Nedskyting: Vickers Wellington Mk.III BK 309-N RAF 150 Sqdn.

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Å løfte i flokk gir resultater ser eg :bra:
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Paul S. wrote:og ble til slutt beskutt fra den flakstillingen til LW som ble kreditert nedskytningen.
I filmen ser en at vendingen østover skjer ganske nær broen (som selvfølgelig ikke var der i 1942, men kan ha gjort at de i rekonstruksjonen vender tidligere) etter å ha fløyet Karmsundet på langs omtrent langs hele dagens Haugesunds fastland mot vest. Da har de altså vært i nærheten av; Hagland Festn., 'Tropp Kvala' og 'Tropp Storøy' (om de hadde luftskyts), Sørhaugøy, Vibrandsøy, Hasseløy, Risøy og sentrum samt en mulig AA-pram før LW-batt. Salhus satte inn nådestøtet.
Det interessante er da hva kommentarene er på filmen over Karmsundet del 1:3 (3:37 til 5:45), og ved besøket på 'Tropp Kvala' i del 2:3 (9:26 til 10:40).

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Takk for filmene og annen informasjon Paul og Halvor. Hverken Storøy eller Kvala hadde luftvern utenom Colt mitraljøser. Kanskje dette FLAK batteriet på Risøyfjellet er en sannsynlig kandidat til å ha fått inn første treff mens flyet var i sving inn mot Karmsundet.
Attachments
FLAK Risøyfjellet Haugesund.jpg
FLAK Risøyfjellet Haugesund.jpg (95.14 KiB) Viewed 395 times
Skåre
Posts: 43
Joined: 27 Apr 2010 17:37

Hei
Tror det blir vanskelig å vertifisere, men sannsynligheten at de var involvert er vel tilstede.
Bildet er forøvrig meget bra. :wink:
Er det munningsbeskyttelse i webb med refleks vi ser på kanten?
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Skåre wrote:Hei

Er det munningsbeskyttelse i webb med refleks vi ser på kanten?
Det er det.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Det blir spennende å se hvor mye dere klarer å finne ut av . :bra:
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Finnes det en liste over alle fly som er skutt ned over Karmsundet/omegn?

Mvh
Erik E
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

1964:
Pionerdykkeren Einar Hetland fra Haugesund dykket på flyvraket i Langavatn, fant levningene av D.T. Taylor, og hevet levningene og et maskingevær fra haletårnet. Han leverte den døde på politikammeret, og Taylor ble begravd på Rossabø samme år under militær honnør med tilstedeværelse av britiske og norske militære.
Fra 11. september 1964:
Attachments
Langavann 110964.jpg
Langavann 110964.jpg (59.24 KiB) Viewed 277 times
Skåre
Posts: 43
Joined: 27 Apr 2010 17:37

Fantastisk mye bra informasjon enkelte klarer å formidle vedrørende ting man trodde man visste det meste om i årtider :bra:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Rotet borti en "Gefechtberichte" fra Karmsundet på aktuell dato, hvor først marinens luftvernbatteri på "Koltrepinten" påberopte seg å ha skutt ned flyet, men da Luftwaffe sin rapport kom på bordet så var det de som ble tildelt nedskytningen. Her nevnes spesifikt Lw Flakzug II./729 Snik og III./729 Salhus, begge med 3x3,7 cm Flak som batteriene som satte inn nådestøtet.

Har ikke kopi dessverre, men håndskrevet Gefechtsberichte fra Luftwaffe ligger i RM 45/III-88 for dem som er interessert.

