Kjøkøy Minemagasin / fort

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Jolla
Posts: 14
Joined: 12 Oct 2010 18:25
Location: Fredrikstad

Hei,

Er på jakt etter info om Minemgasinet på Kjøkøy. Bilder info/historikk. Noen som kjenner plassen her?

Vet at det bla var en "kommandant" bygning v kaia der som brannvesenet brant ned i øvelse der. Og at det var skinner fra Magasinet og bort til kaia. Skinnene er vekk. Det ligger skinner utenfor bygget disse har nok vært i bruk på loftet da det er spor etter Minelagring her og det passer også bra med åpningene i bygget.

All info er interesant.

http://www.finn.no/finn/b2b/commercialp ... knZU149942

Jolla
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Gå til OSLOFJORDEN, delen og se etter Kjøkøya
Mvh
Yngvar
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Heisann. Er nyskjerrig på historikken til dette stedet selv. Ut fra det jeg vet, så ble anlegget med kai og lagerbygg benyttet av sjøheimevernet på slutten som lager for utstyr som skulle ombord på SHV sine fartøy ved mobilisering, blandt annet 12,7 mm mitraljøser. Har hørt det var en kasun i lagerbygget. Har det vært det, så er den vel der enda. :blee:
Ellers skal lageret ha vært benyttet til kontorer og sikkert møterom osv. Så en gang jeg passerte stedet med båt at det var en eller flere større antennepisker på lagerbygget, så jeg går ut fra at sikkert har vært VHF-samband og/eller annet militært samband der.
Lenge siden jeg var på Kjøkøya nå, og gudene vet om det er solgt eller ei. Men militært er det i allefall ikke.

Men jeg og er spent på når minevesenet i Fredrikstad ble lagt ned (før eller etter krigen) og hva stedet har vært benyttet til evt frem til SHV rykket inn der.
Var ikke klar over at det har vært en bolig der ute som ble brent ned. En lærer så lenge en lever (og følger med på dette forumet) PDT_Armataz_01_29

Står ikke noe om minelageret i historikken fra Kjøkøy fort, annet enn at stedet er synlig på tyske kart. Så hva evt Tyskerne benyttet stedet til er litt i det blå. Mulig det bare var et lager for de og. Mener å huske jeg har lest at Fredrikstad mineforsvar var nedlagt allerede før tyskernes inntog, men har aldri fått dette bekreftet i ettertid.

Hilsen Marius
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

marius wrote:Men jeg og er spent på når minevesenet i Fredrikstad ble lagt ned (før eller etter krigen) og hva stedet har vært benyttet til evt frem til SHV rykket inn der.
Iht. "Undervannsforsbaret 100år" (Terjesen) var materiellstatus for Fredrikstad Mineforsvar ved opptelling i 1920 som følger:
4 kanoner
8 mitraljøser
70 miner (fordelt på 2 felt)
2 lyskastere
2 kommandoplasser
2 tennstasjoner
3 siktestasjoner

Materiell fra bla. Fredrikstad og Tønsberg minefelter ble benyttet for å opprettholde feltet på Oscarsborg som følge av en brann på Bergholmen i 1932, og disse feltene ble tatt ut av strukturen etter dette.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Natter wrote:
marius wrote:Men jeg og er spent på når minevesenet i Fredrikstad ble lagt ned (før eller etter krigen) og hva stedet har vært benyttet til evt frem til SHV rykket inn der.
Iht. "Undervannsforsbaret 100år" (Terjesen) var materiellstatus for Fredrikstad Mineforsvar ved opptelling i 1920 som følger:
4 kanoner
8 mitraljøser
70 miner (fordelt på 2 felt)
2 lyskastere
2 kommandoplasser
2 tennstasjoner
3 siktestasjoner

Materiell fra bla. Fredrikstad og Tønsberg minefelter ble benyttet for å opprettholde feltet på Oscarsborg som følge av en brann på Bergholmen i 1932, og disse feltene ble tatt ut av strukturen etter dette.
Flott info (som vanlig) Natter. :) Kanonene var bestrykningsskyts av moderat kaliber (50-60 mm) regner jeg med?

