Ny nøtt.
Har sett litt på ymse bilder og begynnt å sammenligne kraner (mulig blitt gal). Etter å ha sett blant annet disse to bildene fra Møvik og Nøtterøy begynte jeg å sjekke litt.
På Wiki sto det at kranen ble flyttet til ett jernbanespor nord for Nesbyen. Ny søking gjorde at jeg til slutt fant disse bildene fra Sangerlia.
Credit HML
Kan finnes her http://www.jernbane.net/db/dispenhet.as ... er&katID=5
Siden bildene er fra 2006 kan det være håp. Er den fortsatt der? Har saumfart diverse flyfoto fra strekningen men har ikke greid å finne stedet. Hvis den fortsatt står kan det være en mulig ekspedisjon til våren.
Noen som har noe input. Kan tyde på att denne krantypen var i bruk flere steder, eller er det den samme.
Kran i bruk ved bygging av store batterier
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Står vel en slik ved en av jernbanestasjonene nordpå (like ved E6). Mulig jeg husker feil, men innbiller meg at det var Majavatn (ser dog ikke noe som ligner på luftfoto der...). Merket meg den for noen år siden da jeg kjørte forbi, men glemte å se etter i sommer.
Her har du den, med posisjon - ved Strandafjorden, vest for Ål (er til og med angitt på kartet, så den er (eller var) åpenbart permanent plassert):AndersHJ wrote:Siden bildene er fra 2006 kan det være håp. Er den fortsatt der? Har saumfart diverse flyfoto fra strekningen men har ikke greid å finne stedet. Hvis den fortsatt står kan det være en mulig ekspedisjon til våren.
- Attachments
-
- Kran ved Sangerlia.jpg (294.34 KiB) Viewed 673 times
-
- Kran ved Sangerlia (kart).jpg (92.37 KiB) Viewed 667 times
Kan det være denne?AndersHJ wrote:Ny nøtt.
Har sett litt på ymse bilder og begynnt å sammenligne kraner (mulig blitt gal). Etter å ha sett blant annet disse to bildene fra Møvik og Nøtterøy begynte jeg å sjekke litt.
På Wiki sto det at kranen ble flyttet til ett jernbanespor nord for Nesbyen. Ny søking gjorde at jeg til slutt fant disse bildene fra Sangerlia.
Kan finnes her http://www.jernbane.net/db/dispenhet.as ... er&katID=5
Siden bildene er fra 2006 kan det være håp. Er den fortsatt der? Har saumfart diverse flyfoto fra strekningen men har ikke greid å finne stedet. Hvis den fortsatt står kan det være en mulig ekspedisjon til våren.
Noen som har noe input. Kan tyde på att denne krantypen var i bruk flere steder, eller er det den samme.
- Attachments
-
- Kart, Opplysningen 1881_1292887154078.png (1.71 MiB) Viewed 667 times
--
Tommy
Tommy
Dere fant begge samme begge, synes jeg sjekket alt i området men avfeide den da sidesportet var for kort og men den mengde trær på bilde måtte den ligge lenger unna hovedsporet. Men det kan abselutt være riktig.
Vet ikke om vi har mange brukere fra Geilo / Ål her på forumet. Og de er kanske ikke klar over at det er Kystforts historie i nærheten av der de bor i innlandet.
Vet ikke om vi har mange brukere fra Geilo / Ål her på forumet. Og de er kanske ikke klar over at det er Kystforts historie i nærheten av der de bor i innlandet.
Fant ett kranbilde til angivelig fra Btt Todt kilde Axis/eBay
- Attachments
-
- heavy%20coastal%20gun.jpg (25.8 KiB) Viewed 635 times
Det er vel snakk om en skinnegående traverskran ? Var noen av de rundt om, bla havner, større mek.verksteder, skipsverft m.m.
Vedlagt utsnitt av to bilder, det ene fra Fjell, det andre fra Bergen sentrum. To forskjellige kraner i bruk ved flytting av utstyr til Fjell.. I en rapport over ødeleggelser og tap ved Bergen Havn 1940-45 mener jeg to el tre slike kraner ble tatt og brukt av tyskerne. I Fjørtofts bok er det også noen bilder av slike kraner. Skulle være mulig å finne ut hvor mange slike som ble beslaglagt og brukt rundt om.
mvh
Paul S.
Vedlagt utsnitt av to bilder, det ene fra Fjell, det andre fra Bergen sentrum. To forskjellige kraner i bruk ved flytting av utstyr til Fjell.. I en rapport over ødeleggelser og tap ved Bergen Havn 1940-45 mener jeg to el tre slike kraner ble tatt og brukt av tyskerne. I Fjørtofts bok er det også noen bilder av slike kraner. Skulle være mulig å finne ut hvor mange slike som ble beslaglagt og brukt rundt om.
mvh
Paul S.
- Attachments
-
- Fjell-Festning0018.jpg (67.33 KiB) Viewed 627 times
-
- Fjell-Festning0039.jpg (71.65 KiB) Viewed 627 times
Mer kran informasjon.
Kranen er av merket Ardelt Montage er Tysk selskap som ble etablert i 1902 og de lager fortsatt kraner. Denne typen kran var ofte i bruk av org. Todt ved større marinebatterier. Den hadde en bredde på 14 meter og kunne løfte 175 tonn. For å flytte den måtte det brukes 5 jernbanevogner, alternativt en 12 akslet henger for veitransport. Antageligvis da 5 turer.
Kranen er av merket Ardelt Montage er Tysk selskap som ble etablert i 1902 og de lager fortsatt kraner. Denne typen kran var ofte i bruk av org. Todt ved større marinebatterier. Den hadde en bredde på 14 meter og kunne løfte 175 tonn. For å flytte den måtte det brukes 5 jernbanevogner, alternativt en 12 akslet henger for veitransport. Antageligvis da 5 turer.
- Attachments
-
- Beklager dårlig bilde
- Ardelt Montage.jpg (171.32 KiB) Viewed 573 times
Krana ved Ål er i sin overtatt fra Forsvaret. Det var en 175 tonn Heereskran. Overtakelsen skjedde ca 1950, etter at Vardåsbatteriet var ferdig oppbygget. Snakket med noen i NSB om krana for hauger av år siden, og fikk bekreftet historien. Riktignok var krana sertifisert for mye lavere laster da. Spesialvognene for kanonlaster ble tatt med av franskmennene til Frankrike, noe som avstedkom sterke protester fra norsk transportnæring da det ikke fantes noe særlig med mangeakslet tungtranportmateriell i Norge i 1949.
JEF
Sjekk ca. rundt 9 minutter ute i denne videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=wXwy-v-E ... A&index=21
http://www.youtube.com/watch?v=wXwy-v-E ... A&index=21
--
Tommy
Tommy