hva kan dette være?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
ronny mahle
Posts: 24
Joined: 11 May 2006 21:20
Location: Kristiansund

noen som vet hva dette er for noe?

http://www.brunsvika.net/nyhetsarkiv-al ... orisk-nott


Ronny Mahle
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

ronny mahle wrote:noen som vet hva dette er for noe?

http://www.brunsvika.net/nyhetsarkiv-al ... orisk-nott


Ronny Mahle
Er ikke dette en syreampulle til en hornmine da ?? Fant en tilsvarende på et loft i Gamlebyen i Fredrikstad for mange år siden !! Den lå inne i et av hornene som var til og skru på minene, hornet var av bly og innvendig kledd med gummi (som var tørr og sprø av alder) og inni der igjen lå denne glassampullen helt lik avbildede ampulle, samme størrelse også. Desverre lempet jeg den og mye annet "ræl" på fyllinga etter noen år.
ED
ErikD
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei..

http://www.dykkesiden.com/forum/index.p ... c=11620.30

Les siste kommentaren :)

Sjøfartsmuseet mener og tror det er røykampulle med suflonsyre, av tysk opprinnelse. De sier at det er funnet lignende saker i Paradisbukta i Trøndelag der Tirpitz gjemte seg.

EdgaR
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Edgar wrote:Hei..

http://www.dykkesiden.com/forum/index.p ... c=11620.30

Les siste kommentaren :)

Sjøfartsmuseet mener og tror det er røykampulle med suflonsyre, av tysk opprinnelse. De sier at det er funnet lignende saker i Paradisbukta i Trøndelag der Tirpitz gjemte seg.

EdgaR
Ja,ja..da er det nok en røykampulle, litt pussig det, for da jeg var i militæret i 1960, hadde vi extyske røykgranater med rivtenner når vi skulle "gjemme oss" for fienden, infanteriet kunne ihvertfall ikke ha glassampuller i stridssekken. Men de ble vel da brukt av andre styrker, feks, marinen.ED
ErikD
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei..


Eller oppbevart i nåkken nøye gjennomtenkte trehylser....Tysk grundighet :)

EdgaR
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Edgar wrote:Hei..


Eller oppbevart i nåkken nøye gjennomtenkte trehylser....Tysk grundighet :)

EdgaR
He,he, ja....
ED
ErikD
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik Dreyer wrote:Er ikke dette en syreampulle til en hornmine da ??
Ville være mitt første valg også - litt avh. av farge og viskositet på væsken (sort, tykflytende ville evt. være indikasjon på en olje).
Edgar wrote:Sjøfartsmuseet mener og tror det er røykampulle med suflonsyre, av tysk opprinnelse. De sier at det er funnet lignende saker i Paradisbukta i Trøndelag der Tirpitz gjemte seg.
Langt utenfor mitt fagfelt, men jeg har noen manualer på tyske røykgeneratorer og røykbøyer, og de er så vidt jeg kan erindre basert på to forskjellige syrer (som jeg ikke husker navnet på i farten). For røykgeneratorer som var i bruk for å røyklegge større områder snakker vi om store fat med bortimot 200l, og denne ampullen ville nok ikke monne noe særlig da. Evt. inneholder den den ene komponenten ("suflonsyre"?) som trigger røykproduksjonen når den blandes med den andre syren?

Her er forresten en engelskspråklig side om temaet:
http://www.lonesentry.com/articles/ttt/ ... creen.html

Legger ved et par bilder av britiske og tyske minehorn:
Attachments
Horn-Tysk.jpg
Horn-Tysk.jpg (24.04 KiB) Viewed 407 times
Horn-Britisk1.jpg
Horn-Britisk1.jpg (9.97 KiB) Viewed 407 times
Horn-Britisk2.jpg
Horn-Britisk2.jpg (19.41 KiB) Viewed 407 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik Dreyer wrote:Ja,ja..da er det nok en røykampulle, litt pussig det, for da jeg var i militæret i 1960, hadde vi extyske røykgranater med rivtenner når vi skulle "gjemme oss" for fienden, infanteriet kunne ihvertfall ikke ha glassampuller i stridssekken. Men de ble vel da brukt av andre styrker, feks, marinen.ED
De tyske røykhåndgranatene var iht. de manualene jeg har basert på fast stoff ("nebelmasse") som utviklet røyk når den ble antent av brannrøret. De større generatoranleggene ombord og på land, var basert på syre ("nebelsäure") som reagerte kjemisk med luft og ble spredd aerosolt vha. trykkluft.

