RAG i Oslo?

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Dette bildet skal etter sigende være tatt på et museum i Oslo...
Noen som vet hvilket, og evt. om det finnes et produksjonsnummer på denne "rakettkasteren"?
Attachments
RaketenwerferNorwegen.jpg
RaketenwerferNorwegen.jpg (150.43 KiB) Viewed 411 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg trodde det kun fantes to eksemplarer av denne 38cm rakettkasteren - En i København, og en på Tromsø forsvarsmuseum (eks. MKB 1/512 Tromsö)? Hvis det er snakk om sistnevnte, må den åpenbart være pusset opp og flyttet innomhus i den senere tid...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ser at jeg fikk med det danske eksemplaret i bakgrunnen på et par bilder fra besøket på Tøjhusmuseet i 2006 (åpenbart ikke den samme som er avbildet i Erik E's post):
Attachments
RAG_DK_3.jpg
RAG_DK_3.jpg (207.96 KiB) Viewed 404 times
RAG_DK_4.jpg
RAG_DK_4.jpg (419.11 KiB) Viewed 404 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er et bilde av eksemplaret i Tromsø...
Image
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

...noen forskjeller på lavettene, så enten har man gjort noe med Tromsø-kanonen, eller så er det et 3. eksemplar i Oslo..?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Den skaden på høyre bakre stag er ødelagt på det bilde fra Tromsø. Den i "oslo" er det ikke.

Erik H
Attachments
rakettkaster.jpg
rakettkaster.jpg (83.31 KiB) Viewed 401 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg trodde det kun fantes to eksemplarer av denne 38cm rakettkasteren
Nettop det jeg og trodde... Men minnes vagt jeg ble fortalt engang at det var to stk som ble demontert i Tromsø, og at den ene gikk til FMU...
Kan bildet være tatt på Akershus festning/Forsvarsmuseet?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:
Jeg trodde det kun fantes to eksemplarer av denne 38cm rakettkasteren
Nettop det jeg og trodde... Men minnes vagt jeg ble fortalt engang at det var to stk som ble demontert i Tromsø, og at den ene gikk til FMU...
Kan bildet være tatt på Akershus festning/Forsvarsmuseet?
Ikke umulig. Jeg var på FMU sist i fjor sommer, og den var garantert ikke en del av utstillingen da, men så var riktignok en fløy avstengt grunnet etablering av nye utstillinger. Finner heller ikke noe på bilder fra tidligere besøk.

Gjenstanden på bildet ser dog ut til å være avbildet i et lager/ magasin?

Kan ikke finne noe i Digitalt museum, men så er det vel bare en brøkdel av FMU's samlinger som er registrert der. Det er jo mulig å sende en mail til FMU og spørre..?
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Jeg vet ikke om at det har vert mere en 1 minekaster på Hella/Rystraumen. nib n7746725 ø877642. Hvis i såfall må den ha blitt fjernet tidligere, eller jeg har vært dårlig å lete. Jeg tipset Tirpitz museet om denne en gang på 90 tallet, men de var ikke innterisert for de mente dette bare var en salutkanon....

Klarte ikke å zoome så godt på Eriks bilde, men ser strømkontakten norsk ut !?
MVH

Stig G
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Late in the war, the Germans developed a 38 cm rocketlauncher (“Raketentauchgeschoss”) for use against enemy submarines. The ammo was a depth charge, which was rocket-fired from the shore, and into the water where it sank to the predetermined depth, and exploded.
The weapon was deployed to Alta, Agdenes and Trondheim amongst other places – mostly to cover the big battle ships like Tirpitz or U-boat bunkers.
The weapon had a range of 2 000 m some sources state 3000 m.
Denne teksten er fra www.nuav.net
Regner med at det er snakk om det samme våpenet. Ser at det visstnok har vært montert på Agdenes. Vet noen hvilket batteri det var montert på?
C. Hoff
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

StigG wrote:Jeg vet ikke om at det har vert mere en 1 minekaster på Hella/Rystraumen. nib n7746725 ø877642. Hvis i såfall må den ha blitt fjernet tidligere, eller jeg har vært dårlig å lete.
Er det noen fortifikatoriske rester her? Hvilken tysk avdeling var dette batteriet underlagt?
StigG wrote:Klarte ikke å zoome så godt på Eriks bilde, men ser strømkontakten norsk ut !?
Bildet ligger i støre oppløsning på samlerforum.net, og jeg mener den ser norsk ut.

For øvrig er det en tråd på samme saken i Forum Marinearchiv, hvor det påstås at det står en i Tromsø, en i Oslo og en i København (med bilder - inkl. det som står i første post, angitt å være fra Oslo).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:
StigG wrote:Klarte ikke å zoome så godt på Eriks bilde, men ser strømkontakten norsk ut !?
Bildet ligger i støre oppløsning på samlerforum.net, og jeg mener den ser norsk ut.
Oops... Ser ut til at originalbildet ligger her (Flickr). Det inngår i en bildeserie fra Nordland Røde Kors krigsminnemuseum i Narvik! :)
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Oops... Ser ut til at originalbildet ligger her (Flickr). Det inngår i en bildeserie fra Nordland Røde Kors krigsminnemuseum i Narvik!
Da er det vel 1 i Tromsø. 1 i Narvik og 1 i Danmark.
Er det noen fortifikatoriske rester her? Hvilken tysk avdeling var dette batteriet underlagt?
Utenom betongsokkelen til minekasteren var det noen murvegger i fjæra. Dette er ett populært utfartsområde, og det har kommet en det hytter, så hva som er igjen vet jeg ikke. Tror den kanskje ble satt opp etter tilbaketrekkningen fra Finnmark. Om det er tilfellet er det neppe mye utbyggd.
MVH

Stig G
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Slik stod de to RTG utskytningsenhetene på Hella ca 1979.
Begge ble mye senere tatt inn til Tromsø, og en viderefordelt til Narvik.
Attachments
RAG HElla.jpg
RAG HElla.jpg (35.91 KiB) Viewed 324 times
JEF
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Da må en ha blitt satt tilbake i stillingen sin. Der stod den da jeg så den i 90. Såg ikke den andre, så den var kanskje sendt til Narvik allerede. Den som nå står ved Tirpitz museet ble ikke hentet dit før ett barn satte seg fast i løpet ca 95, og museet forstod at det ikke var en salutkanon.
MVH

Stig G
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”