Forsvaret rydder fortsatt opp etter krigen

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Forsvaret sprengte tre tyske sjøminer utenfor Harstad i slutten av juni. - Vi rydder fortsatt opp etter krigen, sier oberstløytnant John Espen Lien.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/0 ... nazi-miner
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Noen som kjenner til situasjonen i Finnmark mtp UXO etter andre verdenskrig? Spesielt grenseområdene Norge-Russland og Kirkenes?
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

EspenS wrote:Noen som kjenner til situasjonen i Finnmark mtp UXO etter andre verdenskrig? Spesielt grenseområdene Norge-Russland og Kirkenes?
Det er vel ingen (relativt umulig) som kjenner fullstendig fasit på det (ref. også artikkelen du refererer)?
Det eneste man kan si sikkert er vel at man ikke blir ferdig med rydding der i uoverskuelig fremtid - spesielt siden man fra Forsvarets side kun har en kort periode hvert år til systematisk rydding (+ det som dukker opp løpende).
Både klima og økonomi er naturligvis begrensende faktorer i denne forbindelse...
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Jeg skjønner det ikke er noe fasitsvar på hvor mye som ligger igjen, men mitt spørsmål var mer tenkt som om det gjøres ofte funn i dette området. Tidvis har det vært oppslag i riksdekkende media men det er vel mer lokale nyheter om det gjøres funn i så måte.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Forsvaret har regnet ut at de vil bruke 25 år på å rydde et ganske lite område mellom 1 og 2 vann i Kirkenes...Da hvis de går på med full styrke vær sommer!
Ligger ammo over alt her oppe, er bare at vi er så vant til det. At det skjelden blir noe sak om det i avisen.
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Første vann,andre vann og det 3 vannet rett før kirkenes er fullstappet av alskens eksplosiver iallefall
mvh Atle M
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Det blir ingen rydding av minekommandoen denne sommeren på grunn av pengemangel.De henter bare granater funnet av befolkningen.Selv fant jeg 6 granater i går og en idag.Forrige måned fant jeg 6 stykker.
Dolmen.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Jiiiises....Da er det bare å spøtte på en god del ekstra med år for når de blir ferdig med opprødding ved 1 og 2 vann... :shock:
At forsvaret ikke har penger...Ja, vet ikke om man vil i det hele tatt bynne på den diskusjonen :oops:
Har kommet over en del ammo på mine turer i år, men jeg er ikke så snill som deg Dolmen :rodme:
Attachments
Bilde(34).JPG
Bilde(34).JPG (60.19 KiB) Viewed 240 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Begge bildene er fra en av de komunale anviste bålplassene ved 1-2 vann i Kirkenes. Her er torva så rik på spennende ting, at å tenne opp båt utenom på glatte berget er risikosport...!
Attachments
Bilde(31).JPG
Bilde(31).JPG (37.78 KiB) Viewed 240 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

-
Last edited by Kvarven on 29 Jul 2012 23:29, edited 1 time in total.
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

-
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”