MKB 10./504 Haugesund (MKB Bismarck)

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Etter de opplysningene jeg har så hadde MKB Hagland to 5cm. KWK i sokkellavetter.
Samme vi har funnet så langt....
2 stk KwK ser ut til å ha vært nærmest standard på marinebatterier, samt en rekke hærkystfort. Er det noen som har mer info om fordeling av disse og ikke minst i hvilke antall de kom til Norge?

Her er den andre stillingen lenger nord:
Attachments
Nordre stilling sett sydover.<br />Stillingen ved Bleivik er sirklet inn.
Nordre stilling sett sydover.
Stillingen ved Bleivik er sirklet inn.
KwK-Hagland.JPG (69.93 KiB) Viewed 547 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

En bra illustrasjon som kanskje viser hvorfor også de to store lyskasterne til Hagland stor plassert på samme sted som kanonene.

Når Kystartilleriet vurderte Hagland etter krigen var de lite imponert over sikringen i bakkant, og mente at det måtte betydelige ressurser i form av infanteri og nærforsvar for å hindre at batteriet kom på "feil hender" i en konflikt. Jeg har fra et sted at det var en kanon som sikret vegen inn til området og at dette var sånn ca. et 2cm. våpen montert i dekket stilling. Har noen opplysninger om dette?

Sør-Øst for batteriområdet lå et eget anlegg som var bemannet av Luftwaffe, med bl. a. radiosendere. Jeg er ikke sikker på hvilken funksjon dette WL anlegget hadde. Kan noen fylle inn opplysninger om dette?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

sånn ca. et 2cm. våpen montert i dekket stilling. Har noen opplysninger om dette?
Nå husker jeg ikke hvor jeg har dette fra, men minnes noe om en 2cm Flak i "Schartenstand" et sted oppe ved innkjørselen til batteriet. Dette ville isåfall vært ganske unikt....
Sør-Øst for batteriområdet lå et eget anlegg som var bemannet av Luftwaffe, med bl. a. radiosendere. Jeg er ikke sikker på hvilken funksjon dette WL anlegget hadde. Kan noen fylle inn opplysninger om dette?
Det tror jeg nok må ha vært Flugwache Hageland "FluWa Sol 18", lytte/observasjonspost som speidet etter fiendtlige fly. Disse lå relativt tett langs kysten og ofte innover i fjordene.
Dem vi hadde her rundt Stavanger var typisk oppsatt med 7 mann og tihørte samme avdeling som luftvarslingsregimentet, altså Ln.Rgt.251.

Mvh
Erik E
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote: Det tror jeg nok må ha vært Flugwache Hageland "FluWa Sol 18", lytte/observasjonspost som speidet etter fiendtlige fly. Disse lå relativt tett langs kysten og ofte innover i fjordene.
Mvh
Erik E
Har du oversikt over andre slike på Haugalandet?

Husker dete som spesiell mangekantet bunker som stod for seg selv på en topp bortenfor gården til Eidesen. Jeg snakket med Eidesen en gang (eier av nordre delen av MKB Hagland) som kunne fortelle at WL soldatene i denne bunkeren hørte på bombemeldinger selv om det ikke var tillatt. De hadde sikkert familer hjemme og lurte på hvilken by som var bombet sist natt.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har du oversikt over andre slike på Haugalandet
Ordlyden er som følger:
(Fra RL9-43b)
Flugmeldeabschnitt Stavanger mit der Div.-FMZ Paladin:
(Beseichnung der zugehörigen Wachen: Sol. u.Krs.)
Im flugmeldeabschnitt Stavanger, Der bereich der Stellungs-FMZ
Frauenschuh, die Stellung Frauenschuh, die Hauptflügwache Hirschkäfer sowie die wachen:
Sol 15 - Skudenes
Sol 16 - Utsira
Sol 17 - Skare
Sol 18 - Hageland
Sol 19 - Titlenes
Sol 20 - Seljestad
Sol 21 - Röldal
Sol 22 - Naesflaten
Sol 23 - Vikedal
Sol 24 - Sand
Sol 25 - Nedstrand
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Fant ut i dag at MKB Haugesund hadde en 6m. stereo avstandsmåler av fransk fabrikat.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

MKB Haugesund hadde et vellutstyrt kommandosenter med ildledningsutstyr til å operere batteriet med 4 kanoner - eller som to separate batterier med to kanoner hver.