Ikke godt å si hvor en skal lete etter info om minemagasinet etter at det ikke lengre var minemagasin. Kansje forsvarsmuseet har noe der. Eller Fredrikstad bibliotek sin lokalhistoriske avdeling har noe.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

marius wrote:Kanonene var bestrykningsskyts av moderat kaliber (50-60 mm) regner jeg med?
Ikke urimelig å anta, men det står ikke nærmere angitt.
marius wrote:Ikke godt å si hvor en skal lete etter info om minemagasinet etter at det ikke lengre var minemagasin. Kansje forsvarsmuseet har noe der. Eller Fredrikstad bibliotek sin lokalhistoriske avdeling har noe.
Terjesen oppgir "Innstilling fra Forsvarskommisjonen av 1920" som kilde for nevnte data, og den må nødvendigvis finnes i et arkiv noe sted. Går jo evt. an å sende en forespørsel til Sjøkrigsskolen og spørre.

Forsvarsmuseet (som også inkluderer Marinemuseet i Horten og Kystartillerimuseet på Oscarsborg) har definitivt mye dokumentasjon. Legger ved et par pdf-filer jeg laget etter noen kjappe søk på relevante nøkkelord:
Attachments
Søkeresultater_1.pdf
(1.25 MiB) Downloaded 23 times
Søkeresultater_2.pdf
(983.87 KiB) Downloaded 8 times
Jolla
Posts: 14
Joined: 12 Oct 2010 18:25
Location: Fredrikstad

Her er noen bilder fra Magasinet:
P1010395.jpg
P1010395.jpg (71.41 KiB) Viewed 496 times
P1010408.jpg
P1010408.jpg (75.59 KiB) Viewed 496 times
P1010411.jpg
P1010411.jpg (61.22 KiB) Viewed 496 times
P1010413.jpg
P1010413.jpg (64.11 KiB) Viewed 496 times
P1010414.jpg
P1010414.jpg (59.8 KiB) Viewed 496 times
P1010421.jpg
P1010421.jpg (66 KiB) Viewed 496 times
P1010429.jpg
P1010429.jpg (47.15 KiB) Viewed 496 times
P1010431.jpg
P1010431.jpg (69.99 KiB) Viewed 496 times
Til Marius Hva er en kasun


Jolla
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Hei Jolla.

En kasun er i praksis en liten betongbunker med solid ståldør, godkjent for våpenoppbevaring. Vanlig å plassere ut mange steder i leirer osv der det fra før ikke var godkjente og solide nok lokaliteter for dette bruket fra før. Mange steder har jeg sett de i "lett" flyttbar verson med heisekroker i taket i størrelsen 3 x 3 meter sånn ca. Det jeg mener er at det er en slik inni minemagasinet, altså et betong-rom med egnet dør av svært innbruddssikker type... :) Bildene dine fra kjøkøy viser jo nettopp dette rommet, bygget som en permanent kasun inni det øvrige bygget. Husker det også var en slik der jeg var i Heimevernets ungdomsgruppe ute på HV-huset på Katrineborg i Fredrikstad Øst. Denne lille betongklumpen var plassert åpent ved siden av øvrige bygg på stedet, og inneholdt gruppens våpenbeholdning.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

marius wrote:Det jeg mener er at det er en slik inni minemagasinet, altså et betong-rom med egnet dør av svært innbruddssikker type... :) Bildene dine fra kjøkøy viser jo nettopp dette rommet, bygget som en permanent kasun inni det øvrige bygget. Husker det også var en slik der jeg var i Heimevernets ungdomsgruppe ute på HV-huset på Katrineborg i Fredrikstad Øst. Denne lille betongklumpen var plassert åpent ved siden av øvrige bygg på stedet, og inneholdt gruppens våpenbeholdning.
Er nok adskillig strengere krav til våpenkasuner i dag... :)
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Er ikke fælt mange år siden slike enkle kasuner ble benyttet her og der, men det er klart at kravene i allefall ikke blir mindre strenge. hehe. Nå er vel snart alle våpen og all ammunisjon plassert i i en xxxl våpenbunker ett eller annet sted i landet, voktet av Securitas, siden forsvaret ikke lengre har annen lagerplass. Greit hvis en skal hindre forsvaret fra å få gjort stort ved et væpnet angrep; en plass å bombe i stedet for tretti plasser spredt rundt. PDT_Armataz_01_14
Jolla
Posts: 14
Joined: 12 Oct 2010 18:25
Location: Fredrikstad

