Bunker i kvaleberg leir.

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Nr 2770 - NSB type 63a, tysk type 52 - om noen lurte på lokomotivet, altså. Bygget som "billig" og robust transportlokomotiv fra 1942 til ut på 50-tallet.


I dag brukt som museumslok.

... ja, jeg måtte nevne det.
Sindre
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

hei, min første post her etter å ha lest en del på forumet her :P

Jeg er oppvokst i et av de nermeste husa til leiren, som var innkjørselen til kvalebergleiren, i veumveien.
I den bunkersen som ennå står var jeg aldri inni men den som legger rett på hjørne av fotballbanen som ser ut til å være revet eller overfyllt... var det en dør videre som gikk vestover rett inn under fotballbanen... jeg prøvde å jekke opp døra med en biljekk da jeg var liten men døra var helt fast... tror ennå det var inngangen til tunellen... hørte mye rykter om tunellen men fant den aldri.
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

her er et gammelt bilde av fotballbanen
her er et gammelt bilde av fotballbanen
flyfoto kvalebergbanen stavanger flint - Kopi.jpg (485.45 KiB) Viewed 537 times
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

her er noen flere bilder av bunkersen:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

å her er noen av det vakttårnet rett nedenfor:

Image
Image
Image
Image

bilder er morro :-D :D
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

her er der jeg tror er tunell løpet går..

den gule sirkelen ved jernbanen er det murt opp en glatt betongvegg. ellers på jernbanestrekket er det bare fjellvegg å den andre sirkelen er der den bunkersen så ble revet ved en "feil", den bunkersen hadde en ekstra dør som va blokket som gikk videre ned i bakken.. :rodme:
på det gamle flyfotoet ser en den tørre firkanten på fotballbanen... der har det vært godt drenert så jeg lurer på om det har vært taket på en tilflyktsbunkers\rom tilhørende tunellen å vakttårnet å bygga rundt der...
mulig tunell løp .png
mulig tunell løp .png (1.77 MiB) Viewed 468 times
flyfoto kvalebergbanen stavanger flint - Kopi.png
flyfoto kvalebergbanen stavanger flint - Kopi.png (330.87 KiB) Viewed 468 times
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

T.Knutsen wrote:Kan noen tegne inn området som var leir den gang. Det er helt umulig å se for seg i dag. Kjørt litt rundt å kikket i området.Det må være mer å se
etter et så stort anlegg med så mye gamle bygg og lagerplasser tilsynelatende uforandret på lang tid. Prøver å følge et rykte om et tunellanlegg fra felleskjøpet i retning rog. sykehus. Deler av denne skulle
brukes til rørgate for fjernvarme. Har ikke funnet info. om at dette faktisk
stemmer enda.
rørgata ble borra med sånn borremaskin de finner vann med så kan bore flere 100 meter i fjell... så den fjernvarme tunellen e bare 10-20cm i diameter.
ble borra for et par år siden, såg det på tv da de kom igjennom bakken oppe ved sykehuset.
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Regnet nok med at store deler av dette prosjektet var ny borret tunell,men store deler skulle være et opprinnelig tysk fjellanlegg som var utgangspunktet for hele ideen om at dette var gjennomførbart.
Vet nå med sikkerhet at tunellanlegget har eksistert/eksisterer,men at dette ikke er tilgjengelig lenger etter at tunellingang havnet i en skjæring for jernbanen. :?
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

det var midbøe rørleggerfirma så har ansvaret for det nye vannsystemet til sykehuset...

hillevågbekken går og i en lukket vannkanal ifra sykehusområdet å følger fridahansensvei og videre i mølleveien ned til gamle teknisk bearau og under jernbanen å ut i vannet.
jeg har liten tro på at det er noen personelltunell fra sykehus området å ned til kullkaien... det e for langt å for kostbart.

står det noe i festnung stavanger boka eller hvor kan jeg lete\ få svar på slike spørsmål? har byarkivet eller noen andre i kommunen eller stat noe?
Last edited by cerwin-vega on 20 Sep 2011 8:09, edited 1 time in total.
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

vannforsyningen er borret fra rett bak det gamle tollpost bygget å inn i bakken der jernbanen krysser åsså kommer det opp ca 200 meter lengre borte ved sykehuset
vannvarme kanal til sykehuset.jpg
vannvarme kanal til sykehuset.jpg (354.29 KiB) Viewed 326 times
vannvarme kanal til sykehuset etter asfalt.jpg
vannvarme kanal til sykehuset etter asfalt.jpg (432.58 KiB) Viewed 326 times
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

den lille øya uti sjøen der er det fyllt ut til i dag... er der de har støpt den klossen så suger inn vannet til sykehyset så du ser på de skråfotoene i forrige innlegg.

kullkaien i hillevåg 1950
kullkaien.jpg
kullkaien.jpg (1.04 MiB) Viewed 319 times
Ser ein i bakgrunnen på dette bildet under her så ser ein ubåtene ligge til kai på hillevågkaien (hetlandskaien) rett ved felleskjøpet. er der tunellen til fotballbanen gikk. folka sitter på et berg så kalles kvalaberget, i det er det et lite tilfluktsrom så tyskerene lagte. det finns idag å blir bevart av eieren.
kvalaberg kaien.jpg
kvalaberg kaien.jpg (42.21 KiB) Viewed 319 times
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

å her et er gammelt bilde av det vakt tårnet igjen :)
kvalabergtårnet small pic.jpg
kvalabergtårnet small pic.jpg (1.06 MiB) Viewed 318 times
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

T.Knutsen wrote:Regnet nok med at store deler av dette prosjektet var ny borret tunell,men store deler skulle være et opprinnelig tysk fjellanlegg som var utgangspunktet for hele ideen om at dette var gjennomførbart.
Vet nå med sikkerhet at tunellanlegget har eksistert/eksisterer,men at dette ikke er tilgjengelig lenger etter at tunellingang havnet i en skjæring for jernbanen. :?
ved kilden kjøpesenter var det en brakkeleir rett bak, der hvor televerket va.. der har det vært en tunnell og.. feierinspektør Kjell Magne Hansen skrev via facebook: , Rett over markå for den øverste brakken hadde tyskerene lagt en tunnel ,mot utstillingsplassen,etter krige var vi nede i den. de nederste Brakkene hadde Tyskerene alle kjøretøyene sine. De har vel fylt tunnelen ,det var synd kunne hatt den som et minne.
brakkene v kilden.jpg
brakkene v kilden.jpg (55.08 KiB) Viewed 264 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

"Tunnellen" bak nåværende Kilden var vel kamphovedkvarteret til festningskommandanten for "Festung Stavanger", altså må det har vært en god del mer enn bare en tunnell, et større underjordisk anlegg ville jeg tro. Synd det ikke er mulig å komme inn der. Noen som har tegninger som viser omfanget av anlegget?
aasen
Posts: 25
Joined: 03 Apr 2009 18:25
Location: stavanger

Kvalaberg leir 1.jpg
Kvalaberg leir 1.jpg (76.93 KiB) Viewed 162 times
aasen
Posts: 25
Joined: 03 Apr 2009 18:25
Location: stavanger

Kvalaberg leir.jpg
Kvalaberg leir.jpg (76.8 KiB) Viewed 162 times
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”