Hjelp til lokalisering av posisjoner

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Burde vel lage en skikkelig strukturert tråd for satelittnavigasjon, men inntil videre kan jeg vel fortsette her...

Jeg har bestemt meg for å prøve og rydde opp i POI-kaoset mitt frem mot sommeren. Først og fremst innebærer det å splitte opp data i egne POI-kategorier for bilnavigator og offroad-navigator. Fil for bilnavigator vil kun ha en posisjon for hvert batteri (= sentral posisjon midt i batteriet, evt. på leitstand eller nærmeste parkeringsplass), slik at det blir lettere å bruke den i bilen (man slipper å bla seg gjennom hundrevis av bunkerposisjoner mm. - hensikten er tross alt å finne frem til stedet med bil).
For offroad-navigator (Garmins modeller ol.) vil jeg ta med alle objekter som er registrert. Den vil være mer anvendelig når man er ute og går i felten og vil finne de enkelte bunkere, kanonstillinger etc.

Jeg jobber meg gjennom "hovedkategoriene" (MKB, HKB, inf.stp.pkt, radarstillinger, Flak-batterier, flyplasser, marinebaser, leirer mm.), og er nå ferdig med den første. Vedlagte pdf-fil viser status. De som er merket med orange er jeg usikker på om jeg har fått riktig posisjon på, mens for de som er rød mangler jeg posisjon. Om noen orker å se gjennom og evt. gi tilbakemelding på de usikre/ manglende posisjonene (f.eks. PM eller mail med posisjon eller link til kart på Opplysningen1881, Gule Sider, Finn.no, Norge i Bilder el.) vil jeg sette stor pris på det. Likeså tar jeg mot alle kommentarer og merknader til feil og mangler forøvrig i listen (mistenker at det er et par HKB'er som kan ha sneket seg med under "falsk flagg"...).

Målet er som sagt å ha en rimelig komplett POI-samling med batteri/ avdelingsposisjoner til sommeren, mens detaljfilene åpenbart vil bli ett løpende prosjekt i uoverskuelig fremtid. Filene vil naturligvis bli lagt ut til fri nedlasting på forumet.


EDIT 2011-05-09: Slettet vedlegget (nytt og oppdatert i neste post)
Last edited by Natter on 24 May 2011 17:35, edited 3 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ingen overveldende respons på min foregående post, men jeg gir meg ikke... Har nå jobbet meg gjennom HKB-listen også, og der er det naturligvis enda flere hull. Den totale batterilisten teller nå ca 450, men jeg mistenker at det stadig er et par dubletter under feil navn mm.

Uansett: Vedlagte liste viser status pd, hvor de orange er batterier jeg er usikker på (både mht. posisjon og evt. om det er en korrekt oppføring). De gule mangler jeg posisjon på: Jeg har omtrentlig på noen og jeg har ikke fått sett gjennom alle notatene mine... Jeg har mao ikke kastet inn håndkleet på disse enda, men om noen kan bidr med info så sparer jeg meg for leting...(har uansett ikke mulighet til å få plassert alle disse på kartet uten hjelp).

Jeg er interessert i tilbakemelding på følgende:
* Er listen korrekt (mangler det noen batterier, er det noen som er ført opp feil (feil navn el.)?
* Manglende posisjoner - ref. ovenstående

Jeg holder på å sette sammen en pdf-fil med kartutsnitt for de "orange", slik at det blir lettere å sjekke/ gi tilbakemelding. Om noen har lyst til å hjelpe til, men synes listen er uoversiktlig, kan jeg sortere og formattere den etter ønske...

Det hadde vært kjekt å kunne fått lagt ut en komplett POI-filer for HKB og MKB før ferien (så kan høsten vies til luftvern, støttepunkter, radarer, flyplasser, havner +++) :)

EDIT: Slettet vedlegget (oppdatert i nyere post)
Last edited by Natter on 10 May 2011 21:06, edited 1 time in total.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Manglende tilbakemelding på forrige innlegg var ikke pga. manglende vilje ;-)

Straumöy Syd: N7464345 Ø731983 ifølge denne tråden: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=849
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Manglende tilbakemelding på forrige innlegg var ikke pga. manglende vilje ;-)
Neida, men en må jo gi noen hint... :)