Alltid noe nytt å lære om kasuner. Men døra er nok det sterkeste punktet her. Må være ment for å avskrekke. Det er sponplater i vegger og tak. Betongen er utelukkende i gulvet.

På loftet har det vært montert "skinner" og det ligger også en liten tralle der som passer til skinnene.

P1020513.jpg
P1020513.jpg (64.09 KiB) Viewed 460 times
Jolla
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Har vel vanskelig for å tru at veggene der er tvers igjennom sponplater når de setter ei slik dør på plass, men nå har ikke jeg vært inne i dette rommet heller. hehe. Men siden du har vært der inne og fått tatt så mye bra bilder; var du da der i forbindelse med visningene for salget av området? Regner med at ikke bygget står åpent for alle til å traske inn dit. Virker som om de har slitt fælt med å få solgt det, hvis det per i dag er solgt da...
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Jolla wrote:Alltid noe nytt å lære om kasuner. Men døra er nok det sterkeste punktet her. Må være ment for å avskrekke. Det er sponplater i vegger og tak. Betongen er utelukkende i gulvet.

På loftet har det vært montert "skinner" og det ligger også en liten tralle der som passer til skinnene.

P1020513.jpg
Jolla
Noen fakta om kassuner. De er ca 2,5 x 2,5 meter i flate. vegger og gulv består av ca 20 cm dobbeltarmert betong. Kassunene er utstyrt med 4 løftepunkter i toppen. Vekten er omkring 11 tonn, så det er ikke bare å ta den med seg. Døren er av ca 15 mm stål, og på noen er det ettermontert plater innvendig som hindrer kutting med vinkelsliper og plater som sprer varmen fra en skjærebrenner slik at du får hull i stålet men kan ikke skjære. Døren er vidre utstyrt med innvendig tilholderlås som låsr 4 bolter som går inn i karmen oppe, nede. og i forkant. I bakkant er kammer som går inni karmen så det ikke er noen hjelp i å kappe hengslene. i Tillegg er det hengelås av Abloy type som ligget godt beskyttet mot angrep. Kassunene ble laget for å stå på moblagere rundt i landet. Det var også ferdiglagete saltak til å legge på toppen.
Etter hvert ble moblagrene samlet inn, kravet om oppbevaring av våpen ble strengere. Da viste det seg at mange avdelinger ikke hadde tilfrdstillende oppbevaring av våpen inne i leirene. Kassunene ble flytte innenfor militære gjerder og noen også utstyrt med alarm, selv om at de skulle kontrolleres av streifvakt jevnlig. Det vat tillatt å lagre våpen, men dersom det også skulle oppbevares ammunisjon skulle det skje i egen kassun med godkjenning fra HFK amk opphengt inni. Dette er det ofte syndet mot.
Mvh
ervold
krbe
Posts: 17
Joined: 06 Feb 2008 15:19

Hei ! Lurer på hvordan man kommer inn på minemagasinet når forsvaret i utgangspunktet har låst av bygget? Er det lånt nøkkel ?

Hilsen Bjørn Espen Kristiansen
Fredrikstad
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jolla wrote:På loftet har det vært montert "skinner" og det ligger også en liten tralle der som passer til skinnene.
Ser ut som standard mineskinner, men stusser over et par ting:
  • Den 5. skinnen til høyre...?
    Lagring av miner på loftet: Litt avhengig av "årgang" og om man snakker om komplette systemer (lite trolig mtp. krav til ammunisjonslagre, men muligens andre regler hvis vi snakker om ca. 1900) eller bare ankere, ville det nok være snakk om noen tonn... Er gulvet/ taket spesielt kraftig utført?
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”