Avklaring om kanonvern?

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

RasmusTerne wrote:Kanskje man skulle kjøpe noen tomter og starte sitt eget museum
Nes
Sigfred R.
Kjøp heller en hyttetomt i Neshågan hyttefelt på Bjarkøy https://www.bjarkoy.kommune.no/bebyggel ... _neshaagan og ta en kort båttur til Meløyvær.
Attachments
Krøttøytoppen og Meløyvær i bakgrunnen.
Krøttøytoppen og Meløyvær i bakgrunnen.
bjarkøy160708 023.jpg (148.55 KiB) Viewed 584 times
bjarkøy160708 025.jpg
bjarkøy160708 025.jpg (137.04 KiB) Viewed 584 times
Last edited by Ole on 26 May 2010 23:42, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:Såvidt jeg forstår synes det forutsatt at Staten (Forsvaret) skal dekke vedlikeholdsutgifter, herunder strømutgifter. Museumsdriften og kostnadene ved denne skal dekkes av museene. FD har vært lite innstilt på at private eller foreninger skal overta et driftsansvar (og det har vel vært en gjensidig oppfatning) slik at det blir museene og evt. reiselivsselskaper som skal holde virksomheten i gang på anleggene.
Har forstått det slik at nettopp fordelingen av ansvar/ kostnader er det som mangler før man kan etablere de forskjellige museumsanleggene. Venter stadig på de bestilte dokumenter fra bla. FD, hvor det kanskje står noe om akkurat dette...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:
Ole wrote:Såvidt jeg forstår synes det forutsatt at Staten (Forsvaret) skal dekke vedlikeholdsutgifter, herunder strømutgifter. Museumsdriften og kostnadene ved denne skal dekkes av museene. FD har vært lite innstilt på at private eller foreninger skal overta et driftsansvar (og det har vel vært en gjensidig oppfatning) slik at det blir museene og evt. reiselivsselskaper som skal holde virksomheten i gang på anleggene.
Har forstått det slik at nettopp fordelingen av ansvar/ kostnader er det som mangler før man kan etablere de forskjellige museumsanleggene. Venter stadig på de bestilte dokumenter fra bla. FD, hvor det kanskje står noe om akkurat dette...
Har omsider fått noen dokumenter fra FD, men ingen av de jeg bestilte først... Det jeg har fått så langt er korrespondanse vedr. sikring av Tittelsnes (hvor Sveio kommune ønsker å bevare mest mulig på tross av at området ikke er vernet - Skifte legger opp til riving og gjenfylling) og "Neset fort" på Karmøy (umiddelbart er jeg usikker på hvor dette er - det figurerer vel normalt under et annet navn?).
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

"Harstad Tidende" 19.8.2010.
Attachments
Scan1.JPG
Scan1.JPG (75.71 KiB) Viewed 448 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Natter wrote:
Har omsider fått noen dokumenter fra FD, men ingen av de jeg bestilte først... Det jeg har fått så langt er korrespondanse vedr. sikring av Tittelsnes (hvor Sveio kommune ønsker å bevare mest mulig på tross av at området ikke er vernet - Skifte legger opp til riving og gjenfylling) og "Neset fort" på Karmøy (umiddelbart er jeg usikker på hvor dette er - det figurerer vel normalt under et annet navn?).

Sveio kommune ønsker å bevare Tittelsnes, men de ønsker sannsynligvis ikke å sette igang en prosess som gir varig vern av området. Arquebus og flere har fått uttale seg i saken, og vi har foreslått at de eventuelt fyller igjen med grus som kan fjernes hvis man ønsker å sette det istand en gang i fremtiden.

Neset fort er det samme som Zug Skudenes Hafen som du finner under Rogalandstråden. Her har de bygget og revet i den senere tid, så området er ikke helt som det var tenkt mht. vern. I dag står en kjøkkenbrakke, OP bunker og to kanonbunkere igjen på området.


.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:I dag står en kjøkkenbrakke, OP bunker og to kanonbunkere igjen på området.
Pluss en blombert ringstand...'for the record'

Image
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Arquebus og flere har fått uttale seg i saken, og vi har foreslått at de eventuelt fyller igjen med grus som kan fjernes hvis man ønsker å sette det istand en gang i fremtiden.
ER det mulig å få litt mer opplysninger om dette ?
Litt forunderlig at ikke de antivariske myndigheter i Hordaland har fått uttale seg i saken.
PAul S.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Paul S. wrote:
ER det mulig å få litt mer opplysninger om dette ?
Litt forunderlig at ikke de antivariske myndigheter i Hordaland har fått uttale seg i saken.
PAul S.
Vi fikk en henvendelse fra Sveio kommune for en tid tilbake, der de henvendte seg i ett rundskriv til museer, historielag, foreninger, etc. i forbindelse med et varsel fra Forsvarsbygg om at de ville sannere deler av anlegget på Tittelsnes. Jeg har ikke noe status på dette utover det jeg har kommentert om at vi foreslår en sikring som ikke ødelegger noe av anlegget. Vi anbefalte også at kommunen burde sette igang en prosess for å verne anlegget. Jeg prøvde å ringe Sveio kommune i dag, men det var ingen til stede som kunne svare på dette. Det er disse eller evt. Forsvarsbygg som sikkert er best orientert om dette.
Attachments
Brev til sveio kommune om tittelsnes fort.jpg
Brev til sveio kommune om tittelsnes fort.jpg (114.68 KiB) Viewed 314 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Takker for svar.
Har allerede nevnt saken, og Sveio kommune vil bli kontaktet for å høre hva dette går i, og hvorfor ikeke de antikvariske myndigheter er kontaktet slik de skal i saker som denne.
Tittelsnes ville jo Forsvaret/Forsvarsbygg verne som militærhistorisk landskap, og det er noe som skurrer hvis man nå går fra dette og sanerer og fyller i.
Skal poste hvis det skjer noe i saken herfra.
mvh
Paul S.
RasmusTerne

Ang. Nes fort. Representanten for FRP litt sent ute?
(Harstad Tidende 14.sept).
Sigfred R.
Attachments
Nes.jpg
Nes.jpg (67.08 KiB) Viewed 257 times
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

RasmusTerne wrote:Ang. Nes fort. Representanten for FRP litt sent ute?
(Harstad Tidende 14.sept).
Sigfred R.
Høres merkelig ut at det skal settes i den stand det var før forsvaret kom dit. Det skal vel ikke skje annet enn at innmaten i anleggene fjernes og at de mures igjen?
RasmusTerne

Noe merkelig formulering,ja.Eller kanskje han mener,før det norske forsvaret etablerte seg? Da har man jo plutselig et tysk fort fra 2. verdenskrig! Støttes! :D Ellers kan det jo være en noe upresis formulering.Politikere og journalister sammen kan gi merkelige utsagn.
Sigfred R.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Oppslag i Harstad Tidende 4. januar.
Attachments
Meløyvær.JPG
Meløyvær.JPG (83.84 KiB) Viewed 171 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

RasmusTerne

Sakset fra "Harstad Tidende" 11.februar. "Inviterer til samarbeid. Museum Vest vil samarbeide med Troms fylke".
Sigfred R.
Attachments
Fra "Harstad Tidende" 11.02.11.
Fra "Harstad Tidende" 11.02.11.
Samarbeid.jpg (157.85 KiB) Viewed 61 times
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”