Operation Groundsheet?

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Siden det først ble nevnt fly her, så tenkte jeg kanskje noen har info om et aldri så lite mysterium, eller "sort hull"...

Operation Shred og Groundsheet ble avviklet i tidsrommet 21-23/2-1945. Fase 1, Shred, gikk etter hva jeg skjønner ut på å åpne en korridor i de tyske sjøminefeltene utenfor kysten. Del 2, Groundsheet var et angrep mot Sola flyplass mens man på samme tidspunkt skulle minelegge Karmsundet.

Utifra det lille som finnes i tyske kilder, så besto styrken som gikk mot Sola av åtte Grumman Martlet, mens det lille man finner på nett forteller at et antall Fairey Barracuda gikk mot Karmsundet. Ifølge AOK ser det ut som tyskerne trodde at det var samme styrken som angrep begge steder, og at det var to Martlet`s som ble skutt ned over Salhus. I ettertid viser det seg at det var to Barracuda som gikk tapt for luftvernet ved Salhus, men det er også et tredje fly som forsvant fra eskortehangarskipet HMS Puncher denne dagen...
Jeg antar utifra tilhørligheten på de savnede at dette flyet var en tredje Barracuda, men det ser ikke ut til at tyskerne, hverken i Stavanger eller ved Haugesund gjorde krav på dette. Likevel er det rart at det lille som finnes på nett om operation Groundsheet angir at kun to Barracuda gikk tapt, når det faktisk var 6 mann som aldri kom tilbake.

Fire av pilotene Smee, King, Payne og Brooks er gravlagt på Rossabø i Haugesund, mens Watson og Maffey ikke har noen kjent grav. Kan nevnes i samme omgang at Smee ifølge et øyenvitne ble plukket opp i Karmsundet, men var dødelig såret og døde bare timer senere på det tyske lasarettet i Haugesund. I følge AOK ble det funnet fire døde flygere, så det er litt av hvert som motstrides her...

Et bilde viser ytterligere en Barracuda med skuddhull i vingen etter returen fra Karmsundet og ifølge "Cabinet files" var det et mannskap som ble anbefalt utmerkelser etter dette angrepet, så det var tydeligvis en tøff tur man hadde innover kysten denne dagen i motsetning til tidligere tilsvarende operasjoner.

Så jeg undres rett og slett på hva som skjedde denne dagen siden det gikk så frykelig galt for britene i motsetning til tidligere minelegginger (Som f.eks Operation Gratis måneden før) Hadde tyskerne gjort noen grep, eller tilført artilleri som satte britene i knipa?
Sist men ikke minst, hva skjedde med den tredje Barracudaen (Watson og Maffey) som ikke nevnes i tyske kilder og er "glemt" på nettsider som omhandler temaet?
Er det funnet noe fra disse flyene, eller gikk begge i sjøen?

Her er litt påfyll:
Attachments
AOK sin kveldsmelding som sier at to Martlet`s er skutt ned ved Salhus
AOK sin kveldsmelding som sier at to Martlet`s er skutt ned ved Salhus
Martlet Salhus.jpg (55.44 KiB) Viewed 145 times
Bilde fra 21 februar 1945 viser Barracuda`er på dekket til HMS Puncher på vei mot Norge
Bilde fra 21 februar 1945 viser Barracuda`er på dekket til HMS Puncher på vei mot Norge
Barracuda_21_feb_45_Puncher.jpg (88.39 KiB) Viewed 145 times
Siste bilde er av vingen på en av Barracuda`ene etter landing
Siste bilde er av vingen på en av Barracuda`ene etter landing
Back from Norway.jpg (49.8 KiB) Viewed 144 times
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Dette var spennende :) fine bilder :) Håper vi kan finne ut mer om dette.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

fine bilder
Ups.... Ja det skulle vært noen kildehenvisninger der:

Første bilde her:
http://www.navsource.org/archives/03/053.htm

Andre bilde her:
http://www.warmuseum.ca/cwm/exhibitions ... -4-e&id=10
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Her er noen linjer om Operation Groundsheet ført i pennen av museets styreformann Øystein Østensjø.

Øystein er Major(R) i luftforsvaret og lufthavnsjef ved Haugesund lufthavn. Som museets ekspert på luftkrigen deltar Øystein for tiden i arbeidet med utstillingen om luftkrigen på Vestlandet, som er ett av satsningsområdene ved Arquebus krigshistorisk museum i Førresfjorden. Vi håper å kunne fremstille distriktets luftkrigshistorie i denne utstillingen, bl. a. med fortegnelser av de ca. 50 allierte flyangrepene i Haugesund og omegn.

Operation Groundsheet

Operation Groundsheet, minelegging av Karmsundet den 21. februar 1945, ble i utgangspunktet gjennomført med en styrke på 16 stk Grumman Wildcat (tidligere benevnt Martlet) og 9 stk Fairey Barracuda Mk. III fra 821 Squadron.

Lt Cornish som ledet styrken tok feil av kursen etter takeoff fra eskortehangarskipene HMS Premier og HMS Puncher (antagelig pga manglende beregning av avdriften) Flyene havnet derfor nærmere Stavanger området i stedet for Utsira.

Flyene fikk endret på kursen og droppet etter kort tid 7 miner i Karmsundet (hvert fly hadde en mine ombord). Sikten var kraftig redusert og i det dårlige været hadde det vært en god del forvirring mellom flyene i innledningen til droppet.

De 16 Wilcatene beskjøt imdidlertid FLAK stillingene ved Karmsundet/Salhus, mens Barracudaene droppet minene sine. Som nevnt var det i alt 7 miner som ble droppet og det betyr 2 av flyene ikke droppet sine.

En av Barracudaene som ble skutt ned havnet i en låve på Torvastad - uten å ta fyr/eksplodere, mens det andre flyet nødlandet i Bøvågen. Denne nødlandingen finnes det bilder av. Et øyenvitne har fortalt meg at en av de døde i flyet i låven hadde rødt hår.

Det to flyene som gikk tapt var MD838, fløyet av Lt. Payne RNVR og MD846, fløyet av Lt. Maffey RNZNVR.

Fairey Barracuda hadde tre besetningsmedlemmer (som satt i en langsgående cockpit med separate canopy åpninger for hver posisjon) og besto av en pilot, en navigatør (Observer) i midten, og som også hadde observasjons "blistere"/vinduer under vingene, og i bakre del satt en Telegrafist Air Gunner, TAG. Som kjent er fire av besetningsmedlemmene begravet i Haugesund.

Ut fra de opplysningen som foreligger er det etter min vurdering MD846 som ligger i Bøvågen, og jeg antar at Maffey og Watson fortsatt satt ombord og fulgte med ned da flyet sank.

Det lå et tysk skip like i nærheten da flyet nødlandet, men her gjorde man ingen anstrengelser for å komme besetningen til unnsetning. En person ble imidlertid pukket opp etter hvert.

Mens alt dette pågikk klarte Wilcatene å skyte ned en Blom & Voss BV 138 like ved Haugesund. Jeg vet ikke om denne havnet i Karmsundet, men det er godt mulig.

Det var mao to engelske og et tysk fly som ble skutt ned samtidig og i omtrent det samme området denne dagen.

Dette var forøvrig den aller siste mineleggingen av Karmsundet.


ØØ
Post Reply

Return to “Haugalandet”