Alle mannskapsbunkere til kanonmannskap, ammunisjonsmannskap og kommandosentral var gasstette med overtrykksvifter.
Attachments
Overtrykksvifte i mannskapsbunker
Overtrykksvifte i mannskapsbunker
MKB Hagland, overtrykksvifte i mannskapsbunker.jpg (155.76 KiB) Viewed 465 times
OP bunker MKB Hagland
OP bunker MKB Hagland
MKB Hagland, kommandobunker.jpg (148.61 KiB) Viewed 465 times
Hagland
Posts: 45
Joined: 12 Dec 2007 22:34
Contact:

Hei, undertegnede er en av de som driver Ravnafloke/ Hagland Festning og den som har laget hjemmesidene om festningen.
Mange spennende innlegg og nyttig informasjon i dette forumet.

Vi har plan om å "åpne" Hagland Naturpark før sommeren. Da skal vi ha tilrettelagt med stier, skilter/ informasjontavler osv. på området slik at hele festningen er gjort mer tilgjengelig og folk kan få informasjon/ kunnskap om anlegget/ området.
I den forbindelse er vi svært interessert i bilder, informasjon, kart, tegninger osv. som kan angå anlegget. Noen gode råd/ tips her?

Drømmen er jo å få tak i en eller flere av kanonene (15cm, 5 eller 2cm), lyskaster ol.
Arquebus; her er det bare å hive seg på, hadde vært supert om vi fikk til et levende museum på Hagland.
Hagland Festning
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Hagland wrote:
Drømmen er jo å få tak i en eller flere av kanonene (15cm, 5 eller 2cm), lyskaster ol.
Arquebus; her er det bare å hive seg på, hadde vært supert om vi fikk til et levende museum på Hagland.
I mange år har dette bare vært et spørsmål om økonomi, i alle fall for lyskastere og de mindre kanonene du nevner. Disse er fra tid til annen til salgs i Norge eller i andre europeiske land. Man etterhvert som tiden går blir det mindre av av dette og prisene blir høyere. Tror kanskje toget er gått for en av de store kanonene av samme type som stod på Hagland, men man vet aldri...

Noe informasjon kan vi alltids bidra med.
Hagland
Posts: 45
Joined: 12 Dec 2007 22:34
Contact:

Er det noen som har bilder av kanoner tilsvarende de som stod på Hagland? (2 cm luftvern, 5cm KWK eller 15 cm SKC/45)
Samme gjelder lyskasterene? (60 cm)
Hagland Festning
Hagland
Posts: 45
Joined: 12 Dec 2007 22:34
Contact:

Arquebus wrote:Når Kystartilleriet vurderte Hagland etter krigen var de lite imponert over sikringen i bakkant, og mente at det måtte betydelige ressurser i form av infanteri og nærforsvar for å hindre at batteriet kom på "feil hender" i en konflikt. Jeg har fra et sted at det var en kanon som sikret vegen inn til området og at dette var sånn ca. et 2cm. våpen montert i dekket stilling. Har noen opplysninger om dette?
Anlegget i Bleivik hadde vel også muligheten til, om ikke annet, å varsle/ forsinke angrep på hovedanlegget ettersom de hadde "kontroll" på veien utover mot Hagland.
På selve hovedanlegget var det forøvrig satt opp Hitlertenner og en stor steinblokk i veien ved innkjøringen til anlegg. Her ligger det også lukkede bunkerser med skyteskår. I veien like innenfor Hitlertennene var det gravd ned minefelt på tvers av veien.
Hagland Festning
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Kommentarene til svak baksikring av anlegget på Hagland er gjort av norske militæer myndigheter etter krigen. De poengterer også at anlegget er er kjedelig sak for resten av Haugalandet HVIS det skulle falle inntakt i fiendens hender.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Hagland wrote:Er det noen som har bilder av kanoner tilsvarende de som stod på Hagland? (2 cm luftvern, 5cm KWK eller 15 cm SKC/45)
Samme gjelder lyskasterene? (60 cm)
Tror du finner det meste av dette hvis du "blar" litt på forumet.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg har fra en plass at Hagland hadde en 2cm. kanon som sikring av vegen inn til anlegget. Har dere som er fra Hagland noen opplysninger om dette?
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Er det noen som har bilder av kanoner tilsvarende de som stod på Hagland?
Vedlagt ett bilde av en av kanonene som stod på Hagland. Bildet er tatt på Hellestø, før de ble plassert på Hagland. Bildet er fra SEEKO Bergen/Pionerstab Adm.Westküste.
Paul S.
Post Reply

Return to “ROGALAND”