Rødbergodden fort

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Rune
Posts: 3
Joined: 18 Jun 2007 22:15

Hei. Jeg var en søndag og gikk tur på det nedlagte Rødbergodden fort. Mye intressant å se. Det jeg lurte på om er om dette er et fort som ble overtatt fra tyskerne etter krigen. Jeg vet at det var et fort som het Rødberghamn fort og som tilhørte art. gr . Senja. Er dette samme fort? Noen som vet noe om dette?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet. Ja, det er det samme kystfortet du skriver om. Det er vel ikke mye tyske rester igjen da man fortsatte og bygge ut kystfortet og ble ikke lagt ned før i 1997. Kanhende det er noen som har tjenestegjort på Rødbergodden fort som har noe informasjon om stedet?

I 1941 ble stedet satt opp med et hærkyst batteri, HKB 21/972 og bar navnet Rödberghamn. De hadde 4 stk. 105 mm. håper å se noen bilder herfra for å se om det er noe eks-tysk materiale eller byggninger.

Erik H
Rune
Posts: 3
Joined: 18 Jun 2007 22:15

Bilder kan ordnes. Jeg tok et bilde der med mobilen, glemte kameraet hjemme. Bildet er vedlagt. Noen som har noen kommentarer til dette?
Attachments
forminsketbilde_12.jpg
forminsketbilde_12.jpg (58.97 KiB) Viewed 2446 times
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Det var det jeg håpet på. Inne står 12.7cm fremdeles.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Au! Det bildet gjorde vondt...
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Trist å se et slikt bilde fra ett av fortene jeg har tjenestegjort på. Hadde mange artige skytinger med dette batteriet, vi fikk ved ett tilfelle (1979?) tildelt masse ekstra stridsammunisjon for å skyte demonstrasjonsskyting for britiske BBC. Det var opptak til et TV-program som het "The Bear Next Door" og handlet om Norges nærhet til Sovjet. Programmet hadde film både fra innrykk, klargjøring og skyting med kanonen. I tillegg tok de film foran (så vidt jeg husker blåste det første kameraet utfor skrenten ved kanon 2 og totalhavarerte - brukbart trykk av disse kanonene).

Tidligere i tråden er det et spørsmål om HKB Rødberghamn. Dersom ingen har svart på det før, så er disse lokaliseringene ikke de samme. Rødbergodden og Skorliodden fort ble anlagt i 1953, Rødbergodden ble modernisert og skytset delvis byttet ut i 1967. Det gamle tyske batteriet lå innover mot Rødberghavn på et sted som heter Spira. Om ikke Forsvarsbygg har gått amok der også så står den noe spesielle kommandoplassen ennå. Dreieskivene for 10,5 cm kanonene ble tatt opp og fjernet i 1978 (litt for store til å få med i min gamle Mazda den gang :D ). Siste minefelt (Behelfpanzerminen) ble pløyd opp våren 1979, bonden lurte på hva det hvit-gule pulveret i den nypløyde åkeren var for noe) PDT_Armataz_01_09 .
JEF
Odd-H
Posts: 16
Joined: 09 Jan 2008 4:00

uff det dær var litt vondt å se,var selv i den sist kontigenten som tjenestegjorde på RØF og har mange ganger tenkt tanken på å ta en tur tilbake for å se.

Rødbergshamn ligger like bortenfor dagens RØF men er som tidligere nevnt ikke samme innstalasjonen.
På andre siden av malangsfjorden(på senja) ligger skorliodden Fort,du ser det fra kaia ved nedre fjellingang på RØF.

bak fortet(oppe på fjellet mot Tennskjær) ligger støttepunktene RØF1 og RØF2 som var en del av nærforsvars stillingene til RØF.

bygningsmassene er vel nå solgt til en eiedomsutvikler på Finnsnes ettersom jeg har forstått.

om noen har flere bilder fra plassen legg de gjærne ut.
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Dette gjør vondt å se ja, var selv der i 92 og 93. Hørte de la det ned rett etter at idrettshallen og de nye kasernene sto ferdig. Har noen gamle foto som jeg skal prøve å legger ut, tror det er litt inne i fra fortet osv. Husker bare ikke hvor de ligger, men skal nok finne de.

Utrolig kul side dette.

Tror bildet over er av Kanon 1 på RØF?
Kystartillerist 9204
Odd-H
Posts: 16
Joined: 09 Jan 2008 4:00

Siste kontigenten forlot RØF i juni-97 ca 2 år etter at de nye kassernene og idrettshallen var ferdigstilt.
befalsmessen og tilhørende boenheter ble benyttet av mannskapene som deltok i arbeidet med Malangen Fort(som også ble nedlagt når det var ferdigstilt PDT_Armataz_01_05 )

senere er en del av bygningsmassen flyttet til andre militære innstalasjoner i Troms og det resterende av området solgt.
ULKA Roland
Posts: 2
Joined: 14 Sep 2008 23:46
Location: Beijing, Kina

Byggingen av idrettsanlegget og kasserner var påbegynt da jeg dro fra RØF sommeren 92. Tror vi var de siste som bodde i fjellet (?)
RØF 1992
Odd-H
Posts: 16
Joined: 09 Jan 2008 4:00

Deler av Staben bodde i fjellet helt frem til nedleggelsen i 97 faktisk.
Lars BiN
Posts: 1
Joined: 20 Aug 2008 0:47
Location: Rossfjord

Odd-H wrote:uff det dær var litt vondt å se,var selv i den sist kontigenten som tjenestegjorde på RØF og har mange ganger tenkt tanken på å ta en tur tilbake for å se.

Rødbergshamn ligger like bortenfor dagens RØF men er som tidligere nevnt ikke samme innstalasjonen.
På andre siden av malangsfjorden(på senja) ligger skorliodden Fort,du ser det fra kaia ved nedre fjellingang på RØF.

bak fortet(oppe på fjellet mot Tennskjær) ligger støttepunktene RØF1 og RØF2 som var en del av nærforsvars stillingene til RØF.

bygningsmassene er vel nå solgt til en eiedomsutvikler på Finnsnes ettersom jeg har forstått.

Hei, jeg jobber for selskapet som har kjøpt RØF,

Har i forbindelse med innbrudd i fjellanlegget vært nede / inne for å sjekke tilstanden. Det ser ille ut. har en del bilder, men litt dårlig tid, så hvis du er interessert kan jeg sende alle til deg så distribuererdu de du mener bør.

om noen har flere bilder fra plassen legg de gjærne ut.
Attachments
DSCN3332.JPG
DSCN3332.JPG (53.18 KiB) Viewed 1973 times
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Her er resultatet etter amerikanernes herjinger og sprengninger inne i fjellet.
Odd-H
Posts: 16
Joined: 09 Jan 2008 4:00

Et par av bildene jeg har fått oversendt.

Image

Fra spisesalen
Image
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Utrolig å tenke på at jeg har spist mange måltider i den spisesalen. I vinduene var det malt motiv fra kysten utenfor.

Tror det andre bildet er fra kanon 2.
Synd at et så fint fort skal bli så ødelagt.
Men men......
Kystartillerist 9204
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”