Takk for posisjonene - disse har jeg nok notert et sted siden jeg støvsuger forumet (og andre kilder) kontinuerlig for slik info, men dessverre har jeg vært rimelig ustrukturert: Har endt opp med et kaos av ymse notepad-filer og kartutsnitt i en egen "rotemappe" som det vil ta tid å lete gjennom... :oops:

Hvis jeg får noen flere bidrag som dette parallelt med letingen i nevnte folder, kommer jeg forhåpentligvis raskere i mål...
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

HKB Dale lå vel *ikke* på Dalebakken ifølge JEF i denne tråden: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=1245

HKB 9./981 Nordfjord, Sogn og Fjordane: Lat: 61º 52' 51.005'' Lon: 5º 12' 7.140'': http://www.1881.no/Kart/?lat=61.8804707 ... 0&r=&o=&p=
Jeg har en haug med geotaggede bilder fra Nordfjorden som jeg kan legge ut om det er av nytte?
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:HKB Dale lå vel *ikke* på Dalebakken ifølge JEF i denne tråden: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=1245
Takk - den tråden hadde jeg oversett!
TommyG wrote:HKB 9./981 Nordfjord, Sogn og Fjordane: Lat: 61º 52' 51.005'' Lon: 5º 12' 7.140'': http://www.1881.no/Kart/?lat=61.8804707 ... 0&r=&o=&p=
Jeg har en haug med geotaggede bilder fra Nordfjorden som jeg kan legge ut om det er av nytte?
Det batteriet har jeg kontroll på (ett av de man ikke kan unngå å finne på luftfoto, samt et av de mer kjente - ref. ErikE's avatar :) ), men mulig jeg har registrert det under feil navn... :? Skal sjekkes!
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
TommyG wrote:HKB Dale lå vel *ikke* på Dalebakken ifølge JEF i denne tråden: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=1245
Takk - den tråden hadde jeg oversett!
TommyG wrote:HKB 9./981 Nordfjord, Sogn og Fjordane: Lat: 61º 52' 51.005'' Lon: 5º 12' 7.140'': http://www.1881.no/Kart/?lat=61.8804707 ... 0&r=&o=&p=
Jeg har en haug med geotaggede bilder fra Nordfjorden som jeg kan legge ut om det er av nytte?
Det batteriet har jeg kontroll på (ett av de man ikke kan unngå å finne på luftfoto, samt et av de mer kjente - ref. ErikE's avatar :) ), men mulig jeg har registrert det under feil navn... :? Skal sjekkes!
Ok, det ligger nederst på den gule listen uten noe nærmere angivelse :-)

HKB Aram - Har en del geotaggede bilder derfra jeg kan legge ut. Grov plassering er i området her: http://kart.gulesider.no/m/aC58P
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Ok, det ligger nederst på den gule listen uten noe nærmere angivelse :-)
Ser at jeg har det registrert med korrekt posisjon som MKB 9./504 Nordfjord, som jeg tror er riktig (typisk eksempel på hva man ender opp med nåe man slår sammen lister fra flere kilder...). Har sikkert noen flere slike som må ryddes bort. Mulig det kan ha vært et HKB i samme posisjon på et tidspunkt..?
TommyG wrote:HKB Aram - Har en del geotaggede bilder derfra jeg kan legge ut. Grov plassering er i området her: http://kart.gulesider.no/m/aC58P
Takk! Geotaggede bilder kan definitivt være til god hjelp ift. "batteriposisjoner" (som jeg prøver å få lokalisert omtrent ca. midt i området, ved et sentralt objekt, nærmeste parkeringsplass el.). For enkeltobjekter bør disse dog være synlige på luftfoto, slik at korrekt posisjon kan legges inn (tagget posisjon er som kjent posisjonen hvor man tar bilde fra, og det kan fort være mange meter unna objektet).

