Lavangen

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

I en annen tråd er det spøsmål om hvor HKB 16/971 Revsneset er.
Måtte undersøke litt og ifølge Tyske Kystfort i Norge har dette blitt mye flyttet på og omvepnet gjennom krigen. Kom til Revsneset med 6 stk 15,5 cm K425(f), fra Krokelv?. Men det startet sin rundreise som et hær batteri med 4 stk 7,5 BK L/17(n) i Lavangen i Troms.

Noen som vet hvor i Lavangen dette var?
Kanske jeg rekker å se på det før snøen kommer...
RasmusTerne

Hei.
Artig opplysning. Men personlig tror jeg det skal godt gjøres å finne spor av dette batteriet i Lavangen. Iflg. kanontypen tror jeg det dreier seg om et tysk hær-batteri, utstyrt med skyts fra den norske Berg.btt. bataljonen.
Den hadde 2x4 hestetrukne og 1x4 motorisert batteri, med 7,5 cm berghaubits. Som navnet sier var dette mobile feltkanoner som kunne brukes hvor som helst. Disse kanonene, samt de norske 81 cm BK var spesielt fryktet av tyskerne under kampene i 1940.
Men det hadde jo vert intressant om du kunne få gravd fram flere opplysninger om dette batteriet.(Har kort vei til Lavangen :) )
Hilsen Sigfred R.
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Det var hærbatteri fra Januar 1941. HKB fra sommeren 1941 og det ble flyttet fra Lavangen i November 1942. Nesten 1 1/2 år som HKB på samme plass burde sette noen spor. PDT_Armataz_01_15

Har ikke så langt å kjøre jeg heller. PDT_Armataz_01_18
RasmusTerne

Hei.
Lavangsnes eller Selnes (på Gratangssiden) er jo mulige posisjoner. Men synes det er rart at det som HKB ikke hørte inn under Art.GR.Salangen?.
Nå skal det jo sies at våre lister er fra ca. 1943 (Nuav ol.), og vi har jo et annet "forsvunnet" kystfort i området,HKB 5/973 Tovik, som bare figurerer på et tysk kart.
Skal prøve å grave litt.Hilsen Sigfred R.
Attachments
Foto:Wikipedia.
Foto:Wikipedia.
7,5 cm bergkanon.jpg (73.63 KiB) Viewed 550 times
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Håpet at du ville `tenne` litt på ett fort i ditt nabolag, og gjøre litt detektivarbeid. :)

Lekte i noen bunkere ved Sandstrand/Torvik i mine guttedager. Har prøvd å finne tilbake dit i ettertid, men husker ikke helt hvor.
MVH

Stig G
pluto
Posts: 1
Joined: 13 May 2012 19:14

angående fort i lavangen.da min far var i fra lavangan. fortalte han at det skulle være tyske stillinger hved kjerka på soløy innerst i lavangen.har selv funnet hule i fjellet på tennevoll ca 100 meter etter veien opp mot spansdaln som stammer fra krigen.venstre side av veien.det ligger dessuten deler av et tysk fly på lavangseide.hved salangsverket er det en nesten komplett tjekkist kulekanon som står i bunkersen tror det er 5cm. var og spente i tårva der og det kom fram tomhylter som sikkert tilhørte denne kanonen. som står ca 30 meter fra snuplassn nede med havet.mvh yngve
ORO
Posts: 2
Joined: 23 May 2011 2:07

Vet av en, om ikke to stillinger noen steinkast fra Fjellkysten hotell på Soløy i Lavangen. Vet ikke hva som har stått i disse stillingene, men kan kanskje få litt mer info fra familiemedlemmer som trådte sine barnesko her.
Post Reply

Return to “TROMS”