Vidvinkel til digital speilrefleks

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Er på utkikk etter en vidvinkelobjektiv til min 350D. Noen som har noen erfaringer som de kunne komme med?

Tormod :)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har prøvd sigma 10-20mm på samme kamera. koster rundt 4000, men skal være et veldig bra merke.
skulle egentlig kjøpe denne, men jeg hadde større behov for en zoom slik at jeg kjøpe en sigma 70-300mm

jeg venter til 10-20 detter i pris!

Erikh
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

tenkte også på en vidvinkel, men som Erik sier, jeg venter også på at prisen skal gå ned.

Jeg kjøpte meg også en 70-300 fra sigma ca 1600,- med frakt.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

På tysk Ebay dukker det opp mye "pent brukt" optikk for dem som tør å gamble på at det kommer frem i ett stykke..... Kan være mye penger å spare der også på nye varer men så har man et lite problem den dagen man evt. må reklamere....
Jeg kjøpte meg også en 70-300 fra sigma
Hadde selv en slik tidligere, men synes det var vanskelig å ta skarpe bilder med den.... Brukte både stativ og fjernutløser, men ble aldri helt fornøyd. Nå er jeg som nybegynner å regne på dette feltet da, men fikk det altså aldri helt til.... Etter ett år med lite bruk sluttet autofokosen å virke så nå er den blitt bokstøtte! Kjøpte Canon 70-300 IS USM i vår, og det er noe HELT annet! Her kan du ta bilder på frihånd uten problem ved gode lysforhold :-)

Erik
Morten
Posts: 4
Joined: 10 Sep 2007 21:59

Sigma 10-20 er et godt valg. Det er det rimeligste av supervidvinklene som kan brukes på EOS 350, og leverer rimelig høy kvalitet.

Tror ikke dere skal forvente at prisen synker veldig mye på denne, det er litt mer stabilt på optikk enn kamerahusene, og optikk oppgraderes / fornyes heller ikke så hyppig.

( Jeg jobber i fotobransjen, og kan nok mer om dette enn kystfort.. )

Mvh Morten
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg jobber i fotobransjen, og kan nok mer om dette enn kystfort..
Men det er jo flott! :-)
Da kan du lære oss å ta bilder, så skal vi nok lære deg ett og annet med kystfort ;-)

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hadde selv en slik tidligere, men synes det var vanskelig å ta skarpe bilder med den.... Brukte både stativ og fjernutløser, men ble aldri helt fornøyd
jeg vet ikke om jeg er fornøyd eller ikke. ser også begrensningen av å ta bilder uten stativ med full zoom. bilde under ble tatt på 750 meter (jeg er gammel OPmann "observasjonspost" :D). Er dette bra? det var moderat lys (skyet).

Morten: velkommen til forumet! vi trenger absolutt en som vet litt om disse kameraene vi drar rundt på

Erik H
Attachments
full zoom tatt på 750 meter.
full zoom tatt på 750 meter.
sigma70_300_full.jpg (119.08 KiB) Viewed 145 times
crop av samme bilde
crop av samme bilde
sigma70_300.jpg (178.63 KiB) Viewed 145 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ikke noe å si fra min side, men opplevde ofte at det var en del "flaks" ute å gikk når man tok bilder! Legger ved to bilder her, så kan du tippe hvilken linse som hører til hvilket bilde ;-)

Erik
Attachments
LN-RPF-small.jpg
LN-RPF-small.jpg (244.04 KiB) Viewed 139 times
LN-KKH-small.jpg
LN-KKH-small.jpg (269.74 KiB) Viewed 139 times
Morten
Posts: 4
Joined: 10 Sep 2007 21:59

Det var stor forskjell på de to fly-bildene !

Er de tatt på lik ISO-verdi, og har du gjort det nederste bildet lysere i etterbehandling ?

Ser ut som du har mye støy i det, som ikke nødvendigvis kan tilskrives objektivet.

Et godt, kompakt og billig teleobjektiv som også kan anbefales er Tamron 55-200mm.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”