Overvåking av Karmsundet (Forslag)

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
Jeg har "Live Demolision Cam" på rivningen gående på en av mine flate skjermer, men er redd jeg er på ferie når de begynner å hakke i mønetaket.
Jeg skal se om vi kan følge med, og vi har en avtale om å sikre panserdøren på tilfluktsrommet med karm til å benytte på en bunker ved HKB Skaaredal. Skal bli spennende å se om den lar seg berge i alle de massive betongveggene som skal ned.
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

bactuz wrote:
Er nok best og spørre i vakta om det går ann og komme seg inn der, ja.
Sikkerhetssjefen er tidligere politi og gal...
Hehe... Ja, det hørtes jo lovende ut :smoke:
Skal nok komme oss inn på et vis tenker jeg...
Legg ut koordinator der hvor er mistanke på at er noe tidligere aktivitet,
så skal jeg ta meg en tur og ta noen bilder en dag.
(helst garmin koordionater).
Mvh TAL, Kopervik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Jeg har "Live Demolision Cam" på rivningen gående på en av mine flate skjermer, men er redd jeg er på ferie når de begynner å hakke i mønetaket.
Der var bygget nede ja... Vel, vel - det var ikke lett aa komme opp der uten lifter...\\

KOS
pt. Livorno, Italia
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

TAL wrote: Legg ut koordinator der hvor er mistanke på at er noe tidligere aktivitet,
så skal jeg ta meg en tur og ta noen bilder en dag.
(helst garmin koordionater).
'

Fikk ikke med meg denne posten din før nå jeg TAL...
Men her er ihvertfall området som må undersøkes. Regner med du kjenner deg igjen i området rundt Hydro og ser hvor dette er.
GPS koordinatene i UTM32 står nede til høyre i bildet.

Lykke til TAL :) Håper å se bilder her snart da....

Mvh
Kai
Attachments
Sjekkes på nært hold... :)
Sjekkes på nært hold... :)
hydro.jpg (467.54 KiB) Viewed 244 times
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

bactuz wrote:
TAL wrote: Legg ut koordinator der hvor er mistanke på at er noe tidligere aktivitet,
så skal jeg ta meg en tur og ta noen bilder en dag.
(helst garmin koordionater).
'

Fikk ikke med meg denne posten din før nå jeg TAL...
Men her er ihvertfall området som må undersøkes. Regner med du kjenner deg igjen i området rundt Hydro og ser hvor dette er.
GPS koordinatene i UTM32 står nede til høyre i bildet.

Lykke til TAL :) Håper å se bilder her snart da....

Mvh
Kai
Ja, her er jeg kjent (brannøvningsplass oppforbi der og norcable som nærmeste nabo. Oppforbi der til venste er hydal og det gamle forskningssenteret. Skal se en dag jeg har tid (ikke så mye tid til overs de gamle hydroarbeiderne lenger vett du ;-)
Mvh TAL, Kopervik
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Var visst fyrtårn før der du har merket av på bildet.
Var dårligt terreng der og overgrodd så jeg våget meg ikke ned.
Mvh TAL, Kopervik
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Har hørt at noe av det som er her er en gammel bosetning fra 1800tallet....
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Arquebus wrote:
KOS wrote:
Jeg har "Live Demolision Cam" på rivningen gående på en av mine flate skjermer, men er redd jeg er på ferie når de begynner å hakke i mønetaket.
Jeg skal se om vi kan følge med, og vi har en avtale om å sikre panserdøren på tilfluktsrommet med karm til å benytte på en bunker ved HKB Skaaredal. Skal bli spennende å se om den lar seg berge i alle de massive betongveggene som skal ned.
Hvordan gikk det med den panzerdøren som dere ville sikre?
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg har en annen på gang med den panserdøren, de skulle se om de fikk den ut i ett stykke, men de var ikke sikre da den satt i en høy tykk vegg inne i korridoren, jeg skal sjekke.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Var visst fyrtårn før der du har merket av på bildet.
Var dårligt terreng der og overgrodd så jeg våget meg ikke ned.
Området er fremdeles uavklart altså og må sjekkes ut. Noen som blir med en dag? Klart det er noe her inne på området...

Kai
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vedlagt utsnitt av ett bilde tatt fra MRS 25. MSS Haugesund i bakgrunnen.
mvh
PAul S.
Attachments
img074.jpg
img074.jpg (151.54 KiB) Viewed 104 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Paul S. wrote:Vedlagt utsnitt av ett bilde tatt fra MRS 25. MSS Haugesund i bakgrunnen.
mvh
PAul S.

Takk for at du deler et spennende bilde Paul S. Det er lite å finne fra denne regionen og dette var interesant å se. Synd med den stakkars marinesoldaten i forgrunnen som er foreviget foran en bakgrunn som har mer historisk interesse :wink: Noen mulighet å finne navnet på vedkommende?

Her ser vi vel antenner og en signalmast (for signalflagg), og her har man rimelig god kotroll med innseilingen til Haugesund fra nordsiden og i klarvær kan en 10*80 marinekikkert ha full oversikt over sletta og innseilingen til Bømlafjorden. Noen som vet hviklet utstyr MSS Haugesund var oppsatt med forresten?

Men, dette var egentlig en takk for bildet Paul :bravo
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Synd med den stakkars marinesoldaten i forgrunnen som er foreviget foran en bakgrunn som har mer historisk interesse Noen mulighet å finne navnet på vedkommende?
Er vel vanskelig å finne navnet på vedkommende, men vet som sagt at han var gast på MRS 25. Må ha vært en fin dag, var flere som stilte seg opp og lot seg forevige med MSS Haugesund i bakgrunnen.
mvh
Paul S.
Attachments
img101.jpg
img101.jpg (121.06 KiB) Viewed 55 times
img100.jpg
img100.jpg (124.93 KiB) Viewed 55 times
Post Reply

Return to “Haugalandet”