HKB 2./980 Nevelungshavn (887) (Oddane Fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
JEF
Posts: 39
Joined: 17 Jul 2007 20:04
Location: Oslo

Starter denne tråden fordi teksten i boken "Tyske kystfort .." ikke er komplett. Opprinnelig armering på dette batteriet var 4 x 12 cm K.370(b) slik som batteriene på Folehavna (Vesteröen) og Rakke. På grunn av materiellhavarier på dette materiellet på alle tre batterier ble Oddane forsynt med 4 stk 10,5 cm K.331(f) ved årsskiftet 1943/44, og de ledige kanonene tatt inn til AOK Norwegens hovedarsenal på Nyland / Oslo for reparasjoner.

Disse kanonene ble våren 1945 utlevert til HKB 999 på Breivikeidet ved Tromsø. Etter frigjøringen ble dette materiellet tatt inn av DKN og kanonene ble etterhvert brukt som dekorasjonsmateriell i Troms innland. En kanon (den beste) gikk tilbake til kontinentet og en kanon havnet i Medby leir ved Bjerkvik tidlig på 90-tallet. Den ble tatt ned til Forsvarsmuseets lager på Østlandet, og senere utdeponert til Kvalvik fort.

JEF
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 17:24, edited 1 time in total.
JEF
Posts: 39
Joined: 17 Jul 2007 20:04
Location: Oslo

HKB 5/980 wrote:JEF, har du kjennskap til de påståtte planene om at Oddane skal bli museumsfort?

Mener det er nevnt et sted.. mulig det var i verneplan.
Det stemmer, det er (var?) planen.

Da dette var diskutert midt på 90-tallet var situasjonen den at de såkalte bestrykningsbatteriene i Oslofjorden (Tangen, Oddane, Malmøya, Folehavne, Torgauten, Kjøkøy og Mørvika) var besluttet nedlagt. Eiendomsforholdene var slik at de 4 batteriene på vestsiden av fjorden var på leid grunn, mens batteriene på østsiden (usikker på Mørvika) var eid grunn. Derfor var ideen om å ta vare på et batteri først ganske svevende.
Av bestrykningsbatteriene skilte Oddane seg spesielt ut, hovedsaklig på grunn av grunneieren - som også var oppsynsmann på stedet. Med sin historiske interesse og intensjon om at fortet måtte tas vare på greide han å selge denne ideen til Forsvarsmuseets (FMU) ledelse, som igjen fikk akksept fra daværende forsvarsminister på at museet kunne ta over anlegget. Dette kom inn i de offisielle papirer og jeg dro ned til Oddane i april 1997 og tok over anlegget på vegne av FMU.
FMUs ledelse hadde inngått en avtale med HV-03 som var interessert i å bruke anlegget om at de skulle de "ta vare på det" for FMU.
Dette fikk noen konsekvenser, blant annet at en del av de originale bunkerene FMU hadde tatt over måtte avgis til HV-03. For at HV-03 skulle kunne lagre materiellet sitt ble bunkerne bygget om etter moderne sikringskrav. Slik ble museumsverdien på anlegget sterkt redusert.

Hva som har skjedd etter år 2002 vet jeg ikke.

JEF
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 17:25, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Grunneier har full tilgang til fortet. Jeg fikk tilatelse av Forsvarsbygg, men vaktmannen/grunneier har trenert dette. Han mener alt er sett på før så han vil ikke slippe meg inn selv om arbeidsgiveren hans har sagt OK.

Tror han lager noen private turer for de han vil slippe inn. Da tar han betalt har jeg hørt men ikke fått bekreftet.
Har ikke gått videre med dette da jeg håper det blir museum en gang, og da får jeg vel sett det.

Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Hadde vært interessant å vært på innsiden der før en offisiell åpning som nok medfører "sikring" selv i tilrettelegging for museumsaktiviteter.
Her er to bilder tatt av kommandobunker og den ene kasematt (på litt lang avstand...)

