Bunkere v\ nodeland \ brennåsen

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

wokas
Posts: 2
Joined: 31 May 2011 16:15

Hei.
Er litt usikker på om dette er stedet og poste men har letet litt rundt på nettet uten hell.
Jeg vet det er mange bunkere rundt i midt nærområdet (nodeland). og kjenner til beliggenheten til endel.
Men jeg vet også at det er en del jeg ikke kjenner til.
Har søkt rundt på nettet etter kart som merker oppe alle disse plasseringene men uten noe hell.
Er det noen her som vet om man kan få tak i det på noe vis?
Eks. for Songdalen kommune eller om det er kart over hele fylke ?
Beklager vis dette virker som en tullete post.
Har ikke vært rundt i disse bunkerene siden jeg var liten gutt og hadde vært morrsomt og rundt å se litt igjen.
Håper på svar :wink:
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Kjenner du til boka "Festung Greipstad"? Den kan muligens være vanskelig å få tak i dag, men hvis du får tak den via et bibliotek f.eks, tror jeg den vil gi det svar på det meste rundt bunkere i det området :)
Mvh
Tormod
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Du kan også ev. kikke gjennom http://bilder.gildseth.com/gallery/v/Do ... estninger/ og http://bilder.gildseth.com/gallery/v/Do ... kp_dks_33/

Jeg mener det skulle være noen tegninger over anlegg i det området blant disse kartene, uten at jeg sånn kan peke ut nøyaktig hvilken fil det er, på stående for. Er vel snart 1,5 år siden jeg drev og la ut disse, og husken er dessverre ikke god nok :-)

Iallefall http://bilder.gildseth.com/gallery/main ... e=Nodeland, http://bilder.gildseth.com/gallery/main ... nd+stasjon, http://bilder.gildseth.com/gallery/main ... Brennaasen og http://bilder.gildseth.com/gallery/main ... n%C3%A5sen burde vel være av interesse.
--
Tommy
Joemoon
Posts: 44
Joined: 01 Mar 2007 9:46
Location: Grimstad

Hei, beit meg merke i skissene fra Lillesand i galleriet ditt. Har vært borti noen på rådhuset i Lillesand før. Kan du gi meg et tips om hvor du fant dine?

Mvh Jan Yngve Jahnsen
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Joemoon wrote:Hei, beit meg merke i skissene fra Lillesand i galleriet ditt. Har vært borti noen på rådhuset i Lillesand før. Kan du gi meg et tips om hvor du fant dine?
Alle kartene etc. finnes på Riksarkivet i Oslo. De er tilgjengelige for hvem som helst.
--
Tommy
Joemoon
Posts: 44
Joined: 01 Mar 2007 9:46
Location: Grimstad

Takk for raskt svar :-)
wokas
Posts: 2
Joined: 31 May 2011 16:15

TommyG tusen takk disse kommer godt til nytte :)

Stutzpunk, jeg har ikke hørt om denne men skal se om jeg kan få tak i :)
Kanskje kontakte lokale historie laget.
Takk for alle svar :-)
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Forfatteren er medlem av Kystfort (Regelbau633), send han en PM, det er mulig han har en bok liggende, regner han gir deg et svar så fort han er innom.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

Hei,

Biblioteket på Nodeland har 4-5 ekspemplarer av boka "Festung Greiptad".
Ellers er det bare å ta kontakt på PM


wokas wrote:TommyG tusen takk disse kommer godt til nytte :)

Stutzpunk, jeg har ikke hørt om denne men skal se om jeg kan få tak i :)
Kanskje kontakte lokale historie laget.
Takk for alle svar :-)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

"Festung Greipstad" er gitt ut av "Stiftelsen Arkivet". Førsteopplaget var jo svært lavt (500) slik det dessverre er for denne type utgivelser. På en forespørsel om et nytt opplag var planlagt fikk jeg til svar at "Det er desverre for langt mellom hver gang noen etterspør boken til at det er aktuelt å trykke nytt opplag".

Kanskje man skal sørge for at de får noen flere henvendelser...? PDT_Armataz_01_29
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

Natter wrote:"Festung Greipstad" er gitt ut av "Stiftelsen Arkivet". Førsteopplaget var jo svært lavt (500) slik det dessverre er for denne type utgivelser. På en forespørsel om et nytt opplag var planlagt fikk jeg til svar at "Det er desverre for langt mellom hver gang noen etterspør boken til at det er aktuelt å trykke nytt opplag".

Kanskje man skal sørge for at de får noen flere henvendelser...? PDT_Armataz_01_29
Stiftelsen Arkivet kommer til å utgi en bok om krigen i Songdalen i løpet av 2013. Songdalen består av tidligere Greipstad- og Finsland kommune.
Festung Greipstad vil inngå i denne boken og jeg holder på å oppdatere innholdet i forhold til ny informasjon som er fremkommet etter at boka ble utgitt i 2005.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Regelbau633 wrote:Stiftelsen Arkivet kommer til å utgi en bok om krigen i Songdalen i løpet av 2013. Songdalen består av tidligere Greipstad- og Finsland kommune.
Festung Greipstad vil inngå i denne boken og jeg holder på å oppdatere innholdet i forhold til ny informasjon som er fremkommet etter at boka ble utgitt i 2005.
:bra: Håper du holder oss orientert - hvis de fortsetter med slike ultralave opplag må en være kjapp i vendingen...
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

Bokutgivelsen er utsatt til 8. mai 2015 og ny utgave "Festung Greipstad" vil etter planen bli utgitt samtidig


Regelbau633 wrote:
Natter wrote:"Festung Greipstad" er gitt ut av "Stiftelsen Arkivet". Førsteopplaget var jo svært lavt (500) slik det dessverre er for denne type utgivelser. På en forespørsel om et nytt opplag var planlagt fikk jeg til svar at "Det er desverre for langt mellom hver gang noen etterspør boken til at det er aktuelt å trykke nytt opplag".

Kanskje man skal sørge for at de får noen flere henvendelser...? PDT_Armataz_01_29
Stiftelsen Arkivet kommer til å utgi en bok om krigen i Songdalen i løpet av 2013. Songdalen består av tidligere Greipstad- og Finsland kommune.
Festung Greipstad vil inngå i denne boken og jeg holder på å oppdatere innholdet i forhold til ny informasjon som er fremkommet etter at boka ble utgitt i 2005.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Regelbau633 wrote:ny utgave "Festung Greipstad" vil etter planen bli utgitt samtidig
Blir den revidert ift opprinnelig utgivelse?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

Ja, det som er feil blir korrigert