Kan noen hjelpe?? Telettra?

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

Fant en kontakt av et eller annet slag og en lyspære utenfor et kystfort i vestfold i sommer :)

Problemet er at jeg ikke vet om det stammer fra 2.verdenskrig?

Eneste merket jeg kan se er Telettra på kontakten..

Er det noen spesialister der ute?

Bilder----->
Attachments
telettra.jpg
telettra.jpg (41.75 KiB) Viewed 271 times
telettra2.jpg
telettra2.jpg (78.7 KiB) Viewed 271 times
Relic Hunter
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Vet at jeg har sett lignende kontakt et sted før, skal lete litt etter denne, lyspæren er et katoderør, og brukt opp til 70 tallet.
Så mye tyder på at du har funnet deler til radioutstyr.

fant ut hvor jeg har sett denne før, Alcatel/Telettra hadde samarbeid til 90 tallet, og sjekket noen bilder derifra og ser at noe av det gamle testutstyret har denne kontakten, kontakten var i produksjon frem til 1982 etter det jeg kan finne ut.

Og utstyret den tilhører er da radiokumunikasjon, forsvarsrelatert.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

werner wernersen wrote:Hei

Vet at jeg har sett lignende kontakt et sted før, skal lete litt etter denne, lyspæren er et katoderør, og brukt opp til 70 tallet.
Så mye tyder på at du har funnet deler til radioutstyr.

fant ut hvor jeg har sett denne før, Alcatel/Telettra hadde samarbeid til 90 tallet, og sjekket noen bilder derifra og ser at noe av det gamle testutstyret har denne kontakten, kontakten var i produksjon frem til 1982 etter det jeg kan finne ut.

Og utstyret den tilhører er da radiokumunikasjon, forsvarsrelatert.

Werner
Takk for info, Werner! :)

Er ikke Alcatel et Italiensk selskap?

Du sier de ble produsert fram til 70 tallet og 1982, men fant du ut om det har vært i tyske hender?
Det som kanskje er mest sannsynlig i dette tilfellet er at kystfortet det er snakk om har vært i bruk av det norske forsvaret etter krigen og helt fram til nylig. Mulig de brukte dette?
Relic Hunter
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

uten å si for mye, så leverte Alcatel en god del til det norske forsvar oppigjenom.
Så sansynligvis militært samband, switch, sentral eller lignende.

Alcatel, blir/ble styrt fra Frankriket, i hvertfall den delen jeg tilhørte, men her er det sammenblanding av flere selskaper, Alcatel, Telettra, Ollevetti, STK,THALES, osv osv.


Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
ørjanvem
Posts: 153
Joined: 21 Feb 2009 19:49
Location: Måløy

Den svarte dingsen likner veldig på noko eg har sett til tyske FF33 felttelefoner.
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

ørjanvem wrote:Den svarte dingsen likner veldig på noko eg har sett til tyske FF33 felttelefoner.
Når du sier det så ligner den litt ja :) men tror Werner har peiling på denne produsenten :)
Relic Hunter
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Kan ikke si når de ble påbegynt produsert, men det er ikke umulig at de produserte disse på 40 tallet også, kan du si hva slags materiale den er lagd av?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

Hard plast og kobber? vet ikke helt hva den er laget av.. Har en tysk felttelefon liggende og tror de er laget av det samme, bortsett fra at Telettra kontakten er laget av plast som alle kan se :)
Attachments
IMG_0641.JPG
IMG_0641.JPG (50.84 KiB) Viewed 153 times
IMG_0638.JPG
IMG_0638.JPG (110.79 KiB) Viewed 153 times
Relic Hunter
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”