Hva hadde tyskerene på kjerrberget ?

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Forrige helg var eg en tur på sola sammen med noen venner . På lørdagen tok vi
oss en tur opp til kjerrberget sammen med en som hadde bodd i området som liten gutt.
Guiden vår kunne fortelle at det under krigen var blitt lagret ammunisjon ved foten av fjellet
og etter krigen hadde sola flyplass noen flybensintanker på toppen av fjellet .
Her peker guiden mot området hvor <br />det ble lagret ammo under krigen .<br />Husker ikke hvilken type det var snakk om.
Her peker guiden mot området hvor
det ble lagret ammo under krigen .
Husker ikke hvilken type det var snakk om.
CIMG3826.JPG (227.14 KiB) Viewed 781 times
På vei ned fra fjellet tok vi ikke samme stien som vi tok opp ved en feiltagelse.
Stien vi hadde komt inn på førte oss ned en meget bratt skråning i fjellsiden og på vei ned passerte vi en løpegrav
som gikk langs skråningen . Fikk ikke mulighet til å ta bilder desverre. Guiden vår sa at der var en del bunkere
på baksiden av fjellet og der vi stod da han fortalte dette ,var der en ruin av en bunker(betongvegg).
Håper noen har mulighet til å sjekke hva som finnes i de områdene eg har markert på luftfotoet.
Håper noen har mulighet til å sjekke hva som finnes i de områdene eg har markert på luftfotoet.
kjerrberget,sola.jpg (234.53 KiB) Viewed 781 times
Mvh Henning Dalsvåg
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Tipper dette er restene etter en luftvernstilling, enten Flakbatterie 3./ 576 eller Flakzug III./6./526.

Det var mange hangar-splintbokser rett øst for denne.. Nå er alle borte. :-(
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Jeg tillater meg å laste opp bilder av to sider av "Festung Stavanger" som omhandler stillingene rundt Forus Flyplass.

Vet at det er beskyttet av opphavsrett, men siden bøkene forlengst er utsolgt og det desverre ikke er planer om nytt opplag (?) så antar jeg at det er ok å dele disse to sidene med folk som har felles interesse.

Det er ikke registrert noen bunkerser på dette stedet.

*Krysser fingrene for at det kommer et nytt opplag..*

Jeg skal naturligvis fjerne bildene hvis det er ønskelig. :)
Attachments
P1020641.jpg
P1020641.jpg (427.83 KiB) Viewed 758 times
P1020642.jpg
P1020642.jpg (390.14 KiB) Viewed 758 times
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

på øst siden ved stien som går gjenom skogen med løpe graven er det og ruiner av en bunkers, har og blitt fjernet tre andre under bygging av golfbanen, de lå på rekke mot soma. Skal ha vert skytebane der for artelleri eller langdistanse skyting, Etter det jeg har hørt så gikk skytebanen fra fjellet og mot røyneberg,
Grunnmuren til ett av byggene som hørte til banen står ennå, bygget ble visst brukt til og oppbevare bla. skyte-skiver o.l.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Se litt på tråden http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=41&t=2302 også. Handler også delvis om Kjerrberget. Det som benevnes som rester av en bunkers tror jeg er en splintmur. Det står nemlig en identisk en inne i den lille skogen mellom golfbanen og jordene nærmest Skadberg. Har lenge spekulet på hva disse skulle brukes til. Dårlig støp og rar fasong. Kan godt tenkes at de har noe med en skytebane å gjøre ja. Heller det enn bunkers i alle fall!

I nærheten av løpegravene oppe i fjellet skal det være en liten hule, har ikke funnet den selv enda. Ellers så har du det store drivstoffanlegget på andre siden (sørsiden) av Kjerrberget. Ennå ikke helt sikker på at dette ikke er tysk, men som overnevnte tråd viser kan det være fra tidlig 50 tall. Hele Kjerrberget har en gang i tiden vært inngjerdet med piggtråd og full pakke. Rett over Kjerrberg Terasse (gå over jordet) så finner man en stor port gjennom gjerdet. Porten virker helt malplassert. Ingen vei inn og ingen vei videre. Rare greier.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Selv om det er vått i skogen for tiden så måtte jeg på ny opp i Kjerrberget for å dokumentere. Tok da bilder både av en veldig solid løpegrav, samt hulen jeg skrev om i forrige innlegg. Hulen er innsprengt i fjellet i østlig ende av løpegraven og består av en gang på 2-3 meter samt et rom på ca. 4 x 4 meter. Det har vært en enkel dør forran inngangen samt at det er kroker for nett over. Synes plassering av både hule og løpegrav er "merkelig", men kan det ha vært en installsjon i forbindelse med en form for skytebane, så kankje? Det ligger også grunnmur til et noe spesielt bygg ned mot golfbanen, tok bilder av dette også. Håper noen har mer info om anlegget.
Attachments
Bilde0058.jpg
Bilde0058.jpg (633.38 KiB) Viewed 662 times
Bilde0059.jpg
Bilde0059.jpg (610.93 KiB) Viewed 662 times
Bilde0060.jpg
Bilde0060.jpg (726.75 KiB) Viewed 662 times
Bilde0061.jpg
Bilde0061.jpg (827.99 KiB) Viewed 662 times
Bilde0062.jpg
Bilde0062.jpg (775.3 KiB) Viewed 662 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Du fant løpegraven ,ja . Kjekt å se resten av det som var i området, jeg fikk jo ikke sjangs til å se nermere på dette .
Mvh Henning Dalsvåg
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

skal se om jeg ikke får tatt begge splintmurene (eller hva det nå er) også en dag. Tror ikke det skal være så mye mer i Kjerrberget (foruten drivstoffanlegget da). Det er vel Åsen batteriet som er "greia" i dette området, men jeg synes jeg finne litt på hver topp og nut i hele distriktet.

Hadde vært morro å høre fra "gamlekara" som har opplevd Kjerrbergetpå '40 og '50 tallet. Hvordan var det da?
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Hmm.. Pussige rester.
Har ikke vært i det området eller på Åsen-batteriet. Må komme meg dit en tur. Hvor er dette i forhold til kartet som jeg postet over..?

Takk for bildene! :)
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Blir litt forvirret av veiene på kartet, men blir ikke Kjerrberget omtrent rett oppforbi "E"? I så fall ligger det meste med utsikt mot Åsenbatteriet, altså nord nordvest på Kjerrberget. Ingen ting er tegnet inn på kartet her. Kan godt være kjentmann en ettermiddag med godt vær :)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Interessant det 'objektet' på "Bilde0062.jpg" (rett ovenfor her) - noen referanse til side/indeks i boken der den står, ev. NiB-koord og flere bilder ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Sånn ca. Nord 6532453 Øst 308893

Har kikket på NiB, men det er veldig dårlig bilde fra dette området, så det blir sånn ca.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk for koordinater... men, som du sier, ikke noe synlig der nei... (For øvrig er dette på s.116 i boken - og ikke noe spesielt er oppført der, eller på det detaljnivået i det minste.)
Men, tar jeg feil om jeg tipper at åpningen på Bilde0062.jpg er rettet mot nord ?

Noen som har flere bilder fra den 'stillingen' ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Den ene åpningen er nok som ca. rett nordover ja. Betyr det noe? Gir det en pekepinn om noe?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Tj,ja... Hva sier de som har sett stillingen - noen forslag ?
Var det to like av disse med ulik retning - og hvordan ser det ut inni ?

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”