HKB 65./977 Fiskaa Vann (1944 -> 1945)

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Like ovenfor "Stuttgart" på kartet så er det avmerket 2 luftvernkanoner i stilling.
Vi fant ikke så mye stillinger her oppe, men noe var det da...

Usikker på om dette er to raserte bunkere, eller om det er én rasert bunker og én rasert FLAK-stilling vi her ser bilder av.
Den vestligste av disse to betonghaugene hadde ihvertfall det som ser ut som skyteskår/obs. åpning mot sør, og skulle vel vanskelig være en luftvernstilling.

I nærheten av disse stillingene fant vi også fire-fem nærforsvarsstillinger og en spennende trapp ned et juv som førte til brakkene som sto et stykke nedenfor høyden.

Noen innspill?
Attachments
FLAK øst - En rasert stilling for Flak 38 2 cm
FLAK øst - En rasert stilling for Flak 38 2 cm
rasert øst.jpg (697.24 KiB) Viewed 127 times
FLAK vest - 30-40 meter lenger vest ligger denne. En rasert stilling for Flak 38 2 cm. dette også.
FLAK vest - 30-40 meter lenger vest ligger denne. En rasert stilling for Flak 38 2 cm. dette også.
rasert vest.jpg (700.24 KiB) Viewed 127 times
Last edited by bactuz on 08 Oct 2010 21:56, edited 3 times in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Noen innspill?
Ja, de to symbolene ovenfor "Stuttgart" er FLAK i fast stilling - men er ikke påført 'atributter'. I den posisjonen kan de fungere som landforsvar mot sør også, kan de ikke ? (merk 'retningen nedover'). Den 3dje FLAK ser ut til å være midt i 'gruppen' øverst på kartet - men det var et lite leselig kart og/eller scan...for jeg kan ikke se hva den nord- og sør for er for noe.

For øvrig er det en PAK-stilling merket 'T' til venstre nedenfor 'Nurnberg' - igjen ser ikke kaliber, men våpenlisten sier "2 stk. 2,5cm, Pak(f)"

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Sånn bare for å gjøre det litt lettere å orientere seg her, så legger jeg inn kartet også på denne siden i tråden.
Området vi her er vi, med de raserte bunkerne, og nærforsvarsstillingene det snart kommer bilde av, er i området merket med rød sirkel.
Attachments
fiskåvann kartmontasje dobbel.jpg
fiskåvann kartmontasje dobbel.jpg (604.09 KiB) Viewed 109 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Området vi her er vi, med de raserte bunkerne, og nærforsvarsstillingene det snart kommer bilde av, er i området merket med rød sirkel.
Det var de 2 jeg kommenterte og ;-)

Kom med stillingene mann :sjef:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Jeg tar en "Dolmen" og sparer dem til imorgen...
For nå må jeg krype til køya for å klare å komme meg opp 05.30 imorgen tidlig...

Hehe....

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Hehe....
Min egen feil som svarte på oppfordringen for raskt - skal ikke skje igjen :smile:

Good night :sjef:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Vedlegger kartet fra HKB Fiskaa Vann med tegnforklaringer.

Jeg vet ikke når dette kartet ble laget, men det er et faktum at hovedskytset i dag står i stillingene som er merket som planlagte stillinger (stiplede linjer) på kartet. Så hvordan resten av stillingene på kartet da passer inn med virkeligheten kan man eventuelt få frem ved en befaring for å se om det finnes spor av disse stillingene i dag. Men det er grunn til å tro at deler av strukturen av nærforsvaret kan ha endret seg når hovedskytset ble plassert i skiftestillingene, i alle fall hvis poenget med nærforsvaret var å beskytte batteriets primære våpen.

Fiskaa Vann ble etablert såpass sent i krigen at mye av det planlagte arbeidet med sikrede ammunisjonslagre og oppholdsrom innsprengt i fjell ikke ble ferdig. Dette kystfortet var bare operativt i 8 måneder, og i 1945 ble ammunisjonen enda lagret i 6 enkle ammunisjonsskur.


