MKB 3./513 Kiberg

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Oppsatt sommeren/høsten 1942 med tre stk. 28 cm SKL/45, skuddvidde 34000 meter. Sprengt av sin egen besetning i oktober 1944.

Her følger en serie bilder tatt med middnattsol :-)
Attachments
Første som møter en ved inngang sydfra er denne R 620 MG kasematten som dekker en hver tenkelig adkomst via veien eller stranden nedenfor.
Første som møter en ved inngang sydfra er denne R 620 MG kasematten som dekker en hver tenkelig adkomst via veien eller stranden nedenfor.
Kiberg R620.JPG (82.06 KiB) Viewed 1971 times
Ikke langt bak "første linje" ligger denne PAK-garasjen, en Regelbau 701.
Ikke langt bak "første linje" ligger denne PAK-garasjen, en Regelbau 701.
Kiberg R701.JPG (84.42 KiB) Viewed 1971 times
Kommandobunker av type M 178 troner høyt over batteriet med en vanvittig utsikt! Her er absolutt ingen trær, hus eller noe som helst kommet opp siden 1944.
Kommandobunker av type M 178 troner høyt over batteriet med en vanvittig utsikt! Her er absolutt ingen trær, hus eller noe som helst kommet opp siden 1944.
Kiberg M178.JPG (50.01 KiB) Viewed 1971 times
En av flere Flak stillinger i batteriet.<br />Her ligger også et trommelmagasin til 2cm Madsen, noe som gir en god indikasjon på hva som kan ha stått her.
En av flere Flak stillinger i batteriet.
Her ligger også et trommelmagasin til 2cm Madsen, noe som gir en god indikasjon på hva som kan ha stått her.
Kiberg Flak.JPG (96.18 KiB) Viewed 1971 times
En av de mange Ringstände som ligger innimellom bunkerene over hele batteriet. Klare assosiasjoner til &amp;quot;den røde planet&amp;quot; :-)
En av de mange Ringstände som ligger innimellom bunkerene over hele batteriet. Klare assosiasjoner til &quot;den røde planet&quot; :-)
Kiberg RS.JPG (64.96 KiB) Viewed 1971 times
En av de tre sstillingene for 28 cm kanoner. Egentlig ikke så mye å se på i forhold til resten av batteriet.
En av de tre sstillingene for 28 cm kanoner. Egentlig ikke så mye å se på i forhold til resten av batteriet.
Kiberg 28cm.JPG (60.48 KiB) Viewed 1971 times
Ved kysten på nordsiden av batteriet finner man denne lyskasterstillingen med en ødelagt 150 cm.
Ved kysten på nordsiden av batteriet finner man denne lyskasterstillingen med en ødelagt 150 cm.
Kiberg lyskaster.JPG (93.8 KiB) Viewed 1971 times
Regelbau M 158 Kanonstilling med mannskaps- og ammunisjonsrom. Denne har sannsynligvis huset batteriets 15cm Lysgranatkanon (??)
Regelbau M 158 Kanonstilling med mannskaps- og ammunisjonsrom. Denne har sannsynligvis huset batteriets 15cm Lysgranatkanon (??)
Kiberg M158.JPG (47.1 KiB) Viewed 1971 times
Ikke langt bakenfor M 158 finner man denne R 622 mannskapsbunkeren. Innvendig er fortsatt mye av forskalingen på plass, så denne ble nok aldri tatt i bruk en gang!
Ikke langt bakenfor M 158 finner man denne R 622 mannskapsbunkeren. Innvendig er fortsatt mye av forskalingen på plass, så denne ble nok aldri tatt i bruk en gang!
Kiberg R622.JPG (60.83 KiB) Viewed 1971 times
Helt over på andre siden av batteriet ligger en SK bunker som flankerte stranden og den nordlige adkomstveien. Kort fortalt minner dette om kamprommet fra en R 620 tilknyttet et uferdig tunnelanlegg.
Helt over på andre siden av batteriet ligger en SK bunker som flankerte stranden og den nordlige adkomstveien. Kort fortalt minner dette om kamprommet fra en R 620 tilknyttet et uferdig tunnelanlegg.
Kiberg SK.JPG (75.45 KiB) Viewed 1971 times
BengtR
Posts: 4
Joined: 12 Mar 2006 18:25

I fjor sommer var jeg så heldig å få en omvisning på Oscarsborg festning og det var en fantastisk opplevelse og jeg anbefaler alle som har anledning til å ta en tur.
Like velpleid og velutstyrt er ikke Kibergsneset og forsåvidt de andre gamle slitte anleggene i Øst Finnmark.
Men spennende historie er det absolutt.
Står du på Kibergsneset og ser østover så kan du med litt velvilje og kikkert se Russland og kanskje noen hvite kupler på Fiskarhalvøya.
Snur du deg litt til venstre/nordover ser du på kloss hold mange kupler.
Det er Nato kupler på Vardøs Vårberget du da ser, blant annet verdens største radar troner der. Og den er diger.

