Hommelvika

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hommelvika er et sted som har forundret meg litt.....
Har indikasjoner på flere bunkere, men har selv aldri funnet noen rester av sjøflyhavna......
Noen frivillige her?

Skal/kan være L 484 samt 2 stk ringstand med panservogntårn, Pz35( t) eller 38 ( t ) + Div. mannskapsbunkere!

Erik E
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Rett på sak:
Sjøflyhavna på Hommelvik finnes det en meget bra "rest" etter, da tenker jeg på den ene av de 2 flyhangarene som enda står igjen - med betongplater fra slippen. Hangaren på nordvest-siden er bygd om til det nær ugjenkjennelige, mens hangaren på sørøst-siden bare er "moderat" forandret. Snekker Lars Hamran holder til her og han er interessert i bevaring av bygningen, men han er ikke eier. Det foregår en dialog mellom områdeansvarlig (for Malvik kommune) på Sverresborg Folkemuseeum og Malvik kommune om fremtiden til bygningen. Trenden er positiv kan det virke som, men dette kan jeg i øyeblikket ikke gå nærmere inn på. Bygget har et utrolig dragerspenn og en fantastisk takkonstruksjon som alene gjør det verd å ta vare på.
For øvrig har jeg ikke kommet så langt med Hommelvik at jeg vet om noen bunkere som eksisterer i dag, men det behøver ikke å bety noe.
Det finnes rester etter luftvernbatteriet på Kjellanhaugen (4cm Bofors x3) og lyskasterstillingen på Langåsen. En enkelt ringstilling har jeg også funnet på et berg bak Langåsen og i tillegg kommer stillingene oppetter Thoresenberget iberegnet sirenesokkelen på nedsiden av det hvite huset.
Ellers er jo de vestlige rekkene med pæler ute i sjøen, rester etter kaiene som sjøflyene la til. Det finnes en del historiske bilder i Schrøder-arkivet fra området, som viser sjøfly og hangar (også selvfølgelig i Koblentz-arkivet), og jeg har noen selv.
Hele skoleområdet var avsperret under krigen og hva som befant seg i bakkant av sentrum vet jeg ennå ikke - men det kommer.
Skulle informasjon om bunkere dukke opp så ønsker jeg å vite om det.
Historielaget burde for øvrig ha greie på det - jeg har bare ennå ikke rukket å ta en samtale med dem.
Har noen informasjon om hva som har stått øverst på Thoresenberget, så er den velkommen. Det har vært en brakke der oppe, det er en løpegrav og en haug med ringstillinger, men det er det større hullet i bakken i fremkant av berget jeg lurer på. Jeg regner med en 2cm Flak, men dette har jeg ingen opplysninger om.
Vi høres.
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Litt oppdatering
Etter å ha vurdert litt mere heller jeg til at stillingen på Toresenberget var en lett lyskasterstilling. Det rimer litt bedre med de utsprengte posisjonene, antall og størrelse. Når det gjelder hangarene så ligger ingen av disse helt ved sjøkanten lengre. Det er fyllt opp kraftig utover sjøen foran den østlige hangaren, men betongplatene fra den opprinnelige slippen er frem i dagen over et ganske stort område. Se forøvrig på den unike takkonstruksjonen i denne hangaren! Den vestlige hangaren ble oppgitt underveis i krigen da det gikk et stort leirras som så vidt bommet på den. Dette skjedde så vidt jeg i farten husker, i 1942 (kan ha vært 43). Se vedlagte historiske bilde. Siden kom Djupvasskaia med sine lager og hangaren havnet litt i bakkant, og den ble i tillegg ombygd til det nær ugjenkjennelige. Du kan se den som et blått T-formet bygg midt i det bildet som er tatt oppe fra Toresenberget.
Til slutt et lite stemningsbilde som viser rester av sjøflykaia. Til sammenlikning; et historisk bilde.