Det er noe bedre bilder på Opplysningen 1881, og med litt godvilje kan det se ut som det er noen rester rundt "Fjøshaugen" (antagelig er det en grei posisjon for batterilokalisering)?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
TommyG wrote:Ok, det ligger nederst på den gule listen uten noe nærmere angivelse :-)
Ser at jeg har det registrert med korrekt posisjon som MKB 9./504 Nordfjord, som jeg tror er riktig (typisk eksempel på hva man ender opp med nåe man slår sammen lister fra flere kilder...). Har sikkert noen flere slike som må ryddes bort. Mulig det kan ha vært et HKB i samme posisjon på et tidspunkt..?
Ah, det er snakk om et annet Nordfjord-kystfort da antageligvis. Tenkte ikke over det. Begynte nok å bli sent i går :-)
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
TommyG wrote:Ok, det ligger nederst på den gule listen uten noe nærmere angivelse :-)
Ser at jeg har det registrert med korrekt posisjon som MKB 9./504 Nordfjord, som jeg tror er riktig (typisk eksempel på hva man ender opp med nåe man slår sammen lister fra flere kilder...). Har sikkert noen flere slike som må ryddes bort. Mulig det kan ha vært et HKB i samme posisjon på et tidspunkt..?
TommyG wrote:HKB Aram - Har en del geotaggede bilder derfra jeg kan legge ut. Grov plassering er i området her: http://kart.gulesider.no/m/aC58P
Takk! Geotaggede bilder kan definitivt være til god hjelp ift. "batteriposisjoner" (som jeg prøver å få lokalisert omtrent ca. midt i området, ved et sentralt objekt, nærmeste parkeringsplass el.). For enkeltobjekter bør disse dog være synlige på luftfoto, slik at korrekt posisjon kan legges inn (tagget posisjon er som kjent posisjonen hvor man tar bilde fra, og det kan fort være mange meter unna objektet).

Det er noe bedre bilder på Opplysningen 1881, og med litt godvilje kan det se ut som det er noen rester rundt "Fjøshaugen" (antagelig er det en grei posisjon for batterilokalisering)?
Åram.kml og på Google maps.

Beklager generelt crappy kvalitet på bildene. De ble vel tatt etter at jeg hadde sluppet linsen i betonggulvet på torpedobatteriet på Otterøy, og rundt tredobblet feriebudsjettet. :-)
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Åram.kml og på Google maps.

Beklager generelt crappy kvalitet på bildene. De ble vel tatt etter at jeg hadde sluppet linsen i betonggulvet på torpedobatteriet på Otterøy, og rundt tredobblet feriebudsjettet. :-)
Takk nok en gang. I denne sammenhengen er det posisjonen som teller, men jeg synes uansett bildene er bra (ikke rart det er vanskelig å se noe på luftfoto slik det er tilgrodd, men slik er det jo desverre på de fleste HKB'ene i dag :x ).
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
TommyG wrote:Åram.kml og på Google maps.

Beklager generelt crappy kvalitet på bildene. De ble vel tatt etter at jeg hadde sluppet linsen i betonggulvet på torpedobatteriet på Otterøy, og rundt tredobblet feriebudsjettet. :-)
Takk nok en gang. I denne sammenhengen er det posisjonen som teller, men jeg synes uansett bildene er bra (ikke rart det er vanskelig å se noe på luftfoto slik det er tilgrodd, men slik er det jo desverre på de fleste HKB'ene i dag :x ).
Joda, det var forholdsvis tettbevokst der ja og som på resten av Sunnmøre etc. så var det jo fantastiske mengder flått. Hadde dårlig tid der, så rakk ikke å finne slikt som kommandobunker ol.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Har oppdatert listene med innspillene fra TommyG, og laget et par nye filer (ikke rukket så mye mer i dag).

Den komplette listen viser nå bare en komplett opplisting av batteriene, sortert på fylke og art.gruppe.

Ny liste over batterier jeg ikke har posisjon på (eller ikke har funnet dem i notatrotet enda...) + en liste med bilde av aktuelt kartutsnitt for de jeg er usikre på. Usikkerheten er enten relatert selve posisjonen på batteriet, eller om det i det hele tatt var et batteri med denne betegnelsen (i noen tilfeller er det snakk om posisjoner som muligens har vært benyttet av flere batterier ila. krigen).

For sistnevnte har jeg også tatt med en kmz-fil for Google Earth - da kan den som evt. føler for å bidra enkelt legge til korrekt posisjon (husk å lagre filen etterpå og evt. send den til meg i en mail...) - se vedlagte eksempel:


EDIT 2011-05-11: Oppdatert "mangel" og "usikker" listene.

EDIT 2011-05-14: Oppdatert "mangel" og "usikker" listene + ny kmz-fil for sistnevnte. Status pd: 39 usikre posisjoner, mangler 68.

