Hjelp - Kartlegging av bevarte tyske torpedoer og miniubåter

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ludvig
Posts: 258
Joined: 20 Mar 2008 12:18

Hei Natter ,
Har sjekket ut Lommedalsbanen , det er kun 1 x stk .
Fant også merkingen :
" Total vekt 1183,5 kg " + " 717 "
Tok noen blider , kan du sende et PM til meg ???
Mvh
ludvig
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Mange takk :) PM er sendt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Slettet
Last edited by Natter on 28 Jun 2012 22:26, edited 3 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Slettet
Last edited by Natter on 28 Jun 2012 22:27, edited 2 times in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Her er et bilde av Biberen som er under restaurering på Søgne gamle prestegård, tatt i fjor. Skroget er orginalt, mens tårnet er en avstøpning fra samme ubåttype i Horten. Den skal også påmonteres to torpedoer. Tror det er snakk om noen modifiserte G7 eller T1 torpedoer, har ikke sett dem selv.
Attachments
bibersøgne.JPG
bibersøgne.JPG (137.61 KiB) Viewed 191 times
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Her er et bilde av Biberen som er under restaurering på Søgne gamle prestegård, tatt i fjor. Skroget er orginalt, mens tårnet er en avstøpning fra samme ubåttype i Horten. Den skal også påmonteres to torpedoer. Tror det er snakk om noen modifiserte G7 eller T1 torpedoer, har ikke sett dem selv.
Mange takk! :)

De har gjort en mye bedre jobb med tårnet enn Kvalvik.

Noen som vet om de har fått torpedoer, eller er det snakk om å overføre noen fra MMU?
Noen som vet status på resten av Biberne (i alt 6) som ble gravd opp? Antar at både den på Tellevik og den på Kvalvik stammer herfra? FMU skulle således ha ca. 3 igjen (mulig MMU's eksemplar er en av disse)?


EDIT: Oppdaterte lister lastet opp i poster ovenfor.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Mange takk! :)

De har gjort en mye bedre jobb med tårnet enn Kvalvik.

Noen som vet om de har fått torpedoer, eller er det snakk om å overføre noen fra MMU?
Noen som vet status på resten av Biberne (i alt 6) som ble gravd opp? Antar at både den på Tellevik og den på Kvalvik stammer herfra? FMU skulle således ha ca. 3 igjen (mulig MMU's eksemplar er en av disse)?
Torpedoene lå lagret en stund hos en privatperson, men de kom visstnok fra FMU opprinnelig. Vet ikke om den på Kvalvik kommer fra Søgne, men den på Tellevik stammer fra funnet i Søgne. Biberen i Horten skal ha en helt annen opprinnelse, men det får andre her på forumet evnt. gi et mer detaljert svar på :-)

Fjellanlegget ligger inne på eiendommen til Søgne Landbruksskole. For mer informasjon rundt restaureringen vil jeg nesten anbefale at du kontakter M. Haugland i Søgne kommune, siden han leder den lokale dugnadsgruppa som driver på med restaureringen av Biberen.

Nå restaureringen er ferdig, er planen at fjellanlegget skal fungere som et utstillingsrom for Biberen med plansjer, bilder osv rundt ubåten.
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Torpedoene lå lagret en stund hos en privatperson, men de kom visstnok fra FMU opprinnelig. Vet ikke om den på Kvalvik kommer fra Søgne, men den på Tellevik stammer fra funnet i Søgne. Biberen i Horten skal ha en helt annen opprinnelse, men det får andre her på forumet evnt. gi et mer detaljert svar på :-)

Fjellanlegget ligger inne på eiendommen til Søgne Landbruksskole. For mer informasjon rundt restaureringen vil jeg nesten anbefale at du kontakter M. Haugland i Søgne kommune, siden han leder den lokale dugnadsgruppa som driver på med restaureringen av Biberen.