JN
Attachments
Hangar øst, i dag
Hangar øst, i dag
IMG_8840 Hangar Hommelvik øst.jpg (96.11 KiB) Viewed 905 times
IMG_8783 Takkonstruksjon hangar Hommelvik.jpg
IMG_8783 Takkonstruksjon hangar Hommelvik.jpg (96.65 KiB) Viewed 905 times
Hommelvik, ras foran flyhangar.jpg
Hommelvik, ras foran flyhangar.jpg (41.57 KiB) Viewed 905 times
Sjøflyhangar vest
Sjøflyhangar vest
IMG_8990 Hangar Hommelvik vest.jpg (100.76 KiB) Viewed 905 times
Rester etter sjøflykaia
Rester etter sjøflykaia
IMG_0960 Hommelvik, rester etter sjøflykaia.jpg (65.74 KiB) Viewed 905 times
Sjøflykaia under krigen
Sjøflykaia under krigen
hommelvik He59_Ju52_Do26.jpg (38.51 KiB) Viewed 905 times
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Her er et bilde jeg fant i en jubileumsbok/billedbok gitt ut av Malvik kommune, "Malvik kommune 100 år". Bildet er muligens tatt på 60-tallet ifm riving av denne bunkeren (og kanskje en maken). Den skal ha stått på nordsiden av jernbanestasjonen, mot sjøflykaia.
Kan dette være en luftvernbunker, 2cm - 4cm Flak? De jeg i farten har funnet har ikke denne utvendige trappen, men det trenger jo ikke bety noe...
Attachments
Hommelvik - Bunker A jpg.JPG
Hommelvik - Bunker A jpg.JPG (93.74 KiB) Viewed 877 times
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Nok en gang PDT_Armataz_01_18
Har vært innom kartavdelingen på Malvik kommune og de har registrert flere luftvernbunkere i dette området som i dag ligger brakk. Det har vært både Flak og lyskastere på stedet. Kommer tilbake til dette når jeg har nøyaktige opplyninger.
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kan dette være en luftvernbunker, 2cm - 4cm Flak? De jeg i farten har funnet har ikke denne utvendige trappen, men det trenger jo ikke bety noe...
Minner meg ganske mye om et par Flakbunkere som ble bygget av Luftwaffe på Sola flyplass.... Dette er omtrent som Vf7a bunkere med brønn for 2cm Vierling på taket, mannskaps- og ammunisjonsrom under.
Attachments
Sola1.JPG
Sola1.JPG (64.47 KiB) Viewed 839 times
Sola2.JPG
Sola2.JPG (65.94 KiB) Viewed 839 times
sola3.JPG
sola3.JPG (50.94 KiB) Viewed 839 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Har litt mere om dette nå.
Det er registrert følgende i dette området fra kommunens side:
3 bunkere
3 lyskastere
3 Flak av ukjent størrelse
3 mannskapsforlegninger (bunker?)
Hva av dette som eventuelt er en og samme posisjon vet jeg ingenting om.
Erik E: Hva sier dine bestillingslister, som kan avklare noe av dette?
Området har i mange år vært et brakkområde mellom jernbanestasjonen og stranda ved sjøflybrygga.
Attachments
Hommelvik, lokalitet for luftvern pr 2007.jpg
Hommelvik, lokalitet for luftvern pr 2007.jpg (175.3 KiB) Viewed 805 times
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Erik E: Hva sier dine bestillingslister, som kan avklare noe av dette?
Oversikt fra 1944 viser:

Bygg Nr. 101 = Funksendestelle (Regelbau L 483)
Bygg Nr. 102 = Rs for 5 cm Festungsgranatwerfer (Sansynligvis Rs 61a)
Bygg Nr. 103 = Rs for 5 cm Festungsgranatwerfer (Sansynligvis Rs 61a)

Mye kan jo allerede være bygget, så dette er nok ikke alt man hadde nei... Ser jeg nevner en del mer innledningsvis, men finner det ikke igjen i farta! Jeg leter videre!

I November 1944 er ihvertfall 4./823 (v)* oppført i Hommelvika med 3 x 2cm Flak
*(Dette er et Luftwaffe batteri)

Erik
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ser ut til at det er en konflikt i listene her......
Under "Infanterie" finner man følgende:

Bygg Nr. 102 = Rs for Pz.Kw.Türm 3,7cm (Sansynligvis Pz 38(t) eller 35(t)
Bygg Nr. 103 = Rs for Pz.Kw.Türm 3,7cm (Sansynligvis Pz 38(t) eller 35(t)

Siden disse har samme byggenummer er det nok feil i en av listene, men hvilken tør jeg ikke si....

Erik
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei Erik, ble nysjerrig på de bestillingslistene :) Hvor har du fått tak i de og har du/vet du om slike lister for vestlandet, nærmere bestemt Sogn og Fjordane?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Takk for det.
Jeg lurer forøvrig også på om det er mulig å få tak på listene for Sør- og Nord-Trøndelag, og Møre? De vil nok være et meget bra grunnlag for det registreringsarbeidet jeg holder på med for fylkene.