Det ligger forøvrig en bunker mellom Mølen (steinstrand) og fortet sammen med en uidentifiserbar haug rett ved. Det er også to stillinger for lett flak langs kyststien mellom Helgeroa og Nevlungshavn.
Attachments
oddane-2.JPG
oddane-2.JPG (345.18 KiB) Viewed 2246 times
oddane.JPG
oddane.JPG (322.74 KiB) Viewed 2246 times
mølenbunker-2.JPG
mølenbunker-2.JPG (105.74 KiB) Viewed 2246 times
mølenbunker.JPG
mølenbunker.JPG (113.89 KiB) Viewed 2246 times
helgeroaflak-2.JPG
helgeroaflak-2.JPG (859.25 KiB) Viewed 2246 times
helgeroaflak.JPG
helgeroaflak.JPG (989.09 KiB) Viewed 2246 times
helgeroaflak-3.JPG
helgeroaflak-3.JPG (248.81 KiB) Viewed 2243 times
Mvh
Tormod
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 17:25, edited 2 times in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Den ene flakstillingen ligger på den halvøya rett utenfor Helgeroa retning Nevlungshavn, den andre flakstillingen ligger nærme et hyttefelt midt oppe i et tett krattskog ikke så langt unna kyststien mot Nevlungshavn.

Det kan være flere slike Flak-stillinger, den som lå midt i en krattskog så jeg bare helt tilfeldig da jeg forsøkte en ny sti, vet du om noen andre stillinger i området?
Mvh
Tormod
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 17:25, edited 1 time in total.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

I innstilling fra Forsvarskomiteen 8. september 1994 sluttet Forsvarskomiteen (minus Fremskrittspartiets representant) seg til forslag om å nedlegge bl.a. Folehavna fort fra 1. august 1994, Oddane fort fra 1. august 1995, Torgauten fort og Skorliodden fort fra 1. januar 1995 og Malmøya fort og Tangen fort fra 1. januar 1996. I denne forbindelsen kom komiteen med følgende kommentar: "Komiteen viser til St.meld. nr. 54 (1993-1994) og Innst.S.nr.82 (1993-1994) hvor det bl.a. heter:

« Komiteen understreker betydningen av at et representativt utvalg av forskjellige typer forsvarsanlegg også fra den 2. verdenskrig blir tatt vare på, og forutsetter at Forsvarsdepartementet og andre relevante myndigheter arbeider videre med dette. »

Komiteen ber om at de bevaringsmessige aspekter blir nøye vurdert i forbindelse med de nedleggelser som nå forestår, i samarbeid med berørte kommuner og andre relevante myndigheter. Komiteen forutsetter likeledes at den fremtidige bruk av arealer som kan frigis drøftes med angjeldende kommuner, grunneiere og viser spesielt til at Oslofjorden Friluftsråd har uttrykt sin interesse for dette."

Det må være et "folkekrav" at Oddane fort blir gjort tilgjengelig som et skikkelig museumsfort som viser et eksempel på et tysk kystfort fra 2. verdenskrig, og hvordan det har blitt brukt til forsvaret av Norge av Kystartilleriet i 50 år etter krigen. Helst burde det fremstå som det gjorde som stridsanlegg i begynnelsen av 1990-årene, med utstillinger, plakater etc. som viste historien fra begynnelsen til da.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

"Riksantikvaren har sendt ut brev til alle berørte parter, hvor det heter at den foreslåtte fredningen vil omfatte hele anlegget med den utstrekning det hadde i perioden 1950-1967. Fredningen vil omfatte terreng – både naturlig og bearbeidet – bygninger med eksteriør og interiør, fjellanlegg og kanonstillinger. For bolighuset fra 1935 som står på eiendommen vil fredningen, ifølge forslaget, kun omfatte eksteriøret. Også de tilstøtende eiendommene blir foreslått fredet for å sikre virkningen av fortet i landskapet"
Referat fra Østlandsposten
Her er hele artikelen http://www.op.no/nyheter/article4186912.ece

Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
Pip-Pip
Posts: 3
Joined: 13 Apr 2009 19:06

Det ligger en rekke flakstillinger langs berga fra nevlunghavn retning stavern også, her er ett bilde jeg har tatt fra toppen ved hummerbaksfjorden. Det ligger flere stillinger tilknyttet samme gangen med tilhørende oppmurt "oppholdsrom"

Emil
Attachments
utsikt2.jpg
utsikt2.jpg (365.42 KiB) Viewed 1931 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

her er ett bilde jeg har tatt fra toppen ved hummerbaksfjorden.
Det bildet der likte jeg :-) Rett og slett stilig.
mvh
Paul S.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

som Paul sier, et stilig bilde, klarheten og lyset var helt utrolig på dette.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ditto, og så flott dybde !

Flott foto Pip-Pip PDT_Armataz_01_11

mvh
KOS
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”