Kriegsmarines håndbøker (Marine Dienstvorschrift Nr.290) består av minst 14 underhefter. Ingen av de 8 jeg har beskriver bruk av syreampuller: Alle ser ut til å være basert på en ferdigblandet syre, uten at det trenger å være fasit ift. den aktuelle ampullen.

Jeg har sjekket følgende håndbøker:
M.Dv.Nr.290/2a Handbuch über Nebelmittel, Heft 2a - Deck-Nebelanlage 1928 (1943)
M.Dv.Nr.290/2b Handbuch über Nebelmittel, Heft 2b - Deck-Nebelanlage auf den Schnellbooten (1943)
M.Dv.Nr.290/2c Handbuch über Nebelmittel, Heft 2c - Deck-Nebelanlage auf den Räumbooten (1943)
M.Dv.Nr.290/2d Handbuch über Nebelmittel, Heft 2d - Deck-Nebelanlage auf den KM-Booten (1943)
M.Dv.Nr.290/3 Handbuch über Nebelmittel, Heft 3 - Nebelboje 1938 (1942)
M.Dv.Nr.290/5 Handbuch über Nebelmittel, Heft 5 - 25 ltr Druckmittel-Standgerät (1943)
M.Dv.Nr.290/8 Handbuch über Nebelmittel, Heft 8 - Nebelgerät 1932 mit Druckmittelantrieb und Nebelgerät 1932 mit Pressluftantrieb (1943)
M.Dv.Nr.290/11 Handbuch über Nebelmittel, Heft 11 - Nebelkerze 39, Nebelhandgranate 39, Nebelhandgranate 41 (1943)

Noen illustrasjoner (tallet først i filnavnet angir heftet det er hentet fra):
Attachments
2a_Nebelkanne-10.jpg
2a_Nebelkanne-10.jpg (121.55 KiB) Viewed 407 times
2a_Nebelkanne-11.jpg
2a_Nebelkanne-11.jpg (104.05 KiB) Viewed 407 times
2d_Nebelkanne-20.jpg
2d_Nebelkanne-20.jpg (155.94 KiB) Viewed 407 times
11_Nebelhandgranat.jpg
11_Nebelhandgranat.jpg (95.54 KiB) Viewed 407 times
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Se dette ja...det var akkurat et slikt horm m/ innmat jeg hadde. Men om det var tysk eller britisk kan jeg ikke si i dag. Men det er jo heller ikke saken eller det opprinnelige spørsmålet ! Har vi funnet ut hva den ampullen egentlig var/er ???
ED
ErikD
Jolla
Posts: 14
Joined: 12 Oct 2010 18:25
Location: Fredrikstad

Ser litt ut som forgjengeren til den sexuelle frigjøringen.

Jolla
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Morfin var også levert i slike ampuller,farven på morfinen er anneledes men kan selvfølgelig ha forandret seg med årene.Det hylstret i trevirke kan minne om de blodprøver og avføringsprøver ble oppevart i.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Ser komentaren min om morfin blir helt feil da jeg sjekket ikke størrelsen på denne,morfinampullene var jo på størelse med en lillefinger.

Min andre teori er at det kan være røykampullen til en tysk fly øvelsesbombe i sement,disse sementbombene kom mot slutten av krigen som treningsbomber for å spare stål.
Disse var støpt i sement og hadde noen spalter på utsiden,i disse spaltene ble røykampullen lagt og en luke av tre ble skrudd på over denne,når bomben traff målet ble ampullene knust og lagde en røyksopp markerte treffpunktet.
I følge en Amerikansk EOD manual var stoffet i disse Chlorosuphonic Acid eller alternativt hydrochloric Acid,det som ikke stemmer helt med denne manualen er at glassampullen skal være 10,5 tommer lang og ca 1 tomme i diameter,men dette ser jeg ikke bort fra kunne variere da brønnen i sementbomben var romslig stor.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”