Nå restaureringen er ferdig, er planen at fjellanlegget skal fungere som et utstillingsrom for Biberen med plansjer, bilder osv rundt ubåten.
Takk igjen.
Fant en del info på nettet (kjøpte meg bla. tilgang til Fedrelandsvennes arkiv) etter forrige post, så jeg har oppdatert listen min. Blir muligens en tur langs Sørlandskysten i sommer, og da er vel Søgne ett av flere aktuelle stopp :)
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Mener torpedoene i søgne er G7 hentet i horten, televik biberen kommer fra søgne delene.

Du får gi beskjed når du er nedover, slik at vi om mulig kan ta en liten runde i Arendal og omegn.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takk. Regner med at det er T1 mod 1 i så fall.

Mtp. flått og manglende TBE-vaksine, blir det nok ikke noe bunkertur ute i sørlandsk terreng til sommeren... Får holde meg til museer og mer opptråkkede områder ;-)

Har ikke lagt programmet enda, men ser for meg Lista (radar), Nordberg, Søgne (Biber), Ny-Hellesund og Lindesnes som de mest aktuelle på turen fra Østlandet til Bergen.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Orker ikke å laste opp nye filer siden jeg oppdaterer dokumentene hele tiden.

Her er i stedet link til filene (dokumentene oppdateres, men linken er fast, så den som måtte ha interesse av å følge med bør laste ned med jevne mellomrom).

Torpedoer:
https://dl.dropbox.com/u/38692668/Survi ... pedoes.pdf

Miniubåter:
https://dl.dropbox.com/u/38692668/Survi ... arines.pdf
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Natter,

hvis du skulle ha behov for en omvisning på diverse ting i Kristiansandsområdet som Ny-Hellesund (relativt lite flått der ute ;-) ), så kan jeg sikkert hjelpe til her.
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takk :)

Litt OT nå, men det får nå være...

Skal ta det litt med ro i sommer ift. fjorårets stress. Foreløpig ser jeg for meg at jeg skal kunne rekke over følgende batterier på vei til østlandet i august (+ et par museer):
* HKB Finnøy
* HKB Fjøløy
* HKB Bø-Randaberg
* MKB Stavanger
* HKB Malletuen
* MKB Vigdel
* HKB Varnes fyr
* HKB Nordberg
* WN Øst-Hassel
* HKB Husvik
* HKB Lindesnes
* HKB Ny-Hellesund (litt usikker på om jeg får det til å klaffe med båtrutene...)
* HKB Risør

Er det noen av disse områdene som er spesielt flått-utsatt..?

Uavhengig av Ny-Hellesund burde jeg kunne rekke en kjapp stopp i Søgne for å se på Biberen og torpedoene (er disse også på prestegården?). Noen som vet om det er åpent/ folk der på søndags formiddager i august?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Risør er et forholdsvis åpent område og ikke minst Hisøy burde du få med deg her er det ikke mye overhengende vegetasjon , har ikke fått noe flått på disse plassene, gi beskjed når du skal rundt så prøver jeg å bli med en runde.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

werner wernersen wrote:ikke minst Hisøy burde du få med deg her er det ikke mye overhengende vegetasjon
Takk igjen. Skulle selvsagt fått med meg Hisøy + mye annet :lei: Med unntak av Søgne må jeg dog hoppe over strekningen Mandal - Kragerø da tidsskjemaet ellers ikke går opp (kunne stoppet en halvtime her og der, men da blir en bare frustrert over alt en ikke rekker å se, så får heller komme tilbake sterkere senere PDT_Armataz_01_18 ).

Planen for sommeren inkluderer så langt stopp i Hordaland, Rogaland, Vest-Agder, Vestfold, Oslo, Sør-Trøndelag, (muligens) Nord-Trøndelag, Nordland, Troms, Møre- og Romsdal og (muligens) Sogn og Fjordane. Ikke så mange steder som i fjor dog, men likevel må en prioritere strengt når en kun har 3 uker tilgjengelig :lei:
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”