Andenes. Hva er dette slags?

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

JGR
Posts: 68
Joined: 29 Oct 2009 2:04

Hva slags skyts har stått her? Og kan det være mer interessante ting under bakken? Dette er fra Andenes, og det skal angivelig ha stått 4 slike i det viste området. I dag står det 2 igjen. Se A og B på kart: http://maps.google.com/maps?f=d&source= ... 1&t=k&z=16
A stikker opp av en lang sandrygg som rager kankje 5 meter over omgivelsene.
Rundt de to andre ble det angivelig gravd store groper og fundamentene ble så dratt med bulldoser slik at de skled ned i gropene og deretter ble alt dekket over. Høres merkelig ut for meg...
DSCF3550b.jpg
DSCF3550b.jpg (156.99 KiB) Viewed 798 times
DSCF3548b.jpg
DSCF3548b.jpg (220.1 KiB) Viewed 798 times
Dette er et langhus noen hundre meter unna. Stengt såklart. Se C på kart
http://maps.google.com/maps?f=d&source= ... 1&t=k&z=16
DSCF3544b.jpg
DSCF3544b.jpg (135.79 KiB) Viewed 798 times
Last edited by JGR on 08 Sep 2011 17:00, edited 3 times in total.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Det minner veldig om gropen til Skoda 21 cm K39-40.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
ludvig
Posts: 258
Joined: 20 Mar 2008 12:18

Hei ,
se tilsvarende 21 cm gruber :

http://www.deadpixels.ru/north/petsamof ... index.html

Mvh
ludvig
RasmusTerne

Dette må vel være stillingene til MKB 7/511 Andsfjord, 3 stk 21 cm. K39/40. Batteriet ble etablert på Andenes i februar 1943.Sto fra oktober 1942 på Rolla,(Fugleberg), som dekningsbatteri for Trondenes, under betegnelsen Trondenes II.
Skytset ble hugget i stillingene på Andenes først på 50-tallet.(Fjørtoft)
Sigfred R.
JGR
Posts: 68
Joined: 29 Oct 2009 2:04

RasmusTerne wrote:Dette må vel være stillingene til MKB 7/511 Andsfjord, 3 stk 21 cm. K39/40. Batteriet ble etablert på Andenes i februar 1943.Sto fra oktober 1942 på Rolla,(Fugleberg), som dekningsbatteri for Trondenes, under betegnelsen Trondenes II.
Skytset ble hugget i stillingene på Andenes først på 50-tallet.(Fjørtoft)
Sigfred R.
Nei, tror disse fundamentene er altfor små til 21 cm kanoner.
Last edited by JGR on 05 Dec 2011 21:19, edited 2 times in total.
RasmusTerne

Foto,(Forsvaret), som skal vise en K39/40 på Andenes. Ser ikke ut som stillingen var spesielt "forseggjort". Kanskje noen lokalkjente kan finne ut posisjonen,(holmer og skjær)?
JGR, har du noen mål på stillingene? Diameter etc.
Sigfred R.
Attachments
Foto:Forsvaret.
Foto:Forsvaret.
21 cm k 39 .jpg (75.28 KiB) Viewed 711 times
JGR
Posts: 68
Joined: 29 Oct 2009 2:04

Kan jo ta mål. Men jeg juger ikke mye om jeg sier 5-6 meter innvendig diameter.

Oppdatering:
Jeg greide å ta 7 skritt, så det skulle tilsvare 6 meter innvendig diameter.
Last edited by JGR on 22 Aug 2011 12:19, edited 1 time in total.
RasmusTerne

Kan denne passe i stillingen?
Sigfred R.
Attachments
Foto: Bundesarchiv.
Foto: Bundesarchiv.
ScreenHunter_03 May. 08 01.14.jpg (126.22 KiB) Viewed 678 times
RasmusTerne

Disse etterretningsrapportene fra Riksarkivet,(credit Bjørnar Nybrott), vil kanskje gi lokalkjente noe å gå ut fra for stedfesting av tyske stillinger på Andenes?
Sigfred R.
Attachments
Andenes001.pdf
(83.2 KiB) Downloaded 55 times
Andenes002.pdf
(124.94 KiB) Downloaded 43 times
Andenes003.pdf
(113.34 KiB) Downloaded 37 times
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Det øverste bildet i tråden kan være av en lyskasterstilling. En tilsvarende finnes i Kragerø (Skriverheia), og den ble vist meg av en som hadde sett lyskasteren på nært hold under krigen.

