HKB 65./977 Fiskaa Vann (1944 -> 1945)

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS wrote: Kom med stillingene mann
Javel, her er de nærforsvarsstillingene vi fant i den vestligste delen av området. Der hvor to raserte bunkere/stillinger ligger, og der ifølge kartet skulle befunnet seg to luftvernkanoner.

Kai
Attachments
Nærforsvarsstillinger vest på området...
Nærforsvarsstillinger vest på området...
nærforsvar vest.jpg (1.15 MiB) Viewed 110 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Og her et bilde av trappen som fra dette området fører ned til brakkene nedenfor. Merket Stuttgart på kart.

Kai
Attachments
Trapp med rester av rekkverksinnfesting.
Trapp med rester av rekkverksinnfesting.
trapp fiskå vest.jpg (1.1 MiB) Viewed 110 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Slenger inn de dårlige bildene jeg fikk tatt av bunkeren med ringstand for MG som ligger like bak den østligste kanonstillingen.
Det var rimelig mørkt da vi var på vei hjemover denne dagen og snublet praktisk talt over denne som vi ikke hadde sett før. Den er heller ikke merket på kartet (!) :D

Kommer tilbake med skikkelige bilder når jeg får tatt turen ut neste gang...

EDIT: Denne viste seg å være langt mer enn ringstand for MG... Dette antas å ha vært kommandoplassen for batteriet og at ringstanden her er for observasjon og ikke for MG....
Kai
Attachments
Eagle Wind titter inn ringstanden på bunkeren som ikke er avmerket på det tyske kartet...
Eagle Wind titter inn ringstanden på bunkeren som ikke er avmerket på det tyske kartet...
mg ringstand.jpg (689.35 KiB) Viewed 92 times
Last edited by bactuz on 11 Oct 2010 9:22, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Kommer tilbake med skikkelige bilder når jeg får tatt turen ut neste gang...Kai
Den var jo relevant ;-)

Hva med å tekste og indeksere på en layout-komposisjon. Noen av bilde-beskrivelsene er ... hmmm.. ikke lette å følge...
Et kart<->bilde referansenummer ville hjulpet :bra:
... en gang det passer altså... :blee:

Når er neste planlagte tur ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

KOS wrote:
bactuz wrote:Kommer tilbake med skikkelige bilder når jeg får tatt turen ut neste gang...Kai
Den var jo relevant ;-)

Hva med å tekste og indeksere på en layout-komposisjon. Noen av bilde-beskrivelsene er ... hmmm.. ikke lette å følge...
Et kart<->bilde referansenummer ville hjulpet :bra:
... en gang det passer altså... :blee:

Når er neste planlagte tur ?

mvh
KOS
Hei
Neste tur er planlagt til helga. Om været blir greit. (får følge med på turværet på haugalandet sia) :)
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hva med å tekste og indeksere på en layout-komposisjon. Noen av bilde-beskrivelsene er ... hmmm.. ikke lette å følge...
Noe du ikke forsto?


Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:
Hva med å tekste og indeksere på en layout-komposisjon. Noen av bilde-beskrivelsene er ... hmmm.. ikke lette å følge...
Noe du ikke forsto?


Kai
Går bedre nå ;-) Men, f.eks.: Hva(hvor) viser "IMG_1600" ?
Og "Bunkeren i bakgrunnen og sju små betongsøyler i forgrunnen. Søyle nummer åtte er utenfor bildet, men den niende var borte vekk..." Hvor er dette ?
Ser ut som de viktigste bygningene har navn; 'Berlin', 'Prag' etc. - er det en av de ? Forresten, øverst i kartet står 'Wiese' - sans.vis et bygningsnavn det også, men bygget er 'klippet bort'.

Siden den tegningen du satte sammen med flyfoto stemte så godt, så har jeg nå fylt GPS'en med 41 'waypoints' (hittil). Er jeg heldig/nøyaktig nok håper jeg 'summen av alle feil' er under 10m +/- for et WP, men det blir mye gåing på 500 x 400 m :shock:


Og så 100.000kr. spørsmålet... Hvor var 'Leitstand' og hvor var avstandsmåler ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg ser faktisk KOS sitt poeng her (jf. trådene om sperrelinjene rundt for Haugesund som ble fremstilt med kart/referanse og nummerering). Hvis dere kunne tatt et bilde eller kart fra området og nummerert det dere finner, så var det enklere å få illustrasjonene til å passe med oversiktskart/bilde og indeksere en layout over området.