I 1945 hadde HKB Fiskaa Vann følgende utrustning:
- 4 stk. 14,5 cm K405(f)
- 1 stk. 7,5 cm K236(b)
- 2 stk. 2,0 cm KWK
- 2 stk. 2,5 cm PAK(r)
- 1 stk. 8,1cm BK(r)
- 3 stk. SMG(n)
- 2 stk. LMG(n)
- 2 stk. m. FL.W
- 2 stk. 2,0 cm FLAK 38
- 1 stk. 60 cm FLAK SW

I tillegg hadde festningen en del utstyr for ildgivning, bl. a. en stor avstandsmåler for hovedskytset og to mindre avstandsmåler for luftvernkanonene.
Attachments
Tysk kart HKB Fiskaa Vann med forklaringer
Tysk kart HKB Fiskaa Vann med forklaringer
Kart og tegnforklaring HKB Fiskaa Vann.jpg (182.38 KiB) Viewed 64 times
Last edited by Arquebus on 05 Oct 2010 13:07, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Vedlegger kartet fra HKB Fiskaa Vann med tegnforklaringer.
Takk, det var oppklarende !

Vedr. 'skiftestillinger' så kan en kanskje tolke det som om selve flyttingen har blitt gjennomført i løpet av svært kort tidsfrist - og at kanonene ble satt i temporære stillinger mens de planlagte stillingene ble bygget.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
Arquebus wrote:Vedlegger kartet fra HKB Fiskaa Vann med tegnforklaringer.
Takk, det var oppklarende !

Vedr. 'skiftestillinger' så kan en kanskje tolke det som om selve flyttingen har blitt gjennomført i løpet av svært kort tidsfrist - og at kanonene ble satt i temporære stillinger mens de planlagte stillingene ble bygget.

mvh
KOS
Skiftestillinger blir feil, planlagte stillinger som jeg beskriver i første avsnitt er dekkende. Et rar andre ting jeg ser i farten er at det nederste MG på kartet ikke skal vøre mitraljøse (S MG) men lett MG, og at betegnelsen på F.K. skal være K236(b).
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Et par andre ting jeg ser i farten er at det nederste MG på kartet ikke skal være mitraljøse (S MG) men lett MG, og at betegnelsen på F.K. skal være K236(b).
Takk for det... antar du har mer detaljerte kart å ta dette utifra - for det var jammen ikke lett å se :cry:

Så denne oppklaringen var til stor hjelp !

Vedr. "nederste MG på kartet" ... der er jo vitterlig en 's' ved denne stillingen også - lik de andre...?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
Vedr. "nederste MG på kartet" ... der er jo vitterlig en 's' ved denne stillingen også - lik de andre...?

mvh
KOS
Kartet har ikke stort flere detaljer enn dette, men jeg er enig i at det står en 'S' på den nederste også.
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Arquebus wrote:
KOS wrote:
Vedr. "nederste MG på kartet" ... der er jo vitterlig en 's' ved denne stillingen også - lik de andre...?

mvh
KOS
Kartet har ikke stort flere detaljer enn dette, men jeg er enig i at det står en 'S' på den nederste også.
Takk for oversiktet Arquebus, dette va skikkelig bra :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kjempebra tegnforklart kart Arquebus! Greit å vite eksakt hva en leter etter når man går her ute... :)

Men... Kartet stemmer forholdsvis dårlig med de rester som finnes her ute. Endel stemmer, noe finnes det ikke spor av (f.eks. alle kanonene og stillingene til høyre i kartet) og endel andre elementer som vi har funnet står ikke på kartet. Blant annet en bunker med ringstand for MG like bak østligste kanonstilling.

Så nøkkelen her tror jeg ligger i en prat med de lokale for å høre hva som eventuelt har blitt totalt fjernet i årenes løp...

Men kjempebra forklart kart som helt klart kommer godt med på neste runde ved Fiskåvann. Forøvrig planlagt til helgen om været blir ok...


Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

hmm te høyre var jo den lille betongflaten..
Og så var det en haug som var veldig bein... Menne det kan jo bare være en vanlig jordhaug... ..
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Eagle Wind wrote:hmm te høyre var jo den lille betongflaten..
Og så var det en haug som var veldig bein... Menne det kan jo bare være en vanlig jordhaug... ..
Som sagt... Jeg tror mye av svarene her ligger hos de lokale... Mye er fjernet, det har bonden sagt, og med et slikt kart foran oss er det lettere å få bekreftet hva som er fjernet og hva som aldri ble bygget eventuelt.
Post Reply

Return to “ROGALAND”