Jeg vokste opp i Vardø under den kalde krigen og det var mange spennende historier vi interesserte ble fortalt.
Mange av disse var om Kibergseset og partisanbygda Kiberg.
Blant annet om de tre store kanonene på fjellet over den lille bygda.
Om at når de skjøt noen salver så gikk alle vindusrutene i Kiberg.
Om at alle granatene var nummererte. Det ble fortalt at hver granat dro med seg ett halvt kilo stål ut av løpene og det var derfor de måtte følge et program.
Og at da kanonene ble testet for første gang så ble en russefange kommandert til å stå foran kanonen og at stakkaren forsvant for alltid.
Vet ikke sannhetsgehalten i alle disse historiene, men ble fortalt de av folk jeg anser for å være troverdige.
Jeg vet at det er folk fra Kiberg som er innom Kystfort.com og det hadde vært moro å lese om befestningene i vårt område.
20 år etter at jeg flyttet sydover er det fremdeles Øst Finnmark jeg mener når jeg sier " hjemme ".
Internett er kanskje ikke den beste, men iallfall den billigste måten å reise hjem på.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Bundersarchiv-bilder fra MKB Kiberg
Image
Image
Image
--
Tommy
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Kiberg har sin andel med regelbau bunkere. Har laget to av de men kom over en tegning på M158 så da bare måtte jeg lage en modell ... men har som vanlig noen spørsmål.

1) Enkelte andre europeiske M158 har trappetrinn i inngangsparti for å få dette litt mer i bakkeplan. Noen som husker eller har bilder av denne.

2) Det står oppgitt at den huset batteriets lys kanon, oppgitt til 15cm noen som har en ide om typen?

3) Siste noen som har en ide om hva de to kanalene inn til bunkeren hadde som funksjon?. Brukte hylser?

Har gjort noen forsøk med Canon de 155 C modèle 1917 Schneider / sFH 414 (f) men den passer ikke spesielt bra. Litt pussig da den ser ut til å passe perfekt på ett diorama bygg her. http://www.colleurs-de-plastique.com/fo ... hp?t=35008 (Forøvrig artig gif animasjon av kanon i bunkeren på siden)
En eller flere ting må være feil med mine modeller. Tegning sier største bredde 12,4m og lengde 19,2m (RR tegning). Total løpslengde på kanonmodell er 2,3m
Attachments
M158-02.jpg
M158-02.jpg (48.67 KiB) Viewed 1359 times
dsc06641fv5.jpg
dsc06641fv5.jpg (58.22 KiB) Viewed 1359 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

1) Enkelte andre europeiske M158 har trappetrinn i inngangsparti for å få dette litt mer i bakkeplan. Noen som husker eller har bilder av denne.
Denne var jeg ikke helt med på.... "hovedinngangen" fra siden du tenker på?
På kiberg er selve bunkeren uten trapper i selve bunkeren, men har til gjengjeld trapper på utsiden...
2) Det står oppgitt at den huset batteriets lys kanon, oppgitt til 15cm noen som har en ide om typen?
Ganske sikkert 15 cm SKL/45, virker som disse var standard lyskanon på alle tunge batterier.
3) Siste noen som har en ide om hva de to kanalene inn til bunkeren hadde som funksjon?. Brukte hylser?
Skal nok være for ammunisjon ut - Et for granat og et for ladning.
Har gjort noen forsøk med Canon de 155 C modèle 1917 Schneider / sFH 414 (f) men den passer ikke spesielt bra.
Av bilder fra Kiberg, så ser det ut som kanonbrønnen ikke er symmetrisk innvendig + også tydeligvis en del bredere enn du har laget... Mer lik modellen vil jeg si... Ser ikke bort i fra at "M 158" har en variabel kanonbrønn som ble tilpasset individuelt alt etter hvilken kanon som skulle oppi?
Attachments
Kiberg_158.jpg
Kiberg_158.jpg (115.86 KiB) Viewed 1351 times
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Kanskje den du har laget er for sfh414f i festningslavett?
RasmusTerne

Erik E. skrev:
Ganske sikkert 15 cm SKL/45, virker som disse var standard lyskanon på alle tunge batterier.
I flg. besiktigelsesrapporten fra 1945 var i alle fall kaliberet på lysgranatene 15 cm.
Sigfred R.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Takk for svar.
Erik E wrote:
1) Enkelte andre europeiske M158 har trappetrinn i inngangsparti for å få dette litt mer i bakkeplan. Noen som husker eller har bilder av denne.
Denne var jeg ikke helt med på.... "hovedinngangen" fra siden du tenker på?
På kiberg er selve bunkeren uten trapper i selve bunkeren, men har til gjengjeld trapper på utsiden...