Når det gjelder kartet så er dette et tysk kart fra krigen og viser nok tyskernes hensikter i batteriområdet. De oppmerkede stillingene (heltrukne linjer) er vestvendte (mot havet). De planlagte stillingene (stiplede linjer) er sørvendte (mot Karmsundet i retning Kopervik/Bokn). Dette er sikkert ikke helt tilfeldig, og av en eller annen grunn besluttet tyskerne å plassere batteriets hovedvåpen i de planlagte stillingene som vender sørover. I stillingene ved dette batteriet er kanonene 360 grader rundtskytende, så for ildgivning på avstander utenfor de optiske siktemidlenes rekkevidde skulle man ikke tro at det betydde allverdens om de vender vestover eller sørover. Rent praktisk grupperes våpen i retning stridsoppdraget (eller passeres i et kompromiss hvis våpnene har flere stridsoppdrag). Jeg tror at dette har en eller annen funksjon mot Karmsundet, og at batteriet hadde et stridsoppdrag med ildgivning mot innseilingen til Karmsundet fra Boknafjorden. Til dette oppdraget ble det benyttet optisk utstyr for ildgivning. Batteriet hadde en stor avstandsmåler for hovedbatteriet, og jeg tror at denne ble benyttet mot mål i Karmsundet (jeg mener å huske at man ser deler av Karmsundet fra batteriområdet).

Hvorfor ikke de planlagte stillingene er tegnet som permanente (hvis dette var primærvalget) vet jeg ikke, men det kan være at de ønsket å etablere batteriet i området Fiskåvann raskt - og før de planlagte stillingene ble bygget - slik at kanonene ble plassert som et feltbatteri på åsen øst for de endelige stillingene. Det kan også være andre årsaker måten dette er tegnet på, eksempelvis at de avventet endelig ordre fra høyere enhet om plassering, eller at det var tvil om batteriet ville få tildelt en stor avstandsmåler og utstyr for å engasjere mål i Karmsundet.

Jf. KOS sitt siste innlegg så tror jeg vi må lete etter plassering for avstandsmåler og kommandoplass for ildgivning i retning Karmsundet og med tanke på stridsoppdrag sørover.
Attachments
HKB Fiskaa Vann - stridsoppdrag sørover.jpg
HKB Fiskaa Vann - stridsoppdrag sørover.jpg (203.78 KiB) Viewed 52 times
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

KOS wrote:
bactuz wrote:
Hva med å tekste og indeksere på en layout-komposisjon. Noen av bilde-beskrivelsene er ... hmmm.. ikke lette å følge...
Noe du ikke forsto?


Kai
Går bedre nå ;-) Men, f.eks.: Hva(hvor) viser "IMG_1600" ?
Og "Bunkeren i bakgrunnen og sju små betongsøyler i forgrunnen. Søyle nummer åtte er utenfor bildet, men den niende var borte vekk..." Hvor er dette ?
Ser ut som de viktigste bygningene har navn; 'Berlin', 'Prag' etc. - er det en av de ? Forresten, øverst i kartet står 'Wiese' - sans.vis et bygningsnavn det også, men bygget er 'klippet bort'.

Siden den tegningen du satte sammen med flyfoto stemte så godt, så har jeg nå fylt GPS'en med 41 'waypoints' (hittil). Er jeg heldig/nøyaktig nok håper jeg 'summen av alle feil' er under 10m +/- for et WP, men det blir mye gåing på 500 x 400 m :shock:


Og så 100.000kr. spørsmålet... Hvor var 'Leitstand' og hvor var avstandsmåler ?

mvh
KOS
Hei
IMG 1600 er fjernet da Bactuz har lagt det ut med henvisning hvor det er.
Og "Bunkeren i bakgrunnen og sju små betongsøyler i forgrunnen. Søyle nummer åtte er utenfor bildet, men den niende var borte vekk..." Hvor er dette ? Vise til bilde nedenfor....
Attachments
Bildet er tatt østover fra kanon nummer 4(lengst øst)
Bildet er tatt østover fra kanon nummer 4(lengst øst)
tatt fra 4kanon mot ca øst.jpg (156.25 KiB) Viewed 46 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Oversiktskart over området kommer selvfølgelig, men jeg ville vente til hele området er gjennomgått før jeg laget det. Kan selvfølgelig lage et nå og oppdatere underveis, så iløpet av kvelden kommer det foreløpige kartet med det som vi har kartlagt so far... :)

Du vet jo at jeg elsker oversikter KOS, så ikke tro jeg har glemt det denne gangen... hehe...