"Langhuset" ligner det jeg fant i Falvik, se http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=2336
eller under.
Attachments
"Langhus " Falvik i Nordreisa.
"Langhus " Falvik i Nordreisa.
Nordtroms240911 091.JPG (140.28 KiB) Viewed 512 times
Lyskasterstilling i Kragerø.
Lyskasterstilling i Kragerø.
Skriverheia.jpg (186 KiB) Viewed 508 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

RasmusTerne wrote:Disse etterretningsrapportene fra Riksarkivet,(credit Bjørnar Nybrott), vil kanskje gi lokalkjente noe å gå ut fra for stedfesting av tyske stillinger på Andenes?
Disse kommer vel fra FMU, og samlingen med scannede kartotekkort som de hadde lagt ut i en zip-fil for nedlasting på nettsidene sine (linken døde dog etter siste oppdatering av Forsvaret.no). Jeg bladde i originalene da jeg var innom der i sommer og spurte etter skissene som hører til, men disse har man pd ikke klart å finne.
Er også omtalt i følgende tråd: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 754#p49754
RasmusTerne

Natter skrev:
Jeg bladde i originalene da jeg var innom der i sommer og spurte etter skissene som hører til, men disse har man pd ikke klart å finne.
Å finne disse skissene hadde virkelig vært årets julegave :)
Men fikk i alle fall bekreftet at "tårnet" på Rolla var for LV, samt plasseringen av en FK.
Men tror nok Andenes kommer på listen over "granskingsområder"
Sigfred R.
JGR
Posts: 68
Joined: 29 Oct 2009 2:04

RasmusTerne wrote:Kan denne passe i stillingen?
Sigfred R.
For meg ser den kanonen alt for diger ut til å skulle ha stått oppi det fundamentet.
Jeg har vært oppå fundamenter for 88mm skyts tidligere, og jeg ville vel kunne si at det kanskje ville være plass til en 88 mm oppi det fundamentet.
Last edited by JGR on 05 Dec 2011 21:21, edited 2 times in total.
JGR
Posts: 68
Joined: 29 Oct 2009 2:04

RasmusTerne wrote:Disse etterretningsrapportene fra Riksarkivet,(credit Bjørnar Nybrott), vil kanskje gi lokalkjente noe å gå ut fra for stedfesting av tyske stillinger på Andenes?
Sigfred R.
OK, så de kanonene må ha stått ca. ved gult punkt til høyre ved stranden (Punkt 1): http://hvor.no/l/bessuquament
Den andre koordinaten som angivelig angir sted for "større kanoner" havner rett ved idrettsplassen nestøverst på kartet. (Punkt 2)
De neste punktene, punkt 3 og 4 viser hvor de aktuelle fundamentene står.

I det første dokumentet står det at kanonene skal stå langs stranden vestenfor vegen til Bleik. Men pkt. 3 og 4 er jo 200 meter unna stranden. I tillegg står jo fundament Punkt 4 sørøstenfor vegen til Bleik.

Derimot i dokument 3, så er de to kanonene ganske nøyaktig angitt til å stå i nærheten av de to angjeldende fundamenene.
Det har sikkert vært flere fundamenter der i området, for 2-3 stykker ble fjernet på 1950-tallet ifølge noen lokalkjente. Angivelig ble det gravd noen dype groper i sanden ved fundamentene og så ble de dratt/skjøvet nedi gropa ved bruk av bulldoser.
"Ruiner"
"Ruiner"
Ruin.jpg (92.39 KiB) Viewed 327 times
Bildet av kanonen øverst i tråden er kanskje tatt ved Kjerringneset, siden sjøen sees rett i nærheten.

Punkt 5 og 6 viser Kjerringneset og Merket.
Last edited by JGR on 07 Dec 2011 21:47, edited 8 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JGR wrote:Den andre koordinaten som angivelig angir sted for "større kanoner" havner rett ved idrettsplassen nestøverst på kartet. (Punkt 2)
Du kan ikke ta koordinatene fra e-rapportene inn i dagens online-kartverk, da de er basert på helt andre datum. I beste fall kan du havne i nærheten (f.eks. på de eksisterende stillingene).
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”