Stridsvogner i tjeneste på Haugalandet(Hvor?) 4 foto i serie

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Enig i dette med elvebredden, hvis vi ser på vegen, gjerdet på det ene bildet og elven - så ser det hele nokså nylaget ut i 18943. Vi må nok ta dette i betraktningen når vi søker etter sted.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Enig i dette med elvebredden, hvis vi ser på vegen, gjerdet på det ene bildet og elven - så ser det hele nokså nylaget ut i 1943. Vi må nok ta dette i betraktningen når vi søker etter sted.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Her er enda et stridsvognbilde i serien fra Haugesund. Det tyder på at det er flere bilder tatt herfra, men dette er foreløpig det siste bildet vi har fått tak i.
Attachments
Stridsvognbilder fra Haugesund Oktober 1943 (4).jpg
Stridsvognbilder fra Haugesund Oktober 1943 (4).jpg (84.28 KiB) Viewed 345 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

hvis vi ser på vegen, gjerdet på det ene bildet og elven - så ser det hele nokså nylaget ut i 1943. Vi må nok ta dette i betraktningen når vi søker etter sted.
Har sett lister fra veivesenet her i Bergen som viser oversikter over veier, broer m.m som ble bygget av tyskerne. En annen plass man kan lete etter veier og veiarbeid er fylkestingsforhandlinger, evnt kommuneforhandlinger. Der vil det fremkomme start og slutt på arbeidet, strekningen det gjelder osv.
Nyttig hvis man vil prøve å finne fram til hvor bildet er tatt.
mvh
Paul S.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Takk for tipset Paul, det skal vi ta med oss. Ha en mistanke om at det er ved Eivindsvannet eller Varafjellet ett sted.
Muninn
Posts: 25
Joined: 13 Aug 2007 12:38
Location: Åkrehamn, Karmøy

Hei, hei.

Kan det være at bildet 'Hotchkiss i Haugesund 2.jpg' er tatt ca. ved gamleveien langs Toskatjørn?

- så har jeg lagt inn et forslag jeg også :-)

Ha en fin dag.
Attachments
Snap2.gif
Snap2.gif (380.05 KiB) Viewed 263 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Et meget godt forslag Munin :bra:

Får det ikke helt til å stemme med bilde 1, men ellers ser det jo virkelig ut som bildene kunne vært tatt ved Toskatjønn faktisk.

Kai
Skåre
Posts: 43
Joined: 27 Apr 2010 17:37

Denne plassen var det første som slo meg da jeg fikk studert bildene i juletider Arq/KOS...
Eilerv
Posts: 5
Joined: 12 Mar 2013 13:06

Muninn: For flatt rundt vannet der til å stemme med bakken den er på vei ned, men trur du ikkje er så langt unna.
Eg ville satt blikket ca 1 km lenger øst. Den lille bakken som går opp ved veiviseren, rett før krysset inn til Kolnes.

Bildet der du ser underfra der ein lener seg mot tanksen, kan være ved Toskatjønn på gamleveien, ca i første venstre svingen langs vannet på veg øst.
Bildet der den krysser elva ser ut til å være ein plass i Skåredalen, på veg til Toskatjønn..
Grunnen det ikkje ser ut som elv, er sikkert vegbygginga dei gjorde. Kanskje dei la om løpet på elva som går nedover der?
Dette er bare ein personlig tolking ut fra bildene sett som ein serie, der tanksen beveger seg fra Haugesund mot Førre.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Høsten 1943 stemmer jo godt med at stridsvogntropper med 1 Somua og 5-6 Hotchkiss ble fordelt rundt omkring i landet. Dersom dette er Haugesundsområdet snakker vi vel om stridsvogntroppen tiknyttet panserjegerbataljon 269/269. infanteridivisjon. Bataljonsstaben lå på Voss, med 3 panservernkompanier og stridsvogntroppen spredt i divisjonsteigen. Vet ikke hvor stridsvogntroppen var, ettersom det finnes lite dokumentasjon etter 269. infdiv.
JEF
alsomme
Posts: 7
Joined: 24 Aug 2008 19:22
Location: Karmøy

Hei. Gammel tråd men hiver meg på. Kan det være tatt rett nord for kvala. Der haugaland kraft har en stor strømstasjon sprengt inn i berget. Fotografen står med ryggen til norsk/svensk flagget langs r47. Kvaladalselva den kjører over. Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

 
Det slår meg nå, at det kanskje kunne vært nyttig å etterlyse stedet på den veldig aktive Facebook-gruppen;
https://www.facebook.com/groups/GamleHaugesund/ (aka. 'Haugesund før i tiå')

Der er det (en)nå mange pålogget med 'lang hukommelse' og kjennskap til byutviklingen. Det er ikke mye som ikke løses der...

Siden disse kopiene er tungt belagt med bumerker og 'opphavsbeskyttelse' vil det være greiest om museet selv, eller en 'tilknyttet', kunne lagt ut spørsmålet.

What say ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”