Mvh
Erik E
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk for info Erik !!! :bra:

Ennå finner en 'ting' i traktene ved Langevatnet - Hva kan dette være?
(Haugesunds Avis, Publisert 25.12.2011)
Attachments
1av2.jpg
1av2.jpg (107.91 KiB) Viewed 172 times
2av2.jpg
2av2.jpg (153.92 KiB) Viewed 172 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Kjenner best amerikanske WW2 fly men det ligner på en oksygenflaske for bruk av besetningen. Jagerfly hadde ofte en eller to. Bombefly hadde en hel rekke avhengig av antall besetningsmedlemmer.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Paul S. wrote:Vedlagt bilder fra H.Sperbund. I anledning nedskytningen ble det fortalt av K.Rees at de ble beskutt hele veien bla fra MKB Haugesund ved Hagland, og kom videre under krafting beskytning fra en flak-barge(dette er vel den nevnte Siebel-Fahre), og ble til slutt beskutt fra den flakstillingen til LW som ble kreditert nedskytningen.
Informasjon postet ved bildene.
mvh
Paul S.
Husker du denne Paul ? Det tok jammen tid før jeg fikk satt bena mine oppi den (siden 2009) :rodme:

Her, helt i sør på Hagland Festning, hadde de en fantastisk utsikt mot Sletta og øyene utenfor.
MKB 10./504 Haugesund - Flakgruppe Sør(vestre)<br />Foto tatt fra en nærforsv.stilling og viser i tillegg til Flak stillingen også brakkegrunnmur samt rester av et lite (sammenrast) skjul til venstre for.
MKB 10./504 Haugesund - Flakgruppe Sør(vestre)
Foto tatt fra en nærforsv.stilling og viser i tillegg til Flak stillingen også brakkegrunnmur samt rester av et lite (sammenrast) skjul til venstre for.
600301_10151565122960421_75408431_n.jpg (135.34 KiB) Viewed 103 times
Litt overraskende konfigurering (les: C-C mål) på Flak-pidestallene. I 'tvilling-stillingen' lenger øst var jo den bakre pidestallen veltet, som dere kanskje husker, men her stod den fint ennå, og målbar. Jeg hadde i grunnen ventet å finne Flak 38 mål i denne må jeg si, men med Ca. 106 x 111 x 111 går det liksom ikke opp. Det var jo 4 stk. 2,0cm Flak C/30 rapportert i 1943 - så da må det vel ha vært en av de skulle en tro.
Også, besynderlig, er de dobble kjølekarene i disse to Flak-stillingene - tiltenkt noe annet, eller faktisk påkrevd ?

KOS
Ca. 106 x 111 x 111 cm var litt 'uventet'.<br />Merk den spesielle formgivningen for bakre fot - den har nok sin grunn, men hva ?<br />Merk også at disse stillingene hadde to(2) kjølekar på kantene.
Ca. 106 x 111 x 111 cm var litt 'uventet'.
Merk den spesielle formgivningen for bakre fot - den har nok sin grunn, men hva ?
Merk også at disse stillingene hadde to(2) kjølekar på kantene.
8338_10151568316815421_1005785269_n.jpg (59.21 KiB) Viewed 103 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Husker du denne Paul ? Det tok jammen tid før jeg fikk satt bena mine oppi den (siden 2009)
2009 ? Tiden går..:-) Var noen kjekke turer de dagene :-)
Husker de flakstillingene, har noen bilder en plass av tre karer som nyter de på avstand :-D
Menner også å huske at det var noe diskusjon om disse i etterkant, skal se om jeg finner den infoen.
mvh
Paul
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Paul S. wrote:Husker de flakstillingene, har noen bilder en plass av tre karer som nyter de på avstand :-D
Menner også å huske at det var noe diskusjon om disse i etterkant, skal se om jeg finner den infoen.
mvh
Paul
For min del var jeg vel ganske matt&mett ja :cry: Hadde vi hatt tid og krefter til overs, da - så hadde vi kanskje fått med oss de 3-4 godt utsprengte/steinsatte nærforsvars anleggene et par hundre meter sørfor der vi 'dinglet med bena' - samt det som må være to åpenbare Lv-skinnstillinger i høydedragene sør-øst for :D Men, Hagland er ikke gjort på en dag...

mvh
KOS
Post Reply

Return to “Haugalandet”