Har du noe bilde som viser inngang til bunkeren (alternativt rød / gul trapp)?
2) Det står oppgitt at den huset batteriets lys kanon, oppgitt til 15cm noen som har en ide om typen?
Ganske sikkert 15 cm SKL/45, virker som disse var standard lyskanon på alle tunge batterier.

Jeg la ikke merke til "Bettung" på bilde. Tok en 15cm jeg hadde men får se om det er mulig å snekre sammen en 15cm SKL/45 etterhvert
3) Siste noen som har en ide om hva de to kanalene inn til bunkeren hadde som funksjon?. Brukte hylser?
Skal nok være for ammunisjon ut - Et for granat og et for ladning.

Hmm, mulig men da måte de bæres inn gjennom døren til "oppholdsrommet" og en eller annen mekanisme skyve de gjennom. Veggen er tross alt 2 meter her også.
RasmusTerne wrote:I flg. besiktigelsesrapporten fra 1945 var i alle fall kaliberet på lysgranatene 15 cm.
Flott det var det jeg la merke til i en annen tråd.
Attachments
M158-03.jpg
M158-03.jpg (59.83 KiB) Viewed 1302 times
bregantineanimation.gif
bregantineanimation.gif (787.86 KiB) Viewed 1302 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Går ut fra at trappegangene hadde "glatt" tak..?

Hva var poenget med panserplaten på toppen av denne bunkeren?
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Kan bare fortelle hva jeg kan lese av konstruksjonen.
Hvis man skulle ha full ståhøyde på "galleriet" mellom standplass og bunker må den dekke taket for å oppnå beskyttelse. Ses god på siste bilde uten tak. Ligger 1m over gulvnivå og da blir det under 1m betong over ved innvendig takhøyde 2m. Det kunne sikkert hvert betong under platen også men det viser ikke tegningen så..
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

AndersHJ wrote:Hvis man skulle ha full ståhøyde på "galleriet" mellom standplass og bunker må den dekke taket for å oppnå beskyttelse.
Ah... takk, ser det nå (dog blir jo neste spørsmål hva som var hensikten med galleriet og de to kanalene ut til standplass... PDT_Armataz_01_18 ). Var det en egen beskyttet plass for kanonkommandøren??
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ligger 1m over gulvnivå og da blir det under 1m betong over ved innvendig takhøyde 2m.
Beskrivelsen stemmer med Kiberg, men har sett M158 i Frankrike hvor "galleriet" er nærmest ikke-eksisterende, maks 10 cm over gulv.... I disse er taket i rommet helt slett og dermed 2 meter over det hele.

Om det er panserplater i taket på Kiberg tør jeg ikke si, men der er som du sier taket hevet 1 meter over "galleriet"...
Tydeligvis mer enn bare kanonbrønnene som er forskjellige her....

Kanalene finnes i forskjellige utformelser på de fleste kanonstandplasser med tilknyttede ammobunkere, så jeg er ganske overbevist om at de er tiltenkt å lempe ammunisjon ut. I kampens hete vil man neppe ha trappene fulle av folk som løper opp og ned med granater på 50 kilo stykket ;-)

Mvh
Erik E
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Flotte bilder. :)
Dolmen.
vegardoo
Posts: 4
Joined: 02 Aug 2011 14:41

jobba længe me i sia om kiberg fort å har funne ut mye pågrunnen av at jeg har gravd en del og fant ut at forte var kampklart i 44 og forlatt i 44 men fortet ble aldri ferdig. i første innleget på denne siden står det undr bilde to at det er en bolig bunker R622 men det er det ikke... det kan vere en bolig bunker men ikke R622. :wink:
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

vegardoo wrote:i første innleget på denne siden står det undr bilde to at det er en bolig bunker R622 men det er det ikke... det kan vere en bolig bunker men ikke R622. :wink:
Hva får deg til å tro det?
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
Post Reply

Return to “FINNMARK”