke set noen lignede før.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

var vel litt tvil om den egentlig var norsk etterkrigs eller tysk, men man kom vel fram til at den faktisk var tysk, veldig uvanlig type og iallefall ingen regelbau ol.
MVH

Roar Handberg
_________________
Zer0z
Posts: 1
Joined: 20 Nov 2009 3:24

Hei, Jeg sitter å ser på bilder fra høvringen, på nedsiden av høvringen så er det muret opp ei kaie, med en inngang?

http://kart.gulesider.no/m/IuzPo - Link til kaien





Litt til venstre for den kaien så er det noe som ser ut som en inngang. er det noe forbindelse mellom inngangen der og den kaia ? og er det mulig komme seg inn/ ut på kaia ?
Attachments
hævringen.jpg
hævringen.jpg (570.39 KiB) Viewed 415 times
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

uten å si for sikkert, så vil jeg tippe at den lille "kaia" og inngangen tilhører renseanlegget som ligger rett oppi der. de to andre bildene er jeg ikke sikker på, kan være noe ifm strøm.. men det finnes noen stillinger inne på området der renseanlegget er. Det ble bygd rett oppi et luftvernbatteri..
MVH

Roar Handberg
_________________
Obelix
Posts: 7
Joined: 03 Sep 2010 21:35

De bildene var interesange, om noen er interesert, kan vi ta en tur å se... kaia kan det hende vi må låne båt for å komme till, men den andre inngangen, bør kunne forseres uten båt
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

uten å si for sikkert, så vil jeg tippe at den lille "kaia" og inngangen tilhører renseanlegget som ligger rett oppi der
Det stemmer.. Det er vel den eneste plassen jeg ikke har vært med båt... god grunn til det :D
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
borge.mohus
Posts: 184
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Til info er det gravevirksomhet ved "steinbruddet" nå.
Rakk ikke å se så mye når jeg passerte, men kanskje noen legger søndagsturen dit får å se ?

Børge
TorpedoTor
Posts: 1
Joined: 29 Aug 2019 16:26

Seilte forbi der for noen helger siden. Da kunne jeg se at det sto en kar og fisket 2 meter til venstre for kaien. Ingen båt og se. Så den er nokk tilgjengelig uten båt.
jomjom
Posts: 21
Joined: 26 Jul 2016 13:12

JornN wrote:Hei
Det som er spørsmålet, er om dette er rester etter de gamle Killingdal gruver, eller om det kan være tyske innslag. Gamle gruveinnslag ble gjerne brukt av tyskerne til lagre.
At det er mye rester etter Killingdal gruver i Ilsvika er det ikke tvil om. Men gruveinnslag har det vel ikke vært der?
Oppredningsverk, flotasjonsverk, malmsiloer/lager, utskipningshavn osv. osv. var det selvsagt der. Hele området var vel under utbygging både før, under og etter krigen og tyskerne bidro sterkt i krigsårene, de hadde jo stor interesse av at malmtransporten gikk så effektivt som mulig. F.eks så tror jeg det var tyskerne som bygde "snarveien" med jernbanetunnel fra Marienborg til Ilsvika.

Tyskerne ville selvsagt beskytte anlegget, så naturlig at de bygde bunkere der.
(Det gjorde de sikkert omkring selve gruvene også. Det var jo en stor tysk kontingent på Røros under krigen. Antar at det var en del i Ålen/Killingdal også).
jomjom
Posts: 21
Joined: 26 Jul 2016 13:12

rhandber wrote:uten å si for sikkert, så vil jeg tippe at den lille "kaia" og inngangen tilhører renseanlegget som ligger rett oppi der. de to andre bildene er jeg ikke sikker på, kan være noe ifm strøm.. men det finnes noen stillinger inne på området der renseanlegget er. Det ble bygd rett oppi et luftvernbatteri..
På historiske bilder så ser en at den kaia dukker opp en gang mellom '64 og '86, sammen med tunnelinnslaget for renseanlegget, så der har du nok rett.
At det var luftvernstillinger på berget ved Høvringen ser veldig fornuftig ut sånn rent topografisk. Ilsvika og malmutskipingsanlegget var nok bra dekket med luftvern vil en tro. Høvringen og Munkholmen på hver sin kant. Og tungt luftvern oppe ved Sverresborg.
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

Har vært en tur å tittet på kaianlegget og den andre inngangen som ligger om lag 80 meter til siden for denne nede ved sjøen (Disse Zer0s nevner tidligere i tråden). Disse to har blitt montert på skikkelig dør og overvåkning og er åpenbart blitt gjort til noe operativt hos renseverket over. "Huset" over veien har blitt fjernet og forseglet med støp.

Image
Dette bildet viser de to nevnte inngangene. Venstre inngang med kai, og høyre side er tunell for utføring av utløpsrør.

Veidekke vant anbudet på denne jobben og det står følgende i dokumenter fra de (og dernest er vel spørsmålet om kaien mer eller mindre løst):

Det skal sprenges ut to fjellhaller og avløpstunnel, og eksisterende adkomsttunnel skal utvides. Dagarbeidene omfatter
utsprenging av tomt til bygninger og tekniske installasjoner.

De utsprengte massene skal brukes til utvidelse av Trondheim havn i form. Transporten av steinen vil finne sted med lekter.
Veidekke skal først utvide adkomst- og sprenge avløpstunnelen. De resterende steinmassene fra fjellhallene skal
transporteres ut gjennom avløpstunnelen til et stor lekter, for deretter å bli omlastet til mindre lektere for videretransport
til Trondheim havn.

Arbeidet ble igangsatt 26. april og overlevering skal finne sted 15. Januar 2000. Veidekke regner med å ha 12 - 15 mann i
arbeid på toskiftsordning under byggeperioden
Post Reply

Return to “Trondheim”