Når det gjelder 2cm Flak så har nok de stått på dette området, for Kjellanhaugen rett øst for Hommelvik sentrum hadde 3 stk 4cm Bofors.
Jeg skal gå i nærkontakt med kulturavdelingen på Hommelvik kommune for jeg vet de sitter med blant annet flyfoto fra Fjellanger Widerøe. Og siden også historielaget, så får vi se hva som kommer ut av det...
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei Erik:
Står det tydelig ved disse byggnummerene at de tilhører Hommelvik, eller står det Malvik på noe? Storsand /Midtsand-området og Vikhammer er også en mulighet - alt er innenfor Malvik kommune.
På Aunejordet ved Bjørnstad (på grensen mot Trondheim kommune) lå det en radiostasjon, men jeg har ikke noen nærmere opplysninger om hva som stod der annet enn det jeg ser fra et bilde, og det viser hovedsaklig brakker. En regelbau L483 tror jeg nok har stått i et mere høyrisiko-område som ved sjøflyhavna. Har du forøvrig snittegninger av en L483?
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Først til alle som lurer på disse byggelistene:
Disse listene finnes sporadisk fra hele Norge, men man skal vite litt "hva det går i" før man bruker dette materialet.... Det er svært dårlig systematisert og siden mesteparten er skrevet ned i 1944 sier det seg selv at mye av dette aldri ble bygget.... Det jeg sitter inne med av lister er hovedasakelig avskrevet fra tyske papirer og fremstår i Excel format.
Dette har jeg fått på betingelse av at det brukes med forsiktighet. Det tolker jeg som om at jeg kan svare på det folk spør om, men ikke publisere listene i sin helhet. Slik er det ofte med denne hobbyen dessverre, men man må nesten respektere de som bruker haugevis med penger på å hente ut dokumentasjon fra arkivene. Om en håndfull personer skal betale for "alles" research blir det raskt slutt på at folk deler i det heletatt, noe jeg håper dere forstår!
Men for all del - Nøl ikke med å spørre!

For Hommelvika sin del står det "Drontheim-See" på Rs`ene, mens L 483`en har Hommelvika som stedsnavn.
Kommer tilbake med den tegningen - Må scannes først....

@ Crancase:
har du/vet du om slike lister for vestlandet, nærmere bestemt Sogn og Fjordane?
Det er en del ja, men som sagt kun det som ble "bestilt" i 1944. Mao. ingen komplette fort/støttepunkt, kun sporadiske bunkere, fjellanlegg osv.

Erik
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Drontheim See kan like gjerne være Ilsvika i Trondheim, men nå henger jo dette navnet ved begge lokalitetene merkelig nok. Dette er på samme måte som Flugplatz Drontheim - er det da Lade eller Værnes de mener?
Nå finnes det en Tobruk rett ovenfor Ilsvika men det er en standard type, ikke for bombekaster. Det skal ha stått bunkere der hvor høyhusene i Ila står i dag, men jeg har ikke oversikt over hva disse var.
Når det gjelder Hommelvik så kjenner jeg ikke til noen bunkere av denne typen som eksisterer i dag, men hvem vet hva som kan dukke opp...
Jeg skulle gjerne ha hatt tydelige snittegninger av disse RS-bunkerene også, samt av R118 sanitetsbunker. Har du forøvrig noen opplysninger om en stor sanitetsbunker på Værnes/Stjørdal?
Har fått tak på en mindre kopi av ett av de flyfotoene fra Hommelvik som jeg skrev om, og det viser at det fortsatt stod igjen minst 3 av luftvernbunkerene i 1969. Jeg kommer tilbake med nærmere info.
Attachments
Hommelvik luft 01 res.JPG
Hommelvik luft 01 res.JPG (180.89 KiB) Viewed 707 times
Hommelvik luft 01 utsnitt.JPG
Hommelvik luft 01 utsnitt.JPG (105.95 KiB) Viewed 707 times
JornN
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Jeg skal ha ett eller to bilder tatt fra en av stillingene i Hommelvik. Skal se om jeg kan få scannet det og lagt det ut. Utifra retningen på fotoet skal det la seg gjøre å finne ut hvor den stod.
Post Reply

Return to “Trondheim”