Skilt fra "festung Veines" HKB 4/448

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Fant dette skiltet for mange år siden på festningen på Veines, Kongsfjord i Finnmark HKB 4/448!
Men det står jo ikke noe om HKB 4/448 på skiltet? Hva er det da i fra, og hva er det det står på det?
På forhånd takk for hjelpen :)
Attachments
Festung Veines.JPG
Festung Veines.JPG (344.66 KiB) Viewed 214 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Flott skilt du har funnet! :bra:

Det står:

1. Batterie
6. Küst.Art.Abt.(Küsten Artillerie Abteilung)
70?
Trond
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Takker Bismarck :)
Du er bedre enn meg til å lese gotisk skrift, helt klart!!
Skilte har stått fremme pakket inn i gladplast for å bevare det best mulig, så jeg måtte pakke det frem for anledningen og fotograferingen.
Skiltet har ligget med skriften ned, og det er nok derfor det har berget seg.
Drømmen hadde jo å kunne finne et rimelig fint mineskilt en dag PDT_Armataz_01_29
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

DeepC wrote:Fant dette skiltet for mange år siden på festningen på Veines, Kongsfjord i Finnmark HKB 4/448!
Men det står jo ikke noe om HKB 4/448 på skiltet? Hva er det da i fra, og hva er det det står på det?
På forhånd takk for hjelpen :)
Skiltet sier : 1. Batterie h.Kust.Art.Abt. 706 (1. Batterie heeres-Küstenartillerie-Abteilung 706)

Abt 706 ble opprettet i Tyskland i august 1941 med tre, senere fire batterier. Staben til HKAA 706 og 1. batteri ble sendt til Norge i april 1942. Staben ble satt inn under nytt nummer som HKAA 448, mens 1./HKAA 706 beholdt sitt opprinnelige nummer. Høsten 1942 foretok AOK Lappland en ombenevning av batteriene slik at de ble kalt opp etter den HKAA de tilhørte, dermed forsvant bruken av 1./706 og ble erstattet av 4/448. AOK Norwegen så at omnummereringen i AOK Lappland var vellykket og foretok en tilsvarende endring i AOK Norwegens område fra januar 1943, dog med den forskjell at man her brukte regimentsnummeret som basis.
Last edited by J E F on 12 Apr 2012 17:32, edited 1 time in total.
JEF
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Siden det siste sifferet i 70? er litt annerledes utformet enn 0, går vi ut i fra at det skal være 6.

Da får man opp Küsten Artillerie Abteilung 706 som 15. august 1941 lå i Landsberg am Lech, med tre eller fire batterier for senere bruk i Norge. Stab og 1. Batterie dannet den 1. april 1942 i Norge, Heeres-Küsten-Artillerie-Abteilung 448, som jo forklarer det meste, eller hva?! :bra:
Trond
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Pokker, her var jeg flink og fant svaret, men måtte pent bare se meg slått på målstreken..... :cry:
Trond
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Kremsvar, skal skrive det ned og oppevare det ilag med skiltet når jeg pakker det inn i gladplast igjen :)
Tusen hjertelig takk for svaret, det var over all forventning :bravo
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”