Züg 66./977 Ytraland

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg la dette som et svar under Visnes, men det hører egentlig hjemme under Ytraland:

Ytraland ble satt opp med to 7,5 cm kanoner. Den tredje kanonen fikk Ytraland fra Visnes da dette ble nedlagt i juni 1943. Samtidig med denne kom også 3,7 cm Kwk. Den fjerde 7,5 cm kanonen på Ytraland kom i september 1944.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

vedlegger bilde av Ft17 tårn , noenlunde slik det så ut når det stor i stillingen ved Tropp Ytraland som 3,7 cm Kwk


.
Attachments
Ft17 pansertårn tårnkrans 2.jpg
Ft17 pansertårn tårnkrans 2.jpg (109.75 KiB) Viewed 369 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hehe... Jeg ser at mitt aller første innlegg her på forumet er i denne tråden :)
Og jeg sa at Ytraland skulle besøkes rimelig kjapt... hehe... Det er over to år siden jeg skrev det nå...
Men - jeg har ennå ikke fått tatt turen ut hit, så kanskje du blir med en dag Eagle og viser meg litt rundt?

Kai
Last edited by bactuz on 14 Oct 2010 21:48, edited 1 time in total.
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

bactuz wrote:Hehe... Jeg ser at mitt aller første innlegg her på forumet er i denne tråden :)
Og jeg sa at Ytraland skulle besøkes rimelig kjapt... hehe... Men - jeg har ennå ikke fått tatt turen ut hit, så kanskje du blir med en dag Eagle og viser meg litt rundt?

Kai
Hehe jaja hva er rimelig tid da Bactuz :P Eg er med eg :bra: Så får vi se ka eg husker.. Kommer nok tebake når eg får kommet meg ut igjen :)
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Eagle Wind wrote:
bactuz wrote:Hehe... Jeg ser at mitt aller første innlegg her på forumet er i denne tråden :)
Og jeg sa at Ytraland skulle besøkes rimelig kjapt... hehe... Men - jeg har ennå ikke fått tatt turen ut hit, så kanskje du blir med en dag Eagle og viser meg litt rundt?

Kai
Hehe jaja hva er rimelig tid da Bactuz :P Eg er med eg :bra: Så får vi se ka eg husker.. Kommer nok tebake når eg får kommet meg ut igjen :)
Ser ut til at den turen ikke ble noe av med det første eller ?
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Steinarbeideren fra Sandve wrote:Ser ut til at den turen ikke ble noe av med det første eller ?
Hehe... Nei, det lar vente på seg gitt. Er så mange plasser som må besøkes og så lite tid til å gjøre det, så da blir det å prioritere litt da vet du :)
Satser på en tur i løpet av 2011-sesongen ihvertfall.

Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Da er det med glede å meddele at jeg endelig har fått tatt meg en tur til Ytraland! Mitt første innlegg på forumet var i denne tråden 1. juni 2008 og da skrev jeg at her skulle jeg ut og kikke snarest... hehe...
22. april 2011 skjedde det altså endelig :bra:

Bilder fra dagens tur kommer etter at solen har gått ned. Kan ikke sitte her i det fine været vi har idag!

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:
bactuz, 01.06.2008 wrote:Hvordan kommer man seg enklest til dette anlegget. Ser på norge i bilder og ser ingen enkel vei ut dit... Er det bare å forberede seg på litt klatring og slik eller? Gå over andres eiendom og slikt...? Fikk heller ikke bildene til å stemme med satelitt bildet, men satser på å ta en tur ut en dag og ta en titt om jeg finner frem
Hei bactus, velkommen til TKIN !

Ja det er en anelse tungvint å finne fram første gangen der ute - for ikke å si å finne alle stedene...

Vi har vært der 3 ganger siste året - og enda ikke funnet "alt". Har f.eks. ikke funnet ut hvor, eller om, de hadde en dedikert kommunikasjons-bunkers. Og så har vi bare funnet en FLAK-stilling - det skulle vist vært to av de.
Å, så tenk at du fikk være med å 'klippe frem' både Flakstilling nr. to og bunkeren med wireless-merking på da.

:bra:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS wrote:Å, så tenk at du fikk være med å 'klippe frem' både Flakstilling nr. to og bunkeren med wireless-merking på da.
Ja, idag var det godt å få vært med på noe skikkelig skogsarbeid igjen :bra:
Blir det flere slike økter som idag så går jeg til anskaffelse av motorisert sageredskap! hehe...

Her er et eksempel på en av dagens økter. Wireless-bunkeren før og etter.

Kai
Attachments
Wireless-bunkeren da vi ankom. KOS er allerede igang med å lage farbar vei inn mellom greinene :)
Wireless-bunkeren da vi ankom. KOS er allerede igang med å lage farbar vei inn mellom greinene :)
- wireless før.jpg (991.58 KiB) Viewed 124 times
Wireless-bunkeren etter noen minutter hardt skogsarbeid :) Kvistsag blir snart i minste laget....
Wireless-bunkeren etter noen minutter hardt skogsarbeid :) Kvistsag blir snart i minste laget....
- wireless etter.jpg (896.14 KiB) Viewed 124 times
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Bra ryddet her :bra:
Blir kjekt å se flere bilder fra turen deres ut hit.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Her et annet eksempel på dagens arbeid...

Flakstillingen som KOS nevnte. Også her ble det bruk for medbragt sag og saks gitt.
Ytraland er til dels MEGET overgrodd for å si det på en fin måte.

Kai
Attachments
- flakstilling.jpg
- flakstilling.jpg (639.89 KiB) Viewed 119 times
Last edited by bactuz on 23 Apr 2011 10:00, edited 3 times in total.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Resten av bildene fra påsketuren vår til Ytraland.

Kai
Attachments
Leitstand, RT17 tobruk og kanonstilling 4
Leitstand, RT17 tobruk og kanonstilling 4
- kanonstilling 4 leitstand og RT17.jpg (556.35 KiB) Viewed 117 times
Leitsand og RT17
Leitsand og RT17
- RT17 og leitstand.jpg (500.72 KiB) Viewed 117 times
Kanonstilling 3
Kanonstilling 3
- kanonstilling 3.jpg (638.79 KiB) Viewed 117 times
Leitstand
Leitstand
- leitstand.jpg (512.34 KiB) Viewed 117 times
Utsikten inne fra leitstand.
Utsikten inne fra leitstand.
- leitstand utsikt.jpg (325.16 KiB) Viewed 117 times
Last edited by bactuz on 23 Apr 2011 22:45, edited 1 time in total.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Hehe, ser ut som om dere har drevet med mye det samme som jeg har i dag (beskjært grantrær). Forskjellen er vel at for meg, så var det bare mer plen å klippe som dukket fram og dessverre ingen bunker. Bra jobbet. Tar vel noen år før det gror igjen på nytt, forhåpentligvis.
--
Tommy
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Resten av bildene fra påsketuren vår til Ytraland.

Kai
Manglet bare selve bunkeren da, nr.18

KOS
Attachments
Bunker 18-W.jpg
Bunker 18-W.jpg (68.2 KiB) Viewed 111 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

:bra:
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “ROGALAND”