EDIT 2011-05-23: Status pd: Har totalt 446 hær- og marinebatterier på listen, hvor 389 posisjoner er ok, 31 er usikre og 26 er ukjente. Vedlagte liste m/kartutsnitt + kmz-fil for Google Earth er nå oppdatert for de usikre posisjonene. De jeg mangler er listet opp i posten nedenfor.
Attachments
GE_Markering.jpg
GE_Markering.jpg (93.88 KiB) Viewed 1427 times
HKB-MKB - Komplett.pdf
(56.04 KiB) Downloaded 96 times
HKB-MKB - Usikre posisjoner.pdf
(650.28 KiB) Downloaded 47 times
HKB-MKB - Usikre posisjoner (KMZ).zip
(1.55 KiB) Downloaded 38 times
Last edited by Natter on 24 May 2011 21:41, edited 8 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Mangler nå posisjoner på 18 batterier. Har sånn noenlunde oversikt over hvor flere av disse er plassert, men sliter med å finne eksakt posisjon da det ikke er noe å se på luftfoto. Mistenker også at noen av batteriene har feil navn/nr. (evt. feil navn/nr. på batteri jeg har posisjon på allerede). Tror jeg har søkt gjennom de fleste tilgjengelige kilder nå, så jeg er nok avhengig av litt assistanse for å komme i mål med disse:

Finnmark / Art.Gr. Alta (HKAA 484)
HKB 553 Loppen [4x15,5cm (f)] (= HKB 35./971 Loppa ?)
HKB 484 Zug ? [2 x7,5cm (n)] (Hva er dette (ukjent kilde)??)

Troms / Art.Gr. Tromsö
HKB 8./972 Vaagsnes [4x15,5cm sFH 414 (f)]

Troms / Art.Gr. Ullsfjord (MAA 512)
HKB 35./971 Vandsund [4x15,5cm K 416 (f)], Ullsfjord (= HKB 9./972 Vandsund (ex Loppa) ?)
HKB 9./972 Vandsund (ex Loppa) [4x15,5cm K 416 (f)] (= HKB 35./971 Vandsund ?)


Nordland / Art.Gr. Narvik (HKAA III/973)
HKB 34./937 Rombaken [6x15,5cm sFH 414 (f)], Rombakken

Nordland / Art.Gr. Korsnes (HKAA V/973)
HKB 61./973 Mörsvik [4x10,5cm K 331 (f)]

Nordland / Art.Gr. Svolvär (HKAA IV/973)
Zug IV./973 Svolvaer [2x9,4cm Flak (e)]

Nordland / Art.Gr. Moskenes (MKB 5/514)
MKB 5./514 Reine [6x15,5cm K 416 (f)]

Nord-Trøndelag / Art.Gr. Namsos (HKAA 489)
HKB 6./975 L.A. Zug Selnes [2x10,5cm K 337(n)]

Sør-Trøndelag / Art.Gr. Drontheim-ost (MAA 506)
HKB 17./975 Selnes [3x21cm Mrs. (t)]

Sør-Trøndelag / Art.Gr. Drontheim-West (HKAA II/975)
HKB ?./975 L.A. Zug Lian [2x15,5cm sFH 414 (f)]

Møre og Romsdal / Art.Gr. Kristiansund (HKAA I/976)
HKB 25./975 Hemme [4x10,5cm K 331 (f)] (Finner ingen referanser til batteri eller evt. stedsnavn "Hemme")
305/III Kristiansund [4x8,8cm Flak] (HKB? Fra tysk kart 1945-02-20)

Sogn og Fjordane / Art.Gr. Nordfjord (HKAA 505, HKAA I/981)
HKB 4./981 Naustdal [4x10,5cm K 331 (f)] (tidligere posisjon for HKB 4./981 Skarstein)

Sogn og Fjordane / Art.Gr. Sognefjord (HKAA II/981)
HKB 11./981 Stongfjord [4x10,5cm K 331 (f)] (Tidligere posisjon for HKB 11./981 Eidmin)

Sogn og Fjordane / Art.Ob.Gr. Förde (HKAR 981)
HKB 12./981 Follevaag (ex Stongfjord) [4x10,5cm K 331 (f)] (Tidligere posisjon for HKB 11./981 Eidmin)
Last edited by Natter on 07 Oct 2013 6:45, edited 26 times in total.
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Her er en start:

HKB 63./973 Sörkil [4x10,5cm K 331 (f)]
UTM32: N 7574500 E 785400
Rester er spredt rundt hele plassen, posisjon markerer ca. ved en av stillinge

HKB 64./973 Innhavet [4x10,5cm K 331 (f)], Innhavet
UTM32: N 7555410 E 789685
Området er i dag boligfelt, lite eller ingenting igjen.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”