Du nevnte forresten "Wiese" som står øverst i kartet. Den er funnet....

Kai
Last edited by bactuz on 06 Oct 2010 22:43, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Oversiktskart over området kommer selvfølgelig, men jeg ville vente til hele området er gjennomgått før leg laget det. Kan selvfølgelig lage et nå og oppdatere underveis, så iløpet av kvelden kommer det foreløpige kartet med det som vi har kartlagt so far... :)

Du vet jo at jeg elsker oversikter KOS så ikke tro jeg har glemt det denne gangen... hehe...

Kai
Ja, og jeg vet ihvertfall at det ikke er lett å lage en oversikt før en selv er 'helt orientert' - og har funnet det som er å finne. Det er ikke lett.
Men nå kan en jo lage et indeks-system på kartet med referanse i bildene som legges ut til alle de kjente brakkenavn, kanon-nummer(fra høyre mot venstre sett mot fienden) samt sMG-1,2 &3 etc. - som er avgjørende om 'vi som ikke tok bildene' skal kunne bidra i diskusjonen ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Eagle Wind wrote:IMG 1600 er fjernet da Bactuz har lagt det ut med henvisning hvor det er.
Og "Bunkeren i bakgrunnen og sju små betongsøyler i forgrunnen. Søyle nummer åtte er utenfor bildet, men den niende var borte vekk..." Hvor er dette ? Vise til bilde nedenfor....
Hei, nå skjønner jeg 'litt mer', eller... der er opptegnet en brakke 'Wien' og en mindre navnløs 'sak' nord for den på kartet - er det en av disse som passer med søylene ?

Takk for bildevisning :)

mvh
KOS

ps.: Ser du legger 'bildeforklaring' i filnavnene... Bedre å fylle ut feltet "Filkommentar" etter opplasting av bildet før lagring. Da kommer denne ovenfor bildet og det er en nyttigere bildeforklaring.
Har lagt eksempel inn i det siste bildet du lastet opp.

ps2.: "IMG 1600 er fjernet da Bactuz har lagt det ut med henvisning hvor det er."
Ser ikke at Kai har lagt ut tilsvarende. ?
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Vi leter da (minst) etter følgende innretninger:

- 4 stk. stillinger for 14,5 cm kanoner
(Tror bare de stod ett sted)
- 1 stk. stilling for 7,5 cm FK
- 2 stk. stilling for 2,0 cm KWK
- 2 stk. stilling for 2,5 cm PAK
- 1 stk. stilling for 8,1 cm BK
- 3 stk. stillinger for SMG (KV M/1929)
- 2 stk. stillinger for LMG (Madsen MG)
- 2 stk. stillinger for middels flammekastere
- 2 stk. stillinger for 2,0 cm FLAK 38
- 1 stk. stilling for 60 cm lyskaster
- 1 stk. stilling for avstandsmåler (antagligvis 4 m.)
- 1 stk. Kommandoplass
- 6 stk. Grunnmurer etter ammunisjonsbrakker
-11stk. Grunnmur etter mannskapsbrakker

Det var sikkert mange andre ting også, sambandsrom, trapper, brønn, nærforsvar, portvakt, osv.


.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

1 stk. stilling for avstandsmåler (antagligvis 4 m.)
Må vel nødvendigvis ha stått en plass med veldig god utsikt?

Erik
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Erik E wrote:
1 stk. stilling for avstandsmåler (antagligvis 4 m.)
Må vel nødvendigvis ha stått en plass med veldig god utsikt?

Erik

Med andre ord, ikke inne på selv kystfortet...
Her er det lite utsikt i noen som helst retning egentlig, og minner litt om Skåredalen som heller ikke hadde utsikt i noen retning.

Kai
Post Reply

Return to “ROGALAND”